Десетте най-застрашени от изчезване езици

| от |

Професорът по лингвистика Питър К. Остин има издадени 11 книги за езиците на малцинствата. В една от тях „1000 езика: световна история на живите и изгубените езици“ той анализира състоянието на езиците по света и посочва 10-те най-застрашени от изчезване.

В днешно време в света се използват над 6900 езика, като някои от тях се говорят от стотици милиони хора, а други – само от един-двама души. Според езиковеди половината съществуващи езици
са застрашени от изчезване и към 2050 г. това ще стане факт.
Основната причина за изчезването на езиците е в това, че общностите „превключват“ на по-силни в политически и икономически аспект езици като английски, испански, хинди или суахили.

Всеки език изразява историята, културата, обществото и идентичността на хората, които го говорят и всеки предоставя уникален начин за говорене за света. Изчезването на един език е загуба и за общността, която го използва в ежедневието, и за човечеството като цяло.

Как да избера първите 10 от застрашените от изчезване над 3000 езика? Подборът ми е въпрос на личен избор, при който съм се съобразявал с четири фактора, пише проф. Остин:
(1) географско разпределение – опитах се ако е възможно да посоча поне един език от всеки континент;
(2) научен интерес – исках да включа езици, смятани от езиковедите за интересни и важни, поради
структурни или исторически причини;
(3) културен интерес – стремях се, ако е възможно, да включа информация за интересни културни и политически аспекти на застрашените езици; и
(4) социално значение – исках да включа поне една ситуация, която показва защо езиците са заплашени, както и да откроя начини, по които общностите реагират на заплахата срещу езика им.

1. Джеру
Джеру (или велик андамански) се говори от по-малко от 20 души на Андаманските острови в Индийския океан. Смята се, че андаманските езици може би са последните езици, чиято история датира от преди неолита в Югоизточна Азия и вероятно са свързани с езика на първите заселили се в района съвременни хора, пристигнали там от Африка. Няма данни, свидетелстващи, че езиците на Андаманските острови могат да бъдат свързани с който и да е друг език на земята.

2. Нтцу (N|u, наричан също кхомани)
Този койсански език се говори от по-малко от десетима стари хора, чиито традиционни земи се намират в района на Националния парк Гемсбок в Калахари, Южна Африка. Койсанските езици се отличават със своите цъкащи съгласни звуци – знакът | се произнася като междуметието тц, тц, с което изразяваме съжаление или възмущение. Най-близкият родственик на езика Нтцу е !Хоо (наричан също Та’а, който се говори от около 4000 души). Този език има най-много звуци от всички езици в света – 74 съгласни, 31 гласни и 4 тона (височина на гласа).

3. Айну
Езикът айну се говори от малък брой възрастни хора на остров Хокайдо в северната част на Япония. Те са коренните жители на Япония, но японското правителство ги призна за малцинствена група едва тази година. В този език има много сложни глаголи, които изразяват смисъла на цяло изречение и затова той е
средство за разпространение на устно народно творчество от приказки и песни. Предприемат се мерки за възраждането на езика айну и на свързаната с него култура.

4. Тхао
Езерото Сън Мун в централен Тайван е родното място на езика тхао, който в момента се говори от неколцина старци; останалата част от местната общност говори тайвански китайски (минан). Тхао
е австронезийски език, свързан е с езиците, които се говорят във Филипините, Индонезия и тихоокеанския регион и е характерен за коренното австронезийско население, преди тези хора да отплават на юг и на изток преди повече от 3000 години.

5. Ючи
Ючи се говори в Оклахома, САЩ, само от петима души на възраст над 75 години. Ючи е изолиран език, т.е. няма връзка с нито един друг език на земното кълбо. Хората, които говорят ючи, наричат себе си „цояха“ или „деца на слънцето“. Съществителните в ючи имат 10 рода, които се изразяват с окончания: шест рода обозначават хората ючи (в зависимост от роднинските връзки към говорещото лице), един е за хора, които не са от културата ючи и за животни, и три рода са за неодушевени предмети (хоризонтални, вертикални и кръгли). В момента се полагат усилия да се запише езика на аудио и видео носители и той да се възроди, като бъде преподаван на деца.

6. Оро уин
Общността оро уин живее в западния бразилски щат Рондония. За първи път външни лица са установили контакт с тази група през 1963 г. в горното течение на река Пакаас Новос. Тази общност е била почти изличена от лицето на земята след две нападения на чужденци и днес наброява само 50 души като само петима от тях продължават да говорят този език. Оро уин е един петте езика, в които се използва звук, наричан от езиковедите „беззвучен зъбен билабиално вибриращ африкат“. На по-популярен език това означава звук, който се произнася като връхчето на езика се поставя между устните, а те вибрират – както при междуметието б-р-р-р, с което човек изразява, че му е студено.

