Елмар Брок : На Европа ѝ трябва независимост от руския газ

| от |

Председателят на Комисията по външните работи в Европейския парламент Елмар Брок (Elmar Brok) даде специално интервю за „Факторът Кошлуков” в събота (30.11)

brok-1

- Г-н Брок, благодаря Ви, че приехте тази покана. Бих искал да Ви попитам в качеството Ви на председател на Комисията по външни работи на ЕП защо Европа се отказа от проекта Набуко?

– Мисля, че това не беше стратегическо решение, а по-скоро бе решение въз основа на това кои компании реагираха по-бързо и разполагаха с по-добро финансиране. За мен това бе причината.

- Но Европа поддържаше този проект в продължение на толкова години?

– Да, но на първо място ставаше въпрос за диверсификация. На второ за това колко бързо се развива ситуацията и най-вече нещата зависеха от решението на Азерите.

- Ок. Сега ние строим руския газопровод Южен поток. Каква е официалната позиция на ЕС? Каква е политиката на ЕС за Южен поток?

– Вкарахте ме в капан. Трябваше да подкрепя Набуко.

- Просто искам да чуя Вашето мнение.

– Мисля, че трябва да постигнем по-висока степен на диверсификация и повече руски газ би било голяма грешка. Затова трябва да мислим за TAP – трансадириатическия газопровод и как да докараме тръбите до Балканите и да осигурим доставки оттам.

- Значи продължавате да настоявате други доставчици да получат достъп до тръбите?

– Според мен трябва да се настоява. И трябва да намерим начин той /вероятно TAP/ да не стига само до Италия. Трябва да създадем гаранции той да осигури доставки и до Балканите.

- Как мислите не упражнява ли Русия прекалено голямо влияние на Балканите, доскорошната сфера на влияние на Съветския съюз?

– Те си имат ясна стратегия. Използват енергийните доставки като инструмент за политически цели. За тях не става дума за икономически модел, а за чисто политически модел. А някои хора в Европа още не са разбрали, че Русия играе политическа игра.

- Радвам се да чуя това, защото тук в България ние имаме чувството, че Ялтенските споразумения са все още в сила. Ние сякаш сме оставени зад Желязната завеса. Да, ние сме страна-член на ЕС, но руснаците навлизат в страната през Южен поток с нова руска енергийна политика, ние пак попадаме в тяхната сфера на влияние, ако щете. Просто това е усещането тук.

– Според мен е ясно, че е нужна взаимосвързаност на енергийните системи, което означава всяка държава-членка на ЕС да има достъп до газови доставки, които не зависят от решенията на Русия. Дори и когато се осигурява руски газ, той не следва да се доставя ексклузивно до една държава, за да може потребителската мощ на Европа да се противопостави на руската мощ по отношение на доставките. Близо 60% от руските доставки са за Европа, те не могат да преустановят доставките в цяла Европа, но трябва да е ясно, че никоя страна не трябва да бъде третирана по-различно от останалите.

- Това е много ясна позиция. Имам и въпрос относно притока на бежанци в България. Каква е европейската политика относно бежанците от Сирия? В България в момента има 10 000 човека, което за малка страна като нашата и много и води до много негативни последствия – съпротива на хората, дори неофашистки митинги срещу бежанците. Какво ще направи ЕС по този въпрос?

– Смятам, че трябва да изработим обща политика по този проблем, особено що се отнася до бежанци, които напускат държавата си поради военни действия в нея, трябва да бъдем по-координирани и всички страни да се придържат към ангажиментите си. В момента страната, която най-добре се справя с притока на бежанци, е Швеция. Германия приюти 7-8 хил., а на юг трябва да справят с наплива на хора към Лампедуза. Смятам, че всеки трябва да поеме своята отговорност, но ние трябва да сме наясно, че ситуацията може да доведе до дестабилизация на дадена страна, и то не само държавите от ЕС, но и страни като Ливан, Йордания и Турция.

- Но Вие сте наясно, че тя може да доведе до дестабилизиране и на България?

– Да и затова трябва да е ясно, че в интерес на всички е проблемът в Сирия да бъде разрешен вътре в самата Сирия. Трябва също така да се осигури достъп на хуманитарните организации, на които отпускаме средства за хуманитарна помощ, предназначена за сирийските бежанци, до Сирия. Това е от ключово значение. Трябва да направим повече за хората в този регион.

- Вместо те да идват тук?

– Да.

- И последен въпрос: разбрах, че сте бил член на делегацията, изпратена от Ангела Меркел в САЩ във връзка със скандала с подслушването. Какви са последните новини по този случай?

– Не, аз бях част от европейска делегация на посещение по същото време. Смятам, че американците започват да разбират, че трябва да предприемат нещо. Последните новини са, че те са по-склонни да се постигне окончателно решение на проблема със защитата на личните данни и споразумението за това е от ключово значение с оглед европейските граждани да получат право на защита. На второ място те разбират, че да шпионираш приятелите си носи повече негативни последствия, отколкото ползи. Затова се надявам, че нещата ще се разрешат по позитивен начин.

