Ердоган краде рая на светските туркини

| от |

„Дейли Бийст“

В центъра на Истанбул има квартал, наричан „Детската улица“, където социален център оказва услуги на майки и деца. Улицата е затворена за трафик и децата спокойно подскачат по квадратчетата на играта дама и по колоездачните алеи. В кухнята на центъра майките сръбват чай, оставили децата си да шетат из библиотеката, театъра или да си играят под неуморното око на охранителната система.

Когато кметът на квартал Есенлер Мехмет Тейфик Гьоксу откри центъра тази есен, негови съпартийци от Партията на справедливостта и развитието /ПСР/ аплодираха определената от тях като насочена към семействата инициатива и пожелаха нейното продължаване.

Но името на центъра разкри погледа на ПСР към политиката и исляма – беше наречен „Есме Белтаги“ на 17-годишната дъщеря на Мохамед Белтаги, водачът на Мюсюлманското братство в Египет. Тя беше простреляна и убита от снайперист на пл. „Рабиа“ в Кайро миналия август, докато протестираше срещу военния преврат, свалил от власт президента Морси, който е от Братството. Консервативните мюсюлманки в Турция възхваляват Есме като мъченица и символ на женската сила и съпротива. След нейната смърт жените от квартала Есенлер излязоха на улиците, развявайки жълти знамена и ленти за коси с печати R4BIA, съкращение на площад „Рабиа“. В разгара на преврата водачите на Мюсюлманско братство бяха определени за арестуване. Симпатията избуя в средите на ПСР, политическа партия с основа мюсюлмани сунити, наричана от някои Мюсюлманското братство на Турция. По някакъв начин центърът „Есме Белтаги“ се превърна в Кота Нула за конфликтните помежду си социални сили в Турция. Дни преди социалният министър да пререже лентата на центъра, активистки за защита на женските права в Истанбул протестираха срещу Бюлент Арънч, вицепремиерът и съосновател на ПСР, който се караше на жените за смях на публично място. Кръщаването на центъра сигнализира за сунитско-ислямската наднационална идентичност на ПСР, въпреки историческото светско начало в Турция и дългия напън към членство в Европейския съюз.

В продължение на повече от десетилетие на власт Ердоган изгради симпатия към себе си сред консервативните гласоподаватели мюсюлмани със своята успешна кампания за премахване ограничението за носене на мюсюлмански забрадки в държавните учреждения и училищата. Някои консервативни мюсюлмани казваха, че забраната, която беше в сила откакто Мустафа Кемал Ататюрк основа светската турска демокрация, е била най-видимия знак за дискриминация срещу благочестивите жени. И въпреки че сега някои мюсюлманки славят свободата да носят забрадки, други посочват скандалното отхвърляне от Ердоган на равноправието на жените.

На пресконференция Ердоган заяви, че поради различната и неравнопоставена природа на мъжете и жените дамите нямат „равни позиции“.“Вие не можете да поставите жени и мъже на равна нога“, заявил Ердоган, цитиран от Асошиейтед прес. „Това е против природата. Те са създадени различни. Тяхната природа е различна. Тяхната физика е различна.“

Нападайки концепцията за равенство, той критикува феминистите за действия срещу семейните ценности, казвайки, че феминистите не могат да разберат майчинството. В същото време Ердоган възхвали жените по единствения му известен начин – като майки: „Нашата религия /ислямът – бел. ред./ е определила позицията на жените в обществото – майчинство“.

За над пет години Ердоган окуражава жените да направят повече в качеството си на майки и да имат най-малко три деца, а за предпочитане – и пет. Но това не е само в съответствие с неговата версия за ролята на жената в исляма, той е убеден, че високата раждаемост е много важна за икономическото развитие. Тъй като оценява цезаровото сечение като пречка жените да имат повече от две деца, той нарича тази операция таен заговор за спиране на развитието на страната. И наложи наказания за болниците и хирурзите, които са съпричастни към реални цезарови сечения.

