в. Правда : Евросъюзът готви отровен кредит за Украйна

| от |

Любов Люлко, „Правда“

ЕС рапортува, че е готов да предостави на независима Украйна съществена финансова помощ. Уж за да покрие нуждите й от 35 милиарда долара за тази и следващата година. Експертите са убедени, че Евросъюзът усилено ще лансира своя кредит – тук са заложени на карта геополитически амбиции. Каква ще е обаче равносметката за Киев?

ashtonИкономическото положение в Украйна вещае крах. Новите власти заявиха, че хазната е празна, а предстоящите разходи – големи. В срок до юли Украйна ще изплати задължения от 10 милиарда долара и близо 3 милиарда от тях са дългове към Русия (включително към Газпром). До края на 2015 г. Украйна трябва да изплати на външни кредитори 17 милиарда, без да включваме лихвите по дълга; общите финансови потребности на страната за текущата година са най-малко 25 милиарда долара според икономисти от Международния финансов институт (МФИ), пише Блумбърг.

Щом „хазната е празна“, а Русия е замразила неизпратените още 12 милиарда финансова помощ, Украйна трябва да взема заеми, и то спешно. Безперспективно е обаче да търси частни кредитори с оглед бюджетния дефицит от 8 на сто (ЕС изисква членките да не надхвърлят 3 процента), нарастващата доходност по държавни облигации (ще се плащат по-големи лихви), петмесечната вече икономическа рецесия и бягството на капитали (само заради преки тегления през двата месеца, докато траеше Майданът, сметките изтъняха с 3,1 милиарда долара).

„Ако бягството на капитали продължи със същата скорост, крах може да последва още през март“, предупреждава МФИ. Затова Украйна ще получи средства назаем само по политически мотиви, далеч по-малко от исканото и при сурови условия. „Международните донори няма да предприемат мащабен спасителен план, какъвто желае  сега Украйна, заради едно слабо, неколегиално правителство“, заявява пред Блумбърг Лилит Геворгян, старши икономист на компанията Ай Ейч Ес Глобал инсайт в Лондон.

Политическите условия включват подписване на договор за асоцииране с ЕС и легитимизация на правителството. Страните вече се разбраха за това и договорът вероятно ще бъде подписан след президентските избори в Украйна на 25 май. Икономическите условия изискват да бъде намален бюджетният дефицит (това означава девалвация на гривната, свиване на пенсиите, помощите и заплатите в бюджетния сектор, вдигане на пенсионната възраст, спиране на субсидиите за въглищната промишленост и други губещи производства), да се либерализират цените на природния газ (сиреч той да поскъпне), съдържат и други непопулярни мерки.

Подпомагането на Украйна ще има отрицателни последици и за самия Евросъюз – много икономики от общността са в бедствено положение. Помощта за държава, все още „чужда“ на ЕС, може да се изтълкува в страните членки като разточителство и политиканство. Това ще засили позициите на националистите в предстоящите избори за Европарламент, насрочени също като украинските на 25 май.

Десният националистически блок (Марин Льо Пен, Вилдерс), поставящ под съмнение нуждата от ЕС, бездруго събира вече, скромно пресметнато, 25 до 28 процента, а покрай украинските събития може и доста да разшири представителството си в Европарламента.

„Всякакви големи програми на ЕС ще бъдат критикувани от националистите в страните членки и ще гарантират на партиите им шанс да печелят точки – коментира за „Правда“ Андрей Кортунов, генерален директор на неправителствения Руски съвет по международните въпроси. – Положението в някои страни е катастрофално, безработицата достига 50 на сто сред младежта. Ще има гледни точки като тази: „Защо ли подпомагаме Украйна, която сама се е докарала дотам. И защо трябва да финансираме толкова мащабна програма, макар да разбераме, че Украйна няма да стане членка на ЕС“. Според мен отпускането на тези средства може да повлияе на изборния резултат.“

Има и други съображения по повод „спасителния“ план за Украйна, какъвто всъщност няма – засега има само еуфорични емоции след победата над Русия. „Не си представям как ще се изнамерят парите толкова бързо. При това украинската икономика засега изобщо няма как да ги насочи във вярното русло. Това е олигархична икономика, в нея няма никаква отчетност – ЕС просто няма и представа какво ще стане с парите“, заяви пред „Правда“ Александър Рар, директор на Германско-руския форум. Според експерта европолитиците, раздаващи обещания днес, „говорят от името на ЕС до юни т. г., а след изборите ще има нова комисия“.

„Тези комисари – вече пътници, разсъждават от гледна точка на геополитиката: как да не изгубят Украйна за втори път, да помогнат на кабинета да се затвърди, да поемат изцяло контрола над ситуацията. Лидерите на отделните държави обаче говорят за подпомагане на Украйна далеч по-предпазливо. И ако попитаме г-жа Меркел или г-н Оланд, те биха казали: ще дадем пари, но не от ЕС, а от хазната на МВФ, където са събрани американски, японски, китайски, руски, европейски, събрани са международни пари.“ И въпросът ще трябва да се реши колегиално от  МВФ, смята Рар.

