Банковата криза беше политическа, а не финансова

| от | |

Тома Биков, 5corners.eu

През последната седмица България беше доведена до ръба на банкова криза, въпреки че икономическите показатели на страната и на банковата й система не предполагат такава. Поуката от тази история, е че икономическите показатели нямат никакво значение, когато на сцената излязат влиятелните политици и техните бизнес кръгове и през държавата започнат да решават икономическите си спорове. Още в началото ще кажа, че България престоя на ръба на пропастта, защото се води война между двете управляващи партии БСП и ДПС и техните икономически групировки.

stanishev_mestan

Всичко започна след като шефът на Корпоративна търговска банка Цветан Василев и лидерът на ДПС Ахмед Доган решиха да разделят общия бизнес, който въртяха в продължение на години. Това се превърна в причина за конфликта между БСП и ДПС. Цветан Василев заигра със социалистите, а Доган реши да го унищожи заради опита му да се еманципира от него. Общият бизнес на политика и банкера е структуроопределящ за българската икономика и когато разприте между партньорите достигнаха политически измерения беше въпрос на време да се стигне до силен трус. Затова икономическите анализатори са объркани от ситуацията. Те един след друг повтарят, че показателите на икономиката и на банковата система са добри и в опашките пред банковите клонове няма никаква логика, но не анализират политическия конфликт. А именно политическият конфликт е основната причина за сътресението, което преживяхме през последната седмица.

Само за няколко дни от четвърта по големина банка в България, КТБ беше национализирана, шефът й избяга от страната, а империята му спря да съществува. Това е силата на властта. Няма бизнес, който да е в състояние да се противопостави на политическата власт, особено когато този бизнес е изцяло зависим от нея. КТБ беше атакувана от всички възможни институции – прокуратура, ДАНС, МВР, БНБ, медии, крупни вложители, които изтеглиха всичките си пари за няколко часа и капитулира в рамките на две денонощия. Паниката около Първа инвестиционна банка дойде няколко дни по-късно. Вариантите за нея са два – или опашките пред банковите клонове бяха верижна реакция от срива на КТБ или отмъщение на кръгове близки до БСП за срива на Цветан Василев. Арестите на хора, които са организирали атаката по ПИБ показва, че става въпрос по-скоро за второто.

Този път банковата система не фалира. Лошото е, че фалира политическата система. Отговорността за разклащането на банковата система е изцяло на управляващите партии. Защото, когато си на власт носиш отговорност дори за действията на враговете си. Когато си сформирал правителство с лишени от политически усет експерти, които всеки ден чакат да им бъдат поставени задачи, а задачите са разнопосочни заради неуредиците между коалиционните партньори настъпва хаос. Когато си решил да управляваш, въпреки че дори не можеш да организираш кворум в Народното събрание, тогава политическите баланси се разрушават и те удрят по главата. В подобни ситуации икономиката следва политиката, а политиката я води към пропастта.

Докато гледах опашките пред банките си мислех: „Как пък все на БСП им се случва някой да ги прецака и баш докато те управляват да вземе да събори банките”. Естествено, че социалистите не са сътворили всичко сами, но по всички правила те носят най-голяма отговорност за това, което се случва докато държат мандата за управлението. Днешната криза има малко общи неща с тази от 1996 година. Едно от тях е БСП. И Румен Гечев, който както тогава, така и сега обяснява, че всичко е наред. Да те успокоява човек като Румен Гечев, докато пред банките се вият опашки от паникьосани хора си е истинско предизвикателство. Крайно неадекватно беше и медийното поведение на премиера Пламен Орешарски, чиято некомуникативност в ситуация на обществена паника, само усложни нещата. Това, че БСП е прецакана винаги, когато управлява България, говори че тази партия непрестанно се управлява или от глупави хора, или от мошеници. А може би тези две групи са разпределени квотно в Изпълнителното бюро на партията.

Така стигнахме до Консултативния съвет по национална сигурност при президента, на който всички партии застанаха зад банките и насрочиха предсрочни избори. Трябва да сме благодарни за този жест, защото при проява на по-голяма политическа смелост можеха и да ни бутнат в пропастта. Едно от най-добрите качества на българските политици е тяхната страхливост. Това е единствената причина в България да няма гражданска война през последните 25 години. Не на традиционната толерантност, а на традиционния страх се дължи българският мир.

Добре е да си направим изводите от сегашната ситуация, а те са:

1. Концентрирането на икономическа власт в едни ръце неизменно води до тежки кризи, които засягат всички – дори и ръцете, които държат икономическата власт.

2. Формулата „експертно правителство” винаги звучи добре преди да се случи, но когато се случи, става ясно, че правителство, което носи ясна политическа отговорност е много по-малко зло.

