Филето за Европа, остатъкът за Африка

| от |

Европейците обичат да похапват пилешко месо. Най-вече филе. Остатъците отиват за жълти стотинки в Африка. Замразените крилца, вътрешности и шийки, внесени от Европа, съсипват птицевъдството на Черния континент, пише Дойче веле.

 image001(3)

В Акра, столицата на Гана, температурата е 30 градуса на сянка. Продавачките на пазара „Канеши“ са плувнали в пот. По металните и дървените маси бавно се размразяват пилешки остатъци. В страни като Гана, където „фризер“ и „хладилник“ са непознати думи за много от търговците и клиентите, замразеното вносно месо застрашава сериозно здравето на хората. Въпреки това Гана внася годишно 165 000 тона евтино месо от Бразилия, САЩ и Европа – остатъците, които там никой не иска да яде.

През 1980-те и 1990-те години Гана сама покрива нуждите си от пилешко месо. „Откакто на пазара се появиха евтините вносни продукти, всичко се промени. Сега дялът на нашите селяни на пазара е само десет процента. Страхуваме се, че ще загубят и тях“, казва Кваме Кокро от Националното сдружение за птицевъдство в Гана.

Според статистиките всеки германец консумира годишно около 19 кг. пилешко месо, като най-предпочитано е пилешкото филе. В него се съдържат най-малко мазнини.

Производството на пилешко месо в Германия далеч надхвърля нуждите на консуматорите – селските стопани произвеждат 25% повече месо, отколкото изяждат германците. Това, което не се продаде в Германия, отива за жълти стотинки в Африка. Става дума за пилешки остатъци – вътрешности, крилца и шийки, които не се търсят в Европа. Друг експортен шлагер е т.нар. „Chickenback“- пилешкият гръб, само че без бялото месо.

От 2011 до 2012 година германският износ е нараснал със 120 процента: през 2012 година Германия е изнесла в Африка 42 милиона килограма пилешко месо. По данни на Евростат, 10 процента от целия внос на пилешко в Африка се падат на Германия. Останалите 90 процента си поделят Бразилия, САЩ и Холандия.

Дъмпингът вреди на развитието

„Проблемът не е в големите количества, изнасяни за Африка, а в ниските цени“, каза Франциско Мари, експерт от хуманитарната организация „Хляб за света“. През 1990-те години европейските доставчици започват да предлагат пилешките остатъци на изключително ниски цени. След като завладяват пазара и съсипват местната конкуренция, повишават цените. „Въпреки това продуктите и днес се продават на цени, пред които африканските производители на месо са безсилни“, казва Мари. Пакет замразено пилешко месо, внесено от чужбина, върви за около две евро. Местните селяни продават същото количество, само че собствено производство за четири евро.

„От една страна водим политика на развитие и уж помагаме на хората да излязат от мизерията. От друга страна обаче местните селски стопани не могат да се задържат на собствения си пазар заради нашите дъмпингови цени“, казва Мари.

Намеренията на еврокомисаря за земеделие Дачиан Чолош да спре всякакви субсидии за износ на аграрни продукти за Африка също няма да променят нищо, смята експертът. „От 2008 година насам няма никакви субсидии за износа на аграрни продукти за Африка. Затова и сегашните изявления на Чолош са празни приказки, които не могат да окажат никакво влияние“, казва Франциско Мари. Причината за ниските цени на пилешкото месо се коренят в масовото отглеждане на птици в Европа. Освен това продажбата на скъпото пилешко филе на европейския пазар покрива производствените разходи.

Сделки за милиони

През 2003 година парламентът в Гана се опита чрез повишаване на митото да защити пазара си от евтиния европейски внос. Малко по-късно обаче правителството в Акра отмени закона. „Това се случи по всяка вероятност под натиска на международната общност“, казва Кваме Кокро от националното сдружение за птицевъдство. Франциско Мари потвърждава това становище. „По същото време Гана преговаряше за опрощаване на кредит от Световната банка. И правителството щеше да изгуби много пари, ако беше одобрило решението на парламента“, казва той. Правителството в Акра заложи на политиката на отваряне на пазарите и бе длъжно да се съобразява с правилата на международните партньори. Върховният съд на Гана разгледа решението на парламента, но и до днес не се е произнесъл. Сега правителството се опитва да подпомогне птицевъдството чрез субсидии и малки кредити за селските стопани.

„Някои други африкански държави като Нигерия успяват да се противопоставят на международния натиск“, казва Мари и обяснява, че търговските партньори на Нигерия просто са зависими от петролните доставки на западноафриканската държава.

Камерун, Брегът на слоновата кост и Сенегал също успешно се съпротивляват срещу евтиното месо от Европа. И то от години насам. „Ние не можем да си позволим да съсипем местния пазар, само защото сме членове на Световната търговска организация“, казва директорът на държавния център за селско стопанство в Сенегал Мактар Диуф. През 2005 година Сенегал изцяло прекрати вноса на пилешки остатъци. Оттогава насам местното производство набира сили и в страната вече са създадени хиляди нови работни места. В последно време Сенегал дори снабдява съседни страни като Мали и Гвинея с пилешко месо собствено производство. „Става дума за сделки от порядъка на 150 милиона евро“, казва Диуф. Ето защо сенегалското правителство възнамерява да удължи забраната за внос на пилешки продукти до 2020 година.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Spotify отказа да купи SoundCloud за 535 млн. паунда

| от chronicle.bg, по nme.com |

Spotify излезе от преговори да придобие сайта за аудио записи SoundCloud.

Преговорите започнаха по-рано през годината, но след като SoundCloud обяви 70 милиона долара загуби за последните 2 години и двама от директорите на компанията отбелязаха, че „има материални несигурности около бизнеса“, Spotify реши да се откаже.

Друга причина, поради която компанията се е отказала от покупката, е че тя може да повлияе зле на предстоящото й появяване на стоковия пазар. Това се очаква да стане някъде през 2017 година.

SoundCloud е пуснат през 2007 година и от тогава е успял да привлече 175 милиона потребители месечно. Всяка минута на сайта се качват средно по 12 часа музика. Най-големият инвеститор в сайта е социалната мрежа Twitter.

 
 

Най-надценените актьори на 2016 г.

| от chronicle.bg |

2016 година беше година, пълна с филми, продължения, римейк версии. Как се отрази обаче тя на актьорите? Истината е, че мнозина от тях получават повече, отколкото са си изработили. Е, това със сигурност се дължи на дългогодишния им труд в предходните десетилетия.

Все пак Forbes събира на едно място звездите, които са получили през последната година колосални суми, за участието си в незначителни роли или в слаби филми, в които се появяват в по-малко от 2000 кадъра. А

ко се съотнесе това към боксофис успеха на филма, може да се сметне колко са получили тези звезди спрямо финансовите приходи на продукцията. Сметките включват последните три роли на актьорите от до средата на тази година.

Ето и тези, които са „най-надценени“ по отношение на заплащане.

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.