Беззащитните жени на Индия

| от |

Преди броени дни в Индия две чуждестранни туристки станаха жертва на изнасилване. Подобни престъпления там не са рядкост. Насилието над жените е дълбоко вкоренено в индийското общество, а причините за това са различни, пише Дойче веле.

indla78123744

В началото на януари 18-годишна германска туристка е била изнасилена в пътнически влак в Южна Индия от един работник от провинция Бихар. Няколко дни по-късно историята се повтаря: този път жертвата е млада датчанка. Тя се загубила в Ню Делхи и помолила група млади мъже да я упътят. Те обаче я отвлекли и изнасилили групово.

Тези два случая отново привлякоха вниманието на световната общественост към проблема с насилието над жените в Индия. Особено брутален е един случай от декември 2012, когато млада студентка стана жертва на групово изнасилване в един автобус, докато той пътувал из Ню Делхи. Две седмици по-късно момичето почина от вътрешните наранявания.

Гневът в Ню Делхи е особено голям. Градът вече носи прозвището „столицата на изнасилванията“. И въпреки че там набързо бе приет нов каталог със сурови наказания срещу изнасилвачите, жените все още лесно стават жертва на подобни престъпления.

Традиция от стотици години насам

Индоложката Ренате Зюд от университета „Лудвиг Максимилианс“ в Мюнхен се занимава интензивно с темата за насилието над жените в индийското общество. На нея е посветена и книгата ѝ „Нещастието да имаш дъщеря“. Ренате Зюд казва: „В Индия жената винаги е била смятана за собственост на мъжа. Само мъжът е разглеждан като сътворение на разума. Жените винаги са били определяни като неразумни. Затова и те винаги са били контролирани от мъжете“, разказва Зюд. „Мнозина в Индия и днес възприемат жените единствено като дъщери на някого или като съпруги“, коментира индоложката.

В момента индийското общество преживява процес на модернизация. През последните години икономиката на страната отбелязваше растеж от около 10%. Ядрената сила настоява с огромно самочувствие за постоянно място в Съвета за сигурност на ООН. Освен това Индия вече отдавна не е развиваща се страна и това личи най-вече от развитието в метрополиите като Ню Делхи и Калкута. Така търсените и добре образовани индийски компютърни специалисти обаче са малцинство в Индия. Все още две трети от населението на страната живее на село и се издържа от селското стопанство. В селските региони токът и водата спират почти всеки ден – за по няколко часа. Много от тези хора се чувстват изключени от напредъка на Индия.

Експертите с тревога наблюдават как ножицата между бедни и богати в Индия се разтваря все по-широко. „През последните години разочарованието и неудовлетвореността на индийците стават все по-големи“, казва правозащитничката Урваши Буталия от Ню Делхи. Според нея обаче това не е единствената причина, поради която насилието над жените е толкова дълбоко вкоренено в обществото. „Всеки може да забележи, че нашето правосъдие просто не функционира. Полицията пък е отчасти корумпирана и често не изпълнява добре задачите си“, казва Буталия. Правозащини като нея критикуват, че полицията често застава зад извършителите на престъпленията – особено тогава, когато става въпрос за влиятелни или заможни личности.

Проклятието да си дъщеря

За честото насилие над жените в Индия има обаче и други причини. Открай време там съществува обичаят с даването на зестра на семейството на младоженеца. Все по-високите очаквания на мъжа, свързани със зестрата, давана от семейството на булката, пораждат конфликти между семействата на младоженците. Те се решават винаги в ущърб на съпругата. Хиляди индийски жени всяка година биват прогонвани, тормозени, бити или дори изгаряни. Поради тази причина от 1961 година насам практиката за даване на зестра в Индия официално е забранена. Обичаят обаче продължава да се практикува до днес.

