Чии са съкровищата на Арктика?

| от |

Апетитите на много държави са насочени към суровините на Арктика. Русия смята за свое право да търси петрол и земен газ в региона и не позволява на никого да ѝ се бърка. Активисти на „Грийнпийс“ го изпитаха на гърба си, разказва Дойче веле.

30 активисти на „Грийнпийс“ и до ден днешен се намират в руски затвор след една протестна акция около нефтената платформа на Газпром „Приразломная“, проведена в средата на септември. Същевременно един руски ледоразбивач пренася олимпийския огън към Северния полюс. През 2007 на морското дъно под Северния полюс беше забит руският национален флаг. Московските военни днес отново са представени в Арктика. А президентът Путин изобщо не крие, че страната му има претенции за собственост над ценните ресурси, които би трябвало да се крият под арктическия лед.

arktika

Предположенията са, че в този район има близо 13% все още неоткрити залежи на нефт и 30% – на природен газ. Колкото повече растат цените на горивата, толкова по-силен става и интересът към тези находища, още повече, че достъпът до тях става все по-лесен поради засиленото топене на арктическия ред. Остротата на руската реакция спрямо протеста на природозащитниците показва колко важна е станала Арктика за Русия. От „Грийнпийс“ продължават да водят активна кампания срещу добива на нефт в Арктика, но световната надпревара за тамошните енергийни ресурси продължава с неотслабваща сила.

Спорове за територии

За протежението на границите в Северния ледовит океан и до днес се водят спорове. Апетити към подводните богатства имат и петте полярни държави – САЩ, Канада, Дания, Норвегия и Русия. Те обаче владеят само икономическа зона край бреговете си от 200 мили. Нито една от тези зони не се простира до Северния полюс. Териториалните претенции би трябвало да бъдат решени въз основа на Конвенцията на ООН за морското право. Според нея зоната на отделна държава може да бъде допълнително разширена, само ако тя успее да докаже, че континенталният шелф, към който има претенции, е естествено продължение на собствената ѝ територия, показвайки например неговата сходна геоложка структура.

arktika2

Заинтересованите държави и нефтени концерни обаче не чакат. Норвегия и Русия например подписаха още през 2010-та. споразумение за границите в Баренцово море и Северния ледовит океан, което улеснява извършването на техни сондажи в региона. Канада, която в момента е ротационен председател на Арктическия съвет, обяви развитието на арктическия регион за приоритет. САЩ и Дания на свой ред увеличават активността си в далечния Север. Всички големи концерни – Роснефт, Statoil, ENI, Exxon Mobil, Shell – усилено търсят нефт в Арктика.

Рисковете за природата не са малко

След нефтената катастрофа в Мексиканския залив през 2010-та, нарасна и загрижеността за последиците от подобен инцидент в арктическите води. Нефтената промишленост реагира със съвместна програма за проучване на рисковете. „Ледовете, отдалечеността на региона, липсващата инфраструктура, тежките метеорологични условия и лошата видимост са много по-сериозни предизвикателства, отколкото където и да било другаде по земята“, пише в програмата. Индустрията би трябвало да гарантира сигурността и да се отнася с респект към хората и към околната среда в района.

Точно това обаче не се случва, твърдят от „Грийнпийс“. Природозащитниците се опасяват, че комерсиалната експлоатация на региона ще съсипе уникалната местна природа. Тъй като нефтът – независимо от своя произход, се разгражда много бавно в студена вода. След инцидента с танкера „Ексон Валдес“ край бреговете на Аляска през 1989, и до днес по плажа могат да се открият следи от изтекъл нефт. Освен това липсват технологии, чрез които изтеклият в ледените води нефт да бъде изцяло изчистен.

 
 

Skeptics in the Pub, Изкуствен интелект: Презареждане

| от chronicle.bg |

Chronicle.bg започва партньорство с ентусиастите от Skeptics in the Pub. Всичко най-интересно преди и след събитията на Ratio.bg може да четете тук или на сайта им.

Още от създаването си първите компютри започват да поемат задачи, дотогава изискващи човешки интелект. Прогресът е бърз: през втората половина на XX век се появяват първите невронни мрежи, ботове за разговори, програми, играещи шах, експертни системи, и изглежда, че всеки момент ще бъде създаден изкуствен интелект, съизмерим по възможности с човешкия.

Постепенно става ясно, че всяка от тези технологии е ограничена. Компютрите продължават да правят това, което им кажем, а не това, което имаме предвид. Помага и променливото разбиране на хората за изкуствен интелект: обикновено така биват наричани задачите, с които компютрите все още не се справят. В края на 80-те години финансирането на изследвания намалява драстично, преди да избухне отново преди няколко години, вече включващо обработка на данни в големи размери и комерсиални приложения като автономни коли.

Това възраждане обещава да промени цивилизацията ни из основи. Какви са приложенията днес и какво ще се случи в бъдеще.

На предстоящото събитие от серията Skeptics in the Pub ще се проведе на 23 март (четвъртък) от 19:30 часа в Carrusel Club (ул. Г. С. Раковски №108) ще се обсъждат:

  • как се вдъхновяваме от биологичните мозъци за да строим изкуствен интелект;
  • дисекция на електронен мозък – какво се случва вътре в изкуствения интелект;
  • възможен ли е общ изкуствен интелект и ако да – дали ще ни вземе работата или убие първо.

