Балканите в навечерието на годишнината от Първата световна война

| от |

Archduke Franz Ferdinand's bloodied shirt and uniform exhibited in Vienna

На снимката е униформата на ерцхерцог Франц Фердинанд, който е убит в Сараево. Покушението срещу него е използвано като повод за започване на Първата световна война /1914-1918/.

С приближаването на 100-тната годишнина от началото на Първата световна война бившите врагове от Европа се готвят да изпратят от Сараево послание за мир, но Сърбия проявява силна нервност, защото се страхува, че може да бъде обвинена за избухването на конфликта.

Детонаторът на ПСВ, която причини 10 милиона жертви, беше атентатът в Сараево, при който на 28 юни 1914 г. младият сръбски националист Гаврило Принцип убива престолонаследника на Австро-Унгария ерцхерцог Франц Фердинанд и съпругата му. След Втората световна война Гаврило Принцип бива описан от официалната югославска историография като герой, който с този акт „изразил всенародния протест срещу австро-унгарската тирания“.

След разпадането на социалистическа Югославия обаче и войната между сърбите и другите народи от района през 90-те години възприемането за атентата и неговия автор прие етнически смисъл. Докато за Белград Гаврило Принцип е „герой от борбата за свобода“, в мултиетническия някога, но предимно мюсюлмански днес Сараево той е окачествяван като терорист.

„Мисля, че след 100 години е дошъл моментът да преразгледаме всичко, което е свързано с ПСВ, с атентата, с началото на войната и причините за убийството… без да подсказваме отговор“, заяви пред АФП директорът на Института по история в Сараево Хюсния Камберович. Този босненски мюсюлманин подготвя за юни 2014 г. международна конференция за ПСВ с участието на около 130 историци от 30-ина страни.

„Няма тема, по която да не може да се спори. Би било безсмислено да организираме конференция, като предварително подготвим въпроси, които не можем да засегнем“, обяснява той. Тази конференция беше обявена от сръбските политически лидери за „ревизионизъм“. Политическият ръководител на босненските сърби Милорад Додик атакува европейските страни и по-конкретно Франция, за да разобличи нейния проект за отбелязване на стогодишнината в босненската столица в сътрудничество с кмета на града и с редица от прояви.

„Това би било нова пропагандна атака срещу сърбите… фалшифициране на историята“, заяви неотдавна той. Европейците не са променили мнението си. Създадена беше фондация „Сараево, сърцето на Европа“, която да организира проявите около 100-годишнината през юни 2014 г. „Тя няма никакво намерение да направи това /да фалшифицира историята – бел. АФП/“, уверява френският посланик в Босна и Херцеговина Ролан Жил.

„Идеята е чисто и просто да се обединят младите поколения и да им се каже: гледайте в бъдните векове, което е единственият път да живеете заедно, в мир и помирение“, посочи той пред местната телевизия ТФ-1. Франция има проект да се организира научна конференция, за да се съберат на едно място историци от всички страни, засегнати от ПСВ, но той може би няма да бъде реализиран поради разнопосочните исторически тълкувания в района.

В Белград сръбските политически лидери се отнесоха към идеята доста подозрително. „Сърбия няма да позволи преразглеждане на историята, нито ще забрави кои са главните виновници за ПСВ“, предупреди премиерът Ивица Дачич в интервю пред АФП. Според сръбската историчка Дубравка Стоянович Гаврило Принцип е „идеалният персонаж за всякакви изопачавания на историята с политически цели“.

„Той е бил сръбски националист.. В неговото движение е имало мюсюлмани, хървати и сърби, които са се борили срещу Австро-унгарската империя“, подчерта тя. Милорад Додик пък оповести организирането заедно със сръбския режисьор Емир Кустурица на различни прояви в босненския град Вишеград, „за да покажем на /участниците в/ евентуална международна конференция истината и фактите във връзка с това събитие“. „Принцип е защитил идеята за свобода… той е убил един окупатор“, заяви неотдавна Кустурица в интервю за местна телевизия.

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

HP ZBook 15u със значително подобрение на процесора

| от chronicle.bg |

 

HP обяви подобрение преносимата си работна станция HP ZBook 15u.

