Честит Ден на Европа! А знаете ли кой е Жан Моне?

| от |

Днес е Денят на Европа. Отвсякъде ще звучи Одата на радостта. Ще се чуват и гласовете на евроскептиците – от Марин льо Пен през Фарадж до Волен Сидеров. Които ще ни казват, че днешния празник не е празник. Т.нар. русофили ще празнуват Денят на победата. Аз се сещам само за мисълта „Човек като печели, не знае колко губи“. И в спорове кой празник е по-празник и кой празник не е празник, отново ще забравим за хората, заради които го има този Ден на Европа. Или може би „забравим“ не е точната дума. Колко от Вас знаят кой е Жан Моне. Ако чувате името за първи път, не се притеснявайте. През 1979, в деня, в който е погребан в Пантеона, от френската телевизия правят анкета сред французите и 85% (да!) от отговорите са „Аааа, художника“… Да, Жан Моне може да бъде наречен и художник. Художника, който рисува първите щрихи на това, което наричаме Европейски съюз.

jeanmonnet

 

Френският икономически съветник и политик Жан Моне се посвещава на каузата на европейската интеграция. Той е вдъхновителят на „плана Шуман“, предвиждащ сливане на западноевропейските тежки индустрии.

Моне е от района Коняк във Франция. След като на 16 години напуска училище, той пътува в чужбина като продавач на коняк, а след това и като банкер. По време на двете световни войни заема високи постове, свързани с координирането на промишленото производство във Франция и Обединеното кралство.

Като висш съветник на френското правителство, той е основният вдъхновител на прочутата „декларация на Шуман“ на 9 май 1950 г., довела до създаването на Европейската общност за въглища и стомана и смятана за начало на Европейския съюз. Между 1952 и 1955 г. Моне е първият председател на изпълнителния орган на новата Общност.

Ще бъде несправедливо обаче влиянието му да се сведе само до икономическата сфера. Прочута и често цитирана фраза на Моне е „Ние обединяваме народи, не държави“. Днешните програми на ЕС за културен и образователен обмен следват тази традиция.

Жан Омер Мари Габриел Моне е роден на 9 ноември 1888 г. в град Коняк, Франция. След като завършва училище на 16-годишна възраст, баща му го изпраща на работа в семейната фирма за търговия с коняк в Лондон, защото преценява, че изключителните комуникативни способности на
сина му го правят много подходящ за работа в международната търговия. И действително, от най-ранните си години Жан Моне пътува по целия свят като уважаван и успешен бизнесмен.

През 1914 г. молбата му да се запише доброволец е отклонена поради здравословни причини. За да служи на страната си по друг начин, той предлага на френското правителство да координира по-добре военните доставки с Великобритания. Това предложение е одобрено и президентът на Франция
назначава Жан Моне за икономически посредник между Франция и съюзниците ѝ.

След като по време на войната показва високи професионални способности, на 31-годишна възраст е определен за заместник-генерален секретар на Обществото на народите, непосредствено след създаването му през 1919 г. Когато през 1923 г. баща му умира, той се връща в Коняк и успешно
възстановява линеещия семеен бизнес. През следващите няколко години заради опита си в международните финанси Жан Моне участва активно в преустройството на националните финанси на различни източноевропейски страни – като Румъния и Полша, съветва китайското правителство,
подпомага реорганизирането на неговата железопътна мрежа и помага за създаването на банка в Сан Франсиско.

В началото на Втората световна война Моне отново предлага своите услуги на страната си и става председател на френско-британски комитет, създаден за координиране на обединяването на производствения капацитет на двете страни. Той убеждава техните лидери, Чърчил и Дьо Гол, да създадат политически съюз между двете държави за борба с нацизма, но планът пропада в последния момент.

Впоследствие Моне предлага услугите си на британското правителство, което го изпраща в САЩ да контролира покупките на военни доставки. Той прави добро впечатление на президента Рузвелт, скоро става един от доверените му съветници и го призовава да разшири производствените мощности на САЩ за военно оборудване още преди страната да влезе във войната.

