Гневът на турските стадиони

| от |

Първо интернет, след това правосъдието, а сега и стадионите – борбата за власт в турското общество не се спира пред нищо. Правителството иска да контролира всичко, включително и спорта, но среща гнева на феновете, предава Дойче веле.

galatasaray

„Таксим е навсякъде, съпротивата е навсякъде!“, „Народът ще накара управляващата партия да плати!“, гласят призивите. Но този път те не тръгват от парка Гези в Истанбул, а от стадионите. Наскоро в квартала на Фенербахче- Кадъкьой се събраха десетки хиляди хора, за да протестират срещу осъждането на президента на футболния клуб Азиз Йълдъръм, основна фигура в най-големия корупционен скандал в историята на турския спорт. В протеста се включиха дори и поддръжниците на противникови отбори.

Потенциалът на феновете

„Обвиненията са неоснователни – съдебните присъди са нечестни. Всеки турчин, който има чувство за справедливост, трябва да се присъедини към феновете на „Фенербахче“, заяви един от демонстрантите. Друг пояснява, че те протестират не само заради бъдещето на Фенербахче, но и заради бъдещето на цяла Турция.

Президентът Йълдъръм едва ли е невинен. Въпреки това първоначално наложената му от прокуратурата присъда от 147 години бе приета за абсурдна дори и от най-големите му врагове. Но и смекченият ѝ впоследствие вариант доказва недвусмислено следното: борбата за власт в Турция вече е обхванала и стадионите.

„Фенербахче е най-големият спортен клуб в Турция с огромен брой фенове – а това съдържа и съответен потенциал“, казва журналистът Митхат Сьозмен, който редовно пише за обвързаностите между футбола и политиката. Но потенциалът на милионите фенове може лесно да се превърне в заплаха за управляващите в страната: под името „Истанбул Юнайтед“ десетки хиляди фенове на големите клубове се насочиха по време на протестите в Гези към площад Таксим, настоявайки за оставката на правителството.

След вестниците и телевизията идва ред на футбола

„Те бяха най-добре организираната група, тъй като разполагат със съответен опит. А и са в състояние наистина да мобилизират масите – даже в по-голяма степен от политическите групировки. Това поражда опасения у правителството, поради което то търси начини да ги обезсили“, обяснява Митхат Сьозен.

Основото, на което се разчита в това отношение, са все по-строгите закони за стадионите. Така например всеки, който си купи билет за турската Висша лига, трябва да декларира, че не участва в „обществени, политически и идеологически акции“. А за спазването на тези уверения се следи със специални контролни камери. Онези, които въпреки това отправят политически призиви, са застрашени от няколко месеца затвор.

„Отскоро има полицейски патрули и на самите стадиони. След последния мач на Фенербахче те задържаха деветима от феновете. Правителството прави всичко възможно, за да потисне опозицията, която расте по стадионите“, посочва Митхат Сьозен.

Ердоган иска пълен контрол, възмущават се феновете на Фенербахче, които демострират срещу осъждането на президента на футболния клуб Азиз Йълдъръм. Неговото място предстои да бъде заето от човек, който е верен на правителството – както критичните журналисти предполагат отдавна. „Те искат да покорят Фенербахче, защото това е последната крепост, която още не са обсебили. Така както сложиха ръка на вестниците и телевизията, искат да подчинят сега и футбола“, отбелязва Митхат Сьозен.

 
 

Имат ли значение килограмите за външния вид?

| от chronicle.bg |

Когато стане дума за отслабване, повече хора разчитат на кантара да измерва резултатите им. Но тази майка и фитнес блогър доказва в Instagram профила си, че килограмите са просто цифра.

Ейдриън Осун споделя с последователите си „преди и след“ снимки на нейната драматична трансформация, която се случва благодарение на вдигане на тежести и пост. Въпреки огромната разлика в тялото й, Ейдриън губи точно 1 килограм.

„Кантарът не мери мазнините и мускулите, а показва общото тегло“, пише тя.

Тя топи мазнини и трупа мускули, а резултатите, които постига са супер впечатляващи. Разлика в теглото: точно един килограм. Може да я следвате в Instagram профила й тук.

А в галерията погледнете за каква разлика става въпрос.

 

 
 

Началото на „La La Land“ през iPhone-a на Деймиън Шазел

| от chronicle.bg |

„La La Land“ обира награди като стой и гледай, а в събота предстоят и Оскарите.

Филмът, естествено, получи и известно количество критики. Лайтмотивът в тях е, че Райън Гослинг и Ема Стоун не танцуват и пеят като истински актьори в мюзикъл. Разбира се, възможно е играта на Гослинг и Стоун нарочно да е такава. Със сигурност обаче режисьорът Деймиън Шазел не е подценил мюзикъл мотивите във филма си.

Появи се видео от репетициите на началната сцена на филма, което Шазел заснема със своя iPhone. То показва усърдната репетиционна работа по парчето на магистралата в Лос Анджелис. На пресъздадена снимачна площадка актьорите изиграват сцената, а ние можем я да видим редом с оригинала.

 

 
 

България е на 25-о място в света по скорост на мобилния интернет

| от chronicle.bg |

Страната с най-бърз мобилен интернет в света е Южна Корея, сочат данни на Open Signal. С близка скорост са Норвегия и Унгария. Докато в Южна Корея можете да ползвате интернет със скорост 37.5 мегабита в секунда, в Норвегия – 34.8, то в Унгария скоростта е 31 мегабита в секунда.

Open Signal са изчислили данните за 87 държави. Средната скорост за 4G връзка е 17.4 mbps, което означава, че трите топ държави скоростта е почти два пъти по-висока. Въпреки това обаче количеството време, което хората прекарват свързани с wifi мрежи не намалява, а точно обратното. Например в Южна Корея потребителите прекарват 50% от времето си с wifi връзка.
Това значи, че мобилната връзка се използва не за да замени wifi мрежите, а за да ги допълни.

България е на 25-о място по скорост на мобилния интернет и изпреварва страни като Великобритания, Италия, Германия и Франция.

 
 

Дейвид Боуи взе посмъртно две награди БРИТ за 2017 г.

| от chronicle.bg |

Британският поп изпълнител Дейвид Боуи спечели посмъртно две от годишните музикални награди БРИТ на церемонията в лондонската концертната зала О2 (Оу ту) Арена снощи, предаде Асошиейтед прес.

Той бе обявен за най-добър британски соло изпълнител за годината, а неговата тава Blackstar, издадена броени дни преди смъртта му от рак през януари м.г., спечели и наградата за британски албум на годината.

Боуи, който си отиде от този свят на 69 г., печели за трети път соло наградата на Британската асоциация на звукозаписната индустрия, учредена през 1977 г. Тя се смята за британски аналог на американската награда „Грами“.

Наградата за най-добър албум снощи вместо него получи синът му – филмовия режисьор Дънкан Джоунс, който отбеляза, че баща му е починал в годината, когато самият Джоунс е станал баща. Посмъртната награда за соло изпълнител на Боуи вместо него получи актьорът Майкъл Хол.

Наградата БРИТ за най-добра соло изпълнителка отиде при Емели Санд, която през годината издаде соло албумa Long Live the Angels, включващ и популярния й сингъл Hurts.

За най-добър британски сингъл за миналата година бе избрана песента Shout Out to My Ex на британската дамска група Little Mix. Това бе групата, която откри снощният спектакъл с феерично изпълнение, включващо танцьори, облети със сребриста боя.

За най-добра британска поп група за годината бе обявена бандата от Манчестър The 1975, чийто последен албум имаше дългото название I Like It When You Sleep, for You Are so Beautiful Yet so Unaware of It, който включваше и популярната им песен Somebody Else.

Наградата за пробив през годината спечели изпълнителят Rag’n’Bone Man, британец с мощен глас, чието истинско име е Рори Греъм. Той е започнал кариерата си с хип-хоп, преди да започне да пее блус и соул. Неговият сингъл Human стана популярен от двете страни на Атлантика.

За най-добра международна изпълнителка бе обявена американската попзвезда Бионсе, която надделя над сестра си Соланж Ноулс, над Риана, Кристин енд дъ Куинс и Сиа. Същата награда при мъжете грабна Дрейк, а за най-добра международна попгрупа бе обявена A Tribe Called West. Нито Бионсе, нито Дрейк обаче не дойдоха, за да получат трофеите си.

Може би най-популярната в момента британска попзвезда Адел, която миналата седмица спечели четири американски награди „Грами“, не бе в категориите на номинациите за тази година, след като последният й популярен албум 25 обра 4 награди БРИТ миналата година. Тя обаче взе тазгодишната обща награда за Глобален успех, връчвана за най-много продадени плочи по света.