Ердоган смекчава стила, но не и същността си като президент

| от |

Селин Буджак, Ройтерс

Язвителната реторика на Тайип Ердоган – от заклеймяването като „по-лоши от кръвопийци“ на политическите му врагове до сравняването на действията на Израел в Газа с тези на Хитлер, му спечели предаността на консервативния ислямски електорат в Турция.

Разпалените му речи и открит популизъм съживиха неговите основни избиратели и затвърдиха издигането му като най-влиятелния съвременен лидер на Турция, което достигна своята кулминация този месец на първите преки президентски избори на страната.

Езикът му, който често пъти се заиграва със схизмата в турското общество между западнонасочената, преобладаващо светска класа,  подозрителна към ислямските му идеали, и набожния обществен сегмент, който го смята за герой, предизвиква безпокойства у неговите опоненти, че мандатът му като президент само още повече ще поляризира Турция.

Той не крие амбициите си да установи президентска система на упралвение – стъпка, която според критиците му ще постави прекалено много власт в ръцете на един лидер, който води страната още по-далеч от светските идеали на Мустафа Кемал Ататюрк, основателя на съвременна Турция.

Малцина очакват стилът му на управление да се промени радикално след встъпването му в длъжност като президент в четвъртък въпреки изискването по конституция той да се оттегли от партийната политика, но негови сътрудници казват, че един нов и по-мек тон ще излезе наяве от лидер, израдил кариера благодарение на способността си да сплотява масите.

„Силата на имиджа на Ердоган се корени в неговата автентичност“, казва Ерол Олчак, рекламен гуру, който работи две десетилетия с Ердоган и чиято агенция Артер организира предизборните кампании на управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) от нейното основаване през 2001 г.

„Той ще действа едновременно като държавен глава … и, понеже е избран от хората, ще демонстрира силната си емоционална връзка с тях. Това е новият баланс и ние работим върху стратегии и начини за комуникация“.

Вече са налице признаци за промяна в тона.

Обръщайки се към хилядите, събрали се под балкона на централата на ПСР на 10 август, нощта на изборната победа, той изглежда се придържаше в голяма степен към написаното слово, изготвено на базата на един по-всеобхватен език.

Той подчерта, че всички граждани, независимо от етническия или религиозния си произход, са „Тюркийели“ – граждани на Турция – термин, който в публичните си речи като премиер той рядко, ако изобщо някога е използвал, предпочитайки вместо това да говори за „турци“, традиционната дума за турската етническа група.

„Ние сме децата на един народ. Ние сме хората на Турция, преди да бъдем мюсюлмани, християни, евреи, язиди… алауити, сунити … преди да сме кюрди, араби, лази, грузинци, босненци, черкези, арменци или гърци“, каза той пред ликуващите тълпи.

Това контрастира с коментарите му по-рано същата седмица, когато каза, че опонентите му са го обидили, наричайки го арменец, забележка, която породи недоволство сред етническите малцинства, включително арменците християни, и доведе до внасянето на жалба в прокуратурата.

УИСКИ НА БОСФОРА

Съперниците на Ердоган се съмняват, че той ще се промени.

„Той използваше пренебрежителен език… само и само да спечели изборите, а после държи помирителна реч“, казва Хуршит Гюнеш, депутат от основната опозиционна Народнорепубликанска партия (НРП), внесъл жалбата срещу направената от Ердоган забележка за арменците.

„Един истински президент не би трябвало да използва такъв език по време на своята кампания. Когато Ердоган поеме поста, никога няма да е безпристрастен. Той ще бъде президент на определена група и ще говори или действа съобразно своя поляризиращ дух“.

Ердоган излезе като победител от президентските избори на 10 август след една от най-трудните си години като министър-председател, съвземайки се от антиправителствените демонстрации миналото лято, корупционен скандал месеци по-късно и борба за власт с бившия си съюзник, превърнал се в „архивраг“ – живеещия в САЩ Фетхуллах Гюлен.

Поляризиращата му реторика достигна връх по време на протестите през лятото, когато той нарече „измет“ демонстрантите в Истанбул и изтъкна различията в техния начин на живот и този на обикновения човек, „Ахмет или Мехмет“, от сърцето на Анадола.

