ЧЕЗ: Загрижени сме за ситуацията в енергийния сектор

| от |

Изявление на ръководството на ЧЕЗ

Загрижени сме за ситуацията в енергийния сектор и призоваваме проблемите да се решат прозрачно и професионално

cez2

ЧЕЗ спазва нормативната уредба на страната и във всички свои действия се ръководи от принципа на върховенството на закона. В тази връзка спазването на лицензионните ни задължения е приоритет, за да се гарантира сигурността на цялата енергийна система. Осигуряването на финансовата стабилност на „ЧЕЗ Електро България“ АД  и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД е основен лицензионен ангажимент на дружествата.

Дружествата от Групата на ЧЕЗ в България не са спирали плащанията си към Националната електрическа компания (НЕК) и стриктно изпълняват задълженията си по двустранните взаимоотношения. За съжаление, от страна на НЕК задълженията за компенсиране на разходите за изкупена по преференциални цени електроенергия, произведена от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) и когенерации, не се изпълняват последователно и законосъобразно. Припомняме, че Методиката за компенсация на разходите за зелена енергия, която беше приета от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) с Решение № 117/16.07.2012 г.,  бе окончателно отменена с Решение на петчленен състав на ВАС по административно дело № 8627/2013.

Една от причините за сложната ситуация в сектора остава нерешеният въпрос за компенсирането на разходите на крайните снабдители за закупуване по преференциални цени на електроенергия, произведена от ВЕИ и когенерации.  Това решение е изцяло в компетенциите и правомощията на независимата ДКЕВР.

В ценовото си заявление пред ДКЕВР за ценовия период 2013-2014 г. поискахме признаването и компенсирането на извършените разходи за изкупуване на електроенергия от ВЕИ и комбинирано производство за периода 2012-2013 г.

В изпълнение на своите лицензионни задължения и с оглед на предотвратяване на възможни усложнения в сектора, още на 08.07.2013 г. “ЧЕЗ Електро България“ АД се обърна официално към ДКЕВР с искане за одобрение за стартиране на процедура по избор на финансова институция за предоставяне на кредит за оборотно финансиране. Макар и временно, тази стъпка би била частично решение на създадения проблем с компенсирането на разходите на „ЧЕЗ Електро България“ АД за закупуване на електрическа енергия по преференциални цени от ВЕИ и когенерация.

С писмо от 02.10.2013 г. ДКЕВР ни уведоми, че с Протоколно решение 131/ 18.09.2013 г. „отлага доклад и проект на решение“ относно заявление на „ЧЕЗ Електро България“ АД за издаване на разрешение за избор на финансова институция за предоставяне на кредит за оборотни средства. До момента не е получено становището на ДКЕВР.

На 10 февруари 2014 г. с писмо се обърнахме към ДКЕВР да даде указания на НЕК да върне на „ЧЕЗ Електро България“ АД всички дължими суми за изкупуване на електроенергия от ВЕИ и комбинирано производство.

Съгласно задълженията си по лицензия, публичната компания „ЧЕЗ Електро България“ АД предприе необходимите действия за събиране на дължимите от НЕК към „ЧЕЗ Електро България“ АД суми за закупуване по преференциални цени на електроенергия, произведена от ВЕИ и когенерации в поредица от писма към НЕК, последното от които е с дата 27.02.2014 г., № 26-155-11(1)/27.02.2014.

Предприехме посочените действия, за всяко от които сме уведомили регулатора, на фона на влошаващо се финансово състояние на дружествата. „ЧЕЗ Електро България“ АД приключи изминалата година със загуба от 16,4 млн. лева. Основни причини за това бяха двете намаления на цените през март и август 2013 г. и изрично некомпенсираните разходи за закупуване на електроенергия от ВЕИ, посочени в ценово решение на ДКЕВР № Ц-25/29.07.2013 г. В допълнение, считано от 30 декември 2013 г., цените на електроенергията бяха понижени отново.

