Босна най-накрая се обедини… срещу приватизациите

| от |

Жан-Арно Деран / Монд Дипломатик

Бедност, безработица, корупция, връзкарство, некомпетентна политическа класа. Почти двадесет години след края на войната желанието да се разрешат общите проблеми надделява над различията между общностите. След като дълго време клиентелистката система ги принуждаваше да мълчат, в началото на февруари 2014 г. гражданите на Босна и Херцеговина дадоха воля на негодуванието си и се опитват да прилагат пряка демокрация.

tuzla, 07062014

СПИМ вече цели двадесет години. Време е да се събудим!“ Призивът, скандиран пламенно от демонстрантите, които се събират всеки ден в градовете на Босна и Херцеговина, отразява невиждана досега мащабност на протестите.

Хипотезата за назряващо социално недоволство се появи отдавна. По официални данни безработицата сред активното население е над 40%, приватизациите доведоха единствено до разграбване на обществените блага, а държавата се управлява от несменяем и корумпиран политически елит. Въпреки това движението сякаш свари неподготвени както управляващата класа, така и западните дипломати, които държат Босна и Херцеговина в състояние на полупротекторат след подписването на Дейтънското мирно споразумение през 1995 г.

На 5 февруари т.г. 600 безработни се събраха пред сградата на местната администрация в Тузла. Към тях се присъединиха работници от приватизираните през последното десетилетие предприятия, които сега са в процес на ликвидация, както и обикновени граждани, сред които много младежи. Бяха издигнати две основни искания – ревизия на измамническите приватизации и оставка на отговорните за това политици.

В миналото Тузла, електорален бастион на Социалдемократическата партия (СДП), беше голям индустриален център. Този град със сто и петдесет хиляди жители успя дори по време на войната да съхрани „югославската“ култура на съвместно съжителство на различни национални общности. Междувременно държавните предприятия, в които работеше по-голямата част от населението, бяха разпродадени на безценица под контрола на Кантоналната агенция за приватизациите. През последните няколко месеца новите собственици на „Дита“, „Полихем“, „Гуминг“, „Конюх“ и „Аида“ продадоха активите си, спряха да плащат заплати, обявиха несъстоятелност и оставиха на произвола на съдбата хиляди работници, лишени от всякакви права.

Мълчанието на официалните медии

В Зеница, Мостар, Сараево, Приедор и Биелина, както и в малки градчета като Горни Вакъф-Ускоплие и Сребреница, движението постепенно се разрасна. На 7 февруари бяха подпалени сградите на местните администрации в Тузла и Зеница, както и на президентството в Сараево. В Тузла, епицентър на протестите, местните власти подадоха оставка на 7 февруари. Оттогава градът експериментира една форма на пряка демокрация чрез достъпен за всички пленум, който се провежда всяка вечер. Признат от властите като легитимна инстанция за преговори, този пленум разисква ревизирането на приватизациите и установяването на временно правителство. Временни ръководства има в Зеница, където местните власти също подадоха оставка, и в Сараево.

СДП и бошняшките националисти от Партията на демократичното действие се опитват да маневрират, като предлагат предсрочни избори. Парадоксалното в случая е, че те биха били в услуга на настоящите управници. В дейстителност, след края на войната в Босна и Херцеговина бяха създадени едни от най-сложните институции в света. Теоретично обединена, държавата всъщност е разделена на две части – (хърватско-бошняшка) Федерация Босна и Херцеговина и Република Сръбска. Федерацията се състои от десет кантона, чиито правомощия (в образованието, икономиката, здравеопазването, вътрешния ред и правосъдието) надвишават тези на централната власт. В крайна сметка тази невероятна мозайка от институции блокира всеки опит за вземане на решение и възпрепятства промените, но пък гарантира приходите на прекомерната и безотговорна политическа класа.

Президентът на Република Сръбска Милорад Додик се опита да представи движението като „заплаха“ за общността. Официалните медии квалифицират протестиращите като „предатели“ или съзнателно не дават информация за народната мобилизация, тя почти не се отразява от обществената телевизия на Република Сръбска. И все пак демонстрации се провеждат в много градове в тази част на страната. Дори силните асоциации на бившите бойци осъждат „престъпленията, корупцията и шуробаджанащината“ и призовават Додик да подаде оставка.