„Според мен, ако ЕС реши да го направи (да отпусне помощ), ще го направи; друг въпрос е как Украйна ще използва парите – каза пред „Правда“ Виктор Успаских, литовски бизнесмен и политик, лидер на Партията на труда, представляващ страната си в Европарламента. – Естествено там половината пари сигурно ще се използват неправилно, значи 25-те милиарда няма да решат кой знае колко неща. В една толкова голяма страна бързо ще бъдат „изядени“. Дори в Литва, за която се отпускат годишно към 2 милиарда долара – а тя практически е 15 пъти по-малка от Украйна, парите бързо се харчат, без да се види скоро някакъв ефект. Тази помощ няма да спаси Украйна, тя има нужда от около 200 милиарда или от добър мениджърски, управленски екип, за да използва парите ефективно, икономично.“

„Ситуацията в ЕС наистина е много сложна и общността още не е излязла от кризата, при все че има признаци на оживление. Дълговата криза в Испания, Италия, гърция продължава, а заплашва и Франция с нейния дълг от два трилиона – изтъкна пред „Правда“ политологът проф. Петко Ганчев, председател на Геополитическия център Евразия-София. – Ситуацията не е твърде оптимистична и в много страни от бившата Източна Европа, включително България. Безработицата е твърде висока, беднотията – ужасна“.

„Мисля, че в тази геополитическа игра ЕС не гледа своя интерес, а под натиска на САЩ жертва своите страни и народи, само и само да привлече Украйна на своя страна. Украйна е много важно звено от геополитическата стратегия на САЩ, предвиждаща настъпление към Русия, в перспектива и към Китай“, добави експертът. Според Петко Ганчев „обещания ще се тиражират“, но постепенно ще бъдат поставяни искания да се внесе яснота в ситуацията и десните националисти да бъдат изолирани от властта.

„ЕС е натрупал огромен опит в това да отпуска на свои членки помощ така, че тези страни да не видят нищо от нея – каза пред „Правда“ сръбският икономист Бранко Павлович. – В случая с Гърция само формално ставаше дума да се подпомогне самата Гърция; всъщност средствата се изпращаха в банки със собственици юридически лица от Германия и Франция. За Румъния пък например бяха отпуснати 8 милиарда евро, но Румъния все не може да изпълни условията, за да изразходва тези средства; затова реално успя да използва само 1 милиард евро.

Трето, успее ли една държава получател наистина да вземе пари от ЕС, впоследствие трябва да върне 85 на сто от средствата на юридически лица от страните, участвали в отпускането им. Всъщност предоставянето на средства от Евросъюза е в най-добрия случай начин да се прикрие финансиране на икономиките в страни от първия ешелон и никога не води до развитие на икономиките в страните, за които се отпуска „помощта“. Нещо повече, икономиката на тези последните отслабва, а дълговете им само нарастват.“

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Довечера очакваме Омара Портуондо в София

| от chronicle.bg |

За последно ще чуем песни от репертоара на Buena Vista Social Club днес.

Сензацията на Куба – Омара Портуондо, ще изпълни най-известните и обичани песни на Buena Vista Social Club днес зала 1 на НДК, както и част от богатия си личен репертоар.

Концертът ще отпразнува дългите ѝ 70 години на сцена и ще ни припомни какво означава да се наслаждаваш на живота през призмата на музиката и кубинския темперамент. Само преди броени дни неуморната Омара пя в Букурещ в препълнената зала Палатуй, като 4 хиляди души я аплодираха на крака над 15 минути и я връщаха няколко пъти на сцена. Несъмнено незабравима ще остане и прощалната ѝ среща с българската публика, която предстои на 28-и април.

Винаги облечена с цветна регалия, енергична и изглеждаща много по-млада от 85, автентичната дива няма как да се раздели с музиката буквално:„Пеенето ме зарежда с енергия, само една песен е нужна, за да се преодоляват различия, за да изживееш хиляди истории.“

омара портуондо

Световната обиколка на Омара започна през миналата 2016-а и премина през страни от Северна и Латинска Америка, като я срещна с хиляди фенове от няколко континента, готови да се докоснат до носталгията по старите улици на Хавана.

У нас любителите на кубинските ритми ще се насладят и на музиканти като Роландо Луна. Брилянтният пианист е свирил с артисти като Амаури Перез, Силвио Родригез и Пабло Миланес, но определя работата си с Омара като преломен момент в кариерата, който го обогатява и му помага да открие гласа, с който иска да си партнира. До кубинската легенда ще застане и ненадминатият с челото Гастон Хоя, който е плътно до Портуондо през последните години в мисията да споделя със света безценното богатство на тази музика. Най-пoпулярната певица в Куба ще се качи на българската сцена за последен път, за да изпълни любимите на цели поколения песни от репертоара на Buena Vista Social Club – Veinte años, Quizas, Quizas, Quizas, Besame Mucho и много други, които ще ни пренесат в магичната и пълна с любов към живота Хавана.

Билети за концерта на 28 април все още могат да се закупят в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg на цени от 45 до 100 лв.

 
 

Сериали, базирани на филми

| от |

Качественото кино има навика да се провира дори и през най-малките пролуки, които комерсиалните бомбастични заглавия му оставят. То намира своите почитатели и оставя приятна следа и послевкус в зрителя.

Доброто кино ще съществува, независимо колко комерсиални екшъна и филми за надяждане с пуканки се направят. Същото важи и за добрата телевизия.

В нашата селекция днес двете се срещат. Някъде по средата, където е най-удобно.

Избрали сме шест сериала, които са базирани на шест качествени филма, които ако не сте гледали, е добре да се засрамите.

За останалите – всичко е горе в галерията.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.