Ето защо определено НЕ ни предстои още една ледена епоха

| от |

През зимата на 1684 година е било студено. Толкова студено, че някои картини от периода изобразяват как лондончани прекосяват замразената река Темза. По рано тази година няколко уебсайта и вестници публикуваха тези картини заедно с предупреждение, че на Европа й предстои нов такъв период, пише Newsweek. Според изследвания уж слънцето ни било “заспало”, подобно на 70-годишния период в края на 18 век.

В статиите се намеква, че трябва да сме готови за транспортен хаос, недостиг на енергия и като цяло ни подтикват да си наострим кънките, защото ще ни потрябват. Глобалното затопляне вече не е на мода, по-скоро трябва да се притесняваме за цените на иглутата.

Реално нещата не са чак толкова екстремни – най-малкото защото замръзването на Темза преди години се е дължало колкото на студа, толкова и на дизайна на стария Лондон Бридж. Освен това науката за изменението на климата не е толкова проста. Макар и според обикновеният човек спокойното слънце да означава студено време, това не е така. Температурите в единият край на света може да скочат рязко, докато в друг край да е студено.

Глобалното затопляне е друг въпрос. Малка, временна промяна в активността на слънцето не може да смекчи многото години задушаващи емисии, колкото и да им се иска на някои хора.

Зад целият медиен шум обаче има нещо вярно. В последните няколко години слънцето наистина отчита най-слабата си активност от повече от 100 години – и най-вероятно ще продължи да спада. Наскоро имаше и пробив в разбирането на механизмите на влиянието на слънцето върху регионалното време, особено зимите над Западна Европа и източната част на САЩ.

Тези два икономически центъра, които чак сега се възстановяват от опустошителните зими на 2008 и 2010 година, предизвикали затворени летища, са най-важни за изследванията. И ако резултатът от тях може да се сумира – метеролозите трябва да се приготвят за повишен шанс от студени вълни през следващите 11 години.

Слънцето е обект на внимание откакто свят светува. В началото на 17 век Галилео Галилей е един от първите учени, които записват съществуването на така наречените “слънчеви петна” на повърхността му. През вековете се проследява ясна тендениция – на всеки 11 години слънцето превключва от ниска на висока активност на петната.

thefrozenthames1677

Абрахам Хондиус, „Замръзналата Темза“ – 1677

В периода 1645-1715г. соларната максима и минима, както са известни, са били особено слаби. Тогава в северна и западна Европа се наблюдавали особено свирепи зими, заради които периода става известен като “малката ледена епоха”. Но въпреки корелацията между липсата на слънчеви петна и лошото време учените не могат да кажат със сигурност, че двата фактора са свързани.

В същият промеждутък от време обаче се наблюдават много горещи лета и меки зими.

В съвместно изследване на Оксфорд, Кембридж и Imperial College се открива, че има връзка между излъчваните от слънцето ултравиолетови лъчи и студените зими на някои конкретни места на земята.

Проблемът с подобни изследвания е, че например неочаквано изригване на вулкан може да изкриви резултатите. Има убедителни данни, сочещи че през 17 век се е случило нещо подобно, което е повлияло на климата. В наши дни Ел Ниньо бълбука някъде в крайбрежието на Южна Америка. Неговото влияние обаче все още не е ясно.

“Климатичната система е много хаотична”, споделя доктор Аманда Мейкок, която работи в центъра за атмосферна наука към университета в Кембридж. Изключително трудно е да се направи заключение от сорта на “Това е заради изменението на климата” или пък “това се дължи на необичайно ниската активност на слънцето”. Тя оприличава процеса на прогнозиране на това да мяташ зарове с възможните метерологични условия.

Именно затова тази сфера е особено интересна. В момента можем да предвиждаме времето с точност максимум до месец напред. Ако успеем да се развием, хората и предприятията биха могли да се подготвят по отрано. Джордж Онг, член на института на рисковите мениджъри споделя, че времето е изключително важно за бизнес плановете. “Дългосрочните прогнози играят много голяма роля в нашата инвестиционна програма”, казва той. Ако в следващите 10 години се очакват по-студени периоди например ще положим тръбите по-дълбоко под земята, за да намалим риска от замразяване. Ако пък знаем, че няма такъв риск можем да насочим ресурсите си към подобряването на нещо друго.

Д-р Мейкок споделя, че “Всички факти сочат към това, че парниковите газове ще продължават да нарастват и че това ще бъде доминиращият климатичен фактор за идните векове.”

Изчисления на The Met Office показват, че дори в най-тежкият случай на слънчева неактивност глобалните температури ще се засегнат само с “няколко десети от градус”. Глобалното затопляне обаче се прогнозира да ги покачи с до 4 градуса. Все пак обаче си струва да се отделя внимание на активността на слъцето. “Очакваме то да продължи да прави, това което прави от хиляди години насам”, казва д-р Мейкок.

 
 

Sofia Restaurant Week се завръща с ново пролетно издание

| от Спонсорирано съдържание |

София отново ще потопи сетивата си в море от кулинарни преживявания – от 7 до 13 май Sofia Restaurant Week ще ви накара да откриете вкусните тайни на 25 от най-добрите столични ресторанта.

