Бразилия харчи, ФИФА печели

| от |

За Бразилия равносметката от Световното първенство е болезнена не само в спортно отношение. Държавата инвестира милиарди, а гигантските приходи от реклами и търговски права прибра ФИФА. За бразилците остава бедността, пише Дойче веле.

0,,17782967_303,00

По-рано Мария да Пеня Фонсека имала малко заведение за бързо хранене и живеела под наем в центъра на Бело Оризонте. Всичко вървяло добре, докато през 2010 не дошли багерите, за да разширят стадиона за целите на Световното първенство. След това вече нямало никакво място за Мария останалите около 150 улични търговци, на които не било разрешено да продават стоките си в двукилометровата „забранителна“ зона около стадиона. „ФИФА не е инвестирала и цент в строителството на съоръженията, но въпреки това определя правилата и прибира печалбите“, възмущава се Мария.

От близо четири години насам тя живее в предградията на Бело Оризонте, при свой приятел, който й отстъпил част от жилището си. „По-рано тук имаше къщи, които бяха разрушени, за да се построи новата автогара“, разказва Мария и допълва: „Първенството беше добър предлог за прогонването на хората“.

Макар че Бразилия е в икономически подем и милиони хора успяват да се издигнат в социално отношение, благосъстоянието е разпределено много неравномерно. Социалното напрежение е значително. Навсякъде се строи: нови пътища, летища, търговски центрове. Гигантът Бразилия се пробужда, но и помита мнозина, които не успват да вървят в крак с бурните промени. Аргемиро Алмейда, лидер на протестното движение срещу Световното първенство, смята, че към 250 000 души в Бразилия са пряко или косвено потърпевши от шампионата. И докато ФИФА и нейните спонсори трупат печалби, загубите се прехвърлят на онези, които и без това се борят за оцеляване, посочва Алмейда и обобщава: „Световното първенство е за сметка на най-бедните“.

Затова протестират и съмишлениците на Алмейда: Не срещу първенството или срещу футбола, а срещу комерсиализирания модел на шампионата, наложен от ФИФА. „При това се ограничава суверенитетът на Бразилия, а правата на хората се потъпкват“, твърди Алмейда. Той признава, че в началото е бил въодушевен от това, че родината му ще е домакин на Световното първенство, по-късно обаче му станало ясно, колко неоправдано висока е цената за това. Все повече хора трябвало да опразнят домовете си заради строителството на стадиони и инфраструктурни обекти. Бездомниците и уличните търговци все по-често ставали жертва на полицейско насилие. „Та нали центровете на градовете трябваше да бъдат прочистени за туристите от цял свят“, обяснява Алмейда.

Обществени контрасти

Тенденциите на обществено разслоение съществували и преди, но с първенството всичко се влошило още повече. Диалог между политиците и социалните движения така и не е имало, дори ръководителят на бразилската президентска канцелария Жилберто Карвальо призна наскоро: „Не информирахме населението по съответния начин и не го включихме достатъчно в плановете около първенството“. Всичко това породило негативни настроения.

Бразилският шампионат е най-скъпият за всички времена – близо три пъти по-скъп от проведеното през 2006 година първенство на света в Германия. Противниците на първенството като Алмейда са убедени, че тези осем милиарда евро, вложени в строителството на стадионите и прилежащата инфраструктура, бихи били много по-необходими за здравеопазването или образованието.

Или за изграждането на социални жилища, тъй като в Бразилия има остра нужда от жилища. Както разказва Мария да Пеня Фонсека – много бедни, които преди живеели върху някое парче свободна земя или между сградите в големите градове, междувременно са били прогонени от полицията. Основната цел: парцелите с добро разположение да се използват за изграждането на луксозни имоти.

Законите на страната принципно позволяват преселването на хора. Но засегнатите би трябвало да бъдат своевременно информирани за причините, налагащи подобна мярка, а и да им бъде предложено финансово обезщетение или жилище на друго място. Именно бедното население, което не е наясно с правата си, е най-често потърпевшо и се стига до принудителни изселвания.

