Безсмисленото местене на стрелките

| от |

В нощта срещу неделя отново преместихме стрелките на часовника. Правим го всяка пролет, от десетилетия насам. При това смяната на времето е напълно безсмислена, твърди германският хронобиолог Тил Рьонеберг за Дойче веле.

150084_263096063859982_1770784995_n

Навремето, когато в Германия въвеждат преминаването към лятно време, баварската министърка на икономиката Илзе Айгнер казва, че това трябва да бъде отменено. Днес, 34 години по-късно, е повече от ясно, че икономическите предимства от смяната на времето са много по-малки, отколкото се е смятало преди. Да не говорим за негативното влияние върху здравето на хората. Сега в германския Бундестаг бе внесена петиция, подписана от над 50 хиляди души, в която се настоява преместването на часовниците да се отмени. Темата предстои да бъде обсъдена от депутатите през април.

Диктатът на „социалния часовник“

Навремето Наполеон казвал, че „мъжът има нужда от шест часа сън, жената от седем, а глупакът – от осем“. Императорът смятал времето, прекарано в сън, за изгубено, и затова се задоволявал с шест часа – точно както и знаменият изобретател Томас Едисън. Но пък Айнщайн имал нужда от поне десет часа сън, а той определено не е бил глупак, както е добре известно. Необходимостта от сън, както и времето на заспиване и събуждане са пределно индивидуални и до голяма степен са определени генетично. Това потвърждава и водещият германски хронобиолог Тил Рьонеберг в книгата си „Как върви нашият вътрешен часовник“.

Всеки народ си има поговорки от типа „Рано пиле рано пее“. Ясно е какво искат да ни кажат тези народни мъдрости: че хората, които спят повече, са мързеливци. Рьонеберг, който е правил проучвания в Германия, Испания, Съединените щати, Индия и Бразилия и е изследвал подробно данните на 80 000 души от трите континента, определя тези мъдрости като безнадеждно остарели. Те са отговаряли на действителността във времената, когато повечето хора са се занимавали със селско стопанство, но не и днес. Около 60 процента от европейците са от т.нар. тип „сова“, тоест – хора, които предпочитат да си лягат по-късно и съответно да стават по-късно.

Това обаче съвсем не винаги е възможно. На вътрешния (биологичния) часовник му се налага да се подчинява на социалния, поради което „совите“ по правило са принудени да стават рано, за да отидат на работа или на училище. А оттам нататък последствията са добре известни: хората срещат трудности при концентрацията, стават раздразнителни, бързо се уморяват и по-трудно понасят физическото, умственото и емоционалното натоварване. В този случай сънят не съответства на генетично зададения биоритъм, посочва експертът.

„Това е недопустима намеса в естествения ни ритъм“

Освен това правилният режим на сън и бодърстване зависи далеч не само от принадлежността към типа „сова“ или „чучулига“. Умората, възрастта, полът, начинът на живот, сезонът – всичко това също играе важна роля. Така например малките деца са по правило ранобудни – за ужас на родителите им, докато с възрастта режимът на сън започва да се измества към по-късен час. Абсолютни „сови“ пък са младежите до 20-тата си година – те могат до зори да стоят пред телевизора или да се забавляват с приятели, но сутрин по никакъв начин не можеш да ги събудиш рано. Затова германският учен е убеден, че учебните занятия трябва да започват по-късно. Още повече, че „поспаланковците“ така или иначе пропускат първите часове. „Става дума не за дисциплина, а за биология“, подчертава Тил Рьонеберг.

И още нещо: при мъжете и жените ритъмът се променя по различен начин – и рядко съвпада, казва германският експерт и отбелязва на шега, че вероятно така би могло да се обясни защо по-възрастните мъже често се женят за по-млади жени: на 45 години при мъжа и на 30 при жената вътрешните часовници на двамата се движат по сходен начин.

