Берлин и компромисите

| от |

След няколкоседмични преговори германските консерватори и социалдемократи се договориха: коалиционният договор е готов. Той обаче е изпълнен с толкова много компромиси, че контурите му се губят, коментира Фолкер Вагенер от Дойче веле.

Седмици наред германските консерватори и социалдемократи водиха преговори за коалиция. Социалдемократите (ГСДП) настояваха за въвеждането на минимално трудово възнаграждение. Християнсоциалният съюз (ХСС) държеше да бъде въведена пътна такса за чужденци. А основното изискване на канцлерката Меркел гласеше: никакво увеличение на данъците.

merkel

Днес коалиционният договор вече е факт. Знае се, че минималното трудово възнаграждение ще дойде, само че по-нататък. Пътната такса – също. И данъците няма да бъдат увеличени – първоначално. Беше взето и решение за двойното гражданство – поне в известна степен. То гласи, че родените в Германия деца на чуждестранни семейства в бъдеще няма да решават най-късно до 23-ия си рожден ден кой паспорт да изберат, както беше досега. Какво точно обаче ще се промени? Това остава неясно. Такъв е привкусът на компромисните микстури – някакси блудкав.

Сега ръководството на ГСДП представя на членовете си резултата от преговорите. Всъщност това е новост в парламентарната история на Федералната република. 473 000 социалдемократи трябва да гласуват по пощата ЗА или ПРОТИВ коалиционния договор. Гласуването ще бъде смятано за валидно, ако в него участват 20 процента от партийните членове. С други думи – от присъдата на около 100 000 „партийни другари“ ще зависи бъдещето на широката коалиция. Това всъщност е най-напрегнатият момент в съставянето на коалиция.

Страхът от евентуално отмъщение

По времето на канцлера Герхард Шрьодер социалдемократите преживяха сериозно модернизиране. Така поне твърдят поддръжниците на неговата реформаторска политика, която доведе до болезнени съкращения за голяма част от населението. От нея бяха засегнати най-вече социално слабите слоеве от обществото. Става въпрос предимно за избиратели на ГСДП или близки до партията хора. Критиците на Шрьодер и до днес наричат тази политика „социално клане“.

Днес една част от членската маса настоява за обезщетение. Тя би могла да измъкне под носа на партийното ръководство изработения с мъка коалиционен договор още преди да е подписан. Лидерът на социалдемократите Зигмар Габриел трябва да е направо магьосник, за да успее да прокара този коалиционен договор сред членовете.

554079-le-chef-du-spd-sigmar-gabriel-et-la-chanceliere-angela-merkel-le-23-mai-2013-a-leipzig

Вече се говори за нови избори

В Германия отдавна не е имало подобно политическо напрежение. Със своето НЕ 20-те процента от членската маса на ГСДП биха могли да разтърсят страната. Последиците от това биха били нова коалиция или дори нови избори. Опциите са доста вълнуващи. ГСДП, Зелените и Лявата партия биха могли да управляват заедно. Ако искат. Дори беше уговорено, че след четири години това ще е възможно. А защо не и веднага? Мислима е и коалиция от ХДС и Зелените. Всъщност току-що за първи път подобен съюз беше формиран в провинция Хесен.

Ако пък се провалят всички опити, то тогава трябва да има нови избори. Ангела Меркел не би имала нищо против. Яростта на избирателите от отреклата се от принципите си ГСДП може да доведе партията под 20-процентната бариера. Това би бил пълен провал за социалдемократите – точно на техния 150-годишен юбилей. В такъв случай Ангела Меркел окончателно би могла да стане „кралицата“ на Германия. Само че при условие, че досегашният ѝ партньор – Партията на свободните демократи – отново влезе в Бундестага.

Иначе нищо ново

Всъщност ако погледнем Германия отвън, няма да открием някакви забележителни промени. В чужбина почти никой не се интересува насериозно от точките в коалиционния договор. Германия си остава такава, каквато беше и през последните години – предвидима във външнополитически план и солидна във финансово политически аспект. Кризисните държави от еврозоната най-добре знаят какво означава това.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Кой е човекът, задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.

 
 

Мелания Тръмп носи Ralph Lauren на церемонията

| от chronicle.bg |

Всички погледи бяха насочени към Мелания Тръмп, докато съпругът й се заклеваше във вярност към американските граждани, а тя ставаше първа дама.

За церемонията г-жа Тръмп беше избрала елегантна бледа синя рокля с жакет с голяма яка, изработен от същата материя и ръкавици. Тоалетът е дело на иконичния дизайнер Ралф Лорън.

Появилата се информация, че Лорън ще работи заедно с Карл Лагерфелд по тоалета на Мелания Тръмп не е вярна. Лагерфелд няма нищо общо с модното решение на първата дама. Или поне не под лейбъла на Chanel, което може да означава, че е германският дизайнер е работил през своя собствен лейбъл.

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност: