„Епидемия” от сепаратизъм обхваща Европа

| от |

655-402-evropejskiiat-syiuz-s-nobelovata-nagrada-za-mir-za-2012-g

Шотландия и Каталуния са планирали референдуми по въпроса за независимостта. Сепаратистките настроения са се засилили в някои региони на Франция и Германия. Единството на Европа – предметът на гордост на Брюксел – изглежда, че се пука по шевовете. На кого е изгоден сепаратизмът?

Гласуването на въпроса за независимостта на Каталуния е насрочено за 9 ноември 2014 г. Декларация за суверенитета парламентът на Каталуния прие още в началото на изминалата година. Но Конституционният съд в Испания веднага призна документа за незаконен. И испанските власти също наложиха забрана за провеждането на референдума. Но в „метежната” провинция са готови и на едностранно обявяване на независимостта.

Шотландия ще проведе референдум за отделяне от Великобритания на 18 септември 2014 г. Там всичко потича по-спокойно, отколкото при темпераментните каталунци. Официален Лондон с всички сили се опитва да смекчи изострящите се национални проблеми: и референдума разреши, и предостави на Уелс в някаква степен икономическа независимост.

Коя позиция е по-печеливша – твърдото „не” на Мадрид или неопределеното „може би” на Лондон, – е трудно да се каже. Но най-вероятно каталунците с шотландците ще станат пионери в европейския „парад на суверенитетите”, смята политологът Леонид Савин:

-Испания и Великобритания могат да дадат пример на други национални движения. Картата на Европа ще се променя, защото тя е разчертана не на етнически принцип. Например в Румъния има огромна територия, която е населена с унгарци. Може да има и опити за обединяване на държави. Например в бивша Югославия има стремеж към обединяването на Черна гора със Сърбия.

Идеята за евроинтеграция през последните две десетилетия стана своего рода бойно знаме за ЕС. Но колкото повече страни поглъща ЕС, толкова повече стават в пространството му територии, които лелеят за независимост. Коментар на политолога Константин Воронов пред Гласът на Русия:

-В списъка не достигат още цяла група територии, които също са на пътя към отделянето от метрополиите. Тук трябва да прибавим Гренландия – най-големият остров в света, Фарьорските острови (все още се числят към Дания). Сепаратистките настроения се засилиха на територията на Падания в северната част на Италия, в Испания – Страната на баските, на Корсика, в Северна Ирландия. Общото е това, че тези процеси се засилват тъкмо през 21 в., на фона на европейската интеграция.

Не са застраховани от проблеми с регионални оттенъци на национално съзнание дори европейските гиганти – Франция и Германия. На Париж може да донесат неприятности, освен от вече споменатата Корсика, Елзас и Лотарингия. Берлин също си има проблеми на главата: там дори някои видни политици смятат, че Бавария отдавна е трябвало да обяви независимост.

А ето че в Брюксел стремежът на нациите към самоопределяне не предизвиква неприятни чувства. Чиновниците от Евросъюза вече обещаха на каталунците да ги приемат в ЕС, ако победят Мадрид. Същите обещания получиха шотландците, фламандците, жадуващи да се отделят от Белгия, жителите на градовете в Северна Италия. Според някои политолози „епидемията” от сепаратизма се поощрява от Брюксел. Еврочиновниците искат по този начин да отнемат реалните лостове на властта на големите водещи страни в ЕС. При днешната пропорционална система на приемане на решения общо 4 от 5 европейски грандове (Германия, Франция, Великобритания, Италия и Испания) могат да наложат волята си върху останалите 23 държави на ЕС. А разделението на тези страни на няколко по-малки „исторически” държави може значително да повиши контролирането на обединена Европа. Тогава апаратът на ЕС ще получи най-накрая реална роля в общоевропейската политика.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.