Честит Ден на Европа! А знаете ли кой е Жан Моне?

| от |

Днес е Денят на Европа. Отвсякъде ще звучи Одата на радостта. Ще се чуват и гласовете на евроскептиците – от Марин льо Пен през Фарадж до Волен Сидеров. Които ще ни казват, че днешния празник не е празник. Т.нар. русофили ще празнуват Денят на победата. Аз се сещам само за мисълта „Човек като печели, не знае колко губи“. И в спорове кой празник е по-празник и кой празник не е празник, отново ще забравим за хората, заради които го има този Ден на Европа. Или може би „забравим“ не е точната дума. Колко от Вас знаят кой е Жан Моне. Ако чувате името за първи път, не се притеснявайте. През 1979, в деня, в който е погребан в Пантеона, от френската телевизия правят анкета сред французите и 85% (да!) от отговорите са „Аааа, художника“… Да, Жан Моне може да бъде наречен и художник. Художника, който рисува първите щрихи на това, което наричаме Европейски съюз.

jeanmonnet

 

Френският икономически съветник и политик Жан Моне се посвещава на каузата на европейската интеграция. Той е вдъхновителят на „плана Шуман“, предвиждащ сливане на западноевропейските тежки индустрии.

Моне е от района Коняк във Франция. След като на 16 години напуска училище, той пътува в чужбина като продавач на коняк, а след това и като банкер. По време на двете световни войни заема високи постове, свързани с координирането на промишленото производство във Франция и Обединеното кралство.

Като висш съветник на френското правителство, той е основният вдъхновител на прочутата „декларация на Шуман“ на 9 май 1950 г., довела до създаването на Европейската общност за въглища и стомана и смятана за начало на Европейския съюз. Между 1952 и 1955 г. Моне е първият председател на изпълнителния орган на новата Общност.

Ще бъде несправедливо обаче влиянието му да се сведе само до икономическата сфера. Прочута и често цитирана фраза на Моне е „Ние обединяваме народи, не държави“. Днешните програми на ЕС за културен и образователен обмен следват тази традиция.

Жан Омер Мари Габриел Моне е роден на 9 ноември 1888 г. в град Коняк, Франция. След като завършва училище на 16-годишна възраст, баща му го изпраща на работа в семейната фирма за търговия с коняк в Лондон, защото преценява, че изключителните комуникативни способности на
сина му го правят много подходящ за работа в международната търговия. И действително, от най-ранните си години Жан Моне пътува по целия свят като уважаван и успешен бизнесмен.

През 1914 г. молбата му да се запише доброволец е отклонена поради здравословни причини. За да служи на страната си по друг начин, той предлага на френското правителство да координира по-добре военните доставки с Великобритания. Това предложение е одобрено и президентът на Франция
назначава Жан Моне за икономически посредник между Франция и съюзниците ѝ.

След като по време на войната показва високи професионални способности, на 31-годишна възраст е определен за заместник-генерален секретар на Обществото на народите, непосредствено след създаването му през 1919 г. Когато през 1923 г. баща му умира, той се връща в Коняк и успешно
възстановява линеещия семеен бизнес. През следващите няколко години заради опита си в международните финанси Жан Моне участва активно в преустройството на националните финанси на различни източноевропейски страни – като Румъния и Полша, съветва китайското правителство,
подпомага реорганизирането на неговата железопътна мрежа и помага за създаването на банка в Сан Франсиско.

В началото на Втората световна война Моне отново предлага своите услуги на страната си и става председател на френско-британски комитет, създаден за координиране на обединяването на производствения капацитет на двете страни. Той убеждава техните лидери, Чърчил и Дьо Гол, да създадат политически съюз между двете държави за борба с нацизма, но планът пропада в последния момент.

Впоследствие Моне предлага услугите си на британското правителство, което го изпраща в САЩ да контролира покупките на военни доставки. Той прави добро впечатление на президента Рузвелт, скоро става един от доверените му съветници и го призовава да разшири производствените мощности на САЩ за военно оборудване още преди страната да влезе във войната.

През 1943 г. Моне става член на Френския комитет за национално освобождение – фактическото френско правителство в изгнание в Алжир. Именно по това време той разкрива възгледите си за обединяване на Европа, за да се възстанови и запази мирът. По време на заседание на този
комитет на 5 август 1943 г. Моне заявява: „В Европа няма да има мир, ако държавите се възстановят на основата на националния суверенитет… Страните в Европа са прекалено малки, за да гарантират на своите народи необходимото благосъстояние и социално развитие. Европейските държави трябва да се преустроят във федерация…“. През 1944 г. той се заема с изпълнението на плана за национална модернизация и развитие, който има за цел да съживи френската икономика и възстанови страната след войната.

