Ердоган – фаворитът на първите преки президентски избори в Турция

| от |

Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган е сигурен, че ще спечели първите президентски избори с всеобщо гласуване в Турция, което ще му позволи да запази доминацията си в политическия живот на страната и да продължи трансформирането й.

Ердоган и неговата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) вече ръководят страната със 76 милиона души население повече от десет години. Стъпвайки в президентството, бившият премиер ще може да продължи да държи юздите на властта още два допълнителни мандата от пет години.

Социологическите изследвания дават победа на силния човек в страната с между 51 и 55% от гласовете на избирателите на 10 и 24 август. В края на кампания, която не породи никакъв ентусиазъм, единствената неизвестна е дали ислямоконсервативният 60-годишен премиер ще бъде победител още на първия тур или ще е необходим и втори.

Ако спечели тези избори, той ще запази рекорда по политическо дълголетие след Мустафа Кемал Ататюрк, основателя на съвременна и светска Турция, родена върху руините на Османската империя. Реджеп Тайип Ердоган, който е бивш кмет на Истанбул, дори иска легитимността му да бъде засилена чрез народното гласуване. Въпреки трудния период в последните 12 месеца, започнал с безпрецедентни протести, осъждащи авторитарния му уклон през лятото на 2013 г., към които се добави тази зима шумен корупционен скандал със съмнения лично срещу него.

Неговите опоненти Екмеледин Ихсаноглу, бивш председател на Организацията за ислямско сътрудничество, и прокюрдският депутат Селахатин Демирташ изглежда няма да могат да попречат на амбициите му в една все по-разделена Турция, откакто дойде на власт през 2003 г.

В речта си след обявяването на кандидатурата си Ердоган говори за намерението си да създаде „нова Турция…, където само народът ще решава“. Турският премиер никога не е криел, че иска да замени съществуващата парламентарна система с полупрезидентска, за да запази контрола си върху изпълнителната власт.

Харизматична личност със скромен произход Реджеп Тайип Ердоган продължава да въплъщава надеждите на дълбоко религиозните избиратели, които по мнението на наблюдателите се интересуват повече от мюсюлманските предписания, отколкото от демокрацията, синоним на безпорядък.

„Ердоган остана глух към исканията за повече свободи от част от населението, изглежда, че така ще бъде и след избирането му за президент и това може да задълбочи разцеплението в обществото“, коментира Дениз Зейрек от турския вестник „Хюриет“.

Религиозните речи на Ердоган

Кандидатът, който спечели всички избори в Турция от 2002 г., умее да играе с религиозните чувства. Започнатата на 8 юли от Израел офанзива срещу ислямисткото движение Хамас в ивицата Газа се оказа неочаквана печалба за ревностния защитник на палестинската кауза по време на предизборната му кампания.

„Израел извършва геноцид срещу невинни цивилни“, възмути се Ердоган и сравни методите на страната с тези на Хитлер, забивайки нов пирон в израелско-турските отношения, които значително се влошиха в последните години. Равносметката от външната политика на ПСР, която той ръководи, е смесена в момент, когато съседни на Турция страни са обхванати от конфликти.

През цялото си управление чрез серия от реформи неговата формация изпрати в казармите й светската армия, която в миналото беше влиятелна в политически план, и позволи на страната да се върне към икономическия растеж за голяма радост на народните класи. Но отмъстителния характер на премиера изостри социалните и културни различия между консервативните традиционалисти и прозападните поддръжници на светското начало.

„Сблъсъкът между привържениците и опонентите на Ердоган е не толкова сблъсък между религиозните и светски настроените, колкото сблъсък между старата и новата буржоазия, които си оспорват властта, и между европеизираното население и населението, придържащо се към традициите“, коментира неотдавна френската писателка Кениз Мурад.

Бъдещето на настоящия президент Абдула Гюл,умерена фигура, е неясно. Мнозина в ПСР, на която той е един от основателите, го виждат начело на правителството. /АФП, БГНЕС

 
 

„The OA“ е sci-fi приказка. А вие гледате ли го?

| от |

На 16 декември, докато хората са в трескава подготовка на истерията покрай предстоящите коледни празници и само чакат, за да изпратят 2016-а година на майната й, Netfix – новатори в правенето и пускането на добре телевизия – бълват цял сезон на най-новото си шоу – The OA.

The OA минава някак незабелязано за много хора. Дали е от идването на Коледа, или от голямата истерия, която другото шоу на канала Stranger Things предизвика, не е ясно. Но The OA остава леко в сянка. По-умните телевизионни маниаци обаче надушват като хрътки, когато нещо ще бъде добро, не просто защото е гледаемо, а защото съдържа в себе си онези бисери на телевизионния разказ, които някои сериали и поредици могат да донесат, и съответно The OA започва да набира своята малка, но вярна аудитория.

Близо месец след премиерата си шоуто, дело на Netflix и американската кукувица Брит Марлинг, която е създател, продуцент и основна актриса в него, бива подновено за втори сезон. Продължение, което всеки, който веднъж е дал шанс на The OA очаква с леко нетърпение, равносилно на сърбеж там, където не можеш да се почешеш в момента.

