Безредиците във Фъргюсън като преломен момент за цяла Америка

| от |

Вълненията в град Фъргюсън потвърждават наличието на дълбоки проблеми в американското общество. Но те не могат да бъдат решени без значителни корекции на съществуващия социално-политически модел.

Тласък към противопоставянето на улиците на Фъргюсън стана убийството от полицая Дарен Уилсън на афроамериканския юноша Майкъл Браун. За свое оправдание властите заявили, че Браун с приятеля си представляват опасност за обществото, тъй като 10 минути преди убийството ограбили цигарена лавка. Но бързо станало ясно, че Браун получил куршум в главата, когато стоял на колене с вдигнати ръце. Жителите на града оценили действията на полицая като произвол и убийство на расова почва, отговаряйки на бялото малцинство с погроми и акции на гражданско неподчинение.

Събитията във Фъргюсън се развиват по типов сценарий на „цветните революции”, които през последните 20 години преминаха едва ли не по всички континенти. Американците получиха на своя земя онова, което усилено се опитваха на натрапят на чужда. Ето какво заяви пълномощникът на МВнР на Русия по въпросите на човешките права, демокрацията и върховенството на закона Константин Долгов:

- Трагичните събития в град Фъргюсън, щата Мисури, последвали след убийството от полицай на невъоръжения 18-годишен афроамериканец Майкъл Браун, нагледно свидетелства за високата степен на напрежение в американското общество, което остава разцепено по расов признак. Безусловно, има много сериозни прояви на расова дискриминация. Друго нещо е, че до неотдавна властите се опитваха по някакъв начин да потулят тази действителност. Но тези противоречия не могат дълго време да се укриват. Безусловно, полицията непропорционално използва сила. Задействат се средства не от полицейския, а от армейския арсенал. Във връзка с това американските правозащитници вдигат тревога.

Ситуацията се задълбочава от това, че американските полицаи използват тежко въоръжение. Например, бронетехника, която се използва във войни в чужбина. Както заявил президентът на асоциацията „Ветерани за мир” Джери Кондон, „онова, което става във Фъргюсън е резултат на националното мнение, че насилието решава проблемите”. При това, жертви на полицейски произвол стават представители на медиите”, добавя Константин Долгов:

- Много сериозно страдат журналистите. Всеки ден властите потъпкват свободата на словото. За сега не се получава някакъв сериозен диалог с протестиращите. А и е трудно да се говори за диалог, когато акцентът е поставян на грубата сила. Според нас, американските власти трябва сериозно да се загрижат за мащабните вътрешни проблеми, които съществуват в Америка, а не да четат назидания за човешките права на други държави и се намесват в техните суверенни дела под лъжливи правни човешки лозунги.
Гласът на Русия

 
 

„Manifesto“, където Бланшет играе 13 роли

| от chronicle.bg |

Германският художник Джулиан Розефелд показва трейлъра на „Manifesto“ – филм, в които Кейт Бланшет играе 13 различни роли.

Първоначално пуснат като видео инсталация в Australian Centre for the Moving Image в Мелбърн, „Manifesto“ е преправен в пълнометражен игрален филм. Трейлърът ни показва Бланшет в няколко от всичките й персонажи.

Премиерата на филма е по-късно този месец на Sundance Film Festival. В оригиналния синопсис пише, че Росефелд поставя „Бланшет в ежедневния свят – на домакиня, на работник във фабрика или на новинар – докато цитира думи, които са вдъхновили цели движения в изкуството“. И добавя: „Manifesto“ е забавен, а в същото време изисква от нас да се питаме дали тези страстни твърдения все още са верни и вдъхновяващи“.

 

 

 
 

Омара Портуондо празнува 70 години на сцената в София

| от chronicle.bg |

Омара Портуондо Buena Vista Social Club, която прослави кубинската култура по целия свят, ще отпразнува живота и музиката по най-подходящия възможен начин – със специално турне.

Кубинката ще отбележи своя 85-и рожден ден и 70 динамични години на сцената заедно с изключителни гост-звезди и ще ни припомни, че изкуството няма възраст, а само качество. По изрично желание на легендарната певица, София е една от спирките в тази фиеста, която ще отрази различни аспекти на дългата ѝ кариера, минавайки през най-обичаните класики, любовта ѝ към елегантното кабаре, паметните години с Buena Vista Social Club и настоящите ѝ творчески търсения.

На 28-и април, в зала 1 на НДК, Омара Портуондо ще ни отведе на едно задушевно прощално пътешествие с кубинската музика.

Omara_Portuondo_Sofia

Омара израства в Хавана. На 15 години започва да работи като танцьорка в бляскавия клуб Тропикана, където сестра ѝ е певица. Силата ѝ обаче също се оказва пеенето – от работата ѝ с пианиста Франко Емилио се ражда нов стил  –  “fillin” (feeling), а Омара се превръща в Кралицата на филинга – тази симбиоза между джаз и бразилска боса нова.

Кариерата ѝ се развива в женската формация Cuarteto D’Aida. По това време квартетът подгрява едни от най-големите звезди като Бени Море, Едит Пиаф, Бола де Ниеве и Нат Кинг Кол, а клуб Тропикана е в своя пик на популярност и успех.

В кризисната точка от американско-кубинските отношения сестра ѝ и много други музиканти остават в Маями. Омара решава да се върне в Куба, а там се е отворила празнина, благодарение на която  кариерата ѝ процъфтява – първо с реформирания Cuarteto D’Aida, а след 1967 г. и като солов артист.

През 1997 г., когато се очаква да намали темпото, проектът Buena Vista Social Club се отразява на творческия ѝ живот и известност по целия свят. Едноименният филм на Вим Вендерс предизвиква фурор, а Салман Рушди нарича годината „лятото на Buena Vista”.

Соловият албум на Омара от 2000 г. взима Грами, следват редица записи и турнета, както и звездни колаборации, като тази с кубинския джаз пианист Чучо Валдес. Тя е първата жена на поста Международен посланик на Червения кръст. В последните години има концерти по целия свят, от Royal Opera House в Лондон до Latin Passion festival в Хонконг.

На 28-и април в зала 1 на НДК ще имаме възможността да се докоснем до една ера, чийто завеси бавно и елегантно се спускат, оставяйки публиката винаги да иска още.

Билетите за концерта на Омара Портуондо са на цени от 50 до 110 лв. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg.

 
 

Дженифър Лорънс си има ново гадже – интернет не одобрява

| от chronicle.bg |

Дженифър Лорънс си има ново гадже и хората не пропуснаха да го нагрубят за външният му вид и най-вече заради годините му. 26-годишната актриса излиза с режисьора Дарън Аронофски („Реквием за една мечта“, „Черният лебед“, „Пи“). Той е на 47 години.

Носеха се слухове, че двамата са заедно, което накара публиката да се разбунтува, но сега когато връзката им се потвърди, интернет направо полудя.

Съмнения за отношенията им са започнали на сета на „Майка“, където работят заедно. Подозренията се циментират след като били забелязани в Ню Йорк да споделят една и съща близалка.

 

 

 

Хейтът по адрес на двойката е непростим и отвратителен. В Туитър бяха публикувани техни снимки с коментари, които критикуват Дженифър за избора й.

Явно хората често забравят, че не е тяхна работа кой с кого излиза.

 

„Ию! Дженифър Лорънс и Дарън Аронофски. Июююююю, какво по дяволите е това, Джен“    

 

„Знам, че не трябва да съдим за книгата по корицата, но Дженифър Лорънс излизаше с това, а сега излиза с онова.“

 

„Медиите: Дженифър Лорънс и Дарън Ароновски излизат!

Аз: ХАХА, не.

Медиите: Ето снимки в ресторант

Аз: …

Дженифър и Дарън споделят близалка

Аз (Текст от снимката): Майната му. Приключих. Приключих тотално.“