След като планът му е приет и изпълнен, Моне започва постепенно да разбира, че възстановяването и интегрирането на Европа не става толкова бързо, колкото би искал, и по начина, който той смята за правилен. При нарастващото международно напрежение Жан Моне осъзнава, че е време да се предприемат реални стъпки към европейско единство, и той и екипът му започват работа върху концепцията за Европейска общност. На 9 май 1950 г. Робер Шуман, министър на външните работи на Франция, оповестява от името на френското правителство т. нар. Декларация „Шуман“. Тази декларация е инициирана и подготвена от Моне и предлага цялото производство на въглища и стомана на Франция и Германия да се постави под ръководството на един Върховен орган. Идеята е, че ако производството на тези ресурси е общо за двете най-силни страни на континента, това ще предотврати евентуална бъдеща война. След като правителствата на Германия, Италия, Нидерландия, Белгия
и Люксембург отговарят положително, тази декларация поставя основите на Европейската общност за въглища и стомана – предвестник на Европейската икономическа общност и впоследствие на Европейския съюз. След провала на създаването на Европейска отбранителна общност през
1954 г. Моне основава Комитет за действие за Съединени европейски щати. Този комитет е създаден, за да съживи духа на европейската интеграция, и става една от основните движещи сили зад много от инициативите за европейска интеграция – като създаването на Общия пазар, европейската валутна система, срещите на високо равнище на Европейския съвет и избирането на Европейския парламент с всеобщо гласуване.

Макар и да е приключил с официалното си образование на 16-годишна възраст и противно на всички очаквания, Жан Моне се превръща в човек с много роли: международен бизнесмен, финансист, дипломат и държавник. Той обаче никога не е заемал изборна длъжност и поради това никога не
е имал официалната политическа власт да наложи възгледите си. Използвайки дарбата си да се аргументира и да отстоява възгледите си, Жан Моне убеждава европейските лидери да работят в името на общите интереси и да разберат ползите от сътрудничеството.

В тази връзка, у нас улица Жан Моне няма. А може би трябва. Иначе „Европейският съюз“ може да си остане само метростанция.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение

| от chronicle.bg, по БТА |

„Белгийският крал“ е първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение. Първата прожекция у нас за незряща публика е днес от 17.00 ч. в Дома на киното.

„Кино за незрящи“ е проект на „София филм фест“ /“Арт фест“, с перспектива да стане постоянна инициатива, за да могат хората с ограничено зрение да припознаят киното в своя живот. Тревожно е, че много малко от незрящите хора са влизали някога в киносалон. Това е на път да се промени – благодарение на усилията на организаторите все повече филми ще бъдат технически адаптирани.

През март, по време на 21-ия СФФ, за първи път бяха показани два филма, тематично свързани с живота на хора, които са загубили зрението си. Прожекциите бяха експериментални, като в реализирането им се включиха актьори, четящи на живо в залата диалога между героите, както и обяснителния текст между репликите, за да могат незрящите да си представят сцените и детайлите в тях възможно най-добре, припомнят инициаторите.

„Белгийският крал“ е първият филм в България, който е дублиран по специален начин, чрез което става достъпен за хора с нарушено зрение. Озвучаването на филма е осъществено в партньорство с „Доли медия студио“.

Филмът е пародия на документален роуд муви, в който един крал се събужда за реалния свят – в ролята е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин. Сред актьорите са и Брюно Жорис, Титус де Воогт, Люси Дебе. Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е заместник-шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович е снайперист от Сараево и любител на птиците.

„Белгийският крал“ е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове – „Мистерията на българските гласове“, „Филип Кутев“, квартет „Славей“, както и двама ученици от Училището за деца с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София. Именно ученици от това училище ще бъдат в Дома на киното днес, за да се срещнат с филма, събрал най-много зрители по време на 21-ия СФФ. Тяхното присъствие е осигурено с любезното съдействие на г-жа Мария Константинова, оперативен директор на „ИзиПей“ и председател на организация „Право на зрение“.
Билетите за незрящи са на преференциална цена от 5 лв., за всички останали – по 7 лв.

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.

 
 

Билет „Bingo милиони“ донесе 100 000 лева на складов работник

| от Спонсорирано съдържание |

Платена публикация

24-годишният Емил Ванин е късметлията, който спечели 100 000 лева от билет „Bingo милиони“ на Лотария България. В един на пръв поглед обикновен ден, той отишъл до град Златица, където имал среща с колега. Докато пиел кафе и го чакал, решил да си купи един билет. Погледът му се спрял на „Bingo милиони“, който започнал да търка веднага. Когато видял, че и шестте числа „излизат“, полудял от щастие. Зашеметен от случилото се, той разказва, че никога не е очаквал, че ще спечели такава сума.

На въпроса какво смята да направи с печалбата Емил отговаря: „Планирам голям ремонт на семейната къща в село Чавдар, от където съм родом. Със сигурност ще си купя и нова кола“.

Красивата история на младежа е само потвърждение за възможностите, които дава „BINGO МИЛИОНИ: печалби за над 35 милиона лева, спечели до 1 500 000 лева с 6 познати числа“!