Евроизбори 2014 : какво сочат проучванията

| от |

Повечето експерти определят изборите за Европарламент през тази година като ключови и дори съдбовни за бъдещето на съюза. Ще има ли лява вълна или десницата ще запази надмощие? Или най-лошото – евроскептицизмът ще надделее. В доста от страните тези избори са в сянката на вътрешни кризи и сътресения – Италия, България, Франция. Какво показват последните проучвания?

european-parliament-vote

Австрия :

Дясната OVP води и в двете социологически проучвания – на OeKonsult от 07 януари и на Gallup от 22 декември съответно с 23,2 и 26%. Впечатляващ е ръста на FPO, която получава между 21 и 23% в сравнение с 13% през 2009 и вече е втора политическа сила в страната. Между 20 и 22% декларират подкрепа за социалдемократите от SPO, Зелените получават между 13 и 16%, а либералите от NEOS около 11-12%.

В Белгия ситуацията е сложна, защото освен разделение на социалисти, консерватори, зелени и либерали, има и разделение между Фландрия и Валония + столицата Брюксел и куп националистически вот, който можем да наречем регионалистически.

В България евроизборите най-вероятно ще се превърнат в тест за управляващите, но съществува вероятност и за избори 2 в 1, а заради ясната политическа ориентация на социологическите агенции, много трудно може да се каже доколко тези проучвания са достоверни.

В новата страна-членка Хърватия и двете проучвания на CRODemoskop от 6 януари и на Ipsos от 26 декември сочат социалдемократите за фаворити с около 24%, десните от HDZ получават около 21%.

Във Великобритания проучване на Survation от 5 януари дава 32% за лейбъристите срещу 23% за консервативната партия на премиера Камерън, неговите коалиционни партньори – либерал-демократите на Ник Клег получват около 9%, а евроскептичната UKIP – 26%.

В Испания според сондаж на Invymark от 29 декември Народната партия печели 34.5%, а социалистите – 31,7%.

В Чехия либералите от ANO водят с 22,4%, пред социалистите с 19,9. Комунистите от KSCM получават 17%, а дясната Top09 – 10.9.

Във Финландия водят центристите от KESK с около 23%, дясната КОК получава около 19%, националистическата Finns 17%, а социалдемократите малко под 16%.

Във Франция последните сондажи сочат крайнодясната FN на Марин Льо Пен начело с 24%, при 22% за десните, 19% за социалистите на президента Оланд.

В Германия 4 проучвания – на Forsa от 8 януари, на INSA от 6, на Infratest от 9 и на Emnid 12 януари дават сходни резултати : 42% за коалицията на Меркел, 25% за социалдемократите, по 9-10% за левицата и Зелените и по 4-5 за либералите и крайнодесните от AfD, които за първи път ще изпратят представители в ЕП.

В Гърция начело е Сириза с около 29%, пред Нова демокрация с около 27. Златна зора получава около 9, а ПАСОК малко над 6%.

В Унгария партията FIDESZ на премиера Орбан получава около 47 до 52%, социалистите около 20%, а крайно-дясната Jobbik около 12%.

В Италия партията на Енрико Лета получава 32%, за Forza Italia на Берлускони ще гласуват около 21%, а за движението на Бепе Грило малко над 20%.

В Холандия проучванията сочат за фаворит либерал-демократите от VVD с около 18%, пред крайно-дясната PVV с 16%.

В Полша консерваторите на Качински и десните на Туск са с равни резултати около 24%, а левите получават около 15%.

В крайна сметка ЕНП и ПЕС ще имат сходен брой депутати около 200-220, при либералите, консерваторите и зелените ще има незначителни промени, а евроскептичните партии, ако успеят да се обединят в група могат да съберат от 100 до 150 седалки в ЕП.

Ние ще следим внимателно нагласите в близките седмици, но тенденцията е по-скоро тревожна.

 

 
 

Една ябълка на ден…

| от |

Едно време на софийските психоаналитични семинари идваха големи имена от лаканианската школа във Франция. Неистово умни хора изнасяха лекции от трибуната, докато една шепа жадни за знания студенти и формиращи се аналитици стояха и ги слушаха. На всеки семинар обаче неизбежно се случваше нещо интересно. Горе-долу по средата пристигаше една жена с раница и по пет торби във всяка ръка, сядаше най-отзад и започваше да шушка с пликовете, вадейки от тях пластмасови бутилки с жълта течност, различни по големина чаши и кило ябълки, които започваше да реже с джобно ножче и да похапва с шумно дъвчене.

Оттогава ябълките винаги са ми били червена лампичка за опасност, а откакто журналистката Илиана Беновска превърна ябълката в символ на българската журналистика, положението не се подобри.

