Да завъртим педалите на колелото

| от |

Автор: Радина Стоянова; www.oib.bg

 

Животът на запад от България. Всеки, който е отишъл, а после се е върнал в България, си е казал: „Носталгията май е за предпочитане“. Градоустройството в европейските страни е едно от нещата, които тези държави съумяват да изградят, така че от една страна да има много правила, а от друга да ти е приятно да ги спазваш, за да не разрушиш хубавия вид на градската среда, която обитаваш.  Аналогично, когато попаднеш в приветлива и уредена среда, каквато в България не получаваш, не искаш да я напускаш, нали?!

Наскоро се срещнах с мой приятел, който замина да учи в Дания. Дания – държава, където валежите са ежечасово преживяване, а безработица е толкова ниска, че чак икономиката е „застрашена“ от нея. Моят приятел и аз разговаряхме за разликите между нашата родина и чуждата държава. От всичко, което ми разказваше, установих колко светлинни години напред е еволюирало най-вече екологичното и практичното мислене на западните европейци в сравнение с нашето.

Говорихме си и за градската среда. Момчето ми разказа как една вечер гледа „нагласено“ момиче с малка коктейлна чанта и високи обувки да се качва… е, не в лъскаво БМВ, а всъщност на красиво колело. Да, колело, защото в Дания велосипедите са основен начин за придвижване в градската среда и в най-големите градове. За съпоставка, в София понякога виждам млади и стари ентусиасти, които приемат предизвикателството да карат колело в натоварената столична обстановка. Ентусиазирани са до третия-четвъртия път, когато живота им се оказва застрашен от внезапно отваряне на вратата на някоя кола пред велосипеда или когато шофьорите просто не ги зачитат за равноправен участник в движението.  Изначален проблем е именно манталитета на българина спрямо „различното“ – в случая карането на колело. Второстепенен проблем се явява и острата липса на велоалеи. Когато се разхождам по „Евлоги и Христо Георгиеви“, близо до канала, където е една от малкото велосипедни алеи, срещам много колоездачи и за кратко си представям, че съм част от едно по-хармонично и чисто общество, където старият Голф 2-йка, изхвърлящ множество вредни емисии, е вписан в „Червената книга на eврoпейския българин“ като изчезващ вид. А ето и достатъчно онагледяващ пример как се развиват двете държави в тази насока: Копенхаген – откриват алея за велосипеди, широка 4м., над пристанище, което се превръща в атракция за желаещите да скочат от моста право в морето; София – откриват най-късата велоалея в Европа от 120м.

Зле подредената, дори иронична картина на градската среда в България продължава да се реди и от статуквото на градския транспорт. Гледката на разрушаващи се или изцяло липсващи спирки в столицата не е необичайна.  Съществуващите съоръжения пък са бързо „налазени“ от атрактивни, приканващи към дискотечни забавления, плакати.  Нищо градивно. Попитах „датското момче“ – как е там? Не беше неочакван отговорът му, че нещата са коренно различни. Всяка спирка е добре поддържана и задължително има карта с точно разяснен маршрут на всеки градски автобус.  Не липсват интересни реклами, доста от които в интерактивен вариант. В България, разбира се, за да се случат нещата, се изисква повече време и упорство. За да пуснат новите тролейбуси на някои от линиите се чака повече от 15 години возене в стари, почти разпаднали се транспорти съоръжения. В този ред на мисли едно от добрите постижения в сферата на транспорта е тазгодишното изрисуване на някои от трамваите в разноцветни графити. Виждах снимки във социалните мрежи, както и весели сочения с пръст на някое дете видяло Батман на трамвая… Колко ли хора е накарал да се усмихнат този малък проект?

Животът на запад е научил хората да ценят качествените постижения и да надграждат малките такива. В България или нямаме средства и воля за качественото, или се надсмиваме над малкото.  Ако не прогресираш – изоставаш, са казали гърците. Затова ако искаме да подобрим мястото, където живеем, където се забавляваме, където растем и се учим, трябва да можем да мислим алтернативно. Единствените градители на бъдещото са младите хора. Затова очакваме свежи идеи от екипа „Градска среда“, който с европейско мислене и голямо българско търпение да успее да продуцира ефективни проекти, приложими както за София, така и за останалите градове.

