Франс прес: Ромите в България продават гласа си

| от |

Принудена да оцелява с минималната работна заплата в България от 340 лева (174 евро), Мая Иванова е повече от готова да продаде гласа си в парламентарните избори в неделя, включително и за храна.

„Кой няма да вземе 50 лева в днешно време, когато мизерията е потресаваща? Дори 20 лева да ми предложат, аз ще ги взема“, каза 51-годишната ромка от миньорския град Бобов дол пред Франс прес.

„Но те ни дават само кюфте и две филийки хляб. Парите ги прибират организаторите“, добави ромката.

Според многобройни изследвания продаването на гласове – за пари, храна или дърва за огрев – е често срещана в най-бедната страна на Европейския съюз на четвърт век след комунизма. Прави се за сплашване.

Средната заплата в страната е равностойна на 400 евро и едно на всеки 5 домакинства живее под прага на бледността. Неотдавнашно проучване показва, че 69% от допитаните са определили положението като „непоносимо“.

„Нашите проучвания показват, че 6 процента от избирателите заявяват, че са продали гласа си, а друг 6 процента казват, че ще направят същото при определени условия“, каза Антоний Гълъбов от „Трансперънси интернешънъл“. „Хората не продават гласа си заради самия „спорт“, те са притиснати до стената“, добави Гълъбов.

В ромските гета хората масово са зависими от местни лихвари, на които никога не могат да изплатят в пълен размер взетия заем. Партиите често се свързват с тях, за да си осигурят определен брой гласове“, обясни Ваня Нушева, експертка на базирания в София Института за регионални и международни изследвания (ИРМИ). „Очаква се известен брой гласове за дадена партия да дойдат от някой квартал или фирма. Ако някой не спази инструкциите, всички ще бъдат наказани – компаниите със санкции, а хората със заплахи или бой“, казват от ИРМИ.

Случаят в Бобов дол е точно такъв. Преди изборите за Европарламент през май репортаж със скрита камера на частната „Нова“ телевизи показва как управителите инструктират миньори за кого да гласуват, ако искат да запазят работата си. „В изборно време е така… редовните измами“, казва един 40-годишен миньор, баща на 4 деца, който иска да запази анонимност. Това е неговият отговор на въпрос дали върху миньорите отново се оказва натиск. Той споделя, че рядко им дават заплати, дори не целите, купува храна на вересия, откакто послединят път са им платили по 300 лева. Той обаче отказва да продаде гласа си. Вътре в мината, собственост на български бизнесмен, има плакати на само една партия, нова популистка организация. Те са разлепени по пътя към асансьора, който се спуска на 500 метра дълбочина.

„Винаги е едно и също: на нашите мъже и синове им казват на работата за кого трябва да гласува семейството“, казва една жена на пазара в Бобов дол, отказвайки да посочи името си.

Българското правителство няколко пъти получи от Брюксел задачата да се справи с корупцията и твърди, че е наясно с проблема. „Не във всички случаи става въпрос за пари. Самите управители често са обект на изнудване от политически партии, които им казват, че техните работници трябва да гласуват за даден човек или партия, ако искат компанията им да получава поръчки и да работи“, казва главният инспектор Румен Богоев. „Много хора, които са под натиск или им се плаща, за да гласуват, отказват да свидетелстват пред съда, с което връзват ръцете на следователите“, казва заместник главния прокурор Борислав Сарафов.

След миналите парламентарни избори преди една година имаше само една условна присъда, а няколкостотин други случая бяха отхвърлени. Случаят в Бобов дол също не завърши с едно обвинение, въпреки големия шум.

Този път вътрешното министерство ще предприеме превантивни мерки, като следи внимателно около 1000 заподозрени организатори на купуване на гласове, каза шефът на криминална полиция Георги Арабаджиев. Партиите също така са задължени да изпишат на предизборните си материали, че „Купуването и продаването на гласове е престъпление“. Дали обаче тези мерки ще имат ефект далеч не е сигурно./АФП

 
 

Най-добрите корици на албуми на Марая Кери

| от chronicle.bg |

Днес една от емблематичните певици на нашето време, Марая Кери, навършва 47 години – достойна възраст, зад която стоят много неща.

След дебюта си през 1990г Марая Кери става първата певица, която оглавява американската класация Billboard Hot 100 със своите сингли пет поредни пъти.

След брака си с президента на Колумбия Рекърдс Томи Мотола през 1993.  тя утвърждава позициите си на най-успешната певица на компанията. Според списание Billboard  тя е най-успешният изпълнител на десетилетието в САЩ.

След развода си с Томи Мотола тя решава сама да поеме контрол върху имиджа и музиката си, включвайки елементи на хип хоп в песните си. Популярността ѝ спада, а по-късно напуска Колумбия Рекърдс.

Марая изживява тежко тези събития емоционално и физически. Друг удар за певицата е неуспехът на филма и новия ѝ албум, носещи името Glitter. През 2002г. тя подписва договор с Айлънд Рекърдс и през 2005г. отново си възвръща челните места в поп музиката.

През 2000г. на церемонията по връчването на Световните музикални награди Марая Кери е обявена за певицата с най-много музикални продажби за хилядолетието. Тя има най-много сингли, оглавили първите места на класациите – 18. Тя е носител на 5 награди Грами, освен това е единственият изпълнител с шестнадесет статуетки от Световните музикални награди.

Марая Кери притежава петоктавен диапазон.

И независимо от приказките, които се говорят по адрес на визията и личния й живот, тя е събитие в историята на музиката.

И ви черпим с 10 нейни корици, в които си заслужава да изплакнете понеделнишките си очи.

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.

 
 

Google работи по групово фото приложение

| от chronicle.bg |

Google обяви, че работи по ново приложение за групово редактиране и споделяне на снимки.

То ще наподобява Moments на Facebook, а говорителите на компанията са казали, че това е просто един експеримент и не се знае кога и дали това ново приложение ще стане достъпно за всички.

Тъй като все повече потребители използват приложенията на Facebook, Twitter и Snapchat, вместо да търсят в интернет, т.е. чрез търсачката на  Google, е нормално да имаме такава реакция от Google.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.

Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel

Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.

От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.

Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.