3. Не е възможно да сформираш демократично управление, когато нямаш мнозинство в парламента.

Тези три извода са много важни за това, което ще се случва оттук нататък. Ако политическият елит е стигнал до тях, в следващите месеци трябва да направи следното:

1. Да сформира служебно правителство, в което участват основно политически фигури, а не анонимни експерти.

2. След предсрочните избори, в Народното събрание да бъде сформирано стабилно мнозинство, в което да участват най-малко 130 депутати. Това е основното условие, че ще имаме четири години на политическа стабилност, която единствена ще ни позволи да излезем от тежката криза, в която се намираме.

3. Редовното правителство да бъде чисто политическо и да не включва ДПС. Защото това е единственият начин икономическата власт, с която разполага Доган да бъде разконцентрирана и разпределена равномерно.

Дали българският политически елит си е взел поука от многото кризи, в които вкара страната през последните години предстои да видим в следващите месеци. Както пише в Библията: „По плодовете ще ги познаете”. Ако плодовете и след една-две години са горчиви, то значи напразно сме изживявали кризите.

 
 

Три източни красавици в името на Слънчевата жена

| от Спонсорирано съдържание |

Някак не е честно най-разпространяваният женски образ да е този на Фаталната жена. Дяволската, тъмна половина на магичното човешко същество, наречено Жена, е толкова използван и предъвкван от литературата, киното и модата характер, че от него вече отдавна нагарча. Да не говорим, че жените с поглед на освирепяла котка, седуктивно порлуотворени устни и вамп излъчване в цветния свят, в който живеем, са си направо остаряло, булевардно клише.

Интересната женска половина днес е друга – тази на слънчевите момичета. На усмихнатите, живеещи в радостта съвременни делнични красавици, за които удоволствието от живота изобщо не се припокрива с някаква мисия фатално да прелъстяват. Злодействането не е тяхна философия, защото личната им свобода им е присъща по природа и предпочитат да я посветят на добрите неща в живота – слънцето, смеха, телесните и душевни удоволствия, красивите вещи и средата, която предпочита да бъде насищана с бохемски дух и закачлива доза безразсъдство.

Единствената световна марка, която се осмелява да излезе от стандартния печеливш по определение образ на жената вамп и да го замени с този на слънчевите момичета, е Folli Follie – брандът, който стои зад вече безброй колекции дамски часовници, бижута и аксесоари. И естествено този сезон той търси своите обърнати към светлината, бляскави посланици там, където слънцето изгрява най-рано – на Изток. Затова и красавиците, които представят философията и новата колекция с марката Folli Follie са три зашеметяващи източни красавици – хонгконгската актриса и модел Дженифър Це Тинг-Тинг, южнокорейката манекенка и любимка на младите Миа Канг и китайският супермодел Аугуст Занг.

В България познаваме лицата им от билбордовете на бранда, виждали сме ги на рекламните страници в списанията, но все още нямаме представа кои всъщност са тези момичета. Смятам да поправя тази несправедливост по две причини – първо, защото наистина се радвам, че някой се осмелява да заложи на позитивното и светлото, за сметка на тъмното и депресивното в рекламните си кампании и второ, защото ако си мислите че Folli Follie просто са предпочели да окачат бижутата и аксесоарите си по изящните ръце на три деликатни, източни хубавици, дълбоко се лъжете. Става дума за три изключителни момичета, които тепърва има какво да покажат на света.

Започвам с謝婷婷

Така се изписва името на Дженифър Це Тинг-Тинг, дългокосата тридесет и четиригодишна азиатка, която можете да видите заедно с останалите две момичета тазгодишния рекламен клип на Foli Follie. Тя е родена на седми септември и като типична Дева умее да подрежда живота си по точно определен план, който следва неотлъчно. В семейството си има „светъл пример“, на който дължи началната си скорост за кариера на актриса и модел – по-голямата й сестра Никол. В източния свят миловидната Дженифър бързо завладява публиката, при това съвсем не с кинообрази на кротки момичета.

За първи път е забелязана в ролята й на любимата на джет куон до боеца Брус Лий Ааиф във филма за него „Моят брат Брус Лий“ Bruce Lee, My Brother (2010). Да разкажеш история, свързана с най-емблематичния образ на източните бойни изкуства е предизвикателство, в което Дженифър участва с истински талант. Две години по-късно се появява още един филм с нейно забележително участие, който я заковава като любимка на публиката – Naked Soldier (2012). Там тя вече е истински екшън герой – играе дъщеря на полицай, която е отвлечена и тренирана като супер комбат войник. Подобни сюжети за любими на азиатската публика, която моментално издига младата актриса на пиедестал и днес тя е нещо като Анджелина Джоли в азиатския свят.

