Беззащитните жени на Индия

| от |

Преди броени дни в Индия две чуждестранни туристки станаха жертва на изнасилване. Подобни престъпления там не са рядкост. Насилието над жените е дълбоко вкоренено в индийското общество, а причините за това са различни, пише Дойче веле.

indla78123744

В началото на януари 18-годишна германска туристка е била изнасилена в пътнически влак в Южна Индия от един работник от провинция Бихар. Няколко дни по-късно историята се повтаря: този път жертвата е млада датчанка. Тя се загубила в Ню Делхи и помолила група млади мъже да я упътят. Те обаче я отвлекли и изнасилили групово.

Тези два случая отново привлякоха вниманието на световната общественост към проблема с насилието над жените в Индия. Особено брутален е един случай от декември 2012, когато млада студентка стана жертва на групово изнасилване в един автобус, докато той пътувал из Ню Делхи. Две седмици по-късно момичето почина от вътрешните наранявания.

Гневът в Ню Делхи е особено голям. Градът вече носи прозвището „столицата на изнасилванията“. И въпреки че там набързо бе приет нов каталог със сурови наказания срещу изнасилвачите, жените все още лесно стават жертва на подобни престъпления.

Традиция от стотици години насам

Индоложката Ренате Зюд от университета „Лудвиг Максимилианс“ в Мюнхен се занимава интензивно с темата за насилието над жените в индийското общество. На нея е посветена и книгата ѝ „Нещастието да имаш дъщеря“. Ренате Зюд казва: „В Индия жената винаги е била смятана за собственост на мъжа. Само мъжът е разглеждан като сътворение на разума. Жените винаги са били определяни като неразумни. Затова и те винаги са били контролирани от мъжете“, разказва Зюд. „Мнозина в Индия и днес възприемат жените единствено като дъщери на някого или като съпруги“, коментира индоложката.

В момента индийското общество преживява процес на модернизация. През последните години икономиката на страната отбелязваше растеж от около 10%. Ядрената сила настоява с огромно самочувствие за постоянно място в Съвета за сигурност на ООН. Освен това Индия вече отдавна не е развиваща се страна и това личи най-вече от развитието в метрополиите като Ню Делхи и Калкута. Така търсените и добре образовани индийски компютърни специалисти обаче са малцинство в Индия. Все още две трети от населението на страната живее на село и се издържа от селското стопанство. В селските региони токът и водата спират почти всеки ден – за по няколко часа. Много от тези хора се чувстват изключени от напредъка на Индия.

Експертите с тревога наблюдават как ножицата между бедни и богати в Индия се разтваря все по-широко. „През последните години разочарованието и неудовлетвореността на индийците стават все по-големи“, казва правозащитничката Урваши Буталия от Ню Делхи. Според нея обаче това не е единствената причина, поради която насилието над жените е толкова дълбоко вкоренено в обществото. „Всеки може да забележи, че нашето правосъдие просто не функционира. Полицията пък е отчасти корумпирана и често не изпълнява добре задачите си“, казва Буталия. Правозащини като нея критикуват, че полицията често застава зад извършителите на престъпленията – особено тогава, когато става въпрос за влиятелни или заможни личности.

Проклятието да си дъщеря

За честото насилие над жените в Индия има обаче и други причини. Открай време там съществува обичаят с даването на зестра на семейството на младоженеца. Все по-високите очаквания на мъжа, свързани със зестрата, давана от семейството на булката, пораждат конфликти между семействата на младоженците. Те се решават винаги в ущърб на съпругата. Хиляди индийски жени всяка година биват прогонвани, тормозени, бити или дори изгаряни. Поради тази причина от 1961 година насам практиката за даване на зестра в Индия официално е забранена. Обичаят обаче продължава да се практикува до днес.

Обичаят със зестрата е сериозен проблем за семействата на момичетата. Дъщерите представляват финансово берме за родителите си. Затова и в много региони на страната, предимно в западните провинции, през последните години се стигна до особено чести случаи на аборти на неродени момиченца. Броят на тези, които са изоставени или дори убити непосредствено след раждането, не е известен. Нежеланите дъщери биват захвърляни на боклука, а майките, които раждат само момичета, биват наказвани или прогонени.

Ощетяването на момичетата в Индия започва от най-ранна детска възраст. Според различни изследвания, в много региони майките кърмят синовете си много по-дълго от дъщерите си. В многодетните семейства пък се случва често момчетата да получават по-доброто образование. Това се дължи на факта, че в Идия все още важи следното мислене: след сватбата дъщерята става част от друго семейство, с което инвестициите в нея се обезсмислят.

Правозащитничката Урваши Буталия е убедена, че ключът към промяната е по-доброто образование. „Такова би трябвало да получат всички семейства“, казва тя. Освен това, според нея, в политиката би трябвало да навлязат повече жени. „В селските райони бе въведена женска квота, която вече оказа някакво влияние. Подобно развитие е нужно и на национално ниво“, смята Буталия. Правозащитничката е убедена, че промяната все някога ще настъпи, за съжаление обаче това няма да стане бързо.

 

 
 

Омара Портуондо празнува 70 години на сцената в София

| от chronicle.bg |

Омара Портуондо Buena Vista Social Club, която прослави кубинската култура по целия свят, ще отпразнува живота и музиката по най-подходящия възможен начин – със специално турне.

Кубинката ще отбележи своя 85-и рожден ден и 70 динамични години на сцената заедно с изключителни гост-звезди и ще ни припомни, че изкуството няма възраст, а само качество. По изрично желание на легендарната певица, София е една от спирките в тази фиеста, която ще отрази различни аспекти на дългата ѝ кариера, минавайки през най-обичаните класики, любовта ѝ към елегантното кабаре, паметните години с Buena Vista Social Club и настоящите ѝ творчески търсения.

