Френският Национален фронт се готви за властта

| от |

Клер Бърн / ДПА

Резултатите от първия тур на френските местни избори потвърдиха утвърждаването на мястото на крайнодесния Национален фронт в политическия пейзаж. След десетилетно отсъствие от местната политика партията триумфално се завърна във френските градове и села, излизайки начело на вота в 18 общини.

marinelepenjeanmarie

Най-впечатляващият пробив на партията беше в Авиньон, градът на папите през 14 век и домакин на един от най-големите театрални фестивали в Европа. Кандидатът на Националния фронт там Филип Лотио се размина със съвсем малко с мнозинството, необходимо да стане кмет още на първия тур, но малката му преднина пред съперника му от управляващата Социалистическа партия притесни артистичната общност. Директорът на фестивала в Авиньон Оливие Пи каза, че фестивалът няма да има избор, освен да напусне града, ако Лотио спечели в неделя на балотаж. „Не се виждам да работя в кметство на Националния фронт“, заяви Пи. Заплахата му беше широко възприета като неизпълнима не на последно място, защото фестивалът дължи част на престижа си на това, че част от основните му събития се провеждат в папския дворец. Но това изказване хвърли светлина върху притесненията, свързани с това антиимигрантският и антиевропейски Национален фронт да поеме управлението, независимо от напредъка на Марин льо Пен да освободи партията от демонизирания й образ.

Тези страхове идват от средата на 90-те години, когато Националният фронт, тогава воден от бащата на Льо Пен, бившият парашутист Жан-Мари, отбеляза пробив в местната политика. Партията спечели кметските места в четири града, но хардлайнерският подход на нейните кметове, особено в градовете Витрол и Тулон, не беше добре приет от избирателите, които в крайна сметка ги изгониха. Във Витрол библиотекарите, които не бяха съгласни с възгледите на кметицата за това кои са допустимите материали за четене, бяха уволнени. В Тулон кметството премахна субсидиите за сдруженията, които работеха с хора от имигрантски произход. Всичките четири града отдадоха в бюджетите си приоритет на фолклора пред съвременната култура.

Този път на кандидатите на Националния фронт е разпоредено да избягват идеологията. „Те залагат на строежа на пътища, на дребната търговия и местната заетост, за да не плашат хората“, каза пред вестник „Монд“ изследователят Силвен Крепон, който е  специалист по Националния фронт.

Слушател, включил се вчера с телефонно обаждане в една радиопрограма, запита Льо Пен дали Националният фронт ще забрани на общинските библиотеки да заемат книги, чието съдържание смята за подривно. „Не, три пъти не, десет пъти не! Библиотеките в нашите градове няма да крият книги. Те дори може да установят, че каталозите им се разширяват“, увери тя.

Marine Le Pen, France's National Front leader, speaks during a news conference the day after the first round of local elections at the party headquarters in Nanterre

Друг слушател се зачуди дали един кмет на Националния фронт би се съгласил да сключва бракове между лица от един и същи пол съгласно новия закон да еднополовите бракове, на който Националният фронт и други опозиционни партии енергично се противопоставиха. Льо Пен отново се постара да разсее страховете на избирателите. Кметовете от Националния фронт, каза тя, няма да откажат да изпълнят своя „дълг към Републиката“.

Топ-кандидатите на партията също са възприели умерен тон. „Не, няма да искаме визи за влизане в града, нито да слагаме бодлива тел!“, декларира Стив Бриоа, сдържаният търговец от някогашния миньорски град Енен-Бомон, който миналата седмица стана първият от новата вълна кметове на Националния фронт. В Авиньон Лотио каза, че е „огорчен“ от предположението, че би опитал да наложи партийния отпечатък върху театралния фестивал. Подобни практики, твърди той, „принадлежат на миналото“.

„Това, което характеризира Националния фронт под водачеството на Марин льо Пен, е институционализацията. Партията все повече печели доверие, увеличава легитимността си и се отклонява от крайнодесния имидж  в очите на гласоподавателите“, коментира Жил Ивалди, политолог в университета в Ница.