През 1943 г. Моне става член на Френския комитет за национално освобождение – фактическото френско правителство в изгнание в Алжир. Именно по това време той разкрива възгледите си за обединяване на Европа, за да се възстанови и запази мирът. По време на заседание на този
комитет на 5 август 1943 г. Моне заявява: „В Европа няма да има мир, ако държавите се възстановят на основата на националния суверенитет… Страните в Европа са прекалено малки, за да гарантират на своите народи необходимото благосъстояние и социално развитие. Европейските държави трябва да се преустроят във федерация…“. През 1944 г. той се заема с изпълнението на плана за национална модернизация и развитие, който има за цел да съживи френската икономика и възстанови страната след войната.

След като планът му е приет и изпълнен, Моне започва постепенно да разбира, че възстановяването и интегрирането на Европа не става толкова бързо, колкото би искал, и по начина, който той смята за правилен. При нарастващото международно напрежение Жан Моне осъзнава, че е време да се предприемат реални стъпки към европейско единство, и той и екипът му започват работа върху концепцията за Европейска общност. На 9 май 1950 г. Робер Шуман, министър на външните работи на Франция, оповестява от името на френското правителство т. нар. Декларация „Шуман“. Тази декларация е инициирана и подготвена от Моне и предлага цялото производство на въглища и стомана на Франция и Германия да се постави под ръководството на един Върховен орган. Идеята е, че ако производството на тези ресурси е общо за двете най-силни страни на континента, това ще предотврати евентуална бъдеща война. След като правителствата на Германия, Италия, Нидерландия, Белгия
и Люксембург отговарят положително, тази декларация поставя основите на Европейската общност за въглища и стомана – предвестник на Европейската икономическа общност и впоследствие на Европейския съюз. След провала на създаването на Европейска отбранителна общност през
1954 г. Моне основава Комитет за действие за Съединени европейски щати. Този комитет е създаден, за да съживи духа на европейската интеграция, и става една от основните движещи сили зад много от инициативите за европейска интеграция – като създаването на Общия пазар, европейската валутна система, срещите на високо равнище на Европейския съвет и избирането на Европейския парламент с всеобщо гласуване.

Макар и да е приключил с официалното си образование на 16-годишна възраст и противно на всички очаквания, Жан Моне се превръща в човек с много роли: международен бизнесмен, финансист, дипломат и държавник. Той обаче никога не е заемал изборна длъжност и поради това никога не
е имал официалната политическа власт да наложи възгледите си. Използвайки дарбата си да се аргументира и да отстоява възгледите си, Жан Моне убеждава европейските лидери да работят в името на общите интереси и да разберат ползите от сътрудничеството.

В тази връзка, у нас улица Жан Моне няма. А може би трябва. Иначе „Европейският съюз“ може да си остане само метростанция.

 
 

Най-добрите корици на албуми на Марая Кери

| от chronicle.bg |

Днес една от емблематичните певици на нашето време, Марая Кери, навършва 47 години – достойна възраст, зад която стоят много неща.

След дебюта си през 1990г Марая Кери става първата певица, която оглавява американската класация Billboard Hot 100 със своите сингли пет поредни пъти.

След брака си с президента на Колумбия Рекърдс Томи Мотола през 1993.  тя утвърждава позициите си на най-успешната певица на компанията. Според списание Billboard  тя е най-успешният изпълнител на десетилетието в САЩ.

След развода си с Томи Мотола тя решава сама да поеме контрол върху имиджа и музиката си, включвайки елементи на хип хоп в песните си. Популярността ѝ спада, а по-късно напуска Колумбия Рекърдс.

Марая изживява тежко тези събития емоционално и физически. Друг удар за певицата е неуспехът на филма и новия ѝ албум, носещи името Glitter. През 2002г. тя подписва договор с Айлънд Рекърдс и през 2005г. отново си възвръща челните места в поп музиката.

