в. Правда : Евросъюзът готви отровен кредит за Украйна

| от |

Любов Люлко, „Правда“

ЕС рапортува, че е готов да предостави на независима Украйна съществена финансова помощ. Уж за да покрие нуждите й от 35 милиарда долара за тази и следващата година. Експертите са убедени, че Евросъюзът усилено ще лансира своя кредит – тук са заложени на карта геополитически амбиции. Каква ще е обаче равносметката за Киев?

ashtonИкономическото положение в Украйна вещае крах. Новите власти заявиха, че хазната е празна, а предстоящите разходи – големи. В срок до юли Украйна ще изплати задължения от 10 милиарда долара и близо 3 милиарда от тях са дългове към Русия (включително към Газпром). До края на 2015 г. Украйна трябва да изплати на външни кредитори 17 милиарда, без да включваме лихвите по дълга; общите финансови потребности на страната за текущата година са най-малко 25 милиарда долара според икономисти от Международния финансов институт (МФИ), пише Блумбърг.

Щом „хазната е празна“, а Русия е замразила неизпратените още 12 милиарда финансова помощ, Украйна трябва да взема заеми, и то спешно. Безперспективно е обаче да търси частни кредитори с оглед бюджетния дефицит от 8 на сто (ЕС изисква членките да не надхвърлят 3 процента), нарастващата доходност по държавни облигации (ще се плащат по-големи лихви), петмесечната вече икономическа рецесия и бягството на капитали (само заради преки тегления през двата месеца, докато траеше Майданът, сметките изтъняха с 3,1 милиарда долара).

„Ако бягството на капитали продължи със същата скорост, крах може да последва още през март“, предупреждава МФИ. Затова Украйна ще получи средства назаем само по политически мотиви, далеч по-малко от исканото и при сурови условия. „Международните донори няма да предприемат мащабен спасителен план, какъвто желае  сега Украйна, заради едно слабо, неколегиално правителство“, заявява пред Блумбърг Лилит Геворгян, старши икономист на компанията Ай Ейч Ес Глобал инсайт в Лондон.

Политическите условия включват подписване на договор за асоцииране с ЕС и легитимизация на правителството. Страните вече се разбраха за това и договорът вероятно ще бъде подписан след президентските избори в Украйна на 25 май. Икономическите условия изискват да бъде намален бюджетният дефицит (това означава девалвация на гривната, свиване на пенсиите, помощите и заплатите в бюджетния сектор, вдигане на пенсионната възраст, спиране на субсидиите за въглищната промишленост и други губещи производства), да се либерализират цените на природния газ (сиреч той да поскъпне), съдържат и други непопулярни мерки.

Подпомагането на Украйна ще има отрицателни последици и за самия Евросъюз – много икономики от общността са в бедствено положение. Помощта за държава, все още „чужда“ на ЕС, може да се изтълкува в страните членки като разточителство и политиканство. Това ще засили позициите на националистите в предстоящите избори за Европарламент, насрочени също като украинските на 25 май.

Десният националистически блок (Марин Льо Пен, Вилдерс), поставящ под съмнение нуждата от ЕС, бездруго събира вече, скромно пресметнато, 25 до 28 процента, а покрай украинските събития може и доста да разшири представителството си в Европарламента.

„Всякакви големи програми на ЕС ще бъдат критикувани от националистите в страните членки и ще гарантират на партиите им шанс да печелят точки – коментира за „Правда“ Андрей Кортунов, генерален директор на неправителствения Руски съвет по международните въпроси. – Положението в някои страни е катастрофално, безработицата достига 50 на сто сред младежта. Ще има гледни точки като тази: „Защо ли подпомагаме Украйна, която сама се е докарала дотам. И защо трябва да финансираме толкова мащабна програма, макар да разбераме, че Украйна няма да стане членка на ЕС“. Според мен отпускането на тези средства може да повлияе на изборния резултат.“

Има и други съображения по повод „спасителния“ план за Украйна, какъвто всъщност няма – засега има само еуфорични емоции след победата над Русия. „Не си представям как ще се изнамерят парите толкова бързо. При това украинската икономика засега изобщо няма как да ги насочи във вярното русло. Това е олигархична икономика, в нея няма никаква отчетност – ЕС просто няма и представа какво ще стане с парите“, заяви пред „Правда“ Александър Рар, директор на Германско-руския форум. Според експерта европолитиците, раздаващи обещания днес, „говорят от името на ЕС до юни т. г., а след изборите ще има нова комисия“.

