Гаук помоли за прошка, гърците казаха: „плащайте!“

| от |

Шамар вместо благодарност за едно малко закъсняло признание. Това получи германският президент Йоахим Гаук по време на официалната си визита в Гърция. Гръцкото поведение бе смело, но и нагло, коментира Спирос Москову от Дойче веле.

0,,17482822_303,00

Скоро ще се навършат 70 години от края на Втората световна война. През всичкото това време гърците напразно чакаха официално извинение от Германия за изършените от нацистите военни престъпления. И ето, че все пак го дочакаха – по време на двудневното си посещение в Гърция германският президент Йоахим Гаук направи тази стъпка. В малкото планинско селце Лигядес, където през 1943 година войници от Вермахта зверски избиват 80 цивилни граждани, Гаук поиска прошка от името на Германия. Името на Лигядес отдавна е елемент от историческата памет на Европа, заедно с други печално известни места като Орадур сюр Глан във Франция и Лидице в Чехия.

Странности на гръцката политическа култура

Много от потърпевшите страни обаче и до ден днешен свързват въпроса за вината на Германия предимно с исканията за изплащане на репарации. Това не е по-различно и в Гърция. По време на официални държавни визити обаче не е прието гост и домакин да демонстрират публично различията си по въпрос, който на всичкото отгоре е и извън техните правомощия. Не обаче и в Гърция, която познаваме като страна с по-различна политическа култура. Гръцкият президент Каролос Папуляс повдигна пред германския си гост и въпроса за репарациите от войната. Направи го по време на официалните разговори между двамата в Атина. Гаук нямаше какво друго да направи, освен любезно, но твърдо да отклони искането на своя домакин.

Ако помощниците на Папуляс си бяха свършили добре работата и го бяха посъветвали да не прави подобно нещо, щяха да му спестят неудобството да изслуша твърдия германски отказ. Едва ли има човек в Гърция, на когото вече да не му е станало ясно, че шансовете на Гърция да получи още репарации от Германия са нищожни. В крайна сметка Атина навремето сама се съгласи да подпише с Германия договора от 1960 година, според който Берлин изплати на гръцката държава сумата от 115 млн. дойче марки като компенсация за жертвите на германската окупация по време на войната. В същото време Гърция пък се задължи да не предявява други искания към Германия.

Демонизирането на Берлин

Преди няколко дни на гръцкия външен министър Евангелос Венизелос бе предаден поверителен документ, в който се настоява за предявяване на нов иск за репарации към Германия. По този повод министърът беше принуден да признае, че подобен иск не може да бъде защитен с никакви юридически аргументи.

Това обаче не пречи на гръцките политици редовно да се връщат към темата за репарациите от войната, използвайки я като политически инструмент. И без това много гърци са убедени, че Германия е виновна за страданията на много хора в днешна Европа поради това, че им налага своята строга политика на икономии.Това демонизиране на Берлин само допълва представата на гърците за вечната вина на Германия от времето на Втората световна война. Сега наблюдаваме как утвърдените гръцки партии, съсипали страната със своята безотговорност, прахосване на обществени средства и клиентелизъм, отново започват да сочат Германия с пръст. А за подобно изопачаване на фактите е нужна не само известна смелост, но и голяма доза наглост и безочие.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Най-добрите корици на албуми на Марая Кери

| от chronicle.bg |

Днес една от емблематичните певици на нашето време, Марая Кери, навършва 47 години – достойна възраст, зад която стоят много неща.

След дебюта си през 1990г Марая Кери става първата певица, която оглавява американската класация Billboard Hot 100 със своите сингли пет поредни пъти.

След брака си с президента на Колумбия Рекърдс Томи Мотола през 1993.  тя утвърждава позициите си на най-успешната певица на компанията. Според списание Billboard  тя е най-успешният изпълнител на десетилетието в САЩ.

След развода си с Томи Мотола тя решава сама да поеме контрол върху имиджа и музиката си, включвайки елементи на хип хоп в песните си. Популярността ѝ спада, а по-късно напуска Колумбия Рекърдс.

Марая изживява тежко тези събития емоционално и физически. Друг удар за певицата е неуспехът на филма и новия ѝ албум, носещи името Glitter. През 2002г. тя подписва договор с Айлънд Рекърдс и през 2005г. отново си възвръща челните места в поп музиката.

През 2000г. на церемонията по връчването на Световните музикални награди Марая Кери е обявена за певицата с най-много музикални продажби за хилядолетието. Тя има най-много сингли, оглавили първите места на класациите – 18. Тя е носител на 5 награди Грами, освен това е единственият изпълнител с шестнадесет статуетки от Световните музикални награди.

Марая Кери притежава петоктавен диапазон.

И независимо от приказките, които се говорят по адрес на визията и личния й живот, тя е събитие в историята на музиката.

И ви черпим с 10 нейни корици, в които си заслужава да изплакнете понеделнишките си очи.

 
 

Вижте трейлъра на продължението на култовия „Наистина любов“

| от chronicle.bg |

Наистина любов“ („Love Actually“) безспорно е една от най-добрите и най-обичани романтични комедии в британското кино, а и въобще, затова феновете вероятно ще се радват да чуят, че ще има продължение.

То ще представлява 10-минутна късометражна лента, заснета с благотворителна цел за Comic Relief.

Red Nose Day Actually unit stills

Повечето звезди от оригиналния филм ще се завърнат – Хю Грант, Колин Фърт, Лиъм Нийсън, Кира Найтли, Андрю Линкълн, Бил Най, Чуител Еджиофор, Мартин МакКътчън, Томас Броуди Сангстър, Лусия Монис и Роуън Аткинсън – те всички ще бъдат на линия. За съжаление, няма да видим Алън Рикман, който почина миналата година, а Ема Томпсън е отказала участие, защото с режисьорите са решили, че ще е твърде тъжно да играе (тя играеше съпругата на Рикман във филма).

Red Nose Day Actually unit stills

Краткото продължение на „Наистина любов“ („Love Actually“) ще бъде излъчено по ВВС на 24 май и по NBC на 25 май.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.