Френската дилема: реформи или пълен назад

| от |

Френският кабинет си отиде тъкмо когато и шефът на ЕЦБ Марио Драги беше сигнализирал, че е време правителствата в Европа да започнат да харчат повече пари за съживяване на конюнктурата. Оланд обаче си има други грижи, съобщава Дойче веле.

Френският президент Франсоа Оланд натовари досегашния премиер Манюел Валс да формира ново правителство и му постави едно основно изискване: кабинетът „да споделя целите, дефинирани от президента“. Правителството на Валс, което беше на власт едва от пет месеца насам, бе силно разединено и изпокарано. Най-вече министърът на икономиката Арно Монтбур многократно и остро беше критикувал икономическата политика на Франсоа Оланд и Манюел Валс. Едно интервю на Монтбур за вестник „Монд“ явно е преляло чашата на търпението: „Европа е изправена пред рецесия. През второто тримесечие в Еврозоната няма стопански ръст. Преодоляването на кризата трябва да е с приоритет пред догматичното съкращаване на дефицита. То води само до програми за икономии и по-нататъшно покачване на безработицита“, заяви Монтбур.

В последно време безработицата във Франция надвишава 10 процента и е два пъти по-висока в сравнение с безработицата в Германия. Монтбур обвинява и правителството на германската канцлерка Ангела Меркел за продължаващата криза във Франция и останалите евродържави: „Германия е в капана на строгите икономии, които тя наложи на цяла Европа. Не е във френски интерес да се ръководи от идеологическите принципи на германските консерватори“, каза още Монтбур в интервюто си за „Монд“. Досегашният министър на икономиката Арно Монтбур спадаше към „непокорните“ в управляващата Социалистическа партия. Така французите наричат безбройните критици на реформаторските планове и мерки за икономии.

Явно за президента Оланд и премиера Валс не е било достатъчно да освободят Монтбур от поста. „Оставката на правителството е сигнал към цялата Социалистическа партия и целия ляв политически спектър във Франция“, казва Клер Демесме, експерт по проблемите на Франция в Германското дружество за външна политика. „Освен това оставката трябва да покаже на европейските партньори, че Франция все още трябва да бъде взимана насериозно, твърди експертката. Миналата седмица президентът Франсоа Оланд отново потвърди своите реформаторски цели: „Ние трябва да вървим още по-бързо напред. Постоянните теоретични дискусии и криволичещият курс правят политиката неразбираема за хората и не дават резултат“, каза президентът Франсоа Оланд за вестник „Монд“.

Недовършените реформи

Много критици обаче го обвиняват именно в непоследователност и противоречивост. „При неговите реформи, които той се опитва да представя като „Пакт за отговорност“, става дума пред всичко за съкращаване на държавни разходи и даване на данъчни облекчения за фирмите. Досега обаче, Франсоа Оланд изобщо не е провел истински болезнените структурни реформи“, казва Клер Демесме. Към тях спада и реформата на трудовия пазар. Във Франция нивото на социалните удръжки е значително по-високо от това в Германия, което натоварва еднакво както работодатели, така и работници. Освен това френските трудещи се ползват по-голяма социална защита при съкращения и се радват на 35-часова работна седмица, която беше официално въведена през 1990-те години.

В последно време във Франция се надигат гласове за провеждане на реформи, подобни на германските, проведени от канцлера Шрьодер. Под въпрос е обаче, дали във Франция с нейните традиционно силни синдикати, могат да бъдат прокарани подобни мерки. Популярността на президента Франсоа Оланд и сега е на рекордно ниско ниво, а му предстоят сериозни предизвикателства: „от една страна да преследва своя реформаторски курс, а от друга – да стимулира стопанския растеж посредством държавни конюнктурни програми. „Това е почти неразрешима дилема. От една страна той трябва да покаже, че действа уверено, от друга страна обаче, той е длъжен да спазва европейските правила. Оланд няма друг избор“, казва Клер Демесме.

Стабилизационният пакт за еврозоната определя горната граница на държавния дефицит в рамките на три процента от БВП за страните-членки. В миналото Франция и Италия многократно предявяваха настояваха да им се отпусне повече време да изпълнят въпросното правило. Германският министър на финансите Волфганг Шойбле обаче беше категорично против всякакви промени в тази насока. „Правилата трябва да се спазват, а не да се променят“, заяви той и на срещата на финансовите министри от Еврозоната през юли. Говорител на федералното правителство в Берлин не пожела да коментира оставката на френското правителство. “ В момента това е вътрешнофренски проблем“, подчертава той.

 
 

Помните ли тези сериали? А бихте ли ги гледали пак?

| от chronicle.bg |

В последните години телевизията направи бум в създаването на сериали.

Епизодите не отстъпват по качество на многомилиардни холивудски продукции, а зрителите им се умножават.

Имаше обаче и друго време в телевизионната история – времето на ситкомите.

Не че сега няма комедийни сериали като The Big Bang Theory („Теория за Големия взрив“). Преди 10-20 години обаче всички теми можеха да бъдат поставени на малкия екран през епизоди.

Повечето от тях днес изглеждат архаични и малко странни. Макар че наскоро стана ясно, че ще има нови епизоди от „Уил и Грейс“, колко от вас биха седнали да гледат сериала днес и то – след „Как се запознах с майка ви“ и „Модерно семейство“, които по съвсем различен начин гледат и на странните семейства, и на приятелствата.

Предлагаме ви в галерията списък със ситкоми, които може би не бихте гледали днес. Все пак обаче се надяваме, че помните поне най-знаковите от тях.

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.

 
 

„Истински детектив“ ще има трети сезон

| от chronicle.bg |

Сериалът „Истински детектив“ на телевизия НВО вероятно ще има трети  сезон.

Работата над него изглежда вече е започнала, съобщава БТА.

Първият сезон на сериала е заснет от Кари Фукунага, с участието на Матю Макконахи и Уди Харелсън в ролите на детективи от Луизиана.

Той получи ласкави отзиви от критиката и предизвика голям зрителски интерес. Първият му епизод бе излъчен през януари 2014 г. Действието във втория сезон с участието на Колин Фарел, Рейчъл Макадамс и Винс Вон се развива в Калифорния. Отзивите на критиката обаче бяха противоречиви и това накара шефове на телевизия НВО да преустановят осъществяването на проекта.

Създателят на сериала Ник Пицолато е написал сценариите за най-малко два епизода за потенциалния трети сезон и че му помага сценаристът ветеран Дейвид Милк, съобщава „Entertainment Weekly“.

Към момента сътрудничеството между Пицолато и Милк е в ранен стадий. Милк има концепция за следващ сезон на сериала и е започнал да работи върху сценария.

През 2016 г. програмният директор на НВО Кейси Блойс увери, че кабелната телевизия и Пицолато обсъждат възможността да бъде заснет още един сезон на сериала.

 
 

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.