„Тези комисари – вече пътници, разсъждават от гледна точка на геополитиката: как да не изгубят Украйна за втори път, да помогнат на кабинета да се затвърди, да поемат изцяло контрола над ситуацията. Лидерите на отделните държави обаче говорят за подпомагане на Украйна далеч по-предпазливо. И ако попитаме г-жа Меркел или г-н Оланд, те биха казали: ще дадем пари, но не от ЕС, а от хазната на МВФ, където са събрани американски, японски, китайски, руски, европейски, събрани са международни пари.“ И въпросът ще трябва да се реши колегиално от  МВФ, смята Рар.

„Според мен, ако ЕС реши да го направи (да отпусне помощ), ще го направи; друг въпрос е как Украйна ще използва парите – каза пред „Правда“ Виктор Успаских, литовски бизнесмен и политик, лидер на Партията на труда, представляващ страната си в Европарламента. – Естествено там половината пари сигурно ще се използват неправилно, значи 25-те милиарда няма да решат кой знае колко неща. В една толкова голяма страна бързо ще бъдат „изядени“. Дори в Литва, за която се отпускат годишно към 2 милиарда долара – а тя практически е 15 пъти по-малка от Украйна, парите бързо се харчат, без да се види скоро някакъв ефект. Тази помощ няма да спаси Украйна, тя има нужда от около 200 милиарда или от добър мениджърски, управленски екип, за да използва парите ефективно, икономично.“

„Ситуацията в ЕС наистина е много сложна и общността още не е излязла от кризата, при все че има признаци на оживление. Дълговата криза в Испания, Италия, гърция продължава, а заплашва и Франция с нейния дълг от два трилиона – изтъкна пред „Правда“ политологът проф. Петко Ганчев, председател на Геополитическия център Евразия-София. – Ситуацията не е твърде оптимистична и в много страни от бившата Източна Европа, включително България. Безработицата е твърде висока, беднотията – ужасна“.

„Мисля, че в тази геополитическа игра ЕС не гледа своя интерес, а под натиска на САЩ жертва своите страни и народи, само и само да привлече Украйна на своя страна. Украйна е много важно звено от геополитическата стратегия на САЩ, предвиждаща настъпление към Русия, в перспектива и към Китай“, добави експертът. Според Петко Ганчев „обещания ще се тиражират“, но постепенно ще бъдат поставяни искания да се внесе яснота в ситуацията и десните националисти да бъдат изолирани от властта.

„ЕС е натрупал огромен опит в това да отпуска на свои членки помощ така, че тези страни да не видят нищо от нея – каза пред „Правда“ сръбският икономист Бранко Павлович. – В случая с Гърция само формално ставаше дума да се подпомогне самата Гърция; всъщност средствата се изпращаха в банки със собственици юридически лица от Германия и Франция. За Румъния пък например бяха отпуснати 8 милиарда евро, но Румъния все не може да изпълни условията, за да изразходва тези средства; затова реално успя да използва само 1 милиард евро.

Трето, успее ли една държава получател наистина да вземе пари от ЕС, впоследствие трябва да върне 85 на сто от средствата на юридически лица от страните, участвали в отпускането им. Всъщност предоставянето на средства от Евросъюза е в най-добрия случай начин да се прикрие финансиране на икономиките в страни от първия ешелон и никога не води до развитие на икономиките в страните, за които се отпуска „помощта“. Нещо повече, икономиката на тези последните отслабва, а дълговете им само нарастват.“

 
 

„Лъв: Стъпки към дома“: Едно истинско приключение

| от |

„Лъв“ или Lion е едва вторият филм от официалната листа с номинирани за 89-тите награди „Оскар“, който излиза по кината у нас. Първият беше „Първи контакт“ и както се случва с повечето Оскарови филми, не получи най-големия отзвук на света. Което е жалко, разбира се. Има смисъл някои филми да са номинирани за едни от най-престижните и бляскави статуетки в света на седмото изкуство, а други не.

И „Лъв“ е един такъв филм.