След изключително успешното първо издание на Фестивала през септември 2016 г., пролетната Седмица на софийските ресторанти ще ви предложи нови локации, менюта и кулинарни изкушения.

В пролетното издание има 17 нови ресторанти, които заедно с останалите 8, предлагат две различни менюта по избор. Всеки един от ресторантите притежава уникална атмосфера, и е подбран след внимателна селекция от организаторите.

В рамките на седем дни може да опитате невероятна храна, резервирайки своите места в предпочитаните ресторанти, които предлагат няколко степенно меню на стойност 25 лв., без включени напитки.

Единствено по време на Sofia Restaurant Week ще може да обиколите със своето семейство и приятели максимален брой от модерните кулинарни локации в града, без да се притеснявате за семейния бюджет или за времето.

GIP_Morino

Kohinoor, SASA, Wagamama са само част от екзотичните места, които може да посетите. Ресторантите са избрани според качеството на храната и обслужването, интериора и наличието на приятна градина, както и заради изключителното кулинарно преживяване, което предлагат.

В зависимост от настроението и придружителите, може да избирате между малки семейни ресторанти като Vino&Tapas и Багри, авторска кухня в Nico’las, 33 Гастронавта и Вакуум, както и висок клас заведения като Talents или Клуб Пушкинъ. Почитателите на живата джаз музика ще могат да посетят Egur, Egur и Morino Urban Wine & Dine. Petrus е подходящ и за семейства с деца, и ще изненада всички с новото меню, което шеф Петър Янков е подготвил. За любителите на steakhouse grill заведенията, организаторите са избрали Roadhouse Grill, където ще могат да опитат месо от висок клас, доставено от САЩ и Италия.

IMG_33Gaustauts

За любителите на вкусната чуждестранна кухня Sofia Restaurant Week предлага азиатска, индийска, средиземноморска, френска, италианска, арменска и гръцка кулинария. Сред предложените ресторанти ще намерите както модернистична, така и традиционна кухня, а някои от местата ще ви изненадат и с иновативни предложения.

Пролетната тема ще бъде застъпена в менютата на ресторантите с присъствието на специалитети с агнешко месо и свежи сезонни зеленчуци.
Sofia Restaurant Week се организира от водещи онлайн и офлайн пътеводители за заведения и туризъм на български и английски език – Zavedenia.bg и Sofia In Your Pocket.

Всички ресторанти, както и менютата, които предлагат, можете да видите на официалния сайт на Sofia Restaurant Week.

Резервации за Sofia Restaurant Week ще могат да бъдат направени от 26 април 2017 г. чрез интернет страницата на Фестивала.

 
 

#Bookclub: Непокорният Недим Гюрсел и „Мехмед Завоевателя“

| от Спонсорирано съдържание |

В интервю за „Пари Мач” от 2015 г. турският писател Недим Гюрсел заяви: „Ердоган не харесва карикатуристи”.

Известен застъпник на светската държава, заклеймяващ намесата на армията в политиката, сега той пристига в България по повод премиерата на „Мехмед Завоевателя” и е повече от любопитно как ще се произнесе за актуалната обстановка в родната си страна.

Но да започнем от книгата. „Мехмед Завоевателя” е виртуозно построен роман в романа, избуял от плодородното въображение на своя автор. Някои от сцените в него са така майсторски обрисувани, че блестят като самородни късове художествена проза от най-висока проба. Сюжетните линии са две.

Разказвачът Фатих Хазнедар се уединява в стара вила на брега на Босфора (точно срещу крепостта Боазкесен, построена от Мехмед II), за да напише исторически роман за превземането на Константинопол от Завоевателя, когато в живота му нахлува млада жена, жертва на преследванията след военния преврат през 1980 година. В паралелната сюжетна линия оживяват войнственият Султан, неговият антураж, придворните сановници, дервиши, евнуси, еничари, защитниците и разрушителите на великия град.

Романът възкресява епопеята по превземането на Константинопол от султан Мехмед II през май 1453 година, променило завинаги хода на европейската история. Битките са ожесточени, начинът, по който разказвачът ги пресъздава – смайващ. На страниците оживяват важни фигури от епохата – султан Мехмед ІІ, великият му везир Чандърлъ Халил паша, редица учени от епохата, духовни наставници, дервиши, философи; унгарецът Урбан, изработил най-мощния топ на своето време; защитниците на Константинопол като император Константин ХІ Палеолог, историка Георгий Сфрандзис, генуезеца Джовани Джустиниани, учения Теодор Каристин, германеца Йоханес Грант…

„Защо наистина, защо героите на този роман са били убити, преди да им дойде времето? Всеки човек в себе си носи смъртта, собствената си смърт. По-точно собствената си гибел. Носи я още преди да се е ​​родил, свит в корема на майка си, с огромна глава, със сбръчкано личице, с блеснали от любопитство, невиждащи нищо наоколо очета. Не след дълго той започва да се върти в своето топло убежище, в което живее, храни се и расте, после пожелава да се измъкне навън с малките си длани, с тъничките си като клонки ръчички, с кривите си крачета, да стигне до светлина, да се появи на света. Щастливото рождение е първата крачка към смъртта.”