Ердоган и представители на ПСР използват и религиозна обосновка срещу абортите. През 1983 г. военното правителство направи аборта законен, ако се извършва до 10 седмици след забременяването. През 2012 г. Ердоган се опита да прокара закон, с който абортът да бъде инкриминиран, ако не бъде направен до 4 седмици от забременяването, а всъщност в този период доста от жените не са сигурни дали са бременни. Служител на дирекцията по религиозни дела защити стъпката с аргумента, че абортът е убийство и влиза в противоречие с исляма. В отговор жените излязоха на протест на улиците, скандирайки „Аз съм жена, не майка!“. Въпреки че усилията на Ердоган за блокиране на абортите се провалиха през 2012 г., ако ПСР спечели мнозинство от две трети от местата в парламента на редовните избори през 2015 г., партията на Ердоган ще контролира всичките три власти в държавата и планира да промени конституцията. За майките, които приемат остарелите усилия на Ердоган като центъра „Есме Белгати, майчинството е на пиедестал. Озге, гримирана 22-годишна жена с традиционната дълга галабия и обувки Чък Тейлърс, ми каза: „Центърът е подарък за нас.“ За нея да е майка е много по-важно от това да работи. Отиването в центъра й дава усещането за оценка на освобождаване от дългите дни, изпълнени само с грижи за деца и домашна работа. Тук тя и много други майки могат да участват в спонсорирани от правителството курсове, включително по готвене и избягване на конфликти в семейния живот.

Ердоган иска Турция да бъде сред 10-те най-развити в икономическо отношение държави през 2023 г., но това е малко вероятно ако жените са ограничени само до раждането. При развитите икономики в света средно близо половината от жените са част от работната сила. В Турция 29% от жените работят, което е най-ниският процент в Европа и наполовина от този в САЩ. При класирането на основаващо се на пола икономическо неравенство Турция е поставена на 126 място от 136 държави.

Насилието срещу жените в Турция, включително т. нар. убийства на честта, се увеличава и активисти твърдят, че държавата не само не се занимава със заплахите срещу жените, но дори насърчава климат на безнаказаност. Според NDTV Ердоган казал на студентки в университет, че когато към тях бъде подходено с предложение за брак, те трябва да го приемат, а не да бъдат придирчиви. След като Арънч заклейми смеха на жените, група защитници на човешките права заведе дело на основата на твърдението, че реториката на вицепремиера може да подбуди към насилие срещу жените.

Усилията на Ердоган да задълбочи сунитската идентичност на Турция ограничи отношенията на страната с Европа. Турция е кандидат за членство в ЕС от 1999 г. и е твърд партньор в НАТО от 1952 г. Въпреки широко обсъжданото безпокойство от политическия ислям в Европа, Ердоган публично предлага подкрепа на Мюсюлманското братство и обмисля да отправи искане за даване на убежище на ръководството на организацията. Въпреки че Турция е член на Съвета на Европа, Ердоган пренебрегва решенията на Европейския съд по правата на човека, включително сегашното съдебно решение, че със задължителното религиозно обучение, в което се набляга на сунитския ислям, Турция нарушава човешките права на студентите.“Раят лежи в краката на майките“, заяви в понеделник Ердоган, цитирайки пророка Мохамед. В Турция някои майки намират своя рай в центъра „Есме Белтаги“ в квартала Есенлер, докато други виждат как раят се отдалечава. /БГНЕС

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията. 

 
 

Bookclub: Ин и Ян по пернишки

| от Мила Ламбовска |

Каква е вероятността да срещнеш любовта в град като Перник? В нетрадиционния роман „Моно“ на Антония Атанасова ще откриете отговор на този въпрос. Според творбата с експериментаторски дух и поетични нюанси, това може да се случи на по-малко от 1 човек сред всички жители на миньорския град.

„Моно“ е приказна творба със социален привкус, в който героинята среща хора, които я водят към собственото й „лекуване“.  Антония Атанасова се е отклонила от праведния път на литературата в дебютния си роман, за да разкаже как човек продължава живота си след края на едно обичане и колко важни за това са спомените и детството.

Отзив за книгата за Chronicle.bg написа поетесата Мила Ламбовска.

Двете ми души – черната и бялата – прочетоха тази книга.

Това е роман, който четох като поетичен том, по-близък до Рембо, отколкото до… Сен-Джон Перс. Или обратното. Може би е най-близък до Блез Сандрар („Проза за Транссибирския експрес и за малката французойка Жана“).

Защо си мислех за френските поети, докато четях „Моно“? Заради клишето, че французите разбират от любов, но и заради сюрреалистичната атмосфера на съзнанието, което движи „експреса“ на историята.

Четох този роман без прекъсване, но не на един дъх. Не търсех разбиране. Имах съпротива да схвана тази история, да видя фабулата зад думите. Стори ми се, че ще я нараня с проницателност и анализ.

