д-р Красен Демирев: Медицинската подготовка е една от най-важните части на обучението на планинските спасители

| от |

Емил Михайлов, БТА

Районът на скалния феномен Коматински скали е изключително красив и това го прави все по-посещаван. В същото време крие рискове и налага подготовка на хората, които посещават тези 
по-трудни райони. Миналата седмица, както разказаха кметският наместник и местни хора, група от 20 туристи от Варна пристигнали в района на Коматински скали. От една страна това ни радва, но от друга ни кара да се замисляме, че могат да възникнат инциденти и трябва да сме подготвени. Това е и
смисълът на учебно-тренировъчните занимания на планинските спасители, коментира ръководителят на благоевградския им отряд Красимир Томанов.

В интервю за БТА д-р Красен Демирев – председател на медицинската комисия на Планинската спасителна служба към БЧК, коментира, че медицинската подготовка е една от най-важните
части на обучението на планинските спасители. Д-р Демирев, който е практикуващ лекар с над 30-годишен стаж и като планински спасител, разказа за значението на подготовката на хората с
червените пуловери с емблемата на БЧК, които винаги са готови да се притекат на помощ на изпаднали в беда в планината. 

029313172

Д-р Демирев, какво включва медицинската подготовка и кое е най-важното, което планинските спасители трябва да знаят и могат, когато тръгнат на акция?

Обучаваме планински спасители за оказване на първа помощ в планината, което е много по-различно, отколкото при градски условия. Това е една от най-важните части от подготовката на планинските спасители. Наред с качествата, които трябва да има планинският спасител, за да може да работи с инвентар, със спасителни съоръжения, с които да се транспортира един или повече пострадали в планината, е необходимо да владее някои основни прийоми на спешната медицина и на спешната помощ. Всъщност, подготовката е доста сериозна в нашата организация, която е уникална в това отношение. Планинските спасители преминават двугодишен курс на обучение, по време на който има четири медицински курсове отделно. Те вървят заедно с техническата подготовка, но върху
медицинската се набляга изключително много. От години сме въвели тестова система за изпитване и за използване на знанията и уменията на планинските спасители. Това даде доста добри резултати и го правим регулярно, защото нещата се забравят. Смятам, че планинските спасители в България са доста добре подготвени в това отношение.

Кога планината е по-опасна, има ли разлика между рисковете и травматизма през различните сезони, през зимата и лятото например?

Зимата има допълнителен фактор – хипотермията, охлаждането. Лятно време като че ли това остава на по-заден план. Но, един пострадал в този район няколко дни чака помощ и се влоши времето, т. е. завали дъжд, задуха вятър, и дори температурата да е 30 градуса, той е предразположен към
хипотермия, ако не може сам да се придвижи и сам да се подслони някъде и да се предпази. Доста сериозни неща има и през лятото.

Има ли специфика на травмите, получавани през зимата и лятото?

Отговор: През лятото по-често се получават тежки травми и по-често са съчетани. Има обикновено подхлъзвания и падания по стръмни места и пътеки или нещастия в алпинизма. Те са редки, защото алпинистите се катерят с инвентар, осигуровка и всичко необходимо, но е възможно да падне камък и да има инцидент. Така че и през двата сезона рисковете са големи.

И тъй като сме на прага на летния сезон, какви са рисковете и вашите съвети за хората, които тръгват през лятото в планината?

Лятото предразполага най-вече към три неща. На първо място е обезводняването или т. нар. дехидратация на организма, което е резултат всъщност на това, че се извършва сериозна активност и дейност – ходене, катерене или слизане, преминаване през трудни и пресечени местности, а не се пият
достатъчно течности. В същото време пече и околната температура води до изпотяване. През лятото често има стомашно-чревни заболявания и е напълно възможно да се получи т. нар. дехидратация.

Другото, което често се случва, особено в детската възраст, е слънчевият удар. Това представлява въздействие на слънчевата топлина и слънчевата светлина върху незащитена глава.
При децата това твърде често става, защото през лятото по-рядко носят шапки, макар че в планината е препоръчително. Третото нещо е т. нар. топлинен удар, което е вече сериозно, защото е животозастрашаващо. В подобни случаи понякога нещата са доста драматични, защото обикновено такива пострадали са в безсъзнание. А един пострадал в безсъзнание е предразположен към допълнителни рискове за собствения си живот от т. нар. повръщане и аспирации и т. н. И такива спасителни акции на пострадали с топлинен удар са много тежки, те са просто голямо изпитание за всички, които участват, включително и за лекарите – планински спасители в нашата организация. Затова най-простите съвети към хората, които тръгват в планината, е да си носят шапка, очила и достатъчно вода.

Какъв бе изтеклият зимен сезон за медицинската комисия на ПСС?

През изтеклия зимен сезон, макар, че зимата не беше толкова снежна, все пак имаше достатъчно посетители в зимните ни курорти, включително се разрастна и дейността на свободното каране, т. нар. фрийрайдери. В момента се обработват окончателните резултати, но общо взето статистиката показва, че нашите екипи са оказали помощ на над 1500 човека. Най-много, разбира се, са в курортите, защото там събирането на големи групи хора предразполага към по-чест травматизъм.

В сравнение с други години като че ли се задържа едно ниво на травматизма по няколко причини. Първо, защото започнаха да се спазват правилата за каране на ски, особено на ски пистите, второ – подобри се екипировката, и най-вече – уменията и съзнанието на самите каращи. Но така или иначе никой не е застрахован, затова и в България в началото на зимния сезон се препоръчва да се направи планинска застраховка. Тя не е много скъпа, но покрива в случай на нещастие или на травматизъм, който би трябвало да бъде работен от планинските спасители. Тя предразполага и към много по-адекватно поведение. Освен това така се подпомага и самата Планинска спасителна служба, за да можем да попълваме консумативите, да купуваме екипировка и т. н.

Иначе нашата дейност е ясна – трудът ни е безплатен и доброволен.

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider

 
 

Страст и интрига в новия трейлър на „Петдесет нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Нови кадри от едно от най-чаканите заглавия за 2017 г. разгорещяват страстите и обещават неочаквани обрати за Крисчън Грей и Анастейжа Стийл. След като Петдесет нюанса сиво счупи няколко рекорда, продължението от култовата поредица – Петдесет нюанса по-тъмно, ще влезе в киносалоните на Свети Валентин догодина.

В края на първия филм богатият и красив милиардер със специфичен сексуален вкус и срамежливата студентка Ана се разделиха. В новия трейлър към новото заглавие, обаче, Крисчън Грей е твърдо решен да спечели отново любовта на живота си. Въпреки че е объркан от чувствата, които изпитва, той целеустремено започва да преследва Анастейжа. Тя от своя страна поставя категорични условия – без правила и без тайни. Вече пораснала и не толкова наивна, тя все още изпитва чувства към него, но отказва да бъде наранена отново. И точно когато двамата намират път обратно един към друг, призраците от миналото на Крисчън възкръсват.

В Петдесет нюанса по-тъмно освен Джейми Дорнан и Дакота Джонсън, ще видим още носителките на Оскар Ким Бейсинджър и Марша Гей Хардън, както и Дженифър Ел, Люк Гримс, Рита Ора, Виктор Расук, Елоиз Мамфорд и Макс Мартини.

Петдесет нюанса по-тъмно е режисиран от Джеймс Фоли и продуциран отново от Майкъл де Лука, Дана Брунети и Маркус Висиди, заедно с Е.Л. Джеймс. Сценаристи са Майл Леопард и авторът на бестеселъра Е.Л. Джеймс.

FSD_TRL-C_Bulgaria_SUB_1080p25_H264.1

Петдесет нюанса по-тъмно идва в кината на Свети Валинтин 2017.

 
 

10 страхотни роли на Ейми Адамс

| от chronicle.bg |

Покрай не безпричинната шумотевица около филмите „Първи контакт“ и „Хищници в мрака“, името на Ейми Адамс започна често да се върти в устата на критици и фенове.

Адамс определено е една от отличните актриси на Холивуд и прецизните й изпълнения със замах я вадят от клишето, че красивите жени не са добри актриси и обратното. Тя е носителка на награда „Сатурн“ , награда на „Гилдията на актьорите“ и две награди „Златен глобус“, номинирана е по пет пъти за награда на „БАФТА“  и награда „Оскар“  и шест пъти за „Сателит“.

Ако не сте гледали „Първи контакт“ и „Хищници в мрака“, ви препоръчваме максимално скоро да наваксате. През това време, вижте в галерията 10 роли на Ейми, които доказват, че освен красавица, е силна актриса.

 
 

Air France приветства първия си Boeing 787

| от CHR Aero |

На 2 декември, в 9 часа сутринта, Air France приветства първия си Boeing 787. По този повод, и според обичая, пожарникарите на летище Париж-Шарл де Гол посрещнаха самолета с традиционен поздрав с вода.

Франк Тернер, изпълнителен директор на Air France, заяви: „Това е голяма гордост и чест за нас, днес да посрещнем в Air France първия Boeing 787 и 9-ти в групата Air France-KLM. Boeing 787 бележи нов етап в модернизацията на флота ни и ще предложим на нашите клиенти най-добрите продукти на Air France „.

Air France предлага най-доброто на борда на Boeing 787:

– Най-новите салони на борда Air France: лукс в бизнес класата (30 места), комфорт за всички в новата Premium икономична (21 места) и в икономичната (225 места) класи;
– Wi-Fi връзка на борда, адаптирана към изискванията и навиците на клиентите (от 20MB до 200MB, на цени от 5 до 30 евро);
– Допълнителен комфорт и пространство с най-новите кресла в Premium икономичната класа;
– 30% по-големи люкове, в сравнение с подобни самолети;
– По-високи нива на влажност по време на полет за по-голям комфорт при пътуване.

Този самолет от ново поколение има и някои много важни преимущества:
– Разходът на гориво е намален с около 20% в сравнение с предходното поколение самолети, което намалява влиянието от поредно увеличение на цената на горивото;
– Значително намаляване на емисиите на CO2 (около 20%), както и емисиите на шум.

Boeing 787 на Air France ще направи първия си търговски полет до Кайро на 9 януари 2017.

Компанията ще посрещне втория си самолет през април 2017 г., който ще лети до Монреал от 1ви май, 2017.