7. Кусунда
Кусунда са бивши ловци-събирачи от Западен Непал, които се изпоженили със своите съседи заселници. До неотдавна се смяташе, че техният език вече е изчезнал, но през 2004 г. учени от университета Трибхуван в Катманду откриха осем души, които продължават да говорят този език. Кусунда също е език, който няма никакви родствени връзки с други съществуващи днес езици.

8. Тер сами
Това е най-източният от групата езици саами (преди се е наричал лапп, подигравателен термин) на Колския полуостров в Русия. На тер сами говорят само 10 старци от около 100 души от етноса тер
сами, всички от които сега използват руски. Тер сами е от семейството на финския и други уралски езици, които се говорят в Русия и Сибир, и има далечна връзка с унгарския.

9. Гуугу йимидхирр
Гуугу йимидхирр е език на австралийските аборигени, който се говори в Хоупвейл, близо до Куктаун в северната част на щата Куинсланд, от около 200 души. През 1770 г. капитан Джеймс Кук прави списък от думи и така в английския (а и в другите езици на земята) се появява думата „кенгуру“. Гуугу йимидхирр, както и някои други аборигенски езици, се отличава със специални обръщения към определени членове на семейството (като примерно свекър/тъст или зет/шурей), при които обичайните думи са заменени с напълно различни, специални думи. Например, вместо bama dhaday, което означава „човекът върви“, трябва да кажете yambaal bali, когато говорите на тези роднини, за да изразите
уважение и вежливост.

10. Кет
Кет е последният оцелял член на семейството езици, които се говорят по поречието на река Енисей в Източен Сибир. Днес около 600 души говорят кет, но децата не го изучават, тъй като
родителите предпочитат да им говорят на руски. Кет е единственият сибирски език с тонова система, при която височината на гласа може да придаде различен смисъл на думи,
звучащи еднакво ( в това отношение прилича на китайски и на езика йоруба). И за да е още по-труден за всеки чужденец, който би желал да го научи, този език има изключително сложно
словообразуване и граматика.

С БТА

 
 

Китай ще създаде свръхмощен компютър с производителност 1 ексафлопс до 2018 г.

| от chronicle.bg |

Китайски специалисти планират да създадат до 2018 г. нов свръхмощен компютър, с производителност 1 ексафлопс (квинтилион (10 на 18-та степен) операции в секунда), предаде ТАСС.

Разработката „Тянхъ 3″ ще бъде „най-напредналата в света, надминаваща всички съществуващи аналози“. Тя ще превъзхожда десетократно „Сънуей ТайхуЛайт“ – най-мощният засега компютър от версията „Топ 500″.

„В текущата година Китай ще направи пробив в това направление, както при процесора, така и в съпътстващата технология. В резултат ще бъде създаден прототип на свръхмощна изчислителна машина с производителност 1 ексафлопс. Фактически сме изправени пред нов етап в производството на компютри. Това ще позволи на Китай по-бързо, с по-голяма точност и широк обхват да решава редица сложни научни проблеми“, казаха учените.

В частност се планира данните от машината да се използват в генното инженерство при анализа на структурата и последователността на подреждане на протеините.

„Предполага се, че благодарение на този компютър ще се направят нови открития в областта на медицината“, каза Мън Сянфей, директор в Държавния център за суперкомпютри в гр. Тянцзин.

Изобретението ще се създаде изключително въз основа на национална технология и ще бъде готово за експлоатация в режим на проект до 2020 г. Китайските учени казаха, че той ще бъде представен преди американските учени да покажат на света своята окончателна версия на компютъра със скорост повече от 1 ексафлопс.

Източник: БТА

 
 

Този път „Оскар“-ите дискриминират актьорите по възраст

| от chronicle.bg, по БТА |

Американската киноакадемия, учредила „Оскар“-ите, беше обвинена за това, че дискриминира актьорите по възраст, като звездите над 60-годишна възраст рядко са удостоявани със златните статуетки.

Порталът се позовава на най-ново изследване на сътрудниците на университета в Южна Калифорния. Те установили, че от 25-те номинирани филма за „Оскар“-и през последните три години, главният актьор в тях е бил над 60-годишен само два пъти. И в двата случая номинации получил Майкъл Кийтън.

По данни на изследването едва в 22,3 процента от споменатите филми играели и в главни роли възрастни жени.

През месец януари тази година световноизвестният режисьор Джеймс Камерън разкритикува Американската киноакадемия заради нейното предубеждение към масовата култура, припомня сайтът Дедлайн.

 
 

Риана: от „Pon de Replay“ до „Sledgehammer“

| от chronicle.bg |

Да пишем за Риана не е твърде смислено. Тя трябва да се гледа и да се слуша. По случай нейния рожден ден сме подготвили галерия с нейни снимки, на които „барбадоската перла“ е неустоима. И няколко клипа, които никога не ни омръзва да гледаме.

Но все пак, преди да се посветите на визуално попиване на чара на Риана, разберете малко за нея.

Риана е родена на днешния ден в Сейнт Майкъл, Барбадос. Баща й е от Барбадос, а майка й от Гвиана. Има двама по-малки братя. Повратен момент в живота на Риана е семейната визита на продуцента Ивън Роджърс, който забелязва таланта й. Ивън й помага да запише демо материал заедно с Карл Стъркен. Пак под негово ръководство, когато е на 16 години Риана се премества в САЩ, за да преследва музикалната си кариера и по-късно подписва с компанията Def Jam, чийто управител тогава е Джей Зи. В резултат на това на 21 години тя вече има 4 издадени албума.

През 2005 г. Риана издава своя дебютен албум „Music Of The Sun“, който се изкачва до топ 10 в класацията „Билборд 200“ и включва хит сингъла „Pon De Replay“, който достига топ 5 в „Билборд горещите 100″.

По-малко от година по-късно, тя издава втория си студиен албум, „A Girl Like Me“ (2006), който попада сред петте най-добри албуми в САЩ. Издава и първия си хит достигнал номер 1 в „Билборд Горещите 100″  – „SOS“. В топ 10 на класацията я изпращат и песните „Unfaithful“ и „Break It Off“.

През 2007 г. третият студиен албум на Риана – „Good Girl Gone Bad“ (2007), е номер 2 в „Билборд 200“, като включва пет от десетте най-големи хитове, включително три хит сингли в САЩ – „Umbrella“, „Take a Bow“, „Disturbia“, както и „Don’t stop the music“.

Албумът е номиниран за девет награди Грами, а освен че печели наградата за най-добра рап/суинг песен, песента Umbrella, в която участва и Джей-Зи се превръща в световен хит. Четвъртият ѝ студиен албум, „Rated R“ е издаден през ноември 2009 г. и достига номер четири на „Билборд 200“. Първите три сингъла „Russian Roulette“, „Hard“ и „Rude Boy“ достигат топ десет на „Билборд Горещите 100“, като „Rude Boy“ става номер 1.

Риана е печелила много награди, включително Грами, People’s choice awards, Teen Choice Awards, NRJ Awards, „Най-добър нов изпълнител“ в музикалните награди на MTV през 2006, „Най-добър международен изпълнител на MuchMusic“ наградите през 2006 както и няколко отличия от Световните музикални награди (2007) – за най-добре продаваната поп изпълнителка в света, и от Американските музикални награди (2008) – за любим Soul/ R & B изпълнител и любима поп/рок изпълнителка. Тя служи като един от почетните посланици на културата на Барбадос.

През януари 2010 г., Риана получава две награди „Грами“ за 2009 г. заедно с Джей-Зи и Кени Уест за „Run This Town“, с което общия брой спечелени Грами стават три.

Толкова с биографичните данни. В галерията горе ви чакат обещаните снимки.

 
 

Избери порно, избери живота, избери T2

| от Зорница Аспарухова |

Избери живота, като преебеш своя. Избери порно, за да не правиш секс. Избери да си сексист, егоманиак, циничен гадняр. Избери онези, които ти го вдигат, пред онези, които обичаш. Избери истерията пред срама, избери да се друсаш качествено с реални неща, които харесваш и да дозираш социалните мрежи. Избери живота!

Също така избери „Трейнспотинг“ – на екран и на хартия. После и „Порно“ – само на хартия. Като цяло се довери на Дани Бойл и Ървин Уелш, те си знаят работата. Това важи и за последната им колаборация заедно на екран.

Да избереш „Т2 Трейнспотинг“ пред останалите заглавия в киносалона този месец е като да избереш добрата кока пред скапаната трева. По-силно е, по-смело е, по-скъпо е, вдига ти го по-добре.

Същото важи и за филма на Дани Бойл и сценариста Джон Ходж. Те го правят за пореден път и го правят добре. Избери тях и им се довери, за да те заведат на приключение в мръснишкия свят на Рентън, Sick boy, Спъд и Франк Бегби.

Точно 20 години минаха, откакто хероиновата истерия на триото Бойл-Ходж-Уелш нанесе мощното си кроше в киносалоните и оформи част от иронично-циничното поколение на 80-те и 90-те години.

Припознаването с хистеричния живот и изборите на основните персонажи не е онова, което прави „Трейнспотинг“ толкова специален, както някои от вас биха си помислили. Обратният характер на всичко онова, което този филм разказва, е циничната нотка, която ние толкова харесваме.

Неговите персонажи избират живота, отнемайки го. От себе си и от другите. Да възхвалиш живота, чрез неговото тотално унищожаване и незачитане, разбиването му на дребни парчета, ето това прави този филм това, което е. И така вече 20 години.

Рентън, Sick Boy – Саймън, Спъд или Компира и Франк Бегби, преследват съзнанието на хиляди фенове по света с реплики, сцени, крайности, гнусотии и изборите си. Отварящият монолог на Марк Рентън, който ти казва да „избереш живота“ и досега остава епопея, на която се оповава почти всеки средностатистически циник с повече акъл.

20 години по-късно нещата са се променили. „Т2 Трейнспотинг“ удря кината като наркотична доза качествено бяло, която е редно да си причиниш. Той носи духа на първата киноистерия, но има повече сантимент в себе си.

Trainspotting трейнспотинг

Старите персонажи са тук, пръснати в различни точки на красивия и тучен Единбург, за да се съберат отново в носталгия по миналите дни, добрите наркотици, голите жени, порното, съжаленията, угризенията, изборите, умиленията и новите схеми и измами. Като последното едва ли има кой знае какво значение.

Китната предрусала четворка на Единбург винаги ще намери нещо, с което да се забавлява. В „Т2 Трейнспотинг“ изборът пада върху минали измами и нови такива, включващи порно с мъже, които обичат да им го слагат отзад и една българка. Това обаче се случва само на повърхността. Като повечето неща, които са потенциално добри и този филм има няколко нива. Дали всички ще ги видят и усетят, това вече си е тяхна работа.

Тези, които са прочели „Порно“ на Ървин Уелш във влажно очакване на този филм, нека да бъдат предупредени – „Т2 Трейнспотинг“ не е „Порно“. Бойл и Ходж използват различни отправни точки и основи на романа, които заковават в сюжета, но филмът не е директна адаптация на втория роман на Уелш. Той е много различен от хероиновите истории на лудия шотландец.

Сюжетът на „Т2 Трейнспотинг“ в случая не е важен. Важни са Юън Макгрегър, Юън Бремнър, Джони Лий Милър, Робърт Карлайл, химията – тази на екрана и тази в лъжички и линийки, монолозите, музиката и за някои от нашите сънародници – и участието на Анжела Недялкова и появата на гара Подуяне.

Всичко това го има и е поднесено с показателната си хаотичност, точно като първата част, но с повече носталгия.

Кенефи, Иги Поп, псувни, дрога, измами, пари, изкуствени мъжки членове, циците на Анжела, буркан с шипков мармалад, Ървин Уелш в кадър, Рентън, който пее, Бегби социопатът, монолог за консуматорския живот и лайковете във фейсбук, кратката поява на Даян, първата сцена с купчина задъхани фитнес маниаци…

Всички тези неща обагрят света на „Т2 Трейнспотинг“ в приятни наркотични краски. Носят доволна наслада на онези, които са гледали първия филм и очакват втория. Дори и на онези, които не го очакват.

Дани Бойл знае как да прави кино и майсторски се справя с объркания свят на Ървин Уелш за втори път. Малко биха успели и почти никой не би се пробвал. Освен Бойл, който е диригент от класа и го доказва отново.

T2: TRAINSPOTTING Трейнспотинг

Нуждата от продължения на филми се е превърнала в същото, в което и нуждата да пускаш песни и статуси за живота си всеки ден във фейсбук. Безмислие. Безвремие. Тотална жалкост. Малка нужда, която се е превърнала в голяма нужда. Като тази, която правиш насаме.

„Трейнспотинг“ няма нужда от продължение и все пак получава такова. То, за разлика от повечето комерсиални заглавия, които са се окичили с втори, трети и пети части, е негов достоен събрат. Поостарял и прашасал. Но изтупан и лъснал косъма, за да покаже, че още го бива. И е така. Бива го повече от другите.

От първата сцена с роботизираните healthy идиоти, през задължителния монолог на Рентън, до разбитото с кенеф лице на Франк Бегби, всеки момент е премерен и идва в перфекни цветни дози. Облечен в добър диалог, актьорска игра, музика и цветове като дъга през погледа на весел наркоман, носещ цветни очила и яздещ пони.

„Т2 Трейнспотинг“ е пътуване към миналото на едно по-добро кино, което някак сме забравили как се прави и как се гледа. От време на време обаче някой ни го напомня. Този месец това е Дани Бойл и неговият коктейл от шотландска кръв, примесена с качествена дрога и достойно друсане за всеки киноман.

Така че, избери живота навън и около себе си. Избери по-доброто кино. И не забравяй да си поемеш дълбоко дъх в началото. После се гмурни в кенефа на „Т2 Трейнспотинг“ и се наслаждавай! Мърляво е, но ще ти хареса.

Източник: Webcafe.bg