Следват още филми, в които красавицата играе най-различни роли, а критиката ласкаво я обсипва със заслужени суперлативи. Междувременно кариерата й на модел продължава да се развива във възможно най-добра светлина. Ангажиментите й са свързани с представяния на най-големите световни брандове за мода и козметика, а работата й като посланик на Foli Follie лепва на имиджа й като фина кожена ръкавица.

Самата тя е известна с афинитета си към артистичните аксесоари, които носят радост и изненадват с въображение. Светът на символите и знаците, на скритите послания и дискретната красота за нея е естествена среда на виреене. Сигурно това я подтиква да стигне в личностното си развитие още по-далеч – днес тя е дипломиран бакалавър по психология от Университета в Бритиш Колумбия. Оттук нататък никой не знае каква ще е следващата стъпка на тази амбициозна млада дама, но със сигурност тя ще е в полза на красотата – като стилен аксесоар върху перфектното й тяло или като душевен порив, превъплътен в образа на някоя киногероиня.

Съдбата на другата хубавица, представяща този сезон слънчевата философия на Folli Follie Миа Канг, прилича на интернационална история за любовта, която побеждава всичко. Едната ДНК половина на това порцеланово момиче е южнокорейска, а другата – британска. Вероятно тази любовна комбинация е определяща за уникалното й източно излъчване, примесено с толкова кралски аристократизъм. Самата Миа започва да се занимава с моделство много рано – тя е една тринадесетгодишна, когато за първи път стъпва на подиума. От този момент нататък обаче би било грешка да говорим за нея като за изцяло корейска ценност, защото животът й се крепи в дзен равновесие между безкрайните пространства с граници Лондон и Токио, Хамбург и Сеул, Лос Анжелес и Милано, Дубай, Сингапур и Маями.

Днес манекенката живее и работи предимно в хонг Конг и Ню Йорк, където представя както колекции както на модни марки, така продукти, стоки и услуги на големи търговски корпорации. Амбициите й се простират и по-далеч – целта й е да представлява Хонг Конг и неговия моден свят в световен мащаб. Вероятността мечтата й да се сбъдне е огромна, тъй като самата Миа определено е взела най-доброто и от двете основни линии в рода си – нежното отношение към всеки детайл така присъщо на Изтока, и целеустремеността, чувството за хумор и космополитността на британската култура. С този бекграунд светът вече изглежда кротко полегнал и помъркващ в краката й…

Амбицията да откриеш светлата, блестяща страна на жената, като а потърсиш първо в Изтока би изглеждала само като недостижимо намерение, ако към тази красива двойка посланички на Folli Follie не се беше присъединила и китайската зашеметителна красавица Аугуст Занг. Нейната история прилича на някоя от онези притчи за изгубили пътя си талантливи хора, в чийто живот се случва нещо мъничко и уж незначително, което ги промена завинаги. Като дете танцувала балет и била сигурна, че вижда бъдещето си на сцената под звуците на Сен санс. С танца обаче се разделили, защото теглото й така не успяло да влезе в кокалестите норми за балерина. Така Аугуст се отдала на манекенството.

През 2011-та година младото момиче е отново на път да се откаже от мечтите си – този път от тези да бъде световен модел. Кастингите й не вървят добре – никой не отрича красотата и качествата й, но и няма кой знае какви суперлативи и обещаващи прогнози за напред. Дори явяването й в X Factor остава незабелязано и животът й в перспектива започва да изглежда като това на „хубавичкото и чисто момиченце, което живее в съседната врата“, както казва самата Аугуст. И точно тогава един от най-добрите световни коафьори и стилисти Ким Робинсън, ей така, в приятески разговор зад сцената, й препоръчва да направи съвсем малка промяна със себе си – просто да си отреже косата.

За азиатската жена косата не е просто красив аксесоар – тя е средство за съблазняване, женска сила, затова и на Аугуст идеята й се вижда почти невъзможна. Въпреки това седмица по-късно нежните й рамена са открити, а високо й метър и седемдесет и осем сантиметра тяло изведнъж изгрява под подкъсената й в права черта прическа. И успехът пламва като искра. Почти веднага след това китайката подписва договор с марката за грижа за кожата и козметика Vichy, която е един от многобройните световни брандове в портфолиото на конгломерата L’Oreal.