Обичаят със зестрата е сериозен проблем за семействата на момичетата. Дъщерите представляват финансово берме за родителите си. Затова и в много региони на страната, предимно в западните провинции, през последните години се стигна до особено чести случаи на аборти на неродени момиченца. Броят на тези, които са изоставени или дори убити непосредствено след раждането, не е известен. Нежеланите дъщери биват захвърляни на боклука, а майките, които раждат само момичета, биват наказвани или прогонени.

Ощетяването на момичетата в Индия започва от най-ранна детска възраст. Според различни изследвания, в много региони майките кърмят синовете си много по-дълго от дъщерите си. В многодетните семейства пък се случва често момчетата да получават по-доброто образование. Това се дължи на факта, че в Идия все още важи следното мислене: след сватбата дъщерята става част от друго семейство, с което инвестициите в нея се обезсмислят.

Правозащитничката Урваши Буталия е убедена, че ключът към промяната е по-доброто образование. „Такова би трябвало да получат всички семейства“, казва тя. Освен това, според нея, в политиката би трябвало да навлязат повече жени. „В селските райони бе въведена женска квота, която вече оказа някакво влияние. Подобно развитие е нужно и на национално ниво“, смята Буталия. Правозащитничката е убедена, че промяната все някога ще настъпи, за съжаление обаче това няма да стане бързо.

 

 
 

Поглед зад кулисите на новия сезон на „Туин Пийкс“

| от chronicle.bg |

Същите актьори, малко остарели, малко променени, малко по-зловещи от преди.

„Туин Пийкс“ се завръща 26 години след последния си епизод, за да ни разкаже още една порция от историята.

Зад епизодите стоят Дейвид Линч и Марк Фрост – оригиналното дуо, създало култовия сериал. „Туин Пийкс“ промени телевизията завинаги, залагайки различен метод за разказване на криминални истории.

Очаква се трети сезон да бъде на екран от 21 май и ще включва 18 епизода.

В тях ще участват както Кайл Маклоклан в ролята си на агент Дейл Купър, така и нови имена като Наоми Уотс, Тим Рот и Моника Белучи.

Entertainment Weekly представи серия от снимки, които показват героите на сериала 25 години по-късно. Сред тях са Дана Ашбрук, Медхен Еймик, Шерилин Фен, Уенди Роби и Шерил Лий.

Вижте ги в галерията.

 
 

Ох, стари сме… защото те правят 10!

| от |

Едно десетилетие измина като мигване с единия клепач и ние си мислим, че сме си същите, ама не сме… Защото сме с 10 години по-големи. И уж поумнели. Минаването на безгрижните лета се отразява, както на човешкото тяло и съзнание, така и на любимите guilty pleasure удоволствия, каквито са сериалите.

Вярвате или не, но много от любимите ви шоута направиха 10 години от старта си и дори след толкова време, за част от тях си спомняме с умиление. И с леко насълзяване на очите.

Ние сме избрали пет добри, вкусни, провокативни и да, КУЛТОВИ, сериала, които правят 10 тази година. А ние сме стари, но все така ги харесваме. Цък, в галерията горе са.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Gorillaz пускат нов албум през април

| от chronicle.bg |

Виртуалната група Gorillaz обяви, че новият им албум „Humanz“ ще излезе на 28 април, съобщава БТА.

 Те вече пуснаха клип и сингъл към него.

Бандата е експериментален проект на Деймън Олбърн, бивш певец на Blur, един от емблематичните състави на движението „брит поп“. Това ще бъде първи албум на Gorillaz  след 2011 година.

Групата също обяви, че днес ще изнесе концерт в Лондон за всички фенове, които предварително си бяха поръчали новия й албум. Тя направи дарение за „Белите каски“, които провеждат хуманитарни дейности в Сирия.

Gorillaz  представиха „Saturnz Barz“ – новия сингъл от предстоящата тава, в който има микс от рок, хип-хоп и реге. Клипът, както обичайно, бе с характерните им анимационни герои, които се озовават в къща, населена с духове.

В новия албум на Gorillaz са включени 14 парчета.

|

Gorillaz – Andromeda