ЧЕЗ: Загрижени сме за ситуацията в енергийния сектор

| от |

Изявление на ръководството на ЧЕЗ

Загрижени сме за ситуацията в енергийния сектор и призоваваме проблемите да се решат прозрачно и професионално

cez2

ЧЕЗ спазва нормативната уредба на страната и във всички свои действия се ръководи от принципа на върховенството на закона. В тази връзка спазването на лицензионните ни задължения е приоритет, за да се гарантира сигурността на цялата енергийна система. Осигуряването на финансовата стабилност на „ЧЕЗ Електро България“ АД  и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД е основен лицензионен ангажимент на дружествата.

Дружествата от Групата на ЧЕЗ в България не са спирали плащанията си към Националната електрическа компания (НЕК) и стриктно изпълняват задълженията си по двустранните взаимоотношения. За съжаление, от страна на НЕК задълженията за компенсиране на разходите за изкупена по преференциални цени електроенергия, произведена от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) и когенерации, не се изпълняват последователно и законосъобразно. Припомняме, че Методиката за компенсация на разходите за зелена енергия, която беше приета от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) с Решение № 117/16.07.2012 г.,  бе окончателно отменена с Решение на петчленен състав на ВАС по административно дело № 8627/2013.

Една от причините за сложната ситуация в сектора остава нерешеният въпрос за компенсирането на разходите на крайните снабдители за закупуване по преференциални цени на електроенергия, произведена от ВЕИ и когенерации.  Това решение е изцяло в компетенциите и правомощията на независимата ДКЕВР.

В ценовото си заявление пред ДКЕВР за ценовия период 2013-2014 г. поискахме признаването и компенсирането на извършените разходи за изкупуване на електроенергия от ВЕИ и комбинирано производство за периода 2012-2013 г.

В изпълнение на своите лицензионни задължения и с оглед на предотвратяване на възможни усложнения в сектора, още на 08.07.2013 г. “ЧЕЗ Електро България“ АД се обърна официално към ДКЕВР с искане за одобрение за стартиране на процедура по избор на финансова институция за предоставяне на кредит за оборотно финансиране. Макар и временно, тази стъпка би била частично решение на създадения проблем с компенсирането на разходите на „ЧЕЗ Електро България“ АД за закупуване на електрическа енергия по преференциални цени от ВЕИ и когенерация.

С писмо от 02.10.2013 г. ДКЕВР ни уведоми, че с Протоколно решение 131/ 18.09.2013 г. „отлага доклад и проект на решение“ относно заявление на „ЧЕЗ Електро България“ АД за издаване на разрешение за избор на финансова институция за предоставяне на кредит за оборотни средства. До момента не е получено становището на ДКЕВР.

На 10 февруари 2014 г. с писмо се обърнахме към ДКЕВР да даде указания на НЕК да върне на „ЧЕЗ Електро България“ АД всички дължими суми за изкупуване на електроенергия от ВЕИ и комбинирано производство.

Съгласно задълженията си по лицензия, публичната компания „ЧЕЗ Електро България“ АД предприе необходимите действия за събиране на дължимите от НЕК към „ЧЕЗ Електро България“ АД суми за закупуване по преференциални цени на електроенергия, произведена от ВЕИ и когенерации в поредица от писма към НЕК, последното от които е с дата 27.02.2014 г., № 26-155-11(1)/27.02.2014.

Предприехме посочените действия, за всяко от които сме уведомили регулатора, на фона на влошаващо се финансово състояние на дружествата. „ЧЕЗ Електро България“ АД приключи изминалата година със загуба от 16,4 млн. лева. Основни причини за това бяха двете намаления на цените през март и август 2013 г. и изрично некомпенсираните разходи за закупуване на електроенергия от ВЕИ, посочени в ценово решение на ДКЕВР № Ц-25/29.07.2013 г. В допълнение, считано от 30 декември 2013 г., цените на електроенергията бяха понижени отново.

Обезпокоени сме, че в публичното пространство се отправят  обвинения, които макар и напълно неоснователни, биха могли да окажат съществено негативно влияние върху пазара на ценни книжа с всички произтичащи от това последици. Припомняме, че от края на 2012 г. компаниите „ЧЕЗ Електро България“ АД и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД са публични и акциите им се търгуват на БФБ. През 2013 г. несъстоятелни обвинения и заплахи към ЧЕЗ доведоха до срив в цената на акциите и спиране на борсовата търговия с акции на двете дружества.