Ивалди прогнозира, че Националният фронт би могъл да спечели още шест града в неделя, при което ще се сдобие с общо седем кметски места и с около 1600 общински съветници, което надвишава сегашната им бройка от 60. Партията укрепна заради огромното разочарование от действията на президента Франсоа Оланд в икономиката, най-вече заради провала му да намали рекордната безработица. Градовете, където Националният фронт може да спечели победа, са сред тези с най-много безработни в страната.

Но партията все още трябва да положи усилия да прехвърли успехите си от националната сцена – където тя е трета политическа сила – на местно ниво. Националният фронт едва успя да събере достатъчно кандидати за съставяне на листи в около 600 от общо 36 000-те избирателни района.

Според Ивалди партията все още е белязана от миналото си, въпреки успехите на това, което той нарича „аранжимент за витрина“ от страна на Марин льо Пен.

По големите идеологически теми като националните преференции, държавната власт, имиграцията, смъртното наказание, напускането на Европейския съюз, критикуването на елитите, нямаше значително скъсване с миналото“, смята Ивалди.

„Партията на Марин льо Пен не е фундаментално различна от партията на Жан-Мари льо Пен“, заключава политологът.

 
 

„Сляпата Вайша“ с номинация за „Оскар“

| от chronicle.bg |

Анимацията на Теодор Ушев по разказа на Георги Господинов „Сляпата Вайша“ е номинирана за „Оскар“ в категорията за най-добра късометражна анимация.

Филмът следва сюжета на разказа на Георги Господинов за Вайша – момиче, обречено да вижда с едното си око само миналото, а с другото – бъдещето. Работата по него започна в началото на миналата година.

„Сляпата Вайша“ е част от книгата „И други истории“ (2001), която е преведена на немски, френски, английски, италиански и др. Това е първият общ проект на Георги Господинов и Теодор Ушев. Филмът е заснет с продуцентството на Националния филмов борд на Канада, за който българският режисьор работи от години.

Музиката към филма е създадена от Котарашки, чийто клип „Демони“ беше заснет от Теодор Ушев през 2012 г.

Конкуренцията в категорията „Късометражен анимационен филм“ е доста сериозна – в късия списък влизат двете мегастудия Disney и Pixar.

Другите номинации за „Оскар“ може да видите тук.

 
 

Bulgaria Air превозва безплатно ски екипировка

| от chronicle.bg |

В разгара на зимния сезон авиокомпанията Bulgaria Air предлага безплатен превоз на ски и сноуборд екипировка по всички свои директни дестинации при пътуване до 31 март 2017 г.

Всеки пътник може да добави към багажа си безплатно един чифт ски, щеки и ски обувки или сноуборд и екипировка за него.

В цената на самолетните билети са включени всички летищни такси, ръчен багаж до 10 кг, чекиран багаж до 23 кг, чекин, кетъринг на борда.

Превозвачът предлага и допълнителна услуга – безплатен избор на място в самолета. По този начин всеки, който закупи билет на Bulgaria Air, може сам да избере къде да бъде настанен.

Лоялните клиенти на авиокомпанията, които са част от програмата Fly More и са натрупали достатъчен брой бонус точки, могат да се възползват и от редица отстъпки и преференции – допълнителен безплатен багаж до 10 кг, безплатен самолетен билет, пътуване в бизнес класа и много други.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

7 холивудски мита за любовта и връзките

| от chronicle.bg |

На Холивуд не трябва да се вярва за нищо, особено за романтичните връзки между двама човека.

Любовта по филмите е силно идеализирана и драматизирана, за да отива на сюжета, както и за да ни накара да се чувстваме по определен начин. Това е всъщност целта на киното. Когато тези отношения се превръщат в стереотипи и се прилагат в истинският живот, тогава става трудно.

И понеже филмите показват само каквото им е нужно за действието, семейният консултант Арабела Ръсел разбива няколко холивудски мита, за да подобри любовния живот на хората „в полеви условия“.