На 28-и април, в зала 1 на НДК, Омара Портуондо ще ни отведе на едно задушевно прощално пътешествие с кубинската музика.

Omara_Portuondo_Sofia

Омара израства в Хавана. На 15 години започва да работи като танцьорка в бляскавия клуб Тропикана, където сестра ѝ е певица. Силата ѝ обаче също се оказва пеенето – от работата ѝ с пианиста Франко Емилио се ражда нов стил  –  “fillin” (feeling), а Омара се превръща в Кралицата на филинга – тази симбиоза между джаз и бразилска боса нова.

Кариерата ѝ се развива в женската формация Cuarteto D’Aida. По това време квартетът подгрява едни от най-големите звезди като Бени Море, Едит Пиаф, Бола де Ниеве и Нат Кинг Кол, а клуб Тропикана е в своя пик на популярност и успех.

В кризисната точка от американско-кубинските отношения сестра ѝ и много други музиканти остават в Маями. Омара решава да се върне в Куба, а там се е отворила празнина, благодарение на която  кариерата ѝ процъфтява – първо с реформирания Cuarteto D’Aida, а след 1967 г. и като солов артист.

През 1997 г., когато се очаква да намали темпото, проектът Buena Vista Social Club се отразява на творческия ѝ живот и известност по целия свят. Едноименният филм на Вим Вендерс предизвиква фурор, а Салман Рушди нарича годината „лятото на Buena Vista”.

Соловият албум на Омара от 2000 г. взима Грами, следват редица записи и турнета, както и звездни колаборации, като тази с кубинския джаз пианист Чучо Валдес. Тя е първата жена на поста Международен посланик на Червения кръст. В последните години има концерти по целия свят, от Royal Opera House в Лондон до Latin Passion festival в Хонконг.

На 28-и април в зала 1 на НДК ще имаме възможността да се докоснем до една ера, чийто завеси бавно и елегантно се спускат, оставяйки публиката винаги да иска още.

Билетите за концерта на Омара Портуондо са на цени от 50 до 110 лв. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg.

 
 

2 CELLOS готвят грандиозно шоу в Арена Армеец

| от chronicle.bg |

Супер доброто инструментално дуо 2CELLOS са готови с новия си албум SCORE, който е посветен на филмовата музика. С иновативния си звук и някои от най-популярните мелодии, създавани за класически и съвременни филми, албумът ще е подкрепен с грандиозно шоу и със световно турне, което ще стартира през лятото на 2017.

В България, талантливите музиканти ще видим на 4 декември в зала Арена Армеец с концерт, разделен на две части. В първата 2 Cellos ще бъдат на сцената със струнен оркестър, заедно с който ще ни поведат на пътешествие из филми и сериали като Gladiator, Lord of the Rings, Game of Thrones, The Godfather, Titanic и др. Във втората част компания на сцената ще им прави известен барабанист, заедно с който ще изпълнят всички хитове, с които 2 Cellos станаха популярни у нас – Thunderstruck на AC/DC, Smooth Criminal на Michael Jackson и др.

robe_2cellos_verona_2016_photo_by_sven_kucinic_21

Капацитетът на зала Арена Армеец ще бъде ограничен за това шоу, заради спецификата на продукцията. Всички категории ще предлагат запазено седящо място, а първите 300 билета от най-скъпите две категории, закупени от мрежата на EVENTIM, ще гарантират и запазено място на паркинга на Арена Армеец до 20 минути преди старта на концерта, който е с начален час 20:00 часа.

Продажбата на билети за България стартира на 20 януари 2017 г. на цени от 50 до 110 лева. От 17 януари ще е активна специална предварителна продажба на билети на сайта 2Cellos.com

2 Cellos са сензация още от създаването на видео версията на Smooth Criminal от Michael Jackson, която имаше милиони гледания в YouTube през 2011 г. Хърватските челисти Luka Sulic и Stjepan Hauser са създали общо три високо енергични албума за Sony Music Masterworks. Новият албум ги представя в една различна и по-традиционна светлина. За да е осигурен идеалният звуков фон за тяхната виртуозност, към тях се присъединява и Лондонският симфоничен оркестър с диригент Робин Смит.

Албумът започва с аранжимент от мелодии на Ramin Djawadi, представяйки „Игра на Тронове“, чията кулминация е дръзката и героична главна тема на сериала – https://www.youtube.com/watch?v=DcFpvolRN3w

Темите, които звучат по време на някои от най-епичните моменти във филмовата история също са включени в нови преработки. Някои от тях са: „Титаник“ от Джеймс Хорнър („My hearth will go on“); темата от „Списъкът на Шиндлер“ на Джон Уилямс, както и тази от „Огнените Колесници“, написана от Вангелис; „За любовта на една принцеса“ от „Смело Сърце“, отново на Джеймс Хорнър; „May it be“ от „Властелинът на пръстените: Задругата на пръстена“, както и „Now we are free“ от филма Гладиатор, композирана от Ханс Цимер.

От друга страна, вокалната красота от звука на челата, пасва идеално на романтични теми като “Лунна река“ от „Закуска в Тифани“; красиви теми от филми като „Кино Парадисо“ и „Малена“; любовната тема на Нино Рота от „Кръстникът“, спечелилата Оскар тема от филма „Любовна история“ от Франсис Ле, завладяващата песен „Каватина“, която може да бъде чута в „Ловецът на елени“.

Билети за 2CELLOS @ ARENA ARMEEC ще намерите в бензиностанции OMV, The Mall, билетен център НДК, мрежата на Ивентим в цялата страна и онлайн на Eventim.bg

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията. 

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.