Обезпокоени сме, че в публичното пространство се отправят  обвинения, които макар и напълно неоснователни, биха могли да окажат съществено негативно влияние върху пазара на ценни книжа с всички произтичащи от това последици. Припомняме, че от края на 2012 г. компаниите „ЧЕЗ Електро България“ АД и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД са публични и акциите им се търгуват на БФБ. През 2013 г. несъстоятелни обвинения и заплахи към ЧЕЗ доведоха до срив в цената на акциите и спиране на борсовата търговия с акции на двете дружества.

„Загрижени сме за създалата се ситуация. Проблем в енергийния сектор съществува и ние нееднократно сме сезирали писмено и устно компетентните органи, в т. ч. независимия ДКЕВР“, каза Петър Докладал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България. „Очакваме възникналия проблем да се реши конструктивно, професионално и прозрачно при пълна равнопоставеност на всички участници в процеса“.

Важността на проблема изисква постигане на обществен консенсус. Необходим е прагматичен подход, който да защитава интересите на потребителите в страната и акционерите в енергийния сектор. Създалата се ситуация рефлектира върху всички участници във веригата производство – пренос – разпределение – снабдяване. Декапитализирането на крайните снабдители, включително „ЧЕЗ Електро България“ АД, би се отразило негативно на стабилността на цялата енергийна система на България и всички потребители. Компанията, която е краен снабдител на над 2 милиона клиенти, има своята важна роля за надеждното функциониране на българската енергийна система.

Финансовата стабилност на регулираните от държавата дружества от Групата на ЧЕЗ в България се влошава допълнително поради системното неизпълнение от страна на НЕК на плащания, включително и към ТЕЦ Варна по квотата за производство на електроенергия.

Намаляването на цените на електроенергията на три пъти през 2013 г. бе реализирано основно за сметка на електроразпределителните дружества. То доведе до рязко понижаване на дела на ЧЕЗ в крайната цена – от 9% в началото на 2013 г. до 0,90% в момента. Общо през 2013 г. делът на ЧЕЗ намаля с 90% докато делът на НЕК, ЕСО и производителите бе увеличен с 11% и в момента е 82,45% от крайната цена.

Компаниите от групата на ЧЕЗ в България са сериозни инвеститори в българската икономика и стабилни партньори на българските институции и общество. От стъпването си в България през 2004 г. ЧЕЗ е внесла в икономиката близо 2,3 милиарда лева. От тях над 1,5 милиарда лева са постъпленията в бюджета под формата на данъци, осигуровки, дивиденти и преки инвестиции за закупуване на ТЕЦ Варна и три електроразпределителни дружества. Отделно инвестирахме 771 милиона лева в мрежите и обслужването на клиенти за периода 2005 – 2013 година.

 

 
 

Четири сериала: гледахме ги вместо вас, ето какво мислим

| от chronicle.bg |

Все повече наградите „Еми“ изглеждат по-интересни от „Оскар“-ите заради множеството добри сериали, които се появяват на малкия екран с качествена режисура, добър сценарий и блестящ актьорски състав.

Затова и мнозина застават все по-често пред екрана, за да следят новите продукции на Netflix, FOX и HBO. Пролетта приближава с няколко нови сериала, за които много се говори – предимно в САЩ и във форумите.

Ние вече се запознахме отблизо с четири от тях и ето какво мислим за тях.

 
 

Анимираната симфония на живота

| от chronicle.bg |

Кратката форма в киното е обект на внимание от хиляди режисьори и аниматори по света.

Днес пък е петък – ден като никой друг. Затова ще ви покажем „Symphony no. 42″ – една късометражка, която ни представя 47 нерационални сцени за връзката между човек и природа.

 

Symphony no. 42 from Reka Bucsi on Vimeo.

 
 

Ще вземе ли „La La Land“ 11 награди „Оскар“?

| от chronicle.bg |

Мюзикълът „La La Land“ ще вземе 11 награди „Оскар“ на предстоящата церемония за най-престижните киноотличия, сочат прогнозите на специализирания сайт ГолдДерби, съобщава БТА.

Очаква се филмът на Деймиън Шазел да спечели почти всички призове, за които е номиниран. Мюзикълът е с 14 номинации за „Оскар“ в 13 категории – две от номинациите са в категорията за песен от филм. Според прогнозите на ГолдДерби филмът ще грабне 11 отличия.

