Бедствено положение във Велико Търново и Добрич (обстановката в страната)

| от |

Бедствено е положението във Велико Търново – преляла е река Янтра и наводни къщи. Още през нощта около 23.00 часа нивото на реката при кв. „Чолаковци” е достигнало критичните 869 см., след което е бил залян е мостът в квартала. След като е преляла река, нивото и започнало да спада. Бедствено е положението в градовете Велико Търново, Килифарево, Дряново и в село Церова кория заради придошлата вода. В Дряново са наводнени 50 къщи, фабрики, хотел и площада в града. В село Церова кория придошлата вода в селото не е от реката, а се е стекла от Балкана. Отнесени са огромни парчета асфалт от третокласния път между Дряново и Трявна. Улиците в селото са потънали в кал, камъни и клони. Отнесени са тротоари. Около 40 са наводнените къщи в Килифарево. За нормализиране на обстановката за задействани техники и вископроходими машини. Всички къщи по поречието на реката (около 2 км) са наводнени, както и 2 индустриални предприятия, където има изключително тежки щети. Няма пострадали граждани, създадени са условия за подслон и пренощуване, но по-голяма част от хората са отседнали при свои близки и роднини. Кметът заяви, че водата вече се е оттеглила. Екипи на „Пожарна безопасност и защита на населението” отводняват засегнатите сгради, улици и булеварди.

10482593_803697486308100_207139115327953596_n

Бедствено положение е обявено в Дряново, 50 къщи са наводнени. Това каза за Радио „Фокус”-Велико Търново зам.-кмет на Дряново Даниела Енчева. Екипи на Гражданска защита са отводнявали потопените къщи. Няма пострадали хора. Наводнени са фабрики, хотел и площада в града. В момента продължава да вали силен дъжд.

Преляла е река Янтра във Велико Търново. Това съобщи за Радио „Фокус”-Велико Търново дежурният в Хидрометеорологичната обсерватория в града. в 23.00 часа нивото на реката при кв. „Чолаковци” е достигнало критичните 869 см. Залят е мостът при кв. „Чолаковци”. Към момента нивото на реката е 504 см., продължава да спада.

Около 40 са наводнените къщи в Килифарево, информира за Радио „Фокус”-Велико Търново кметът Димитър Събев. По думите му към момента обстановката се нормализира, цялата техника и машините за отводняване са заклещени, но се очаква съдействие и от другите институции, а във всеки един момент ще пристигне високопроходима машина на водоразпределителното дружество в общината, с която ще бъде извадена възрастна жена, блокирана на последния етаж в дома си в района на стадиона в града. Всички къщи по поречието (около 2км.) са наводнени, както и 2 индустриални предприятия, където има изключително тежки щети. Няма пострадали граждани, създадени са условия за подслон и пренощуване, но по-голяма част от хората са отседнали при свои близки и роднини. Кметът заяви, че водата вече се е оттеглила.

Затворено е движението по едно от платната на Аспарухов мост, поради опасност от срутване. Това каза за Радио „Фокус” – Варна Ивана Милева, говорител на ОД на МВР – Варна. Движението е затворено по платното от кв. Аспарухово към Варна. Колите се движат двупосочно в другото платно. 
9 са установените жертви след бурята във Варна към този момент, две от които са деца. Една от жертвите е в Добрич. Продължава издирването на други лица. Работата на кризисния щаб продължава. Всички сили са насочени към най-засегнатия район в града, кв. Аспарухово.

Подлезът на СОМАТ е наводнен и затворен, съобщи за Радио „Фокус” – БургасВеселин Василев, директор на Дирекция „Управление при кризи, обществен ред и сигурност”. По-голямо струпване на дъждовна вода е имало снощи пред ж.п. гарата в центъра на Бургас. Като цяло обстановката в общината е сравнително спокойна. Има сигнали за наводнени мазета и приземни етажи, но в някои от случаите пожарната се е връщала, тъй като водата е била твърде малко за да бъде изпомпена.

Пътят Айтос – Провадия е затворен, съобщи за Радио „Фокус” – Бургас дежурният в КАТ. Обходният път за леки автомобили е през селата Дъскотна и Планеница.

Проходът на Републиката продължава да бъде затворен за движение на всички автомобили. Това съобщи за Агенция „Фокус” говорителят на ОД на МВР – Велико Търново. Автомобилите са насочват към проходa Шипка. Наблюдава се спадане на нивото на р. Янтра от сутринта. Критичната точка към момента е село Поликраище, община Горна Оряховица, откъдето също минава реката. Няма жертви и пострадали. Има евакуирани хора във Велико Търново и Килифарево.

Постепенно се нормализира обстановката в община Шумен след снощния порой, но продължава да вали, което не изключва ново усложняване, съобщи за Радио „Фокус”-ШуменКрасимир Косев, главен експерт ПДЗН. Реката в село Мадара към момента е около метър под нивото на моста. Реката, която минава през квартал Макак, е в коритото си. В село Вехтово, което се оказа най- засегнатото от пороя на територията на общината, има наводнени две къщи, през които е преминала вълната. При пика си водата в реката е била около метър над моста в центъра на селото. Още снощи е организирано отводняване. Наводнени приземни етажи има и в село Ивански. Няма проблеми след валежа в село Дибич. За района на Шумен снощи са получени над 15 сигнала за отводняване на приземни и избени помещения. Заради пороят в най-ниската част на булевард „Ришки проход“ в Шумен са се образували наноси на инертни материали. На улица „Шуменска комуна” е бил отнесен голяма част от новоположен асфалт. 37 литра на кв. метър е снощният дъжд в Шумен за около 30-40 минути, а към момента количеството е около 50 литра. За района на Хърсово са отчетени почти 80 литра на кв.метър дъжд. Разпоредена е проверка на състоянието на язовирите на територията на общината. Продължават обходите по населените места. Очаква се да се проведе и общински щаб за борба с бедствията.

Редица пътища в Добрич са непроходими и затворени за движение поради обилните валежи, съобщиха от пресцентъра на ОД на МВР – Добрич. Затворени за движение са: бул. „Русия” в частта от градски парк „Свети Георги” до бул. „25-ти Септември”; ул. „Тунджа”; ул. „Суха река”; ул. „Осъм”; ул. „Ал. Стамболийски”; ул. П.Р. Славейков”; местност „Гази Баба”; път град Добрич посока град Варна; път град Добрич – к.к. „Албена”; главен път I-9 в частта от с. Оброчище, общ. Балчик посока с. Кранево. От ОД МВР – Добрич апелират към гражданите да съдействат на органите на МВР за проверка и извеждане на населението от наводнените райони. Изграден е временен приемен център в зала „Добротица” в град Добрич, където се извозват бедстващите граждани. Екипи на Областно управление „Пожарна безопасност и защита на населението” – Добрич продължават работа по отводняване на засегнатите райони на територията на областта.

Язовир „Голуша“ в община Стрелча прелива през стената. Това съобщи за Радио „Фокус“ Пловдив директорът на Басейнова дирекция Пловдив Никола Кърнолски. Местната власт още вчера е взела мерки, оповестено е и няма опасност за населението, каза Кърнолски. Язовирът при Климент все още не прелива, изпуска се контролирано по реката. Реката е почистена, изсечена е дървесината по нея още миналата година и има проводимост, каза Кърнолски. Нивото на река Марица при Пловдив вчера е било 17 см по –високо, но това е далеч от критичното ниво, уточни Никола Кърнолски. Няма данни за повишение на нивата на други реки на територията на Басейнова дирекция, добави директорът на институцията. Все още се събират данни за състоянието на водните обекти в нашия район, каза Кърнолски, има валежи, но няма паника в населените места.

 
 

Апартамент на Дейвид Боуи в Ню Йорк се прдава

| от chronicle.bg, по БТА |

Бившият апартамент на Дейвид Боуи край южната част на Сентръл парк в Ню Йорк е обявен за продан.

Дейвид Боуи, който вече не е между живите, и съпругата му Иман живееха в апартамента през 90-те години на миналия век, преди да го продадат през 2002 г. Те оставиха пиано в апартамента, когато се преместиха в друго жилище. То все още е там.

Апартаментът с три спални с прекрасен изглед към Сентръл парк е обявен за продан за 6,5 милиона долара.

Според източници, цитирани от сп. „Форбс“, Боуи и Иман превърнали една от баните в апартамента в паник стая, в която да потърсят убежище, ако неканен гост проникне в жилището. Паник стаята впоследствие отново била превърната в баня.

След като продадоха апартамента, Боуи и Иман се преместиха в жилище в Сохо.

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

„Бордеят на колела“ в Дания се оказа успешен

| от chronicle.bg, по БТА |

Датският „бордей на колела“ се оказал успешен според нейния инициатор, предприемачът Майкъл Лодберг Олсен, предаде Би Би Си.

Той се състои в това да бъдат използвани стари линейки и те да бъдат предоставени на датските жрици на любовта, за да практикуват най-стария занаят в безопасни условия. Специалните автомобили вече били използвани 45 пъти и местните секс труженички били все по-склонни да прибягват до услугите им. Затова и този вид „бордей“ се смята за успешен.

Линейките са оборудвани с безплатни салфетки, презервативи и лубриканти, като са снабдени и с отопление. Висяща на стената табелка предупреждава, че и при най-малки признаци на насилие ще бъде изпратен сигнал до полицията.

Олсен оправдал преобзавеждането на линейките и превръщането им в „секс-возила“ с проявите на насилие, на които са подложени датските проститутки. Когато те работят по магистралите и на открити места случаите на нападение са 45 на сто, а в публичните домове – само 3 на сто. В „бордеите на колела“ не било регистрирано нито едно оплакване за насилие над жените. Ползването на линейките е безплатно. По датските закони проституцията в страната е разрешена на определените за това места, но проститутките нямат право да наемат стаи, за да практикуват занаята. Именно тук идвали на помощ старите линейки.

 
 

Как изглеждат днес звездите, по които си падахме едно време

| от chronicle.bg |

Обичахте ги, желаехте ги, искахте да сте като тях, дори изрязвахте снимките им от списания! Носталгията е едно от най-силните и сладки човешки чувства.

Родените през 2000 догодина стават пълнолетни. Някои от тях може би са чували за тези звезди от нашето поколение. Но най-вероятно ги свързват с нафталин и изобретяването на печатната машина.

Днес някои от тези звезди греят още по-ярко. Други греят само в спомените ни. В галерията ни днес сме събрали някои от най-иконичните лица, по които лелеехме като малки.