Бившият маркетингов директор на ФИФА Гуидо Тоньони на свой ред посочва пред „Дойчландфунк“, че финансовата помощ, която се предоставя по линия на ФИФА на държавата-домакин, е „микроскопична“. В полза на държавата-домакин остава единствено „психологическият ефект“, но катастрофалната футболна загуба на бразилците до голяма степен го неутрализира. Тоньони е убеден, че и равносметката в икономически план ще е болезнена: държавата направи инвестиции за милиарди, които едва ли ще се изплатят някога. ФИФА обаче не се интересува от подобни неща.

 

 
 

И ний сме естети, и ний сме гледали на Ким Кардашиян дупарата!

| от в. "Сега" |

През последната седмица новостите в света на българската песенна култура бият като барабанен огън.

Социалните мрежи се възпалиха и кипнаха първо на почва Издислав и Фики Стораро, сега естетите и меломаниаците анализират Гери-Никол и новата й песен. Стръвта, на която кълват възмутените и вдъхновените, е рефренът: „яката дупара – кой ще я бара?“

Общо взето на Шопенхауер му е все тая, ама само Шопенхауер ли е естет на тоя свят? Едно магаре ли се казва Марко? И ний сме естети, и ний сме гледали на Ким Кардашиян дупарата!

***

Неслучайно на български основният офис на една компания се нарича седалище; и по-рядко – главен офис. У нас е по-важно да имаш дупара, нежели глава. Това е видимо и при други идиоми. На английски се казва – „трябва да имаш черва за еди-какво си“ (to have guts); на български за същото казваме – „трябва да имаш дупе“ (или евентуално топки). В дупарата сме куражлии!

***

Българо-македонският фолклор пази различни бивалици и небивалици с такава постройка: една работа се върши или с пари, или с дупара; пари нема – действайте.

***

В днешно време обаче има лидери едновременно с голяма и щедра дупара, но и приказно богати. От двете страни на един шпигел имаме две прекрасни корпулентни дупари. И не са стиснати – особено едната! Много обича да дава. На народа дава, но и на заслужили дупари дава – предимно обществени поръчки.

***

Благоразумието и прагматизмът ни учат: ако искаш мира, стой си на дупарата и кротувай! Но един неблагодарен дупарин пиян на мотика изрече непристойни и клеветнически думи за приключенията на Голямата дупара в Симитли.

***

Напънала се планината и родила мишка. Напънала се дупарата…

***

Дянков щеше да пляска дупарата на руската мечка. В действителност отиде и целуна пръстена, с извинение – влезе в управлението на голяма руска банка и икономически институт. На това му се вика дупара с две лица, казано на изящен език – това е стилът на Двуликия Анус.

***

И Христо Ботев е писал за Musculus gluteus maximus, но с ето такива възрожденски думи:

„Отзад кир Михалаки беше някак по-деликатен: вратът му – като талията на свинята, гърбът – като табашки кош, а под гърба – кръгла манастирска трапеза.“

Текстът е публикуван във в. „Сега“. 

 
 

10 страхотни роли на Ейми Адамс

| от chronicle.bg |

Покрай не безпричинната шумотевица около филмите „Първи контакт“ и „Хищници в мрака“, името на Ейми Адамс започна често да се върти в устата на критици и фенове.

Адамс определено е една от отличните актриси на Холивуд и прецизните й изпълнения със замах я вадят от клишето, че красивите жени не са добри актриси и обратното. Тя е носителка на награда „Сатурн“ , награда на „Гилдията на актьорите“ и две награди „Златен глобус“, номинирана е по пет пъти за награда на „БАФТА“  и награда „Оскар“  и шест пъти за „Сателит“.

Ако не сте гледали „Първи контакт“ и „Хищници в мрака“, ви препоръчваме максимално скоро да наваксате. През това време, вижте в галерията 10 роли на Ейми, които доказват, че освен красавица, е силна актриса.

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.

 

 
 

Photoshop битката за Тейлър Суифт

| от chronicle.bg |

Певицата Тейлър Суифт стана повод за ожесточено състезание на фотошоп майстори от целия свят.

Тя беше заснета наведена, с разперени ръце. Това беше достатъчно, за да започне поредицата от фотошоп изпълнения, които я пренасят на различни места в различен контекст – яхнала ракета със знамето на САЩ в ръце например.

Затова обичаме интернет!

Вижте в галерията най-добрите попадения.