Историята в шоуто проследява младата откачалка Прери, която се завръща като някакво ненормално чудо в родния си дом, от който е изчезнала преди точно 7 години. При завръщането й се променят две неща – от сляпо момиче, тя се е превърнала напълно зряща жена и ако преди е изглеждала просто затворена в себе си, то сега е леко луда девойка, бълваща небивалици и сентенеции, която няма търпение да се освободи от емоционалната и физическа обвързаност към семейството, което не е виждала отдавна, но което си я иска обратно.

Така започва историята на Прери, която малко след като се прибира на мястото, което чувства като чуждо тяло, удобно наместило се в нея, събира група от аутсайдери и откачалки, на които да разкаже историята си и съответно те да й помогнат да се върне там, откъдето е дошла, за да намери единственото нещо, което я интересува – нейният приятел Хоумър.

Епизод след епизод, подредени в строг, динамичен и ярък разказ, зрителят започва да се запознава с историята на Прери. Нейната вярна секта, изградена от счупени франкенщайнове, всеки със своите проблеми, и да потъва бавно, но сигурно в полу-фантазната вселена на The OA. Тя пък, от своя страна, е като лудост, пълна с капани и женска хистерия, каквито рядко се появяват по телевизията. Да не кажем никога.

Самата Брит Марлинг е известна с това, че конвенционалните неща не й пасват добре. При нея всяко нещо трябва да е обърнато наопаки, добре изтупано и превърнато в нещо друго. Такова е и киното, което прави – за справка вижте „Другата Земя“ – както и телевизията.

The OA е първият телевизионен проект на Марлинг в компанията на верния й приятел и партньор Зал Батманглидж, който режисира много голяма част от сценариите й. Музиката в сериала също е дело на член на тяхната малка група – братът на Зал – Ростам Батманглидж, който в ежедневието си е и част от бандата Vampire Weekend, пише мелодиите.

The OA е сериал, който напомня на сън. И подобно на сънуването е пълен с хиперболи, неща, които изглеждат нелогични, но намират своя път постепенно, с тъмни кътчета, задъхващи моменти и един Торбалан, който се крие в мрака.

Хубаво е, че и гледането му е подобно на сънуване, „бързо постепенно, а после изведнъж“, както пише Джон Грийн. Така и The OA те хваща за гушата и не те пуска. Цели 8 епизода.

Втория сезон, начело с Брит Марлинг и групата й от фрикове, може да очаквате в края на тази година. Netflix подновиха The OA в същата седмица, в която направиха същото и със Stranger Things, макар тогава малко хора да го разбраха.

Но е хубаво да го знаете, когато The OA завладее съзнанието ви с плътната си и ненормална атмосфера и се чудите какво ще стане после.

Към вкусната и различна Брит Марлинг и нейната циркова трупа, които са основното звено на сериала, добавяме и Риз Ахмет, Джейсън Айзък и Паз Вега, които участват. В случай, че някой има нужда от още причини, за да види сериала. На нас лично не ни трябваха.

 
 

Трейлър за втория сезон на новия „Voltron“

| от chronicle.bg |

Хайде малко носталгия.

Netflix и DreamWorks Animation обявиха премиерната дата на „Voltron Legendary Defender“. Всички серии от втория сезон излизат на 20 януари тази година.

DreamWorks Animation пресъздават легендарния анимационен сериал за онлайн дистрибутора Netflix. Продуценти на класическото и любимо на милиони предаване са Жаким Дос Сантос и Лорън Монтгомъри – и двамата от „Легендата за Кора“.

Ролите ще се озвучават от: Кимбърли Брукс като принцеса Алура, Рийс Дарби като Коран, Джош Кийтън като Широ и черния лъв, Тайлър Лабайн като Хънк и жълтия лъв, Джереми Шада като Ланс и синия лъв, Бекс Тайлър-Клаус като Пич и зеления лъв и Стивън Юн като Кейт и червения лъв.

Оригиналното „детско“ дебютира в САЩ през 1984 и става поп-културен феномен. През 1986 година излиза Voltron: Fleet of Doom. Следват два неуспешни опита сериалът да бъде възобновен – през 1998 и 2011.

 

 
 

НТС ще помага на планетата с виртуална реалност

| от chronicle.bg |

НТС основа фонд за виртуална реалност, чиято работа ще е създаването на съдържание и технологии.

Бюджетът е 10 милиона долара, които ще служат за стимулиране на устойчивото развитие по цял свят, предава Venture Beat.

Новият проект на компанията се казва VR for Impact и беше обявен на Световния икономически форум в Давос, Швейцария. Според HTC, VR бизнесът предстои да стане индустрия за 25 милиарда долара към 2021 г. и може да се използва за осигуряване на растеж и стабилност в сфери, които силно се нуждаят от това.

Фондът ще работи в партньорство с инициативата “Цели за устойчиво развитие” на ООН за разработването на идеи, които могат да доведат до промяна и трансформации в области, където такива са жизнено необходими.

Програмата на ООН работи за справяне с крайната бедност, опазване екологичното равновесие на планетата и осигуряване на мир и просперитет. НТС вече стартира кампания за най-добрите идеи за това, как виртуалната реалност може да се използва за постигане на тези цели и първият награден проект ще бъде съобщен в Деня на Земята (22 април).

Източник: Venture Beat

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days