Газпром и футболът

| от |

Газпром е може би най-добрият пример за топлите връзки между политиката, икономиката и спорта. Кои са шестте футболни проекта на руския държавен монополист и какви други интереси, различни от спортните, стоят зад тях? Анализ на Дойче веле.

hulk_afp_2430199b

Руският държавен монополист Газпром инвестира щедро в европейския футбол. От 2005 година насам компанията е генерален спонсор на Зенит-Санкт Петербург. Спонсорира също и УЕФА, а от 2015 година ще стане официален партньор и на ФИФА.

Преди известно време българските медии разпространиха информацията, че Газпром ще стане официален спонсор на Левски-София. Тогава те цитираха Тодор Батков, че договорът бил на 99 процента готов. Според информациите Газпром щял да стане генерален спонсор на популярния български футболен клуб и щял да налива в него по 2,7 милиона евро годишно.

Кой стой зад Зенит?

Зенит-Санкт Петербург е любимото дете на Алексей Милер. Шефът на Газпром е родом от Ленинград и предпочита да спонсорира футболния клуб от Санкт Петербург. Макар Газпром да е негов генералан спонсор, спонсорската дейност на концерна всъщност се разпределя сред няколко дъщерни фирми – Газпромнефт, Газпром межрегионалгаз, Газпромбанк и…Газпром-Германия. Едва ли има друг футболен клуб освен Зенит, където така очевидно да се преплитат политика, спорт и бизнес. Не е известно колко пари получава Зенит от генералния си спонсор. „Толкова, колкото е нужно“, казват някои наблюдатели.

По неофициални информации годишният бюджет на съперника на Борусия Дортмунд в тазгодишното издание на Шампионската лига се движи между 160 и 170 милиона евро. Зенит-Санкт Петербург направи и няколко трансфера за доста пари: за „скромните“ 55 млн. евро отборът закупи от Порто бразилския нападател Хулк, а срещу 40 милиона евро от Бенфика-Лисабон си осигури транфера на белгийския национал Аксел Витцел.

Спонсорирането на футбола явно носи червени точки и в политически план. Това пролича ясно и на Олимпиадата в Сочи, която вдигна рейтинга на президента Путин. Същата стратегия преследва и монополистът Газпром, който успешно разпростира пипалата си и в европейския футбол.

Газпром – спонсор на европейския футбол

schalke-04-sommerpause-514_0

През 2007 година Газпром сключи петгодишен спонсорски договор с германския Шалке 04. Според договора футболният клуб от Гелзенкирхен получава около 25 милиона евро за реклама на Газпром върху екипите на състезателите и на стадиона. Като отбор от енергиен регион, Шалке 04 се вписва идеално във философията на Газпром.

От лятото на 2012 година Газпром е спонсор и на Шампионската лига, а от догодина ще започне да спонсорира и ФИФА. Договорите вече са подписани. Дори един Франц Бекенбауер, който често говори за морал, е с почетно място в редиците на спортните посланици на Газпром. При толкова много облаги кой ли ти мисли за такива неща като корупция, изнудване, пране на пари или данъчни измами? Единствено германският разследващ журналист Юрген Рот направи такава връзка в книгата си „Газпром – зловещата империя“. В нея той нарича Газпром „дълбоко недемократична икономическа и политическа система“. Именно Зенит-Санкт Петербург е престижният обект на тази система.

6684_rad-zvezda_11

През 2010 година, чрез дъщерната си компания Газпромнефт, Газпром сключи договор и със сръбския клуб Цървена звезда. Така руският газов монополист вкара трима свои представители в 10-членния Съвет на директорите на белградския футболен клуб. Точната сума на сделката не бе оповестена. Миналото лято Газпром подписа спонсорски договор и с Челси, който продължава до 2015 година. Той стана възможен след като собственикът на Челси и шеф на нефтената компания Сибирнефт Роман Абрамович продаде акциите си в клуба на Газпром срещу сумата от 9 милиарда долара.

От 2007 година насам Газпром финансира изграждането на новия стадион на Зенит-Санкт Петербург, на който трябва да се играе един от полуфиналите на световното първенство по футбол през 2018 година. Откриването на новото спортно съоръжение междувременно се отлага вече за 19-ти път, а разходите придобиват космически размери: първоначално предвидената сума от 185 милиона евро вече достигна 700 милиона. Прогнозите са, че накрая разходите ще надхвърлят похарчените за новия стадион Уембли 1,15 млрд. евро. Така Газпром-арена ще стане най-скъпият стадион в света. А човек неволно се пита дали пък тези силни футболни пристрастия не са свързани с конкретни проекти в енергетиката?

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

Ексцентричните геймърски играчки

| от Иво Цеков |

За повечето геймъри един приличен компютър и монитор или пък конзола и телевизор са достатъчни, но има и такива, които не са готови да се задоволят с конвенционалните оферти.

Вместо това, те с влажен поглед гледат към най-новите и атрактивни предложения за периферия и аксесоари, които технологичните компании подготвят.

Още в началото на тази година се видя, че отново ни очакват някои страхотни специализирани устройства, насочени към запалените геймъри.

Някои от тях все още са прототипи, докато други съвсем скоро ще са на пазара. И независимо дали сте хардкор играчи, които желаят само най-новата техника, или просто ви е любопитно да видите какви са тенденциите в този сектор – ето 7 ексцентрични продукта, които ще приковат погледа ви.

Текстът е публикуван в webcafe.com

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията.