Безсилието на медиите

| от |

В много от бившите съветски републики ситуацията със свободата на медиите остава тревожна. Там има множество теми, които са твърде опасни за журналистите. Захванат ли се с тях, могат сериозно да си изпатят, пише Дойче веле.

cartoon Free press

В коя от бившите съветски републики в региона на Централна Азия журналистите се чувстват в най-голяма безопасност? Това бе един от въпросите, поставени на Международния медиен форум, провел се на 30 ноември в Душанбе. Обобщението на експертите, участвали в него, гласи: ситуацията със свободата на медиите в региона остава тревожна.

В тези бивши съветски републики журналистите често стават жертва на нападки, срещу тях се организират и немалко съдебни процеси. В Казахстан например само за 10 месеца са били регистрирани 64 иска срещу различни издания и репортери. „Това е по-малко, отколкото през предишните години, но нека обърнем внимание на финансовия размер на исковете – става дума за сума от около 16 милиона долара“, казва Тамара Калеева, представителка на международната фондация за защита на свободата на словото „Адил соз“.

Медийната несвобода

В Киргизстан приетите за разглеждане съдебни искове срещу представители на пресата за първите 9 месеца на 2013-та са 16, а в Таджикистан – 10. И там обаче нерядко се изискват огромни суми за компенсации. „Забелязва се, че обичайно тези дела не се водят, за да възтържествува правдата. Тяхната цел е да засилят автоцензурата на съответните журналисти и медиите, за които работят“, обяснява за Дойче веле ръководителят на Националната асоциация на независимите медии в Таджикистан Нуридин Каршибаев.

И все пак: в коя бивша съветска република в региона на Централна Азия журналистите се чувстват най-свободни? Отговорът на този въпрос не е никак лесен. В Таджикистан и Киргизстан оклеветяването е декриминализирано със закон. В Казахстан, Узбекистан и Туркменистан пропуските на журналистите се преследват в рамките на наказателния кодекс. В класацията за свободата на словото на организацията „Репортери без граници“ и петте бивши съветски централноазиатски държави са във втората стотица – най-обнадеждаваща е ситуацията в Киргизстан, който е на 106-то място, а най-зле се представя Туркменистан – на 177-мо място.

Опасните теми

Нуридин Каршибаев е на мнението, че медиите в Централна Азия имат два основни общи проблема: единият е, че нормите за защита на свободата на словото на практика не се прилагат според международните стандарти, а вторият – че във всяка от държавите има определени теми, за които се знае, че са опасни за журналистите. „Киргизките журналисти споделят, че след междуетническите стълкновения между киргизи и узбеки от юни 2010 в град Ош статиите по проблемите на междунационалните отношения са станали табу. В Таджикистан пък се посрещат на нож материалите, в които се говори за корупция по върховете на властта. Национални особености спрямо цензурата и автоцензурата има и в Казахстан и Узбекистан“, отбелязва Нуридин Каршибаев.

Някои от страните в Централна Азия имат и сериозен проблем с достъпа до информация. Координаторката на проектите на Института за нови медии в Киргизстан Диана Рахманова например изтъква, че в Таджикистан е почти невъзможно да получиш информация за заплатата на по-висшите чиновници, за бизнеса, който те контролират, или за техните недвижими имоти. „В Киргизстан тази информация е достъпна. Освен това киргизките министри и депутати са по-открити за журналистите, отколкото колегите им в Таджикистан“, казва тя.

 
 

Какво прави Скарлет Йохансон в телефона на Гери Турийска

| от chronicle.bg |

774Ако с тиха усмивка сте си тананикали „Ще те хапя по мустака и гола кафе ще ти правя у вас“, значи прекрасният глас на Гери Турийска и чувството за хумор в текстовете й вече са ви застигнали. Гери е част от група Rubikub и създател на „Пощенска кутия за приказки“.

Концепцията е следната – известни лица четат текстове на автори, които все още не са познати за публиката. Резултатът винаги е забавен. Няма нужда да ви я представяме повече, вижте отговорите й в рубриката на Chronicle и Samsung България.

Кой е последният набран номер в телефона ти?

На съпруга ми. Но разговорът беше с дъщеря ни Аника, която каза: „Мамо, дойдеш ли?“. Време е да затварям лаптопа и да слизам да правя кус-кус.

Най-известният човек в телефонния ти указател?

Хахаха, имам българския номер на Скарлет Йохансон от 2005 година. Тогава тя снимаше „Черната Далия“ в София и се размотавахме постоянно.

За какво най-често използваш мобилния си телефон?

За Фейсбук, май. Никак не обичам да говоря по телефона. Предпочитам месинджърите.

Как реагираш, когато го забравиш вкъщи?

О, това би бил края на света. Слава Богу, не ми се случва. Може би веднъж съм си го забравяла и бях в тиха паника.

Приложението, без което не можеш?

Фейсбук месинджър, Whats up, Viber, Instagram.

Коя е твоята социална медия?

Е, ще се повторя, но Фейсбук. Цялата ми дейност покрай „Пощенска кутия за приказки“ минава през него. Нещо като офис ми е.

 
 

Най-неприятните жени в Холивуд

| от chronicle.bg |

Да бъдеш актриса в Холивуд не е лесно. Трябва да си секси, красива, талантлива и да даваш всичко от себе си, за да израснеш в една силно конкурентна среда.

Ако успееш в същото време да запазиш някаква човечност и да не изглеждаш супер надута, тогава ставаш истинска звезда. Ако не успееш, израстваш в кариерата си, но разочароваш онези, които имат късмета или нещастието да те познават.

В галерията долу сме събрали онези знаменитости, които по мнение на хората, които имат досег до тях, са изключително капризни, арогантни и се държат като принцеси. Иначе казано – кифли.

Вижте 10 известни, брилянтни в професията си жени, които са се провалили в отношението си към фенове и колеги.

 
 

Омара Портуондо празнува 70 години на сцената в София

| от chronicle.bg |

Омара Портуондо Buena Vista Social Club, която прослави кубинската култура по целия свят, ще отпразнува живота и музиката по най-подходящия възможен начин – със специално турне.

Кубинката ще отбележи своя 85-и рожден ден и 70 динамични години на сцената заедно с изключителни гост-звезди и ще ни припомни, че изкуството няма възраст, а само качество. По изрично желание на легендарната певица, София е една от спирките в тази фиеста, която ще отрази различни аспекти на дългата ѝ кариера, минавайки през най-обичаните класики, любовта ѝ към елегантното кабаре, паметните години с Buena Vista Social Club и настоящите ѝ творчески търсения.

На 28-и април, в зала 1 на НДК, Омара Портуондо ще ни отведе на едно задушевно прощално пътешествие с кубинската музика.

Omara_Portuondo_Sofia

Омара израства в Хавана. На 15 години започва да работи като танцьорка в бляскавия клуб Тропикана, където сестра ѝ е певица. Силата ѝ обаче също се оказва пеенето – от работата ѝ с пианиста Франко Емилио се ражда нов стил  –  “fillin” (feeling), а Омара се превръща в Кралицата на филинга – тази симбиоза между джаз и бразилска боса нова.

Кариерата ѝ се развива в женската формация Cuarteto D’Aida. По това време квартетът подгрява едни от най-големите звезди като Бени Море, Едит Пиаф, Бола де Ниеве и Нат Кинг Кол, а клуб Тропикана е в своя пик на популярност и успех.

В кризисната точка от американско-кубинските отношения сестра ѝ и много други музиканти остават в Маями. Омара решава да се върне в Куба, а там се е отворила празнина, благодарение на която  кариерата ѝ процъфтява – първо с реформирания Cuarteto D’Aida, а след 1967 г. и като солов артист.

През 1997 г., когато се очаква да намали темпото, проектът Buena Vista Social Club се отразява на творческия ѝ живот и известност по целия свят. Едноименният филм на Вим Вендерс предизвиква фурор, а Салман Рушди нарича годината „лятото на Buena Vista”.

Соловият албум на Омара от 2000 г. взима Грами, следват редица записи и турнета, както и звездни колаборации, като тази с кубинския джаз пианист Чучо Валдес. Тя е първата жена на поста Международен посланик на Червения кръст. В последните години има концерти по целия свят, от Royal Opera House в Лондон до Latin Passion festival в Хонконг.

На 28-и април в зала 1 на НДК ще имаме възможността да се докоснем до една ера, чийто завеси бавно и елегантно се спускат, оставяйки публиката винаги да иска още.

Билетите за концерта на Омара Портуондо са на цени от 50 до 110 лв. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.