Германия и пътната такса за чужденци

| от |

Германските магистрали са известни по цял свят: по тях няма ограничение на скоростта, нито пътни такси. Поне засега. Бъдещият германски кабинет обаче смята да въведе такси за чужденци. Съседите на Германия се ядосват, пише Дойче веле.

AUTOBAHN_2598732b

Пътната такса за чужденци още не е въведена, но вече доведе до политически спорове – Австрия и Холандия заплашват да се обърнат към Европейския съд, ако Германия въведе пътни такси за чужденците. Намеренията на бъдещото правителство са да направи магистралите платени и да използва приходите за ремонт и поддръжка на транспортната мрежа. Предложението за това бе направено от Християнсоциалния съюз. След дълги дискусии по темата християндемократите и Социалдемократическата партия в крайна сметка включиха въвеждането на пътни такси за чужденци в коалиционния договр.

Постигнатият вътрешнополитически компромис обаче е на път да породи сериозен външнополитически спор.“Това би било нарушение на действащото европейско право и Австрия ще се бори срещу него“, заяви възмутено австрийската министърка на транспорта Дорис Бурес. Холандската ѝ колежка Мелани Шулц ван Хеген на свой ред каза, че германските планове за въвеждане на пътни такси за чужденците изобщо не я радват.

Австрия впрочем вече реагира на германските намерения – от 1 декември наложи такса на 6-километровата гранична магистрала, която до момента бе изключена от винетната система и германските любители на зимните спортове я ползваха безплатно по пътя си към австрийските алпийски курорти. От началото на месеца обаче германските шофьори трябва да имат винетка, ако не искат да им бъде наложена глоба.

utopia-csu-52

Европейските правила диктуват друго

Досега германските магистрали бяха безплатни за леките автомобили, което определено е лукс в сравнение с условията в съседните европейски страни – Франция, Австрия и Швейцария отдавна са наложили такси за ползването на пътните им мрежи. Сега и Германия се готви да ги последва – въпреки немалкото критики, отправяни към идеята. „Германия е транзитна страна в центъра на Европа, има интензивен международен трафик. Налагайки пътната такса искаме да възстановим справедливостта“, казва министърът на транспорта Петер Рамзауер, който не се тревожи особено от заплахите на Холандия и Австрия.

Експертът по европейско право Фолкер Бьоме-Неслер обаче е категоричен: „С планираната пътна такса само за чужденци германците биха нарушили европейското право“. Това би означавало неравностойно третиране, което е изрично забранено от член 18 на Договора за функционирането на ЕС, тъй като въвеждането на пътна такса само за чужденци е чиста проба дискриминация. Предложението на лидера на ХСС Хорст Зеехофер да бъде въведена пътна такса и за германците, която да бъде компенсирана с намаляване на пътния данък, също би било в нарушение на действащото европейско право. „И намаляването на пътния данък би било прикрита дискриминация и би противоречало на европейското право“, казва Фолкер Бьоме-Неслер.

Процедурата иска време

Германия не за първи път се опитва да въведе пътни такси само за чужденци – замисълът бе сходен и по отношение на товарните автомобили, за които таксите бяха въведени през 2005 и засегнаха всички без изключение. Намерението на Германия бе да облекчи собствените си спедиторски фирми като ги компенсира с намаляване на данъците, но трикът не мина – Европейският съд отхвърли модела като противоречащ на европейското право. Сега историята може де се повтори и с леките автомобили.

„Или пътни такси за всички, или за никого“ – решението на Европейския съд най-вероятно ще изглежда така, предполага Ралф Реше от Германския съюз на автомобилистите ADAC. Експертът по европейско право Бьоме-Неслер от своя страна смята, че бъдещото правителство иска да печели време. „Подобни юридически процедури обичайно траят една-две години, т.е. достатъчно дълго, че темата да бъде забравена от германците и от техните съседи“, казва той.

Оттам нататък вариантите са два – или пътната такса да остане само като бележка под черта в коалиционния договор, или действително да влезе в сила. С което обаче въпросът с финансирането на транспортните артерии пак няма да бъде решен. Германският съюз на автомобилистите ADAC е изчислил, че страната има нужда от 7,5 милиарда евро годишно за поддръжка на транспортната инфраструктура. А таксата от шестте процента чуждестранни шофьори, които преминават през Германия, би донесла на хазната само 260 милиона.

 
 

Виктория Бекъм може да съди Spice girls

| от chronicle.bg |

След юридическия огън между Анджелина Джоли и Брад Пит, нова може би още по-изненадваща и бурна съдебна война се появи в шоубизнеса.

Виктория Бекъм изпрати агресивни заплашителни писма на колегите си от Spice girls Мелани Браун, Мелани Чизхолм, Ема Бънтън и Гери Хорнър. В тях съпругата на английския футболист Дейвид Бекъм предупреждава за война, ако певиците изпълняват песни, за които тя има авторски права.