Експертите и феновете очакват „La La Land“ да получи наградите за най-добър филм, режисьор (Деймиън Шазел), актриса (Eма Стоун), оригинален сценарий, сценография, операторско майсторство, костюми, монтаж, звуков мишунг, оригинална музика и песен от филм („City of Stars“).

Според прогнозите мюзикълът ще се размине с отличията за най-добър актьор (Райън Гослинг) и монтаж на звукови ефекти. В категорията за най-добър актьор ще бъде предпочетен Кейси Афлек за „Манчестър до морето“, а в тази за монтаж на звукови ефекти се очаква да надделее военната драма „Възражение по съвест“.

Експертите на сайта отчитат и минимална възможност мюзикълът да не получи наградата и за оригинален сценарий, която да бъде присъдена на „Манчестър до морето“.

Деймиън Шазел е фаворит за режисьорския приз, следван от Бари Дженкинс за „Лунна светлина“. Ема Стоун е основна претендентка за отличието за най-добра актриса, следвана от Изабел Юпер за „Тя“.

Сред вероятните победители на наградите „Оскар“ сайтът ГолдДерби откроява и номинираните в поддържащите актьорски категории Махершала Али за „Лунна светлина“ и Вайола Дейвис за „Огради“ („Fences).

 
 

Как да не бъдем идиоти, когато ходим на лекар

| от |

След като великите мислители от Националната здравно-осигурителна каса заложиха в проекта за Националния рамков договор за 2017 г. идеята лекарите да бъдат глобявани, в случай че 6 месеца след изписване на лечение, пациентът не е постигнал идеалните стойности в изследванията си, концепцията за това що е то лекар и има ли почва у нас, тотално помътня.

Бруталните неуредици в здравната реформа, започнала през 2000 г., доведоха до масово стопяване на доверието между пациенти и лекари и до заклеймяване на лекарското съсловие като черната овца на обществото. Участие в тази упорита деградация взеха и политиците, докоснали се до здравната реформа, и недобросъвестните и некомпетентни лекари, и процъфтяването на самодиагностиката и самолечението, и други неща.

Резултатът в крайна сметка е ясен: много недоволни лекари, много млади медици, заминаващи зад граница и много разочаровани пациенти.

За да подпомогнем поне леко изтупването на мръсотията от лекарската професия, ви предлагаме кратък наръчник за нормално поведение при посещение на лекар. В случая ще говорим за семейните лекари или т.нар. джипита, но повечето правила се отнасят със същата сила и до специалистите.

Не вдигаме скандали пред кабинета

Някои лекари приемат със записани часове, други – не. Във всички случаи е възможно да почакате малко пред лекарския кабинет. Да, наясно сме, че си имате друга работа – трябва да подписвате договори, да пишете проекти, да спите, да гледате в една точка или да управлявате японските финансови пазари. Но каквато и да е работата ви, вие сте там, защото имате нужда. И както са открили учени от Занзибар, никой за нищо не ви е длъжен. Ако се появи спешен случай, той ще влезе преди вас, дори да сте с час. Ако се появи лекар – колега на вашия лекар – също. Ако дъщерята или майката на вашия лекар намине за „здрасти“, тя вероятно също ще се вмъкне преди вас. Не правете от това грандиозен проблем, а се възползвайте от времето да си поцъкате малко на телефона.

Не нахълтваме в кабинета с искания

Сега, това трябва да е ясно. Ако имате симптом, да кажем гадене, и сте проверили в Google на какво може да се дължи този симптом, след което сте решили, че имате нужда от ядрено-магнитен резонанс, то е препоръчително да пропуснете личния си лекар и да отидете в някоя частна болница. Там срещу необходимата сума, ще ви направят ЯМР. Вие не казвате на лекаря си от какви изследвания и от какви медикаменти имате нужда. Той преценява това и назначава изследвания или предписва лекарства, ако сметне, че е необходимо. Ако желаете да разчитате на самодиагностика и самолечение, никой не може да ви спре, но и никой не е задължен да удовлетворява исканията ви и да поема отговорност за решенията ви. Особено когато става дума за отговорност за живота и здравето ви. Искате доплерово изследване, защото имате обрив на петата? ОК. Намерете медицинско лице, което да ви го направи, платете си и си го разчитайте. В противен случай се доверете на лекаря си и неговата преценка.