През 2000г. на церемонията по връчването на Световните музикални награди Марая Кери е обявена за певицата с най-много музикални продажби за хилядолетието. Тя има най-много сингли, оглавили първите места на класациите – 18. Тя е носител на 5 награди Грами, освен това е единственият изпълнител с шестнадесет статуетки от Световните музикални награди.

Марая Кери притежава петоктавен диапазон.

И независимо от приказките, които се говорят по адрес на визията и личния й живот, тя е събитие в историята на музиката.

И ви черпим с 10 нейни корици, в които си заслужава да изплакнете понеделнишките си очи.

 
 

„Бягство от затвора“ се завръща. Скоро.

| от chronicle.bg |

Легендарният сериал „Бягство от затвора“ се завръща с нови епизоди, в които актьорите от оригиналната продукция пресичат граници в цял свят, за да спасят един от своите.

В новите девет епизода, частично заснети на терен в Мароко, Уентуърт Милър, Доминик Пърсел, Сара Уейн Келис, Амаури Ноласко, Робърт Кнепър, Рокмънд Дънбар и Пол Адълстийн отново влизат в ролите си. Завръща се и създателят на сериала Пол Т. Шойринг.

Премиерата за България на „Бягство от затвора“ е на 6 април (четвъртък) от 22:00 ч. по FOX.

бягство от затвора

Изминаха 8 години до момента, в който завладяващият сериал за измъкване от решетките „Бягство от затвора“ е готов да се завърне. Актьорският състав отново влиза в ролите си и се впуска в ново смело бягство, по-мащабно от досегашните. Предстои вълнуващо приключение, изпълнено с върховна лоялност, саможертва и култ към семейството, което ще уцели зрителите право в сърцето.

Докато се появяват доказателства, че смятаният за мъртъв Майкъл може би е жив, Линкълн и Сара (Сара Уейн Келис, „Colony“, „Живите мъртви“), която продължава да бъде съпруга на Майкъл докато той е смятан за мъртъв, се обединяват, за да планират най-голямото бягство досега.

Трима от най-известните бегълци от затвора Fox River State, Сукре (Ноласко, „Telenovela“), Тибег (Кнепър, „Heroes“) и Стотачката (Дънбар, „The Mentalist“) отново са в играта. Но с Майкъл зад решетките в печално известния затвор Огигия в Йемен, опасността е съвсем реална както в затвора, така и извън него.

„Бягство от затвора“ е номиниран за „Златен глобус“ и „Еми“. Създателят на оригиналната продукция Пол Т. Шойринг също работи и върху новите епизоди и като изпълнителен продуцент заедно с Вон Уилмот, Майкъл Хороуиц, Доун Олмстед, Нелсън МакКормик, Марти Адълстийн, Нийл Мориц и Брет Ратнър. Нелсън МакКормик е и режисьор на новите епизоди.бягство от затвора

 
 

Delta airlines възобновява полетите си до Москва

| от chronicle.bg |

Американската авиокомпания Delta airlines отново ще лети от Ню Йорк до летище Шереметиево в Москва, предаде ТАСС, цитирайки летищните власти.

Delta ще възобнови полетите от 27 май с честота пет пъти седмично. Te ще се изпълняват от самолет Boeing-767-300-ER, посочват от московското летище.

Превозвачът спря да лети до Русия през ноември миналата година. Тогава представител на авиокомпанията поясни, че полетите до тази дестинация са сезонни и се прекратяват всяка зима, припомня БТА.

През 2015 година редица авиопревозвачи напуснаха руския пазар и досега не са възстановили в пълен обем услугите си. Преките полети от Москва закриха германските Air Berlin и Eurowings, както и нискотарифният британски превозвач Easyjet. Lufthansa, тайландската Thai Airways International и Finnair пък значително свиха маршрутната си мрежа, припомня ТАСС.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.

Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel

Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.

От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.

Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.