Бомби, пенис, Ферхунда

| от | | |

Александър Николов

Възмутихте ли се? Има пенис в заглавието, което гарантира възмутено споделяне от поне 100 човека, без да са отворили тази статия. За четене не говорим. Мисля, че няма да е зле да се стартира кампания „Чети не само заглавието“. Поводите за днешните ми словоизлияния са много и всеки ден се появяват нови.

По света и у нас има десетки сайтове, които правят не-новини. Това са измислени истории, които нарочно звучат достатъчно нереално, за да няма объркване. И които редовно биват споделяни от десетки възмутени граждани. Във Франция тази седмица е на мода новината за Боингa на DHL, натоварен с Айфони от Китай за Лондон, който кацнал аварийно в Германия, защото китайския производител ги настроил да започнат да вибрират едновременно в деня на представянето, но от Apple отложили датата с един ден и за малко да стане много сериозна катастрофа. Смях се повече на коментарите, отколкото на самата статия. В България се цитира интервю на Сара Пейлин, която заплашвала милата ни родина с бомби. Не, че Сара Пейлин не би могла да каже подобно нещо, но дали някой се замисли каква ѝ е ролята на клетата женица в момента? Тя е бивш кандидат за вицепрезидент, неуспял. И толкова. Сега готви вкъщи и си има собствено тв шоу. Американският Кулеков с други думи. Ако утре Иван Кулеков заплаши с бомби Кот д’ Ивоар или Андора дали ще има същия ефект се чудя…

По-притеснителни обаче са не-новините, които са новини. И тук въпросът медиите ли са виновни или зрителите / читателите е с толкова ясен отговор, колкото този за кокошката и яйцето. Една е причината да пускаме новина за дупето на Дженифър Лопес между два анализа на Франс прес. Че дупето на Джей Ло ще събере повече четения от двата анализа и от още два, ако има и видео. Същата е причината Капитал да публикува материал за Кобилкина в Лайт притурката. Рекламодателите искат рейтинг. Затова има ВИП брадър, а не предаване на Иво Инджев. Но… все пак има някаква граница. И всяка медия си я поставя сама. И ако за ВИП брадър и новото предаване на Най Ло по bTV има ясно обяснение, то за факта, че новините на националните телевизии обърнаха повече внимание на пиянска свада в родно село, отколкото на войната срещу Ислямска държава, няма. А за съдържанието на сутрешните блокове още по-малко.

Тази седмица в. 24 часа направи интервю с един от шефовете на СМЕ, собственика на bTV. Там може и да има отговор на тези въпроси, но надали много хора са го чели, защото по-важна беше статията за онзи човек с пениса, дето потропвал по прозореца на бабата… Тя е най-споделяната и най-четената статия на вестника. Кой и защо я е пуснал е една тема, кой и защо я споделя е друга. Резултата обаче е един брой импресии, които ще цъфнат на бюрото на главния редактор и след това ще бъдат изпратени на рекламодателите. И там колонка ‘импресии с възмущение’ няма. И когато следващия път някой от журналистите във вестника каже на главния редактор „Дай едни 2000 лева за командировка до Виена / Будапеща / Копенхаген, че искам да правя интервю с шефа на CME / MTG  / Телеком Аустрия…“, главният редактор е в правото си да извади листа с импресиите и да каже: „Интервюто с … от миналата седмица, дето похарчи 1500 лева за командировка е четено 2000 пъти, статията за пениса, която сме препечатали от Струма има 25 000 посещения…“ Всеки сам за себе си може да отговори на въпроса защо е прочел и споделил едната статия вместо другата. Резултата е това, което имаме като медии. И виновна не е Венелина Гочева. И 24 часа е само конкретен пример.

Същото е с турските сериали. Има ги защото се гледат. Голяма част от българите имат кабелна телевизия с между 50 и 150 канала. Някои от тях може би са забравили как работи дистанционното. Спомням си как миналото лято имаше едни 150 хиляди, които не бяха разбрали, че bTV им е заменила сутрешния блок с „Изборът на Лара“. Няколко пъти по толкова са тези, които мразят Ферхунда, но нямат достатъчно воля или умения да преместят канала на National Geo или History. Или поне на FOX Life, Fox Crime, AXN или още поне 40 канала, които не въртят нищо приличащо дори отдалеч на Ферхунда.  Ако бяха по-малко може би рейтинга на турските сериали нямаше да е толкова висок и щяха да си ги дават само в специализирания канал Диема Фемили. Но ако е велика дума. И докато тези изречения започват с ако, ще получаваме това, което заслужаваме. Бомби, пенис, Ферхунда. Добро утро!

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

#Bookclub: Оригиналните приказки на Братя Грим – за първи път на български

| от chronicle.bg |

Всички сме чели като деца приказките на Братя Грим. Десетки статии обаче говорят за „оригиналните“ приказки – онези, в които има много повече ужас и страх, отколкото в тези, които сме разлиствали като деца.

Зa пpъв път нa бългapcĸи eзиĸ излиза превод по opигинaлнитe нeмcĸи тeĸcтoвe нa пpocлoвyтитe пpиĸaзĸи, cъбpaни и paзĸaзaни oт Яĸoб и Bилxeлм Гpим. Издaниeтo вĸлючвa cтoтици пoяcнитeлни бeлeжĸи, илюcтpaции, биoгpaфични и poдocлoвни cпpaвĸи, ĸaĸтo и пoдpoбeн пpeдгoвop.

„Детски и домашни приказки“ излиза благодарение на издателство „Deja Book“.

Откъс от книгата можете да прочетете тук. 

 
 

Майкъл Дъглас и Катрин Зита-Джоунс организират парти с 200 гости

| от chronicle.bg, по БТА |

След седмица живата легенда на американското кино Кърк Дъглас ще навърши 100 години. По случай юбилея синът му Майкъл Дъглас и съпругата му Катрин Зита-Джоунс организират парти с 200 гости.

Легендарният актьор е споделил за сп. „Клоузър уикли“, че всичко, което знае за празненството е, че син му и снаха му са поканили около 200 души – приятели и членове на семейството. И макар да е в неведение какво му готвят близките, Кърк Дъглас не крие, че с нетърпение очаква изненадата.

„Моята единствена работа е да бъда добре и да си почивам, за да се явя и да пръскам чар на собственото си парти. Естествено, ще трябва да произнеса кратко слово. Поради тази причина упражнявам речта си с говорен терапевт, за да могат гостите да ме разберат“, казва Кърк Дъглас.

Ветеранът допълва, че една от причините за дълголетието му е здравият и щастлив семеен живот. „Късметлия съм, че преди 63 години открих сродната си душа Ан Байдънс. Вярвам, че прекрасният ни брак ми помогна да преживея всички неща, с които се сблъсках в този живот“, споделя Кърк Дъглас