- Значи смятате, че те започват да осъзнават какво се е случило, защото до скоро не бяха склонни да признаят, че са сбъркали?

– Те държат да защитят политиката си за борба с тероризма и ще го направят. Но техните разузнавателни служби притежават твърде много власт и те ще трябва да потърсят отново баланса между свободата и сигурността. Този дебат вече започна в САЩ.

- Казвате в САЩ. Но Европа ще продължи да отстоява твърдо позицията си и ще защитава гражданските права на своите граждани?

– Да, ще продължим и мисля, че този проблем със защитата на личните данни трябва да бъде решен преди финализирането на споразумението за свободна търговия (TTIP), като условие за подписване на споразумението.

- Как можете да наложите подобни условия, американците не са особено склонни да ги приемат?

– Смятам, че американците ще спечелят от това споразумение и тяхната ИТ индустрия има голям интерес проблемът да се реши, защото в противен случай за тях ще стане много скъпо да правят бизнес в Европа, ако например не се подпише споразумението Safe Harbour.

- И вие ще използвате това като коз срещу тях …И наистина последен въпрос: страните от Западните Балкани и други страни от бивша Югославия са кандидати за членство в ЕС. Това ще стане ли скоро? Ще видим ли следващо разширяване на ЕС и приемане на страните от Западните Балкани?

– Ние току-що приехме Хърватска. Всяка страна, чието развитие е такова, че членството да е възможно, има шанс. Догодина започваме преговорите за членство със Сърбия, които отнемат, както знаете, няколко години. Нека видим как тези страни ще разрешат проблемите във вътрешен план и помежду си и тогава ще знаем дали членството е възможно. Но аз съм убеден, че те трябва да бъдат членове на ЕС.

- Остава отворен и въпросът с Македония и то не само поради съпротивата на Гърция, и България има неразрешени въпроси с Македония. Следите ли тази тема?

– Надявам се, че Македония ще бъде в състояние да постигне съгласие със своите съседи и да не се налага да се обсъждат подобни проблеми.

– Много Ви благодаря, г-н Брок.

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.

 
 

Любимият виц на Христо Гърбов

| от Цветелина Вътева |

Само един ден на шегата не стига! Ето защо Webcafe.bg и ресторанти Happy обявяват месец април – за Месец на смеха. По този повод ви предлагаме любимите вицове на част от срещнем с най-усмихващите български комедийни актьори, заемащи специално място в сърцата ни.

Естествено, че знаете кой е Христо Гърбов. Дали сте се превивали от смях на ролята му като Пиер Миняр във „Вечеря за тъпаци“, хилили сте се на Гари Льожен/Роджър Трампълмейн в „Още веднъж отзад“ или сте се задавяли със салатата си пред телевизора, докато го гледате в „Комиците“, във всички случаи сте запознати с комедийния му талант.

Извън сцената и екрана Христо няма вид на смешник. По-скоро носи онова усещане за самовглъбеност, което придават на света около себе си хората, които вземат хумора на сериозно.

Предлагаме ви да прочетете виц, разказан от Христо Гърбов: 

Влиза един французин в един английски бар и си поръчва „typical English breakfast“ – боб, яйца, black pudding, което е вид кървавица, богата работа. Гледа той black pudding-a, хапва от него, пък после вика: „Абе като го видях това, помислих, че е лайно. Пък като го опитах, съжалих, че не е“.

Цялото интервю с Христо Гърбов можете да прочетете в Webcafe.bg


Фотограф: Мирослава Дерменджиева

Място: ресторант HAPPY на ул. „Раковски“ 145

 
 

Бившите мениджъри на Джони Деп го нарекоха „закоравял лъжец“

| от chronicle.bg, по БТА |

Бившите мениджъри на Джони Деп го нарекоха „закоравял лъжец“, след като даде интервю, в което каза, че са го разочаровали.

Актьорът заведе дело срещу „Мениджмънт груп“ през януари за повече от 25 милиона щатски долара, като я обвинява в измама и небрежност. Фирмата подаде насрещен иск, в който изтъкна, че Деп е харчил разточително за имоти, частни самолети, произведения на изкуството, въпреки предупрежденията им.

В интервю пред в. „Уолстрийт джърнъл“ Джони Деп задава въпроса защо фирмата не се е отказала от него като клиент, ако е харчел толкова неразумно. Това накара говорителят й Дейвид Шейн да заяви през Асошиейтед прес, че Деп е „закоравял лъжец, който отказва да поеме отговорност за възмутителното си поведение и принуждава други да лъжат вместо него“.

В съдебните документи фирмата посочи, че разточителният начин на живот на Джони Деп струва 2 милиона долара месечно. Той е платил 75 милиона за да купи и поддържа 14 къщи, сред които френски замък и верига бахамски острови.
Джони Деп отговори, че парите са негови и ще ги харчи както иска.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.