Това е първият пълнометражен проект на режисьора Гард Дейвис – един от режисьорите на чудесния сериал Top of the Lake – и е адаптация по книгата на Сару Бриърли A Long Way Home.

Самият Сару има уникална история – роден и расъл до петата си годишнина в един от най-бедните индийски райони, без да може да чете и да пише, една вечер малкият Сару се губи в многолюдна Индия и по стечение на обстоятелствата попада в системата за сираци. А оттам при семейството на Сю и Джон Бриърли, австралийска двойка, която го осиновява. Така от бедно и мърляво индийче Сару порасва в приятен млад мъж, който говори английски, носи отговорност за делата си и учи в университет.

Някъде там в главата на младия мъж се загнездва идеята, че трябва да потърси изгубеното си семейство – майка, по-голям брат и сестра. Идеята прераства в план, благодарение на появилата се по онова време Google Earth, която по-късно се превръща в обсесия. В продължение на няколко години Сару не мисли за нищо друго, освен за това. Денонощно. Непрекъснато. Идеята за Индия, майка му и брат му го преследва в сънища и будни състояния, превръща се в определяща за ежедневните му нужди, става неговата сянка, надвиснала тежко над ума му. Ум, който няма покой.

Да бъдеш обсебен от идеята за някой или нещо, е най-лошото лекарство, което може да дадеш сам на себе си. То ти носи непоносима вреда, лашка те в състояния на еуфория и депресия, кара те да имаш очаквания и неизменно да бъдеш разочарован от тях впоследствие.

„Лъв“ обаче е от тези амбициозни и красиви филми, които ти казват, че понякога, само понякога, мечтите в действително се сбъдват. Те не идват така, както ние си представяме, че ще се случат, нито са опаковани в нашите илюзии, но когато най-после пристигнат, знаем, че са се случили.

Първата част на „Лъв“ се случва в екзотична Индия. Безкрайните кадри и истинските емоции, които играта на малкия Съни Пауар и младия Абхишек Барате ти носят, те карат да помиришеш и да докоснеш мръсотията и красотата на тази толкова различна страна.

Съни Пауар е момчето, което открадва шоуто в „Лъв“ безспорно. Той и Абхишек правят дебют на голям екран и са големите звезди на тази продукция. Нешлифовани, чувствени, естествени, чудесни… Мръсните им крака, дивите им погледи, диалозите им на хинди са онова вкусно усещане, което „Лъв“ оставя след себе си в зрителите.

Втората част е запазена за Никол Кидман и Дев Пател. И малко от Руни Мара, която винаги е чудесна на голям екран, но тук е отстъпила мястото в светлините на прожекторите на другите. Дев Пател от друга страна е един от младите британски актьори, които заслужават внимание и адмирации. Кариерата му стартира от дивия тийн-сериал Skins и стига до работа с Дани Бойл в „Беднякът милионер“, който му носи първа номинация за БАФТА. Днес, няколко години по-късно, пораснал и възмъжал Дев Пател в крайна сметка получава и първата си номинация за „Оскар“ за „Лъв“ и прибира тазгодишната БАФТА за поддържаща мъжка роля в джоба си. Дев Пател е чудесен. Винаги, когато някой има възможност да го гледа, нека да го прави.

Същото важи и за Никол Кидман. Макар темата с осиновяването да й близка, в крайна сметката първите й деца с Том Круз са именно осиновени, в живия живот Кидман е някак затворен и студен човек. Но пък е прекрасна на кино. Тази порцеланова, висока жена успява да изкара на голям екран емоции, каквито в живота някак не може, и да ги пресъздаде с малко думи и повече мимики, отколкото лицето й, минало през няколко разкрасителни процедури, иначе би позволило.

Към всичко това добавяме чудесна музика, великолепни кадри и една сантиментална история, която може и да ви накара да си поплачете.

В „Лъв“ всеки може да открие по нещо за себе си. Дали това ще е екзотиката на толкова различната от нас Индия, дали ще е тематиката, дали ще е красотата на Австралия, дали ще е епичната музика на Дъстин О`Халоран и Волкер Белтерман или нещо съвсем различно, което ние не сме видели, няма значение. Но си го причинете на кино. Не случайно някои филми са номинирани за „Оскар“, а други не са, както казахме в началото.    