Тези, които сте имали досег до HP ZBook 15u, знаете, че със своя 15.6“ дисплей станцията е една добра комбинация от мобилност и стойност. С тегло от от 1.9кг. (4.18lbs)3 и 19.9 мм. дебелина, работната станция може да се похвали с висока производителност. Захранва се с новите седмо поколение Intel® Core™ i5 и i7 процесори4, с да 32 GB DDR4 памет5, професионална графична карта AMD FirePro™, 2TB2 дисково пространство, включително и по избор HP Z Turbo Drive G25, и FHD touch или UHD дисплей.

Батерията е с дълъг живот и се поддържа от HP Fast Charge, осигуряваща бързо презареждане до 50% от батерията само за 30 минути.

Мобилната работна станция ZBook 15u има обща системна надеждност, гарантирана от 120 000 часа тестване в HP’s Total Test Process и е проектирана да отговори на MIL-STD 810G стандартите. Потребителите могат да се възползват от Windows 10 Pro1 и богатите функции на ISV сертифицираната видео карта AMD FirePro™ 3D с 2GB видео памет, проектирана да работи с всички професионални приложения на преносимата работна станция ZBook 15u.

HP ZBook15u_Touch_G4_with_Hand_Solidworks

Тази мобилна работна станция е оборудвана с конфигурация, подсигуряваща висока сигурност и лесна управляемост, включително водещата в индустрията BIOS функция за защита – HP Sure Start Gen8, която следи състоянието на BIOS, възстановява платформата без намеса, връща BIOS до обичайното му състояние и предлага функционалност за централизирано управление.

Интегрираните Trusted Platform Module (TPM), Smart Card Reader и по избор Finger Print Reader5 осигуряват защита на данни, имейл и потребителски документи. HP ZBook 15u има множество портове включително USB 3.1 Gen 1 port, DisplayPort™ 1.2 и други.

Мобилната работна станция HP ZBook също така идва и с предварително инсталираната HP Remote Graphics Software за отдалечени работни групи, HP Performance Advisor за оптимална производителност и HP Velocity за по–надеждно и бързо сърфиране мрежата.

HP ZBook 15u е достъпно сега със стартова цена от €1,090 без ДДС.

 

 
 

Женските неща, които мъжете искат

| от chronicle.bg |

Да бъдеш възприет като „нежен“, „женствен“ или „чувствителен“, когато си мъж, е върховна обида, ругатня и унижение. Преди няколко дни потребител в сайта Reddit задава уместния въпрос: „Мъже, какво „женско“ нещо бихте правили, ако никой нямаше да ви съди?“ И се оказва, че въпросът има много отговори.

Някои мъже казват, че би им било приятно те да са „малката лъжичка“, когато спят с приятелките си (има се предвид позата, в която и двамата сте легнали на една страна и единият е гушнал другия – гушнатият е „малката лъжичка“, а гушкащият – „голямата“).

Друг от отговорилите казва: „Ако нямах пенис, щях да нося клинове.“

Прави впечатление, че много от мъжете са объркани по въпроса със срамното си окосмение – хем искат да го махнат, хем се тревожат дали няма да им се подиграват. Същевременно други са сигурни какво ще правят: „Ще си счупя ръцете от плетене, братле“

Никой не споменава цветните коктейли в чаша за Мартини със захар по ръба, но… да, цветните коктейли.

Много от марките се възползват от крехката мъжественост на някои хора, за да брандират продуктите си така, че те да вдъхват сила и увереност.

 

This absolutely necessary product:

„Забравих, че мъжете и жените имат различен вид зъби“

 
 

Samsung Galaxy S8 за селфи маниаци

| от chronicle.bg |

Вероятно знаете, особено ако сте селфи маниаци, че Samsung A серия има подобрена предна камера, а сега слуховете твърдят, че Samsung планира да продължи да подобрява селфи камерата в някои свои модели.

Следващата голяма премиера, която предстои на компанията, е на флагмана Galaxy S8 и се говори, че предната камера ще има по-добър автофокус и модул за разпознаване на зениците.

Samsung ще аутсорсне дейността по подобряване на предната камера, възлагайки изработката й на външна компания, чието име все още не е известно.