Моят приятел преди седмица замина за Дания, остави ми като подарък символичен ключодържател-велосипед. Гледам го и се надявам да има кой да завърти педалите на колелото на София, бавно, но сигурно, водейки ни към по-добър градски живот.

 
 

Какво да очакваме от новия сезон на сериала „Короната“?

| от chronicle.bg |

 Амбициозният проект на Netflix с рекорден бюджет (над 100 млн. долара), историческата драма „Короната“, се нарежда сред най-добрите заглавия в телевизията за последния телевизионен сезон. Сериалът спечели 2 статуетки „Златен Глобус“, беше номиниран в 12 категории за награда БАФТА, и се спряга за един от фаворитите на таздгодишните награди Еми през есента.

Феновете вече с нетърпение очакват втория сезон през ноември.

Сюжетът на първия сезон обхващаше периода от 1951-ва до 1955-а и на фокус бяха първите години от управлението на кралица Елизабет II. Вторият сезон ще се концентрира върху образите на принц Филип и принц Чарлз. Разбира се, кралицата отново ще бъде в центъра, но ще виждаме повече от мъжете в живота й.

„Ще се фокусираме върху принц Чарлз, неговото детство и образование, както и върху принц Филип и личната му биография. Сложността на образа му е душата на втория сезон. Намирам го за много интересна личност.“ – това заявява Питър Морган, създател на хитовата поредица. През годините е имало много спекулации и слухове относно интимните връзки на херцога на Единбург. Дали те ще бъдат застъпени в сюжета, Морган поне засега отказва да разкрие. Актьорът Пат Смит, който влиза в ролята на принц Филип казва за The Hollywood Reporter: „Ще научите много за миналото на прин Филип във втория сезон. Истината е, че той е имал много „лудо“ минало и ние го описваме в детайли.“

the-crown-julian-broad-ss06
По-голямата част от актьорският състав ще остане същата. Клеър Фой ще играе кралица Елизабет II, Мат Смит – принц Филип, Ванеса Кирби –  принцеса Марагрет и Виктория Хамилтън ще бъде кралицата-майка. По всяка вероятност няма да видим Джон Литгоу като Уинстън Чърчил във втория сезон. В ролята на министър-председател ще влезе Джеръми Нортън (Антъни Идън, който поема властта след оставката на Чърчил).

И в този сезон в ролята на кралица Елизабет II влиза Клеър Фой. Но за последен път. Проектът на Netflix ще бъде дългосрочен и по неофициална информация ще обхваща шест сезона, което значи, че ще видим кралица Елизабет във всички етапи на нейното управление.

Действието този път ще се развива в продължение на почти десет години и върховата точка е 1964-та.  „Мисля, че в момента, в който достигнем до 1963-та и 64-та, няма да можем да използваме Клеър Фой, без да прибягваме до абсурден грим, за да не изглежда млада. Просто не можем да променим факта, че е млада.“ Морган планира скок във времето между втори и трети сезон и един между четвърти и пети, което по всяка вероятност ще наложи промяна в състава повече от веднъж.

the-crown-netflix-release
Британският елит ще срещне американския в лицето на Джон Кенеди и неговата съпруга Джаки. В ролите влизат Майкъл Хол и Джоди Балфур. Двете години, в които Кенеди е президент, влизат в периода, в който се развива действието, което означава, че встъпването му в длъжност, първата му вечеря в Бъкингамският дворец през 1961 и убийството му могат да бъдат застъпени в сюжета. Все още не е ясно до каква степен.

Ново попълнение в актьорския състав ще бъде Матю Гуд, познат на публиката от шедьовъра на PBS „Имението Даунтън“. Там той играе втория съпруг на аристократичната лейди Мери Кроули, а в „Короната“ ще се превъплъти в ухажора на принцеса Маргарет, лорд Суонтън, който впоследствие става неин съпруг.

Все още не е обявена официална дата, на която сезонът ще стартира, макар че по непотвърдена информация става дума за началото на ноември. По това време на годината се появи първият сезон.

Когато и да се случи това, можем да бъдем сигурни, че вторият  сезон на поредицата ще оправдае очакванията – поне всички предпоставки за това са налице.