Всяко смущение на естествения природен ритъм, който регулира режима на сън, нарушава стабилността на вътрешния часовник, а оттам и на целия организъм. Според германския хронобиолог, ежегодният преход към лятно часово време представлява именно такава недопустима намеса в естествения ритъм. На базата на многобройни експерименти Рьонеберг доказва, че това се отразява отрицателно не само на самочувствието на хората, но и на тяхната производителност. От което излиза, че смяната на времето е неефективна от икономическа гледна точка.

Не само безсмислено, но и опасно

Ученият подчертава, че след смяната на времето изминават поне 3-4 седмици, докато вътрешният часовник се синхронизира със социалния. А ако новото време не съответства на сезона, защото например пролетта е закъсняла, адаптацията продължава още по-дълго. По-опасна, според Рьонеберг, е само работата на смени – когато денят се превръща в нощ и обратното. Но това поне е производствена необходимост, докато преминаването към лятно време е пълна безсмислица, казва експертът. Безсмислица, която е дори опасна: според данни на една от най-големите германски застрахователни компании – ДАК, в първите дни след преминаването към лятно време германските болници регистрират средно по 40 души на ден със съмнения за инфаркт. Докато обичайната дневна „норма“ е 30 човека на ден.

 
 

Сиа без перука

| от chronicle.bg |

От Мадона до Лейди Гага, звездите са известни с всякакви екстравагантности.

Машината за хитове Сиа, която ни даде хитове като „Cheap Thrills“, е известна с това, че се появява на публични места с характерна перука.

сиа

 

Сиа обяснява перуката си така: „Нося я, за да мога да отида до магазина и да си купя маркуч, ако искам. Или ако ми се ходи до тоалетна, а не мога да намеря, мога просто да отбия от пътя, без хората да идват и да ме снимат.“

Певицата беше засечена на международното летище в Лос Анджелис без маскировката си. И разбира се, се случи точно това – дойдоха хора и я снимаха.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Причината жените да напускат мъжете

| от chronicle.bg, по БТА |

Първата причина, поради която жените напускат мъжете си, са политическите различия, незадоволителният секс идва едва на второ място, разкри проучване.

Изследването е проведено през 2016 година сред потребители на апликация за запознанства и е обхванало 6 842 души. Жените от Великобритания най-често зарязват любимия заради споровете, свързани с Брекзита, а американките – заради бъдещия тогава президент Тръмп.

Третата причина, поради която дамите показват червен картон на партньора, са финансовата му несъстоятелност. На четвърто и пето място идват съответно ревността и липсата на доверие в половинката.

Мъжете изтъкват от своя страна по-земни неща за напускане на избраницата. На първо място те поставят нейното затлъстяване. Едва по-нататък те посочват като причини ревността й, лошия секс и изневярата.

 
 

Emirates и Дженифър Анистън срещу забраната за лаптопи

| от chronicle.bg |

Американското правителство забрани преноса на лаптопи и друга електроника в ръчния багаж в самолет. Emirates отговарят на това с рекламен клип с Дженифър Анистън.

В рекламата, озаглавена „Let us Entertain You“ („Нека ви забавляваме“ – от англ. ез.), Дженифър Анистън пътува в икономична класа в Airbus A380. Със спота Emirates напомня за системата си за забавление, която включва над 2500 канала за филми, телевизия и музика. Тя е предостатъчна, за да не забележим липсата на лаптопи, заради забраната им.

Клипът всъщност е от реклама, която Анистън снима за авио компанията миналата година. Президентът на Emirates сър Тим Кларк уверява, че забраната ще се спази в срок. Освен Emirates забраната усещат и 8 други компании от Близкия Изток и северна Африка.

Клипът не разкрива нищо изненадващо, имайки предвид, че през 2016 компанията печели титлата „Най-добра авио компания на света“. Състемата им пък печели „Най-добрата система за забавление на пътници в света“.

Следва клипът: