д-р Красен Демирев: Медицинската подготовка е една от най-важните части на обучението на планинските спасители

| от |

Емил Михайлов, БТА

Районът на скалния феномен Коматински скали е изключително красив и това го прави все по-посещаван. В същото време крие рискове и налага подготовка на хората, които посещават тези 
по-трудни райони. Миналата седмица, както разказаха кметският наместник и местни хора, група от 20 туристи от Варна пристигнали в района на Коматински скали. От една страна това ни радва, но от друга ни кара да се замисляме, че могат да възникнат инциденти и трябва да сме подготвени. Това е и
смисълът на учебно-тренировъчните занимания на планинските спасители, коментира ръководителят на благоевградския им отряд Красимир Томанов.

В интервю за БТА д-р Красен Демирев – председател на медицинската комисия на Планинската спасителна служба към БЧК, коментира, че медицинската подготовка е една от най-важните
части на обучението на планинските спасители. Д-р Демирев, който е практикуващ лекар с над 30-годишен стаж и като планински спасител, разказа за значението на подготовката на хората с
червените пуловери с емблемата на БЧК, които винаги са готови да се притекат на помощ на изпаднали в беда в планината. 

029313172

Д-р Демирев, какво включва медицинската подготовка и кое е най-важното, което планинските спасители трябва да знаят и могат, когато тръгнат на акция?

Обучаваме планински спасители за оказване на първа помощ в планината, което е много по-различно, отколкото при градски условия. Това е една от най-важните части от подготовката на планинските спасители. Наред с качествата, които трябва да има планинският спасител, за да може да работи с инвентар, със спасителни съоръжения, с които да се транспортира един или повече пострадали в планината, е необходимо да владее някои основни прийоми на спешната медицина и на спешната помощ. Всъщност, подготовката е доста сериозна в нашата организация, която е уникална в това отношение. Планинските спасители преминават двугодишен курс на обучение, по време на който има четири медицински курсове отделно. Те вървят заедно с техническата подготовка, но върху
медицинската се набляга изключително много. От години сме въвели тестова система за изпитване и за използване на знанията и уменията на планинските спасители. Това даде доста добри резултати и го правим регулярно, защото нещата се забравят. Смятам, че планинските спасители в България са доста добре подготвени в това отношение.

Кога планината е по-опасна, има ли разлика между рисковете и травматизма през различните сезони, през зимата и лятото например?

Зимата има допълнителен фактор – хипотермията, охлаждането. Лятно време като че ли това остава на по-заден план. Но, един пострадал в този район няколко дни чака помощ и се влоши времето, т. е. завали дъжд, задуха вятър, и дори температурата да е 30 градуса, той е предразположен към
хипотермия, ако не може сам да се придвижи и сам да се подслони някъде и да се предпази. Доста сериозни неща има и през лятото.

Има ли специфика на травмите, получавани през зимата и лятото?

Отговор: През лятото по-често се получават тежки травми и по-често са съчетани. Има обикновено подхлъзвания и падания по стръмни места и пътеки или нещастия в алпинизма. Те са редки, защото алпинистите се катерят с инвентар, осигуровка и всичко необходимо, но е възможно да падне камък и да има инцидент. Така че и през двата сезона рисковете са големи.

И тъй като сме на прага на летния сезон, какви са рисковете и вашите съвети за хората, които тръгват през лятото в планината?

Лятото предразполага най-вече към три неща. На първо място е обезводняването или т. нар. дехидратация на организма, което е резултат всъщност на това, че се извършва сериозна активност и дейност – ходене, катерене или слизане, преминаване през трудни и пресечени местности, а не се пият
достатъчно течности. В същото време пече и околната температура води до изпотяване. През лятото често има стомашно-чревни заболявания и е напълно възможно да се получи т. нар. дехидратация.

Другото, което често се случва, особено в детската възраст, е слънчевият удар. Това представлява въздействие на слънчевата топлина и слънчевата светлина върху незащитена глава.
При децата това твърде често става, защото през лятото по-рядко носят шапки, макар че в планината е препоръчително. Третото нещо е т. нар. топлинен удар, което е вече сериозно, защото е животозастрашаващо. В подобни случаи понякога нещата са доста драматични, защото обикновено такива пострадали са в безсъзнание. А един пострадал в безсъзнание е предразположен към допълнителни рискове за собствения си живот от т. нар. повръщане и аспирации и т. н. И такива спасителни акции на пострадали с топлинен удар са много тежки, те са просто голямо изпитание за всички, които участват, включително и за лекарите – планински спасители в нашата организация. Затова най-простите съвети към хората, които тръгват в планината, е да си носят шапка, очила и достатъчно вода.