Внимаваме с думата „направление“

Е, да. Лекарите са твърде чувствителни, когато опре до направления. Знаете ли защо? Направленията за специалисти са чекове на стойност 15 лв. И са лимитирани от НЗОК. Когато личният лекар надвиши лимита, го глобяват. И това се случва често, тъй като понякога много пациенти наистина се нуждаят от направления, а те не стигат. А човеколюбието и професионалното отношение, присъщи на добрите лекари, не им позволяват да отказват направление на хора, които действително имат нужда от тях. Това е причината лекарите да реагират малко агресивно на изказването „Искам направление“. Особено когато не е придружено от оплакване и обяснение.

Не спорим с лекаря на медицинска тематика

Ако обичате да водите спорове на разнородна тематика – имате Facebook и кварталната кръчма. В лекарския кабинет може да се водят спорове (стига случайно „джипито“ да има време да си говори с вас за предстоящите избори, Григор Димитров, нивото на телевизионната журналистика и у нас и каквото друго ви вълнува), но не и на медицинска тематика. Ако вие разчитате на „интуиция“, „познаване на собствения организъм“, „Google“, „група във Facebook“, статия в „Трета възраст“ и „вуйна ми е имала същото и каза…“, човекът срещу вас разчита на 7+ години медицинско образование, тежки колоквиуми и зубрене на учебници, с тежестта на хипопотам единия и пълни с думи, които вероятно не можете да произнесете, камо ли да разберете. Затова по-добре стойте спокойно и слушайте. Ако нещо ви притеснява в преценката на лекаря, винаги може да потърсите второ мнение при друг медицински специалист. И това е съвсем в реда на нещата.

Не занимаваме лекаря със странични неща

Със сигурност имате и други проблеми, освен здравословните. Всички имаме. И искате да ги споделите. Почти всички искаме. Възможно е близките да не ви обръщат внимание, колегите да пренебрегват страданията ви, а психотерапевтът ви да е в отпуск. Уви, лекарят не е човекът, който трябва да изслуша скръбната ви тирада за това как дъщерята от Щатите не се обажда, бащата е започнал да изкуфява, гаджето се държи кофти, шефът пак не е вдигнал заплата (скапан задник) т.н. Не е честно да превръщате лекаря си в психотерапевт или приятел. Дори той да е така добър да ви изчака „да си кажете“, пропиляването на времето му не е справедливо към онези, които висят пред кабинета и също чакат за неговото внимание. Ако толкова искате да говорите точно на този човек за живота си, поканете го на кафе.

Не задаваме въпроса „Ама ти как никога не се разболяваш, някаква тайна ли имаш?“

В този въпрос има зловредна завист, която дразни. Освен това, съдържа невярно твърдение. Лекарите не само че се разболяват, но и умират. И поради високо стресовото естество на работата им, всъщност смъртността при тях е на много високо ниво. Ако се удивлявате на това, че при лекарите непрекъснато ходят болни хора, някои от тях заразноболни, а те си стоят все здрави, успокойте се. Това може да се дължи на имунитет или на ползване на маска, но със сигурност не е вследствие на някакво тайно хапче, което всички медици пият всяка сутрин, за да пребъдат, докато пациентите им тънат в болести и дезинформация.

Не навираме здравното си осигуряване в лицето на лекаря

Това, че сте здравно осигурени, не е похвално, а нормално. Някакви ваши пари всеки месец отиват някъде, за да имате спокойствието, че ако/когато ви се наложи да ползвате медицински услуги, няма да се налага да теглите бърз кредит. Здравното осигуряване обаче не покрива всичко. НЗОК отпуска определени пари за определени неща и лекарят ви е безсилен пред системата, която е дефинирала какво ви се полага срещу сумата, която внасяте. Затова не се дръжте надменно и изискващо поради факта, че си плащате здравните осигуровки. Когато сте в лекарския кабинет, вие не сте клиент, а пациент. Клиент сте във фризьорския салон. Нали? Има разлика.