„Загрижени сме за създалата се ситуация. Проблем в енергийния сектор съществува и ние нееднократно сме сезирали писмено и устно компетентните органи, в т. ч. независимия ДКЕВР“, каза Петър Докладал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България. „Очакваме възникналия проблем да се реши конструктивно, професионално и прозрачно при пълна равнопоставеност на всички участници в процеса“.

Важността на проблема изисква постигане на обществен консенсус. Необходим е прагматичен подход, който да защитава интересите на потребителите в страната и акционерите в енергийния сектор. Създалата се ситуация рефлектира върху всички участници във веригата производство – пренос – разпределение – снабдяване. Декапитализирането на крайните снабдители, включително „ЧЕЗ Електро България“ АД, би се отразило негативно на стабилността на цялата енергийна система на България и всички потребители. Компанията, която е краен снабдител на над 2 милиона клиенти, има своята важна роля за надеждното функциониране на българската енергийна система.

Финансовата стабилност на регулираните от държавата дружества от Групата на ЧЕЗ в България се влошава допълнително поради системното неизпълнение от страна на НЕК на плащания, включително и към ТЕЦ Варна по квотата за производство на електроенергия.

Намаляването на цените на електроенергията на три пъти през 2013 г. бе реализирано основно за сметка на електроразпределителните дружества. То доведе до рязко понижаване на дела на ЧЕЗ в крайната цена – от 9% в началото на 2013 г. до 0,90% в момента. Общо през 2013 г. делът на ЧЕЗ намаля с 90% докато делът на НЕК, ЕСО и производителите бе увеличен с 11% и в момента е 82,45% от крайната цена.

Компаниите от групата на ЧЕЗ в България са сериозни инвеститори в българската икономика и стабилни партньори на българските институции и общество. От стъпването си в България през 2004 г. ЧЕЗ е внесла в икономиката близо 2,3 милиарда лева. От тях над 1,5 милиарда лева са постъпленията в бюджета под формата на данъци, осигуровки, дивиденти и преки инвестиции за закупуване на ТЕЦ Варна и три електроразпределителни дружества. Отделно инвестирахме 771 милиона лева в мрежите и обслужването на клиенти за периода 2005 – 2013 година.

 

 
 

Първи поглед към Game of Thrones 7

| от chronicle.bg |

Зимата дойде, но Game of Thrones 7 – не. Новият сезон на култовото шоу ще се появи на малкия екран отново едва през лятото на 2017 г,. Ако дотогава има половин година, то това не значи, че по сериала не се работи. Вече може да видите и първи кадри от онова, което ни очаква.

Те се появяват в кратко видео на HBO за онова, което да очакваме от канала през 2017 година. Въпреки че виждаме само няколко кадъра от сериала по книгите на Джордж Р.Р. Мартин, те ни дават яснота за едно – зимата идва и тя е сезонът на Старките.

Вижте видеото за сериалите, които ще гледаме през 2017 година, в галерията – кадри от GoT7. Кога последно сте виждали Аря на кон?

 
 

Изтекоха снимки на новия смартфон на Meizu

| от chronicle.bg |

Наскоро Meizu представи официално смартфоните Pro 6 Plus и M3X.

На 6 декември компанията ще даде пресконференция, на която вероятно ще представи още свои устройства. Слуховете твърдят, че Meizu ще покаже M5 Note, но на сцената ще се появи и друга джаджа с кодовото име Meizu Four (1206).

Днес в китайската социална мрежа се появи порция снимки на телефона.

Все още няма официална информация за спецификациите на смартфона, но според слухове, Meizu Four ще има извит 2K AMOLED Edge дисплей и Exynos 8890 чипсет.

Meizu-Four-leak_6

Източник: GSM Arena

 
 

#Bookclub: Оригиналните приказки на Братя Грим – за първи път на български

| от chronicle.bg |

Всички сме чели като деца приказките на Братя Грим. Десетки статии обаче говорят за „оригиналните“ приказки – онези, в които има много повече ужас и страх, отколкото в тези, които сме разлиствали като деца.

Зa пpъв път нa бългapcĸи eзиĸ излиза превод по opигинaлнитe нeмcĸи тeĸcтoвe нa пpocлoвyтитe пpиĸaзĸи, cъбpaни и paзĸaзaни oт Яĸoб и Bилxeлм Гpим. Издaниeтo вĸлючвa cтoтици пoяcнитeлни бeлeжĸи, илюcтpaции, биoгpaфични и poдocлoвни cпpaвĸи, ĸaĸтo и пoдpoбeн пpeдгoвop.

„Детски и домашни приказки“ излиза благодарение на издателство „Deja Book“.

Откъс от книгата можете да прочетете тук. 

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.