Работните й ангажименти в Хонг Конг, Париж и Лондон заваляват един през друг, а в момента е модел към една от най-известните агенции за модели Wilhelmina Models of New York City. Представяла е на подиума колекции на Vivienne Westwood, Jarret, Novis, Oscar Carvallo Избрана е за едно от лицата в кампанията Pop Up Your Lips на Yves Saint Lauren. Като посланик на Folli Follie Аугуст Занг е дръзкото, свободолюбиво и свежо момиче, на чието тяло бижутата и аксесоарите стоят със самочувствие. Точно те довършват елегантно образа на едно дълго незабелязвано съкровище, чиято неповторима красота трябва да бъде споделена и оценена.

Да извади на показ и подчертае уникалната красота на всяка жена е мисията на марката Folli Follie. Историите на нейните три източни посланички – Дженифър, Мия и Аугуст – наистина я изпълват със смисъл

 
 

SASA Asian Pub: Преобръща представи!

| от Спонсорирано съдържание |

На 7 декември представите за  ресторант, забавление, вкусна храна и цени буквално ще се преобърнат!

2000 кв. метра площ, 7 метра височина, 700 седящи места, ресторант и бар, обединени от обща сцена, на която постоянно нещо се случва.

Витоша “нахлува” през огромните остъклени витрини, създавайки усещане за полет над града, а огромният аквариум “потапя” посетителите в тайнството на подводния свят.

Най-доброто от 7 световни кухни с превес върху азиатската

Знаковите блюда на Китай, Япония, Тайланд, Монголия и  Сингапур, приготвени специално за SASA Asian Pub от световни шеф-готвачи.
Всички вкусове са адаптирани към българския, като запазват здравословните съставки и начин на обработка, характерни за азиатската кухня. Ястията едновременно засищат и оставят чувство за лекота и прилив на енергия.

В SASA Asian Pub, освен азиатска кухня, се предлагат автентични американски барбекю специалитети, италиански брускети, френски десерти, средиземноморски деликатеси…

Барът е „въоръжен“ със сто различни вида напитки от цял свят, сред които авторски азиатски коктейли и разнообразие от кафе специалитети.

SASA не е просто ресторант, а азиатски пъб, където забавлението е целодневно и гарантирано.

На сцената, обединяваща ресторанта с бара и кафето, се редува жива музика с DJ сетове и шоу програми.

В SASA Asian Pub денят започва със сутрешно кафе, преминава в обяд с колеги, неусетно се удължава до следобеден коктейл или десерт, за да да стигне до вечеря с приятели и танци до късните часове с питие в ръка.

SASA Asian Pub е целодневно заведение, където независимо сам или с компания, всеки се чувства на мястото си.

SASA Asian Pub преобръща представите за ресторант!

Не на последно място SASA Asian Pub ще преобрне и представите за достъпност.

“Преживяването”, наречено SASA Asian Pub е напълно възможно да се превърне в ежедневие, без това да обърка месечния бюджет.

Достъпността е в основата на концепцията на веригата, за да може иновативната идея на SASA Asian Pub да бъде възприета от най-широк кръг хора и да се превърне в начин на живот.

Sasa Asian Pub в Парадайз център отваря на 7-ми декември.
Заповядайте да ви се представим!

 
 

Изтекоха снимки на новия смартфон на Meizu

| от chronicle.bg |

Наскоро Meizu представи официално смартфоните Pro 6 Plus и M3X.

На 6 декември компанията ще даде пресконференция, на която вероятно ще представи още свои устройства. Слуховете твърдят, че Meizu ще покаже M5 Note, но на сцената ще се появи и друга джаджа с кодовото име Meizu Four (1206).

Днес в китайската социална мрежа се появи порция снимки на телефона.

Все още няма официална информация за спецификациите на смартфона, но според слухове, Meizu Four ще има извит 2K AMOLED Edge дисплей и Exynos 8890 чипсет.

Meizu-Four-leak_6

Източник: GSM Arena

 
 

Москва не разглежда алтернатива за провеждане на „Евровизия 2017″

| от |

Организаторите на конкурса „Евровизия 2017″ опровергаха информацията, че Москва разглежда възможността за алтернативен град за провеждането му. Това се се съобщава на руската версия на сайта на „Дойче веле“.

„Европейският съюз за радио и телевизия, който е организатор на конкурса „Евровизия“, опроверга информацията за възможното му пренасяне от Киев в Москва. Организаторите нямат подобни планове“, се казва в информацията.

Позовавайки се на организационния комитет на конкурса, германският в. „Билд“ вчера писа, че финалът на „Евровизия 2017″ може да се състои в Москва заради проблеми с финансирането му от украинска страна.

Окончателно решение дали Украйна ще получи право за провеждане на „Евровизия“ Европейският съюз за радио и телевизия трябва да вземе на генерална асамблея на 8 декември.