Какъв бе изтеклият зимен сезон за медицинската комисия на ПСС?

През изтеклия зимен сезон, макар, че зимата не беше толкова снежна, все пак имаше достатъчно посетители в зимните ни курорти, включително се разрастна и дейността на свободното каране, т. нар. фрийрайдери. В момента се обработват окончателните резултати, но общо взето статистиката показва, че нашите екипи са оказали помощ на над 1500 човека. Най-много, разбира се, са в курортите, защото там събирането на големи групи хора предразполага към по-чест травматизъм.

В сравнение с други години като че ли се задържа едно ниво на травматизма по няколко причини. Първо, защото започнаха да се спазват правилата за каране на ски, особено на ски пистите, второ – подобри се екипировката, и най-вече – уменията и съзнанието на самите каращи. Но така или иначе никой не е застрахован, затова и в България в началото на зимния сезон се препоръчва да се направи планинска застраховка. Тя не е много скъпа, но покрива в случай на нещастие или на травматизъм, който би трябвало да бъде работен от планинските спасители. Тя предразполага и към много по-адекватно поведение. Освен това така се подпомага и самата Планинска спасителна служба, за да можем да попълваме консумативите, да купуваме екипировка и т. н.

Иначе нашата дейност е ясна – трудът ни е безплатен и доброволен.

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Най-неприятните жени в Холивуд

| от chronicle.bg |

Да бъдеш актриса в Холивуд не е лесно. Трябва да си секси, красива, талантлива и да даваш всичко от себе си, за да израснеш в една силно конкурентна среда.

Ако успееш в същото време да запазиш някаква човечност и да не изглеждаш супер надута, тогава ставаш истинска звезда. Ако не успееш, израстваш в кариерата си, но разочароваш онези, които имат късмета или нещастието да те познават.

В галерията долу сме събрали онези знаменитости, които по мнение на хората, които имат досег до тях, са изключително капризни, арогантни и се държат като принцеси. Иначе казано – кифли.

Вижте 10 известни, брилянтни в професията си жени, които са се провалили в отношението си към фенове и колеги.

 
 

Първи поглед към Марго Роби като Тоня Хардинг

| от chronicle.bg |

През март миналата година стана ясно, че Марго Роби ще влезе в ролята на лошото момиче на фигурното пързаляне Тоня Хардинг. Роби ще бъде в главната роля в биографичния филм „Аз, Тоня”.

След месеци на спекулации Марго Роби беше уловена в ролята си за предстоящия филм.

*EXCLUSIVE* Margot Robbie tranforms into Tonya Harding for "I, Tonya" **WEB MUST CALL FOR PRICING**

Големият скандал в кариерата на Хардинг е свързана с наемането на човек, който да рани в крака конкурентката й Нанси Кериган, за не може да се състезава на Зимната олимпиада през 1994 година. Лесно се доказва, че нападателят, намушкал Кериган по време на тренировка, е нает от бодигарда на Хардинг.

Филмът, посветен на фигуристката, ще излезе през 2018 година.

За ролята си Марго Роби носи деветдесетарски дънки, протези на лицето и костюм, с който тялото й да изглежда по-едро.

 
 

Google не успява да произведе достатъчно смартфони Pixel

| от chronicle.bg |

Google не смогва да отговори на потребителското търсене на смартфоните от серията Pixel, особено на модела с 5.5-инчов екран Pixel XL.

В момента XL във всичките му версии не е достъпен в онлайн магазина на Google. Стана ясно, че 128 GB моделът пък няма наличности от 30 ноември насам.

Основният партньор на Google – американския оператор Verizon – сочи като най-ранна дата за доставки втората седмица на март (за модела със 128 GB).

Стандартният 5-инчов Pixel бил по-лесен за откриване както от Google, така и от Verizon.

Източник: The Verge