По време на последната пресконференция на Росен Плевнелиев като президент на България, тя опита да приложи любимия си журналистически прийом – да замери политика с ябълка. Вместо всичко да мине с ахване и шеги, както при изпращането на френския посланик Ксавие дьо Кабан или при победната пресконференция на Румен Радев, този път НСО се намеси веднага. Беновска бе изведена от залата за пресконференции под съпровода на развеселените погледи на другите журналисти и мрачната физиономия на президента Плевнелиев.

Не е фатално, че си имаме персонаж, който смесва цирк и журналистика, вдигайки посещенията в родните онлайн медии и рейтинга на телевизионни емисии. Всеки има изконното право да се направи за посмешище. Но никой няма право да сгромолясва и без това не особено високото ниво на българската журналистика, превръщайки сериозни събития в нелепа смесица между лош театър и епизод на „Съдби на кръстопът“.

Довечера малцина ще са разбрали какво е казал Плевнелиев по време не прощалната си реч, но всички ще са разбрали, че Беновска отново е вилняла и много хора ще кажат, че това е „истинската“ журналистика – да задаваш „неудобни“ въпроси, да наричаш нещата „с истинските им имена“ и да караш политиците „да се чувстват неудобно“.

В социалните мрежи вече се заговори за цензура, а някои дори поставиха въпрос дали е трябвало от НСО да извеждат Беновска.

Да, естествено, че е трябвало. И именно това щеше да се случи във всяка държава, която наричате нормална.

В задаването на смислени, неудобни въпроси има достойнство и смисъл. Но в опитите за унижаване на президентската институция и клоунизирането на едно събитие от сериозно политическо естество няма нищо достойно.

Беновска се държеше като Мел Гибсън в „Смело сърце“, когато героят му крещи „СВОБОДА“, докато го бесят, и така угаждаше на нарцистичната си потребност да вижда в себе си лицето на българската журналистика. Лошото е, че има опасност някой погрешка да привиди в нея „истински журналист“, „отдаден професионалист“ или „смел човек“.

Секс закачките, които си разменяше Беновска с ген. Радев и Слави Трифонов през ноември, бяха смешни. Помните – отново ябълки, полюции, кой е мъж и кой не е.  Само че една шега, повторена повече от веднъж, спира да бъде смешна и става в най-добрия случай досадна.

Една от мерите за успешна кариера е да знаеш кога да се оттеглиш. Беновска, време е. Политическата сцена и без това си има достатъчно клоунади.

 
 

12 роли на Джим Кери, които трябва да сте гледали

| от chronicle.bg |

Има филми и актьори, които трябва да присъстват в мозъчната ви видеотека. Да, да, „трябва“ звучи императивно, но наистина…как може да знаете какво е любов, ако не сте гледали Мерил Стрийп и Робърт Редфорд в „Извън Африка“ и какво може да знаете за актьорската игра, ако не сте гледали Де Ниро в „Шофьор на такси“?

Джим Кери е от онези актьори, които не се отличават с някаква бясна хубост, но имат по-важното: талант и специфични лица. Той е комик от доста ранна възраст, а кариерата му тръгва, когато напуска гимназия и започва да работи в комедийни клубове, за да подкрепи финансово семейството си.

Кери работи от време на време в телевизията и получава малки филмови роли, които в крайна сметка водят до сприятеляването му с Деймиън Уейънс. Оказва се, че братът на Уейънс – Кийнън Айвъри Уейънс – подготвял комедийно шоу за Fox. Шоуто се наричало In Living Color, а Кери получава работа в него. Единственият бял в шоуто, необичайният характер на Кери привлича вниманието на американците. В пресата е наричан „бялото момче от In Living Color“.

Успехът на Кери в In Living Color му спечелва главната роля в комедията „Ейс Вентура: зоодетектив“  (1994), чиято премиера е едва няколко месеца преди края на шоуто In Living Color. Филмът не се приема добре от критиците, но изненадващо става хит. През следващата година Кери играе в  „Маската“  и „От глупав по-глупав“ , като от втория филм печели $7 милиона.

След тези два филма вече е ясно: Кери е филмова звезда. През следващата година играе ролята на Гатанката в  „Батман завинаги“ , а после отново е в ролята на Ейс Вентура в „Ейс Вентура: Повикът на дивото“ .

Тези два филма му носят още два чека за няколко милиона долара. Предизвиква фурор когато се разкрива, че за следващия си филм („Кабелджията“) е получил $20 млн — рекордна сума за комедиен актьор. Вниманието, което се обръща на заплатата му, както и отрицателните отзиви и мрачния характер на героя в сравнение с предишните изпълнения на Кери, водят до провала на филма.

Въпреки постоянните успехи в комедията, Джим Кери поема предизвикателството и участва в „Шоуто на Труман“ (1998). Ролята му в този филм му донася Златен глобус за най-добра мъжка роля в драматичен филм.

Тъй като днес Кери празнува своя 55-ти рожден ден (абсурдно, но факт), ви предлагаме да разгледате галерията с 12-те ни любими негови роли.

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.