За лекторите:
По темата за изкуствения интелект ще говорят Никола Тошев и Константин Василев. Двамата са участвали в изграждането на софтуерната компания WizCom, по-късно закупена от VMWare. Днес Константин се занимава с мобилни апликации и игри, а Никола съосновава Sciant и развива machine learning в компанията.

За Skeptics in the Pub:
Skeptics in the Pub е неформално събитие, създадено, за да среща хора, които се интересуват от наука и критично мислене. Форматът е прост – в началото лектор говори по предварително подготвена тема, а след това е време за въпроси и свободни разговори между всички присъстващи. Под името Skeptics in the Pub вече се организират събития в повече от 20 европейски държави, a България се присъединява към списъка през септември 2014. Досега са проведени над 15 събития с около 100 гости на всяко от тях. Skeptics in the Pub се организира всеки месец от екипа на Ratio – повече за предстоящите събития може да видите на сайта.

 
 

Сиа без перука

| от chronicle.bg |

От Мадона до Лейди Гага, звездите са известни с всякакви екстравагантности.

Машината за хитове Сиа, която ни даде хитове като „Cheap Thrills“, е известна с това, че се появява на публични места с характерна перука.

сиа

 

Сиа обяснява перуката си така: „Нося я, за да мога да отида до магазина и да си купя маркуч, ако искам. Или ако ми се ходи до тоалетна, а не мога да намеря, мога просто да отбия от пътя, без хората да идват и да ме снимат.“

Певицата беше засечена на международното летище в Лос Анджелис без маскировката си. И разбира се, се случи точно това – дойдоха хора и я снимаха.

 
 

Може ли човек да бъде щастлив?

| от Спонсорирано съдържание |

Френският философ, социолог и човек Филип Льоноар разкрива пред читателя необятния свят на трима от най-проникновените духовни учители, а именно Сократ, Иисус и Буда.

„Ученията на Буда, Сократ и Иисус са преминали през вековете и хилядолетията, безд аостареятилиотживеятвреметоси. Товасеобясняваповсякавероятност с образцовияхарактернатехнияживот, с дълбоконоваторскиядухнатяхнатамисъл в сравнение с господстващите в съответнатаепохапредстави и с универсалнияобхватнатехнитепослания.

В началните страници писателят удря читателите с едни от най-страшните въпроси. Тези за смисъла, величието, осъзнаването и онова, което е вътре във всеки от нас. „Криза“ от старогръцки означава преценка, решение…нещата, които другите трябва да решат. И именно това е един от най-трудните баланси, с които трябва да се справим в битието си. Защото нима някой отрича факта, че самото решение понякога не е толкова трудно за вземане, но се изисква мъдрост и търпение после да се живее с последиците от него.

Филип Льоноар проследява и сравнява митовете, произхода на легендите и фактите, в които са забулени пътищата на Сократ, Иисус и Буда.  С невероятно прецизно и увлекателно слово той се отърква о мисълта на всеки един от тях и ни въвлича в неподозираните дълбини на умовете ни.

човек

„Може ли човек да е щастлив и да живее в хармония с ближните си в цивилизация, построена изцяло върху „притежанието“? “

Съществува една едничка добродетел, по-важна и от справедливостта. Любовта. Любовта и страданието. Редом с тях пътят на тримата е съпроводен от остро равнодушие към материалното. Равнодушие, което с времето се превръща в ненавист и омерзение към парите.

Стремежът към материалните блага и сладости често ни води до отричане на всичко „грешно“ и плътско. Води до намиране на висшия смисъл, чиято светлина е пътеводна.  Подобни твърдения има за Буда, който в ранните си години е тънел в сласт и изобилие, докато в един момент не се пренасища, решавайки да обърне поглед към големия смисъл. Съществуват твърдения, че Сократ е изпитвал влечения към млади момчета. Но това отново никога не би могло да бъде причина за отклоняване от пътя.

Книгата е безценна и с това, че дава отговори на вечно задавани въпроси. Съществували ли са тримата наистина? Каква е била сексуалността им и има ли някакви свидетелства за техни житейски партньори. Дългокос и слаб ли е бил Иисус, в какви културни среди са родени и кои точно са мъдростите, които са ги превърнали в едни от най-красивите умове на всички времена…

„Сократ, Иисус и Буда“ е книга, която има силата да разкрие пред погледа нови хоризонти, да обърне читателя навътре към себе си и да му помогне да открие истинската си същност.

 

 
 

Bentley има различно виждане за електрическите коли

| от chronicle.bg |

Bentley официално представи амбициозните си планове за атака на луксозния електрически сегмент по време на автосалона в Женева.

Легендарната мрежеста предна решетка включва триизмерна геометрия и специален опушен завършек, които идентифицират EXP 12 Speed 6e като изцяло електрически автомобил. Нещо повече –докато роудстърът се движи, логото „6e“свети в бяло. Сред другите дизайнерски акценти е замяната на страничните огледала с камери. В интериора ще откриете централна конзола от заоблено стъкло, под което се намира OLED екран с висока резолюция. С негова помощ шофьорът управлява навигацията, инфоразвлекателната система и климатика. Дори пътникът си има собствен контролен панел, с помощта на който може да сърфира в интернет.

За разлика от тези подробности, Bentley не споделя нищо за задвижващата система.

Единственото, което разбрахме е, че ако индуктивното зареждане е напреднало достатъчно до момента на серийното производство, то EXP 12 Speed 6e ще го използва.