Екологичен градски транспорт в Столицата

| от |

От утре по улиците на София тръгват 20 нови автобуса, закупени с пари от ЕС. Те ще се движат по линията на автобус 102 – от „Овча купел“ до Студентски град. Старите мерцедеси втора употреба ще бъдат подменени. Новите автобуси са климатизирани, нископодови, което ще позволява безпрепятствено пътуване на майки с деца и хора с увреждания, имат ергономични седалки, видеонаблюдение и високи нива на сигурност.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова и министърът на околната среда и водите Светлана Жекова присъстваха днес на въвеждането в експлоатация на новите автобуси, които се движат на природен газ.

Новите автобуси са първите от общо 126, които Столична община закупи с изцяло 100% европейски средства по Оперативна програма „Околна среда“ Договорът за доставката им е с немската МАН, а стойността им 66,5 млн. лв. Останалите 106 автобуса ще започнат да превозват пътници поетапно до края на тази и в рамките на следващата година.

Новите превозни средства са спечелили приза автобус на 2015г. Това каза Ян Айхингер, вицепрезидент на MAN Truck & Bus AG. “Градският автобус MAN Lion’s City GL CNG е избран за ‘Bus of the Year 2015′ (Автобус на годината – 2015) – наградата е една от най-престижните в сектора на автобусите. Чист, мощен и икономичен – това са основните характеристики на MAN Lion’s City GL CNG, който впечатли журито на тазгодишното издание на ‘Bus Euro Test’’.

Новите нископодови газови съчленени автобуси са с модерни енергоефективни технически параметри. Те са с дължина около 18 м и имат салон с 4 двойни врати, изцяло нископодов. Двигателите, работещи само на природен газ, са с мощност 310 к.с. и покриват еконормите Евро-6. Газовите бутилки са от композитни материали и са разположени на покрива. Оборудването включва електронни информационни табели за указване на маршрутите с възможност за изписване на кирилица и латиница, аудиосистема за информационно обслужване на пътниците, звукова сигнализация за незрящи хора при предната врата, климатик, механична рампа за инвалиди на втора врата и наклоняване на автобуса при спиране на спирка за улесняване на качващите се и слизащи пътници. Общият брой пътници е 150 души – 44 седящи и до 106 правостоящи места. Предавателната кутия е автоматична – Voith D864.5, четиристепенна.

С най-голямата от много време насам покупка на нови автобуси за столицата на практика ще бъдат подменени почти всички от най-старите съчленени возила в София и ще бъдат спестени вредни емисии от над 130 тона годишно. Със своя елегантен дизайн, лесна поддръжка и ниски експлоатационни разходи новите автобуси ще допринесат за Европейският облик на столицата. Сервизната поддръжка на автобусите MAN Lion’s City G CNG ще се извършва от МVB Truck & Bus Bulgaria – единствен официален вносител на MAN и Neoplan за България.

Заместник-кметът по транспорта Любомир Христов каза, че  „От утре сутринта 4.30 ще влязат в график. 102-ра линия е първата, по която ще бъдат пуснати в експлоатация. Поетапно ще бъдат въвеждани в експлоатация по различните линии“.

До края на годината се очакват нови над 40 автобуса, до края на септември ще пристигнат 26, а до средата на следващата година всички 126 трябва да пристигнат и с тях ще подменим над 50% от автобусите, които всекидневно се движат в града, обясни столичният кмет. Тя добави, че на този етап не се предвижда увеличаване на цената на билетите за градския транспорт в София.

На представянето на новите автобуси присъства и служебният министър на околната среда и водите Светлана Жекова. „Работим активно, за да може първите 20 автобуса да бъдат допълнени с останалите 106 и да няма проблеми с разплащането на средствата по проекта. Само тази инициатива ще доведе до 6 пъти намаляване на замърсяването на въздуха, който дишаме, това е свързано с качеството на живот, което е изключително важно за нашите граждани“, отбеляза тя.

 

 
 

От малкия Жак до големия Превер

| от Спонсорирано съдържание |

На 04.02.1900 г. някъде в близост до Париж се ражда великият Жак Превер. Бащата на малкия Жак работи в централен офис за бедните в Париж (office central des pauvres de Paris).