 
 

Любимият виц на Христо Гърбов

| от Цветелина Вътева |

Само един ден на шегата не стига! Ето защо Webcafe.bg и ресторанти Happy обявяват месец април – за Месец на смеха. По този повод ви предлагаме любимите вицове на част от срещнем с най-усмихващите български комедийни актьори, заемащи специално място в сърцата ни.

Естествено, че знаете кой е Христо Гърбов. Дали сте се превивали от смях на ролята му като Пиер Миняр във „Вечеря за тъпаци“, хилили сте се на Гари Льожен/Роджър Трампълмейн в „Още веднъж отзад“ или сте се задавяли със салатата си пред телевизора, докато го гледате в „Комиците“, във всички случаи сте запознати с комедийния му талант.

Извън сцената и екрана Христо няма вид на смешник. По-скоро носи онова усещане за самовглъбеност, което придават на света около себе си хората, които вземат хумора на сериозно.

Предлагаме ви да прочетете виц, разказан от Христо Гърбов: 

Влиза един французин в един английски бар и си поръчва „typical English breakfast“ – боб, яйца, black pudding, което е вид кървавица, богата работа. Гледа той black pudding-a, хапва от него, пък после вика: „Абе като го видях това, помислих, че е лайно. Пък като го опитах, съжалих, че не е“.

Цялото интервю с Христо Гърбов можете да прочетете в Webcafe.bg


Фотограф: Мирослава Дерменджиева

Място: ресторант HAPPY на ул. „Раковски“ 145

 
 

Чанинг Тейтъм: 12 роли за чудо и приказ

| от chronicle.bg |

Днешният рожденик Чанинг Тейтъм първоначално става известен с външния си вид. Няма какво да се лъжем, човекът е секси, мускулест, с леко приматовиден, но безспорен сексапил, и разкошно, фотошопнато тяло.

Признаваме, че не го приемахме на сериозно като актьор. Може би заради глупавите продукции, в които се снимаше отначало, а може би заради клопката, в която попадат много красиви актьори, които биват подценявани заради външния си вид. Като Брад Пит, Леонардо ди Каприо, Джейк Джиленхол, Хийт Леджър др. Подобно на изброените, Тейтъм успя да се измъкне от този имидж и да докаже, че има актьорски качества. В последните няколко години.

Тейтъм е роден на 26 април 1980 в Кълман, Алабама. Той има френски, ирландски и американски произход. Семейството му се премества на Мисисипи, когато той е на шест , макар че посещава Алабама всяко лято, където все още живеят баба му и дядо му.

Тейтъм израства по поречието на река Мисисипи, където той се наслаждава на дивия живот, включително на “всички алигатори и гърмящи змии, които едно момче може да преследва, риболов всеки ден, футболна лига Pop Warner и други подобни неща”. Тейтъм е атлетичен още докато расте, играе футбол, бейзбол и се подготвя за военно училище, макар, че той казва, че “девойките са неговото най-голямо увлечение в училище”.

Първият опит на Тейтъм е в модния бизнес, като фотомодел. Участва като танцьор, във видеоклипа на Рики Мартин за песента “She Bangs“, след прослушване в Орландо, Флорида. Впоследствие подписва с модна агенция от Майями, Страница 305 (кодекса на Модната Агенция) включва и появяване на корицата на Vogue. Той скоро се появява и в рекламите на Abercrombie & Fitch, Nautica, Dolce & Gabbana, American Eagle Outfitters. Тейтъм се снима също в рекламите на American Eagle Outfitters, Pepsi и Mountain Dew, и е избран за един от „50 най-красиви лица” за месец октомври 2001.

Неговата първа отличителна роля е през 2005 в училищната драма Coach Carter. В ролята на Джейсън Лайл – умно улично момче, което играе много добре баскетбол.

Чанинг също се появява и във видеото на туиста „HOPE”, чиято песен е саундтрак на филма „HOPE”. През същата година Чанинг играе незначителна роля във „Войната на световете“, както и един от топ мотокрос рейсърите в „SUPERCROSS” и поддържаща роля във „HAVOC”.

В галерията може да видите нашия подбор на роли на Чанинг Тейтъм, където може да се насладите на таланта му. И на тялото му, естествено.

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.