Три от дамите – Гери Хорнър, Ема Бънтън и Мелани Браун, планираха турне по повод 20 години от създаването на групата. Турнето трябваше да се казва GEM (от англ. – скъпоценен камък), което е абревиатура от първите букви на момичетата.

Гери първа се отказа, за да се фокусира върху множащото й се семейство. През октомври миналата година тя съобщи, че очаква детенце. Така остави Ема и Мелани сами да се оправят с правния въпрос.

„Това е невероятно тъжен начин нещата да приключат, особено след всичко, което групата е преживяла заедно“, каза източник близък на Spice girls. „Момичетата са потресени.“

 
 

Тези хора на 70+ години ще разбият стереотипите ви за възраст

| от chronicle.bg |

По линията на стереотипите, обхващащи възрастните хора, всички сме виновни.

Повечето от нас са убедени, че веднъж щом човек навърши 70 години, хубавата част от живота му е приключила и това, което предстои, включва единствено болести, декубитални дюшеци и наливане на минерална вода в Княжево.

Разбира се, това далеч не се отнася до всички пенсионери. Фотографът Владимир Яковлев е посветил доста време на проекта си „Age of Happiness“, където снима хора между 70 и 100 години, които все още следват мечтите си, откриват нови неща и живеят на пълни обороти.

Вижте в галерията част от снимките, които е направил той и веднага счупете предразсъдъците.

 
 

Двойката не е за Радев

| от Радостина Хлебарова |

Речта пред парламента по случай встъпването в длъжност бе първото сериозно политическо изпитание за г-н Радев.

Преди да поставяме оценки обаче, трябва да си зададем въпроса какво прави неговият екип през трите месеца между изборите и встъпването в длъжност. За самия Радев знаем – отиде на пленум на БСП, на опера и се разходи до Хитрино. Толкова.

Три месеца са достатъчно време за него и екипа му, за да напишат една смислена реч и той да я репетира, за да не остави впечатление за неувереност.

Това време бе достатъчно и да се прочете и осмисли конституцията и правомощията на президента, което очевидно не е направено, щом г-н Радев остави впечатлението, че не е съвсем наясно със собствените си, вече влезли в сила, правомощия, както и със съдържанието на Конституцията.

В допълнение, непознаването на политическия етикет и протокол, що се отнася до най-елементарните му аспекти – обръщението към патриарха и пропуска да поздрави мюфтията, са очевидни гафове. Те лесно могат да бъдат избегнати на цената на малко усилия, в името на онези 2,5 милиона гласоподаватели, които делегираха доверие на г-н Радев. Как да се обърнеш към някого е един от на-лесните въпроси, не е от онези сложните като например кой трябва да излезе пръв – кралицата или министър-председателя. Това са по-сложни въпроси, но г-н Радев ще се сблъска и с тях в най-скоро време. Какъв ще бъде резултатът, ако екипът му продължава да не си върши добре работата, е ясно.

Да сгрешиш не е порок, неговата грешка лесно може да бъде отдадена на напрежение, липса на опит в публичните изяви и пр. и лесно можеше да бъде подмината, ако бе последвала адекватна реакция.

Но реакцията на г-н Радев бе меко казано смехотворна. Той си изпусна нервите и показа неувереност и тревожност. Не гафът сам по себе си е проблема, а реакцията, с която той не заслужава уважение.

Какво са правили г-н Радев и екипа му през последните 3 месеца, не е много ясно, но това, което е съвсем очевидно, е какво не са правили. Не са се подготвили. А това време беше за това. Да се надяваме, че ще извадят поука и че насочат усилията си в подготовка, макар и закъсняла. Иначе лошо, ще се смеем, ама с криви усмивки.

Заслужава висока оценка фактът, че г-жа Радева е работила усилено по въпроса за стайлинга си и нейните усилия са се увенчали с успех.

Шестица за стилиста й и за това, че е следвала неговите/нейните съвети. Сега остава и някой да обясни на тази дама, че не тя е избрана за президент, а съпруга й. И да престане да го води под ръка като някое 6-годишно синче, което властната му майка го побутва в стаята за изпит със заплахата „Ще влезеш в това училище – иначе пердах и никакво колело!“

Госпожа Радева е добре да озаптява поривите си за собственическо и покровителствено поведение.

Поне в публичните прояви, пък какво прави тя по домашному с президента си е тяхна работа. Госпожата, макар и самозвано да се смята за PR, като такъв беше редно не само да коригира собственото си поведение (което в някаква степен направи като изтри фейсбук профила си с грубите си махленски изказвания), но и да помогне на съпруга си в подготовката за президентския пост. Нещо, което не се случи.

Засега оценката на работата на екипа на г-н Радев е двойка.

Можем да се надяваме и да бъдем оптимисти, че ще има прогрес. Иначе все едно сме избрали продавачка за министър. Възможно е да бъде добър министър, но е малко вероятно.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.