Често хваща сина си за ръка и го повежда по малките крайни улички на Париж. Така у младия поет назрява усещането за любов към малкия периферен Париж, който по късно ще бъде увековечен в безкрайността на красивото слово.

Освен перифериите на града, бащата на Превер показва на момчето си и новия и вълнуващ свят на театъра и киното. Изкуствата, които ще пленят и стимулират ума му. След години Превер ще каже, че е горд, че е получил образованието си по тротоарите на Париж.

93e6aab501faa79df70ef14cb9391458

Годините на любов към изкуството и литературата превръщат малкия Жак в големия Превер. Квартирата му в Монпарнас бързо се обособява като своеобразно средище на млади, пламтящи и бунтарски настроени литератори. На 25 годишна възраст поетът влиза в т.нар. „група на сюрреалистите“. И това се оказва началото на един дълъг и пищен творчески път, който ще промени изцяло нюансите на френската литература, кино, театър.

Поезията на Превер безспорно се отличава със семплота и нежност на словото. С тихи малки думи той така изящно подрежда хаотичния живот по шумните булеварди на Париж.

жак превер

„И ако говорим за характера на стиховете му, те наистина напомнят сивите врабци, без чието пърхане и цвъртене човек не може да си представи булевардите, кейовете и парковете на Париж. Но ако става дума за значението на поета, той съвсем не е дребно птиче и макар да е хвърчал винаги вън от купола на академичния елит, никога не е бил вън от въздуха на голямата френска култура.“

Валери Петров за поезията на Жак Превер

ОТЧАЯНИЕТО СЕДИ НА ЕДНА ПЕЙКА

В някакъв парк, на пейка
е седнал човек, който ви вика, когато минавате.
С очила, в сиви, изтъркани дрехи,
той пуши цигара, седи неподвижно.
Вика ви
или просто със знак ви кани да седнете.
Не, не трябва никой от вас да го гледа.
Не трябва никой от вас да го слуша.
Отминавайте този човек,
сякаш не сте го видели
и чули.
Минавайте, ускорявайте своите крачки.
Ако само погледнете в него,
ако само го чуете,
той ще направи знак
и нищо не би ви попречило вече
да спрете,
да седнете близко до него.
Тогава човекът се вглежда във вас и се усмихва,
а вие страдате страшно.
Той продължава да се усмихва
и вие почвате да се усмихвате
точно така,
както той се усмихва.
Колкото повече се усмихвате,
толкова повече страдате
страшно.
Колкото повече страдате,
толкова повече се усмихвате
неудържимо.
И си оставате там,
с вледенена усмивка
на пейката.
А покрай вас играят деца,
минувачи минават
спокойно,
и птици прелитат над вас
от дърво на дърво.
Но вие оставате там,
приковани на пейката.
И разбирате вие,
че никога вече не ще заиграете
като тези деца,
че никога вече няма спокойно да минете
ведно с минувачите,
никога вече не ще полетите
от дърво на дърво
като птиците.

Превод: Веселин Ханчев

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.

 
 

Какво да направите, ако не можете да заспите

| от chronicle.bg |

Добрият сън е жизнено важен за здравето. Недостигът на сън може да е свързано диабет, болести на сърцето, затлъстяване, дори депресия.

Ако спите зле, това може да ви влияе не по-малко вредно от това да се храните зле или да не тренирате.

На всички обаче се е случвало събуждането в 3 през нощта, след което заспиването отново изглежда невъзможно. Какво да правим тогава?

Първо, добре е да знаете, че не сте сами. Около 10 процента от населението страда от хронична инсомния, което означава, че тези хора имат проблем със съня от повече от три месеца. 30 процента от населението страдат от някаква форма на инсомния.

А какъв е номерът, с който можете да се приспите отново? Оказва се, че не е трудно. Просто станете от леглото, отидете в друга част на жилището си, която е тъмна и тиха и се върнете в леглото, когато отново ви се доспи. Например преместете се в хола на дивана, вземете си възглавница и се завийте се с одеяло.
Защо? Защото, ако останете в леглото, започвате да усещате напрежение от нуждата да заспите и мислейки защо не можете да заспите отново, всъщност се разсънвате заради производството на хормони, свързани със стреса, учестено сърцебиене и общо безпокойство. Така заспиването става невъзможно. Промяната на средата може да помогне да намалите това напрежение и така да ви се доспи отново.