„Смърт на национализма!“

ИСКАНЕТО за премахване на кантоните на Федерацията притеснява сериозно хърватските управници националисти, привързани към своите региони. Но в Мостар, основния град в Херцеговина, който е все така разделен на хърватски и бошняшки квартали, гражданите излязоха заедно на улицата за първи път след края на войната. Според изследователя Ведран Джихич„историите за етническа омраза са част от митологията на Дейтънска Босна, подхранвана от близките до режима медии, които са заинтересовани от запазването на статуквото“. По стените в страната се появи нов лозунг: „Смърт на национализма!“

От своя страна западната дипломация пази странно мълчание. Вярно е, че чрез върховния си представител в Босна и Херцеговина Валентин Инцко Европейският съюз играе ролята на гарант на Дейтънското споразумение, което демонстрантите поставят под въпрос. Инцко заяви, че Босна и Херцеговина е „в най-тежкото си състояние от края на войната“, и дори препоръча укрепване на военната мисия на EUFOR. В отговор протестиращите поискаха оставката му, а видни леви представители от Балканите и Европа призоваха „международната общност“ да „скъса всякакви връзки с националистическия политически елит в Босна и Херцеговина“.

Бунтът в Босна и Херцеговина се следи с интерес от съседните държави и особено от Сърбия, Хърватия и Черна гора, където се проведоха манифестации в знак на солидарност. Навсякъде икономическият преход и съпътстващите го приватизации доведоха до същите резултати, но Босна и Херцеговина е първата държава след разпадането на бивша Югославия, в която се надига толкова открито социален и антинационалистически бунт. „Балканската пролет“ може би все още не е започнала, но от началото на февруари 2014 г. се появиха предвестниците ѝ.

 
 

Ще видим нещо ново от LG

| от chronicle.bg |

Моделът G5 на LG – колкото и интересен да беше – се оказа провал. Сега компанията се опитва да се съвземе с друг емблематичен за марката телефон, който най-вероятно ще бъде показан на 26 февруари, ден преди Mobile World Congress в Барселона.

LG вече изпрати покани за събитието. Те не съдържат много информация – само дата и място. Но няколко неща сочат, че става въпрос за новия G6.

Поканата е с формата на телефон и на нея можем да прочетем мотото „See More, Play More“ (Виж повече, играй повече), което най-вероятно се отнася до новия дисплей на G6 – 18:9.

Освен дисплея, който официално беше потвърден от LG, G6 може да има Snapdragon 835 и 6GB RAM.

Носят се слухове, че LG ще пусне нов смарт часовник в Барселона, който ще бъде по-луксозен от стария LG G Watch R.

На Mobile World Congress изглежда ще бъде много интересен. Huawei, Motorola и Nokia също изпратиха покани за събития около тази дата, а се твърди, че  Samsung, HTC и няколко други компании ще покажат нови продукти.

 
 

Арън Тейлър-Джонсън в очакване на „Оскар“

| от |

Тази година младият Арън Тейлър-Джонсън ще навърши 27 години. Малко преди това той вече има купчина добри роли зад гърба си, един напълно заслужен „Златен глобус“ и огромна вероятност да сложи „Оскар“ пред камината вкъщи.

Който не е гледал Арън поне в един филм е изпуснал онзи различен елемент в част от комерсиалното кино, който му придава вкус като готина подправка. Хубаво, че е Том Форд, за да може светът да научи за младия британец. Но ще стигнем и до там.

Арън Тейлър-Джонсън се ражда в Бъкингамшир на 13 юни 1990 година. „Зодия Близнаци, любим цвят синьо, обичам дълги разходки по плажа и залезите“, както казва персонажът му Рей Маркъс в „Хищници в мрака“. Кариерата на британеца започва с театралните постановки „Макбет“ и „Всички мои синове“, след което се мести на малкия екран. Пробивът си в британското кино прави във филма Tom & Thomas, а година по-късно дебютира и в американското – филмът е „Шанхайски рицари“.

Кариерата на Тейлър-Джонсън не започва с аплом, нито търпи бърз и скорострелен подем, макар самият той да има красиво лице, добра осанка и безкрайно голям талант, който само чака да бъде разгърнат.

Пренасяйки се в Америка и делейки почти поравно пространството между меката на киното и добрата стара Великобритания, Арън поема малки роли в различни филми – играе младата версия на персонажа на Едуард Нортън в „Илюзионистът“, част от екипа е на The Thief Lord и Dead Cool. Това се случва в началото на новото хилядолетие, когато, колкото и да не ви се вярва сега, Тейлър-Джонсън е само на някакви си 12-13 години.

През 2009-а, когато е само на 19 години Арън е избран да изиграе Ленън във филма  „Младият Джон Ленън“. Там се запознава и с жена си – режисьорът Сам Тейлър-Джонсън. Двамата имат 23 години разлика, но това не им пречи да започнат връзка веднага, от която, още докато са сгодени, се ражда първото им дете. Арън Тейлър-Джонсън е актьор, бъдеща звезда и татко само на 20 години.

Някъде там се появяват филмите Chatroom, „Албърт Нобс“ и разбира се, „Диваци“ на Оливър Стоун, където Арън играе една от главните роли. Може и да сте го загубили леко от поглед покрай Блейк Лайвли, Тейлър Кич и похотливия нюх, който „Диваци“ носи, но когато го гледате отново ще забележите, че той е по-добрата половина на наситената със секс и насилие тройка във филма.

Точно две години преди да бъде насилствено секси наркодилър в „Диваци“ Тейлър-Джонсън облича нърд костюма на супергерой wanna be, за да изиграе най-известната роля в кариерата си до момента – тази на Дейв Лизевски в истеричната черна комедия от комиксовия жанр „Шут в г*за“.

Kick-ass и Hit-Girl са game changer персонажите за него и младата му колежка Клои Грейс-Морец. Супергеройската комедия, която извърта познатия жанр, окъпва го с истерия, пародия, псувни и цветове е толкова различна и забележима, че не е редно нито един киноман да го е пропуснал. Тейлър-Джонсън снима втора част малко след „Диваци“ и се бетонира сред онези млади актьори, които трябва да бъдат следени, защото предстоят да придадат на киното различност, от която то спешно се нуждае.

След една роля в „Ана Каренина“ и два големи боксофис франчайза – „Годзила“ и „Отмъстителите“, Арън успява да попадне на персонажа, който да го изкара на светло и да го намести удобно сред най-добрите за годината. И за 2016-а той е именно такъв. Едно от най-добрите изпълнения на голям екран.

„Хищници в мрака“ се появява като шут сред кичозното кино на 2016-а пълно с продължения и римейкове. А Арън Тейлър-Джонсън е неговият гнусен юмрук, който дебне в тъмното, за да те удари в лицето. Силно и болезнено.

Персонажът му Рей Маркъс е сред най-плашещите хора в киното за изминалата година и ние, заедно с наградния сезон, сваляме шапки на това. Арън Тейлър-Джонсън краде шоуто, плаши майките и малките деца и е злият дух в бутилката, който Том Форд умело е наместил в центъра на черната си драма. Той страшен, свиреп и мръсен – от тесните си дънки през дългите си нокти до мазната си коса. Тейлър-Джонсън е истерия в мръсна тениска, която ще мразите до смърт, когато излезете от киносалона. И заслужава награда за това. И най-вероятно ще я получи. Някак е логично.

А е на 27 години, още ненавършени. И докато чакаме Оскара да кацне в ръцете му, ви показваме най-добрите му роли, които може и да сте пропуснали.  В галерията горе.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Какво прави Скарлет Йохансон в телефона на Гери Турийска

| от chronicle.bg |

774Ако с тиха усмивка сте си тананикали „Ще те хапя по мустака и гола кафе ще ти правя у вас“, значи прекрасният глас на Гери Турийска и чувството за хумор в текстовете й вече са ви застигнали. Гери е част от група Rubikub и създател на „Пощенска кутия за приказки“.

Концепцията е следната – известни лица четат текстове на автори, които все още не са познати за публиката. Резултатът винаги е забавен. Няма нужда да ви я представяме повече, вижте отговорите й в рубриката на Chronicle и Samsung България.

Кой е последният набран номер в телефона ти?

На съпруга ми. Но разговорът беше с дъщеря ни Аника, която каза: „Мамо, дойдеш ли?“. Време е да затварям лаптопа и да слизам да правя кус-кус.

Най-известният човек в телефонния ти указател?

Хахаха, имам българския номер на Скарлет Йохансон от 2005 година. Тогава тя снимаше „Черната Далия“ в София и се размотавахме постоянно.

За какво най-често използваш мобилния си телефон?

За Фейсбук, май. Никак не обичам да говоря по телефона. Предпочитам месинджърите.

Как реагираш, когато го забравиш вкъщи?

О, това би бил края на света. Слава Богу, не ми се случва. Може би веднъж съм си го забравяла и бях в тиха паника.

Приложението, без което не можеш?

Фейсбук месинджър, Whats up, Viber, Instagram.

Коя е твоята социална медия?

Е, ще се повторя, но Фейсбук. Цялата ми дейност покрай „Пощенска кутия за приказки“ минава през него. Нещо като офис ми е.