 
 

Сладкодумният разказвач, който ви къса нервите

| от Констанс Бонасьо |

И вие сте го виждали. Нещо повече – срещате го всеки ден, и още по-лошо – чувате го.

Той няма конкретен образ, претворява се и се видоизменя, сякаш крие магьосническа пръчка в джоба си. В битката за вашия слух и съзнание, той е готов на всичко – да прави циганско колело; да търси на мобилното си приложение сграда, която се вижда, само и само да ви разкаже защо отива до нея; да жонглира с портокали от промоционалната витрина, за да ви разкаже, че цитрус пресата му се е прецакала.

Въобще – където ви свари, там ще ви облъчва с тегавите си безкрайни разкази.

Вече не ни преследват само досадни бабички, за да ни омагьосват с ишиаса си, с темерутщината на зетя си и следването на внучката в Америка. Те разказват надълго и нашироко своето житие-битие, защото сте имали неблагоразумието да ги подкрепите на слизане от трамвая. В отплата на това, че сте прихванали костеливата им ръчица, можете да изслушате какви ли не истории – колко лъжат на Женския пазар; как вече и медът не е истински; как „Топлофикация” казала, че ще ги компенсира, но не ги компенсирала; колко вярвали на Радан Кънев; как такава зима не е имало от 30 години насам…

Сладкодумният разказвач има много лица, а и обхватът на темите му постоянно се разширява.

Той може да е чичката в метрото, който обяснява как е оставил колата на паркинга, за да не се навира в задръстванията. Следват биографични данни на автомобила – година на производство, година на покупка, марка, кубатура на двигателя, цвят, тапицерия…И всичко това, само защото си му казал на коя спирка да слезе.

Друга разновидност на сладкодумния разказвач е съседката – грижовна къщовница и домакиня.

Тя ще ви изпили нервите докрай. Само заради непридвидливостта ви да носите снопче розмарин в ръка, се започва, та не се свършва. И тя готвела – пък как нарязала лука, пък как задушила гъбите, пък изпекла спанак с ориз. И докато готвела, пуснала една пералня и прахосмукачка, извела кучето, изгладила, изплела пуловер с еленче. И всичко това, само защото й казахте, че в магазина има пресни подправки.

За сладкодумния разказвач от социалните мрежи хич няма да отваряме и дума. Той е описван подробно и многократно.
В заключение можем да кажем, че сладкодумният разказвач, не е никакъв разказвач, още по-малко сладкодумен. Той си е една жива досада…

И нашият съвет на патил и препатил човек, магнит за сладкодумния разказвач, е веднага, щом го разпознаете, да побегнете. Друго спасение няма.

 
 

Apple започва производство в Индия с iPhone SE

| от chronicle.bg |

В следващите няколко месеца Apple ще започне слобяването на iPhone SE смартфони в Индия чрез контрактор в Бангалор, съобщи Reuters.

Това е поредният ход на компанията за намаляване на цените на производството на iPhone. Идеята на преместването е да се намалят разходите и да се увеличи пазарният дял на телефоните, които са скъпи за стандартите в Индия. И въпреки това, почти половината от телефоните на индийците са на Apple.

 
 

Страхотен актьорски състав в първия трейлър на „Song to Song”

| от chronicle.bg |

„Song to Song“ е новият проект на Терънс Малик, който е събрал в едно Райън Гослинг, Натали Портман, Майкъл Фасбендър и Руни Мара. Честно казано, дори във филма да се разказваше за война между лоши извънземни и генно модифицирани питекантропи, пак бихме го гледали, при този актьорски състав.

„Song to Song“ е съвременна любовна история, която се развива на фона на музикалната сцена в Остин, Тексас. Две отдалечени двойки – сценаристите Фей (Руни Мара) и BV (Райън Гослинг) и музикалния магнат Куук (Майкъл Фасбендър) и сервитьорката, която омайва (Натали Портман) – преследват успеха, по време на рокендрол, прелъстяване и предателство.

Преди да видите трейлъра, ще ви зарадваме с още нещо: оператор на филма (както ще забележите в трейлъра, ако познавате творчеството му), е не друг, а Еманюел Любецки („Завръщането“, „Бърдмен“, „Гравитация“, „Дървото на живота“, „Новият свят“ – също на Терънс Малик, и много др.)

А сега…трейлърът.