Cover-Mehmed-Zavoevatelya

Гюрсел освежава подхода към темата за военните подвизи, като съчетава наситеното със събития повествование с отношението на днешния човек.

След дълга и кръвопролитна схватка между османци и византийци, Мехмед II завладява този митичен град, където от векове се кръстосват пътищата и където Азия и Европа, Изтокът и Западът, мюсюлмани и християни влизат в стълкновение. Авторът неслучайно избира за мото на книгата цитат от „По следите на изгубеното време“ на Пруст, защото разказвачът е разпънат на кръст между родилните мъки на творчеството и ласките на любимата жена, а изборът се оказва невъзможен…

Недим Гюрсел е добре известен в средите на френските литератори и интелектуалци и сред ценителите на съвременна европейска проза. Тук ще възкликнете: турски писател с такова влияние във Франция? Да, това е безспорен факт, и не само защото преподава турска литература в Сорбоната. Когато фактите говорят, даже и религиозните фанатици мълчат. (Или поне така ни се иска.) След преврата през 1980 г. Гюрсел емигрира във Франция, където живее и твори и досега. Автор е на 30 книги, в това число романи, новели, пътеписи и есета. Носител е на множество турски и международни литературни отличия. Една от любимите му теми е Истанбул, столица на две велики империи: Византийската и Османската.

На български език е излизала скандалната „Едно тъй дълго лято”, която е била забранена в Турция, заради съпротивата на писателя срещу тиранията на армията. Делото срещу него се води от военен съд и продължава няколко години. Подобна е съдбата на „Дъщерите на Аллах” – обвиняват Гюрсел в обида към религията, процесът трае една година. Обвиненията произтичат от опита на автора да очовечи образа на пророка Мохамед. По-важното е, че в резултат на скандала книгата е преведена на десетки езици.

През 2012 г. авторът гостува в България и му е присъдена наградата на Фондация „Балканика“.

В едно свое интервю тогава той казва: „Войните от миналия век са белязали и литературите на балканските държави. Затова писателите от тези територии днес трябва да се изразяват свободно и открито и преди всичко да избягват национализма, който продължава да прави поразии. Важно е как се интерпретира темата за завоевателя. Дълг на писателя е да покаже какво се случва в главата на победения.”

Недим Гюрсел обича да назовава нещата с истинските им имена. Счита за пагубна тенденцията идеологиите да се заместват с псевдодуховни течения.

За съжаление, религиите вървят ръка за ръка с религиозния фанатизъм, а там където се шири религиозен произвол, изкуството се задушава.

Срещата с Недим Гюрсел е на 26 април от 19:00 ч. в литературен клуб „Перото”. Вход свободен.

 
 

Супергероите, които харесваме

| от |

Знаем, че всички харесват Спайдърмен, Супермен и Батман. Супергероите са guilty pleasure за момчетата, заради мрачната си натура, драматичното си минало и онзи леко прокрадващ се тестостеронен момент на хора, които могат всичко. Жените пък просто харесват мъже в тесни костюми. Изобщо във всякакви костюми.

Супергероите комбинират в себе си осанката на аутсайдера, лошото момче или съответно момиче, с уникална съдба и възможности, и възможността да ти направят чай и да натупат лошите едновременно.

Вселените на DC и Marvel – най-големите производители на силни и смели момчета и момичета на глава от населението, е пълна с истински интересни и готини персонажи. Независимо, колко стереотипни ви се струват.

Ние сме избрали точно пет броя от най-новите им тв и филмови попълнения, които гледаме винаги с удоволствие.

 
 

Филмите, селектирани в „Петнайсетдневката на режисьорите“ в Кан

| от chronicle.bg, по БТА |

В паралелната секция „Петнайсетдневката на режисьорите“ на кинофестивала в Кан бяха селектирани 19 филма от 1649 предложени пълнометражни ленти.

Сред финалистите фигурират „Un beau soleil interieur“ на френската режисьорка Клер Дени с участието на Жерар Депардийо и Жулиет Бинош, музикалната комедия на Брюно Дюмон „Jeannette, l’enfance de Jeanne d’Arc“ и „Alive in Paris“ на Абел Ферара.

„Тази година постъпиха с 67 кинотворби повече от миналата 2016-а в паралелната секция „Петнайсетдневка на режисьорите“. Сред тях фигурират пет филмови дебюта и пет френски, пет американски, три италиански и седем ленти на жени-режисьорки“, заяви директорът на програмата Едуард Уайнтроп.

„Петнайсетдневката“ ще бъде открита с прожекцията на комедията „Un beau soleil interieur“. „Харесваме кинотворците, които изпробват нови неща, така че и ние се опитваме да дадем своя принос, като ще стартираме паралелната секция с комедия“, коментира Уайнтроп.

Сред другите включени заглавия фигурират лентите на Шон Бейкър „The Florida Project“, „The Rider“ на Клои Жао, „Patty Cakes“ на Кери Мърниън, „West of the Jordan River“ на Амос Гитай и др.