Германският туристически бум

| от |

Германия става все по-привлекателна за туристи. 2013-та беше четвърта поред рекордна година с над 400 милиона хотелски нощувки. Туристическият бум разкрива обаче и известни слабости в бранша. Един анализ на Дойче веле.

Berlin - Stag Prague

Туризмът несъмнено е доходен бизнес. На площада пред Кьолнската катедрала могат да се видят много т. нар. „живи статуи“ – преоблечени в различни костюми улични артисти, които имитират някаква статуя; те стоят неподвижно часове наред в студ и пек и за няколко цента се снимат за спомен с прииждащите туристи. Според анкетата на Германската туристическа централа Кьолнската катедрала е на трето място в класацията на най-посещаваните туристически забележителности в страната, след замъка Нойщванщайн и парка „Европа“ в Руст.

От десет години насам броят на чуждестранните туристи в Германия се увеличава непрекъснато. Може ли Германия да се превърне в европейска топ-дестинация за чуждестранните туристи? Факт е, че европейците все по-често избират Германия като място за пътуване и отдих. През 2013 г. броят само на британските гости е нараснал с 350 000 в сравнение с предходната година. Увеличава се и броят на туристите от Русия, Швейцария и Полша. Според данни на Евростат, Германия се нарежда на шесто място в класацията за предпочитани туристически дестинации в ЕС.

Разбира се, Германия трудно може да се сравнява с класически туристически страни като Испания например, която е на първо място в ранглистата на Евростат. Общото икономическо значение на туристическия бранш също е сравнително скромно в сравнение с други европейски държави. Приходите от туризма в Германия през 2011 година съставляват около 1,1 процента от БВП на страната. За сравнение: в Хърватия и Малта приходите от туризма са 14 на сто, а в Испания – 4 процента от БВП.

Берлин – магнит за туристите

Председателката на сдруженето на германските хотелиери и ресторантьори Ингрид Хартгес казва, че положителните цифри се дължат преди всичко на един сегмент от туристическия бранш: „Особено силно се развива градският туризъм, като печеливш номер едно е Берлин“, казва тя в разговор за Дойче Веле. Германската столица от години насам привлича много гости от цял свят. През 2013 година броят на нощувките в Берлин се е увеличил с над 8 процента. Със своите 25 милиона посетители Берлин следва по петите големите европейски метрополии Лондон (48 милиона) и Париж (36 милиона).

„Хората прекарват уикенда в някой германски град, наслаждават се на някой мюзикъл или разглеждат културните забележителности. Това е тенденцията“, казва Ингрид Хартгес. Темповете на растеж обаче са свързани не само с туристическия бум. Много хора идват в Германия заради бизнес. В световната класация за бизнес-посещения Германия е на второ място след САЩ. Тази тенденция обаче има и сенчести страни. Вярно, че в Германия идват повече гости, но техният престой е кратък – средно по 2,7 дена. От години насам маркетинговите експерти разработват различни стратегии, за да задържат гостите по-дълго в страната. Краткият престой е и една от причините за по-скоро умерено нарастващия оборот на германските хотели и пансиони през последните години. Друг фактор е значителният ценови натиск в бранша. Германия е сравнително изгодна туристическа страна. Хотелска стая в Берлин струва средно 90 евро, докато в Лондон стая с две легла струва над 170 евро. В Париж пък цената е над 250 евро. „От това по принцип печелят и гостите, а конкуренцията така или иначе е здравословна и важна за бранша“, казва Ингрид Хартгес.

Непечелившите служители

„Туристическият бизнес обаче се развива за сметка на служителите“, казва синдикалният деятел Гидо Цайтлер. В Германия се строят много хотели, но същевременно нараства броят на служителите с минимално трудово възнаграждение. Много често това са хора, които получават не повече от 450 евро на месец и нямат достатъчно социално осигуряване. “ В бранша цари безпощадна конкуренция за изместване от пазара, която в повечето случаи е в полза на големите хотелски вериги“, подчертава Цайтлер. Извън активния туристически сезон и изложенията, хотелиерите налагат дъмпингови цени и пестят на първо място от персонала.

Независимо от сравнително ниските хотелски цени, самите германци вече не са сред най-страстните пътешественици. Въпреки доброто икономическо развитие, дялът на германските туристи в страната стагнира. Според последния анализ на туристическия бранш, германците правят все по-кратки отпуски и харчат по-малко пари, отколкото преди.

 
 
Коментарите са изключени за Германският туристически бум