Чувствах я. Унасях се. Доставях си удоволствие да наблюдавам подреждането на думите.  Поезията.

Представях си авторката и изглаждането/изграждането, както и реализацията на концепцията.

Изпитах нежност към това интелектуално усилие, но и уважение към композирането на романтична, ала и безмилостна история за любовта, за остатъка, който сме след нея.

Грижата, проявена към мен като читател – да търся, да изследвам, да ровя, да препускам, да се надбягвам с бързотечащата емоционална еманация на сюблимираната настървена жажда за любов. Трогваше ме тази грижа. Тя хранеше двете ми души – черната и бялата –  и даваше мигач на отбивката за Перник по Е79.

„Статистически е изследвано и доказано, че шансовете да срещнеш своята половинка (soulmate) е 0.53 на 100. Доста обнадеждаващо.

По-малко от един човек. Както казват в Перник „Е, нема що“.

И когато си срещнал някого, когото „евентуално“ можеш да обичаш, се оказваш захвърлен в зимата. Превръщаш се в ревностен съставител на списъци какво се прави след раздялата, луташ се сред лабиринт от възможни стратегии за оцеляване, защото се чувстваш като „малко насекомо“, на което са причинили зло. Тези колекции са саркофази на невъзможната любов, където самопогребването е спасение.

В сърцето на поезията съм от първия до последния ред.

И съм въвлечена.

Ако книгата на Антония Атанасова беше сезон, бих избрала лятото – като жар, готова за нестинарите. Нужна е готова душа. Всяка душа е подходяща, но трябва да е готова, да е в транс, да познава мистерията.

Ако беше музика, бих избрала Хендел. По-точно „Музиката на водата“, Сюита №1, дирижирана от Херберт фон Караян. Това е музика, която Хендел създава по поръчка на Джордж I, за концерта по река Темза. Кралска прищявка за голям оркестър.

Асоциацията е произволна. Водата символизира несъзнаваното. Оркестрация на несъзнаваното, поръчана от болката.

Ангелите в тази книга слушат друга музика, например Second Love – Pain Of Salvation.

„Музиката те държи за ръка, скомлъчеш* и мъката бавно отпуска захвата си.“

Болката от всяка раздяла е болест, която не се лекува, макар че всички оздравяваме.

Това е моят утешителен парадокс, който подарявам на читателите, които ще се потопят в дълбините на романа (като роман, а не поетичен том) и може би ще недоволстват от финалните варианти – 3 на брой.

Умният читател ще прочете всеки край като край.

В заключение ще кажа, че обичам този миг на ирационално изригване с положителен или отрицателен знак в мига на срещата – с човек, животно, предмет, място, книга… Това безрасъдно мигновение, когато с кралска категоричност казваш да или не, и избираш или не любовта.

С „Моно“ на Антония Атанасова ми се случи за пореден път. Прочетох първото изречение и знаех – харесвам я тази книга и искам още.

И като читател, и като редактор на литературни текстове съм разбрала, че първото изречение е ключово. С него авторът взема – или не – верния тон. Както музикантите си настройват инструмента, а певците гласа. С времето се научаваме да разбираме кога авторът е взел верния тон. Когато това се случи, ние го следваме и придружаваме до края. Ако това не се случи, няма романс, любовта не идва, не и този път.

„Когато видях теб за първи път, погледнах себе си за последен.“

Тук избрах да чета този роман като поезия. И се съгласих, че тази любов е необикновена.

И едно напомняне ще си позволя – „моно“  е първа част от сложни думи, които означават един, сам, но и единен. Дали е случайно това, че двете ми души – черната и бялата – четоха този роман? Дали раздялата наистина ни разделя един от друг в привидно различие, но нещо по-голямо не ни свързва? Знакът ин и ян представя единство, в което всяка съставка съдържа и частица от другата. Всеки от нас след раздялата съдържа потенциално другия, и макар че приемаме това за край, имаме начало на процес, който се стреми да постигне хармония между полярностите – безпределната празнота, – където безкрайността и нищото са тъждествени.

Дали се опитвам да докажа, че „Моно“ означава любов след любовта?

Антония Атанасова, „Моно“, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2016. Цена: 10 лева. 

*Скомлъча (диал.) – плача тихо, при болка, безсилие, като дете, като кученце (е пояснил редакторът на книгата).

 

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още три отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.