Д-р Йоткер и нацистите

| от |

„Д-р Йоткер“, една от най-прочутите семейни фирми в Германия, се реши на едно много болезнено пътуване назад във времето. Близо 70 г. след края на Втората световна война концернът разкри истината за нацисткото си минало.

0,,17180176_303,00

Името му се среща във всяка уважаваща себе си търговска верига – върху опаковките с пица, върху пакетчетата с бакпулвер, върху шоколадовите кремове и десерти. „Д-р Йоткер“ е без съмнение един от най-известните семейни концерни в Германия. Сега, близо 70 години след края на Втората световна война, концернът реши да осветли кафявото си минало. Преди „Д-р Йоткер“ същото сториха и много други германски фирми. Мюнхенският историк Юрген Фингер, който е един от авторите на изследването на националсоциалистическото минало на „Д-р Йоткер“, знае защо в този конкретен случай разкриването на истината е отнело толкова много време:

„Дългогодишният патриарх на фирмата Рудолф-Аугуст Йоткер никога не е говорил с осемте си деца за националсоциализма. За него тази тема беше табу. Той пречеше всячески на опитите за разкриване на истината. Но откакто управлението пое неговият син Аугуст Йоткер, нещата се промениха. Той искаше тази страница от фирмената история да бъде прочетена, за да може да бъде затворена“, казва Юрген Фингер в интервю за Дойче веле.

0,,17172884_401,00

„В годините на войната нито една фирма не е била чиста“

Както и много други предприемачи по онова време, тогавашният шеф на фирмата Рихард Казеловски се опитва да поддържа близки контакти с националсоциалистите. Малко след като Хитлер идва на власт, Казеловски става член на Националсоциалистическа партия и започва да прави редовно дарения на шефа на СС Хайнрих Химлер. Също и наследникът на Казеловски – неговият доведен син Рудолф-Аугуст Йоткер не изпитва никакви притеснения заради топлите си отношения с нацистите. През 1941 г. той се записва доброволно на служба в частите на Вафен-СС, които по онова време отговарят за охраната на концентрационните лагери. Както установи сега екипът, заел се да проучи националсоциалистическото минало на „Д-р Йоткер“, в концерна са работили и затворници, изпращани там да полагат принудителен труд.

„В годините на войната нито една фирма не е била чиста“, казва по този повод историкът Йоахим Шолтисек. „Всички са се възползвали от принудителния труд, полаган от затворниците, тъй като редовите работници са били на фронта. Дори отявлени противници на режима като фабриканта Роберт Бош са били принудени да се примиряват с това положение“, уточнява Шолтисек.

Назад към тъмното минало

Колкото повече години ни отдалечават от Третия райх, толкова по-голяма става вероятността истината да излезе най-сетне на светло – поради простата причина, че хората, които навремето са допринесли за „побратимяването“ с нацистите, днес вече не са сред живите.

Но има и още една причина за сегашния интерес към миналото – общественият натиск. „Днешните власти работят в условията на прозрачност, а големите концерни се опитват да вървят в крак с тази мода. Освен това те се страхуват, че някой друг може да изрови тъмните страници от фирмената история“, казва историкът Шолтисек. Такъв беше например случаят със семейство Квант, което след излъчването на филм за нацистките години на концерна БМВ поръча на университета в Бон да състави сборник за тъмното минало на автомобилния гигант.

В момента експерти подготвят справочник за нацисткото минало на концерна Тенгелман, като и в този случай поръчката идва от самата фирма.

0,,17174232_401,00

 
 

Излиза римейк на „Цар Лъв“

| от chronicle.bg |

Дисни реши – Доналд Глъвър ще играе Симба в римейка на великия „Цар Лъв“. Джеймс Ърл Джоунс пък се завръща в иконичната си роля на Муфаса.

Режисьор ще е Джон Фавро. Миналата година той направи римейка на „Книга за джунглата“. Решено е „Цар Лъв“ да бъде микс от жива игра и 3D анимация.

Доналд Глъвър има много нови проекти през тази година. Той трябва да разработи няколко телевизионни продукции за САЩ, както и да играе Ландо Калрисиан във филма за младия Хан Соло, който в момента се снима. През декември той издаде и третия си албум под псевдонима Чайлдиш Гамбино.

Повече информация за римейка на „Цар Лъв“ предстои.

 
 

Новата песен на Лана дел Рей е това, от което имаме нужда днес

| от chronicle.bg |

Минаха цели две години, откакто Лана дел Рей представи последния си албум Honeymoon. Сега обаче певицата се завръща със съвсем нова музика.

От няколко дни по улиците на Лос Анджелис могат да се видят промоционални пана с нейния образ, напомнящи на филмови постери, върху които стои заглавието на новата й песен – „Love“.

Днес парчето вече беше официално представено – меланхолична любовна песен с винтидж звучене и красивите емблематични вокали на Лана.

„Love“ може да се слуша както през YouTube, така и през Apple Music. До момента няма информация за евентуален нов албум, но Rolling Stone съобщава, че парчето ще се сдобие с клип под режисурата на Ричард Лий.

Дотогава – можете да се насладите на любовно послание на Лана дел Рей.

 
 

Според служебния министър на туризма обичайното за българите пътуване… е кратко

| от chronicle.bg |

Основната част от пътуващите българи – около 84 на сто, осъществяват пътуванията си в страната, като по данни на Евростат всяко второ пътуване е кратко – от една до три нощувки, а всяко трето е с четири и повече нощувки.

Средната продължителност на престоя на българите е между 2,1 и 2,4 нощувки за периода 2001 – 2015 г., или почти два пъти по-малко от средния брой нощувки на чужденците. Обичайното за българите пътуване е кратко, заяви служебният министър на туризма Стела Балтова пред участниците в дискусията „Краткосрочните пътувания – предпоставка за туризъм в четири сезона“ в рамките на туристическата борса в Интер експо център – София.

Делът на пътуващите българи през 2015 г. е 34 процента и това ги прави сериозен генериращ пазар, изтъкна министърът. Българските туристи формират целевата група с най-голям потенциал за нови пътувания, особено извън активните сезони, и по тази причина страната трябва да продължи да работи за насърчаване на вътрешните пътувания. Дългите пътувания са съсредоточени във варненския и в бургаския туристически район.

В районите, които са далеч от морето, пътуване е кратко – до три нощувки, и затова стимулирането на градските пътувания в България на българи и чужденци от близки пазари може да е възможност за реализиране на ръст на посещения извън активните сезони и стъпка да станем целогодишна дестинация. От друга страна, е възможност за намаляване на диспропорциите между морските и другите туристически райони, смята министърът.

България трябва да промени предлагането си като туристическа дестинация на чужденци, като им осигури възможности за кратки, но наситени пътувания в крилата на активните сезони и извън активните сезони, смята министърът.

 
 

Toyota вече има над 10 милиона продажби на хибридни автомобили

| от chronicle.bg |

Автомобилният гигант Toyota официално съобщи, че към 31 януари е продала над 10 милиона хибридни автомобила.

„Когато представихме Prius, никой нямаше представа какво е това хибрид”, каза Такеши Учимада, председател на Съвета на директорите на Toyota.

„Тези, които го караха, бяха наричани гийкове и как ли не още. Днес, благодарение онези, които дадоха шанс на Prius, хибридните автомобили имат все по-нарастваща популярност, яхнали са вълната на успеха и вървят към установяването им като стандартна технология.”

Припомняме, че Toyota Prius е първата масово произвеждана хибридна електрическа кола, която се появи през 1997 година. Хибридът вече е на цели 20 години.