„Те казват: ние сме артисти, ние сме писатели, ние имаме пари, нашият глас не е раравнопоставен с този на Ахмет или Мехмет в Кайсери“, каза по оново време пред свои поддръжници Ердоган. „Те пият уиски на Босфора… и презират останалата част от народа“.

Това е характерна черта за манталитета на жертва, който той постоянно използва, представяйки себе си и своите симпатизанти като обект на заговор на сили отвън, в т.ч. чуждестранни сили, и на мрежата от последователи на Гюлен – общ враг, срещу когото лоялните му поддръжници могат да се обединят.

Ердоган обвинява симпатизантите на Гюлен, че са се внедрили в институции, сред които полицията и съда, в опит да завземат лостовете на държавната власт, битка, която се закани да продължи и като президент заедно със своя нов премиер, досегашния външен министър Ахмет Давутоглу.

И тук обаче езикът му, ако не посланието, излежда също е смекчено.

Преди заканвайки се да преследва последователите на Гюлен „в техните бърлоги“ и описвайки ги като „по-лоши от кръвопийци“, в речта си след победата на президентските избори той призова „искрените и чистосърдечни братя“ в движението да се дистанцират от него и да се усъмнят в неговото учение.

„Сега, след като Ердоган бе избран за президент, можете да видите разликата в тона. Той не се е променил за една нощ, просто се е настроил към новия пост“, казва високопоставен представител на ПСР. „От сега насетне ще виждате един различен Ердоган“, каза той.
 

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.

 

 
 

Заслужават ли студентите да празнуват на 8 декември?

| от |

Осми декември е – денят, в който всеки уважаващ себе си студент празнува факта, че тройката по история/литература/химия му е осигурила 4 години празници.  

Заслужават ли обаче студентите да имат свой празник? Свети Георги уби цяла ламя, за да заслужи 6 май. Христос загина на кръста за своя. Е, студентите съчетават тези две геройства, като спят с ламята, пияни на талпа.

Все пак какво оправдава 8 декември? Всъщност няколко неща.

Били ли сте на лекция скоро? Имате ли представа какво безбожно изтезание е това! Вярно, студентите сами си избират специалностите, които са им интересни, но това далеч (много далеч) не означава, че материалът не се преподава с отегчение, монотонност, безразличие и неприязън. Допълнителна емоция влива моментът, в който самият ти знаеш, че материалът е стар и невалиден. Ти, който си дошъл да учиш.

Едновременно ти идва да питаш преподавателите как самите те са приложили тази информация и изпитваш срам да не изложиш някого. Един въпрос сега. Този въпрос за образователната система е дъвкан хиляди пъти, нали.? Бихте ли седели 2 часа да ме слушате да ви го говоря? Не?. Добре дошли на лекция…

Младите се забавляват, голяма работа. Нека празнуваме и ние, че те все още нямат практиката да усещат колко са пияни и мъдростта да видят колко нелепо се държат. Това всъщност е хубаво и кажи-речи безболезнено. Оставете ги да слушат гадна музика, да счупят нещо, да безобразничат. Сладко е. Оставете ги да не могат да пишат правилно. Като им дойде до главата, ще се научат. Един ден ще одъртеят емоционално и ще се кротнат. След това ще одъртеят и физически и ще започнат да хулят следващата „днешна младеж“.

Осми декември не е кой знае какво. Осми декември – когато четвъртък не е достатъчен повод за пиене.

 
 

Spotify отказа да купи SoundCloud за 535 млн. паунда

| от chronicle.bg, по nme.com |

Spotify излезе от преговори да придобие сайта за аудио записи SoundCloud.

Преговорите започнаха по-рано през годината, но след като SoundCloud обяви 70 милиона долара загуби за последните 2 години и двама от директорите на компанията отбелязаха, че „има материални несигурности около бизнеса“, Spotify реши да се откаже.

Друга причина, поради която компанията се е отказала от покупката, е че тя може да повлияе зле на предстоящото й появяване на стоковия пазар. Това се очаква да стане някъде през 2017 година.

SoundCloud е пуснат през 2007 година и от тогава е успял да привлече 175 милиона потребители месечно. Всяка минута на сайта се качват средно по 12 часа музика. Най-големият инвеститор в сайта е социалната мрежа Twitter.

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.