„Фронтова линия“ пусна тайни кадри от Северна Корея

| от |

Предаването Frontline („Фронтова линия“) на американския обществен тв канал PBS излъчи тайно заснети кадри от най-изолираната държава – Северна Корея, пише сайтът offnews.bg. Екипът на престижната продукция е работил в сътрудничество в японски тайни агенти, които в продължение на шест месеца са набирали информацията с риск за живота си.
NKOREA-POLITICS-KIM

Акцентът на Frontline е върху живота на обикновения севернокореец. Документалният филм се опитва да отговори на въпроса надига ли се революция в съзнанието на поданиците на Ким Чен Ун, като описва конкретни проявления на дисидентството в ежедневието. Такава е историята на мъж, работил за правителството като пропагандатор. „Израснах щастливо дете. Нямах база за сравнение за това кое е добро и кое лошо. Първата ми работа бе да пиша статии и информационни материали за успехите на севернокорейците над южнокорейците. Трябваше да съчинявам и епични поеми за Върховнич водач“, разказва той. Статутът му на доверен държавен служител по-късно му отваря достъп до книги и публикации от Южна Корея и така идва осъзнаването. „Чувствах се все по-сам, като виждах колко сме изостанали в сравнение с тях“, споделя човекът.

Наложеният от Ким II и Ким III монопол върху информацията постепенно, макар и леко, започва да се пропуква благодарение на новите технологии и миниатюрните носители като USB устройствата. Според експерти номенклатурата има практика да си разменя флашки с чужди филми или тв предавания. Мобилните телефони се регистрират от държавата и международните разговори са забранени, но находчиви севернокорейци са успели да ги настроят за повиквания до Китай и продават обаждания на черно. Проф. Виктор Ча, който по времето на Джордж Буш-младши оглавява азиатската секция на Националния съвет за сигурност, споделя, че информацията в Северна Корея в момента е вид обществена валута. „Ако искаш да се включиш в общ разговор с приятели, обикновено трябва да споделиш нещо за живота навън. Информацията „отвън“ е на мода“, казва професорът.

Проблемът според него е, че макар независимото мислене да се заражда, е трудно то да прерасне в протест, защото държавата преследва всички негови прояви.

Проф. Дейвид Канг от Института по кореистика към Южнокалиформийския университет също смята, че заради трайния ефект от пропагандата не всеки севернокореец би избягал, ако имаше възможност. Много от дезертьорите в Южна Корея първоначално били въодушевени от свободата си, но после у тях се зародило разочарование от материализма и загубата на семейните ценности у съседите. Професорът разказва и виц, разпространен сред избягалите от режима: Вървят севернокореец и южнокореец и виждат как мъж се дави в река. Севернокореецът веднага се притичва на помощ. Южнокореецът звъни на Бърза помощ.
11

Сред дезертьорите в Южна Корея е и пропагандистът, писал някога поеми на династията Ким. Днес той работи на New Focus International – медийна организация, която специализира в разследвания за случващото се в изолираната страна. Северна Корея неведнъж е заплашвала да разруши центъра, но мъжът не се страхува. Казва, че е изживял най-големите си кошмари в родината си и по време на бягството си. Нищо в свободна Южна Корея не би му се сторило по-страшно.

Екипът на предаването е разговарял и със съученик на лидера Ким Чен Ун от швейцарския лицей в Берн, където е учил под прикритието на син на дипломат от Пхенян. Ким III бил с две години по-голям от съчениците си, вероятно за да може да навакса материала и поради слабия му немски.

„Фронтова линия“ описва пет актуални начина, с които поданиците заобикалят ограниченията на диктатурата в ежедневието си:

1. Макар и неофициално разрешен като валута, американският долар се приема на местните тържища. Затова бежанци пускат през границата балони с долари в помощ на сънародниците си. Един долар покрива скромната двудневна прехрана на цяло семейство.

2. Бегълците не отказват медийни участия, вкл. в развлекателни шоу програми и конкурси за красота, излъчвани по телевизията в Южна Корея. Така увеличават шанса роднините им у дома да ги видят.

3. Незаконно гледане на чуеждестранни тв предавания и филми на домашни компютри.

4. Нараства желанието да се оспорват повелите на властта. Наскоро например, след масово недоволство, е била вдигната забраната жените да носят панталони.

5. Твърди се, че в страната функционира мрежа от хора с хенди-камери, които тайни снимат нелицеприятни за правителството кадри – като например универсален магазин, в който нито една от стоките не се продава. Кадрите се събират, за да може при възможност да бъдат предадени на чужди медии.

Премиерата на филма „Северна Корея – секретната държава“ бе на 14 януари. За съжаление видеото не може да се гледа от България заради ограничения за спазването на авторските права.

 
 

BBC разследва изтеклия финал на новия сезон на Sherlock

| от chronicle.bg |

BBC разследва източника, който е разпространил нелегално финалния епизод от четвъртия сезон на хитовия сериал Sherlock.

Миналата събота, четвъртият епизод от последния сезон на сериала, озаглавен „His Final Problem“, изтече онлайн с руско аудио. От BBC са започнали пълно разследване по отношение на източника, който е разпространил серията.

“ВВС молят феновете на поредицата да останат верни на продукцията и да не свалят епизода ”, споделя в Twitter продуцента на сериала Сю Върчу.

След като разследването приключи, от ВВС смятат да издадат пълен отчет по отношение на това дали руският телевизионен оператор, Пeрвый канал, който се бе сдобил с първото копие на епизода, е виновен за ситуацията.

 
 

Най-неприятните жени в Холивуд

| от chronicle.bg |

Да бъдеш актриса в Холивуд не е лесно. Трябва да си секси, красива, талантлива и да даваш всичко от себе си, за да израснеш в една силно конкурентна среда.

Ако успееш в същото време да запазиш някаква човечност и да не изглеждаш супер надута, тогава ставаш истинска звезда. Ако не успееш, израстваш в кариерата си, но разочароваш онези, които имат късмета или нещастието да те познават.

В галерията долу сме събрали онези знаменитости, които по мнение на хората, които имат досег до тях, са изключително капризни, арогантни и се държат като принцеси. Иначе казано – кифли.

Вижте 10 известни, брилянтни в професията си жени, които са се провалили в отношението си към фенове и колеги.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.