Австрийски музикални дни във Велико Търново на 12, 13 и 14 май

| от | |

Австрийските музикални седмици в България ще се проведат за 18-ти пореден път. Както и предишната година те отново са под патронажа на Вицепрезидента на Република България, Н. Пр. г-жа Маргарита Попова. Под мотото „1814-1914-2014: Бунт на чувствата. Романтика и Експресионизъм“ програмата на фестивала обединява известни произведения на класиката и романтиката със съвременни творби, като акцентът е поставен върху преломното време в навечерието на Първата световна война. 

Picture1

 

Старата столица ще бъде домакин от 12 до 14 май включително с изключителни концерти, лекции и прожекции в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ и МДТ „Константин Кисимов“, гр. Велико Търново.

На 12 май –  19:00 – Австрийски музикални седмици – Концертна квартет „Екстрачело“ , Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ (вход свободен)

Квартет „Екстрачело“

Вдъхновени от звученето в състава на оркестър и разнообразните възможности на инструмента, четирите музикантки решават през 2004 г. да разширят съвместната си работа и създават формацията „eXtracello“. Сравнително малкият оригинален репертоар започва още от самото начало да се обогатява с композиции, писани по поръчка, предимно от областта на Cross-over“ и джаз, както и със собствени композиции, аранжименти и импровизации. Така програмата обхваща произведения от Ренесанса през класиката до джаз поп и рок.

Еда Брайт

Родена в Мьодлинг до Виена, Австрия тя учи чело (в Грац и Детмолд) и пиано (във Виена). Живее и работи във Виена. От 1989 е член на „Виенския камерен оркестър“. Участва в съставите на именити оркестри и ансамбли („Енсембле Модерн“, Франкфурт, „Клангфорум Виена“; „Немска камерна филхармония“, Бремен; „Виенски радиооркестър“; „Виенски нонет“; „Виенски квинтет“).

Изпълнява също и барокова музика в „ConcentusMusicus“; „L´Orfeo“, Линц; „HaydnAkademie“, Айзенщат

Съоснователка е на „WienerMasken-undMusiktheaters“, където участва като музикантка и актриса.

Мелиса Колеман

Родена през 1968 г. в Мелбърн, Австралия.
Започва да учи пиано от7-годишна. Учи чело и изпълнителски изкуства във VictorianCollegeoftheArts (VCA), Мелбърн.
През 1987 г. печели музикалната награда за камерна музика HerbertN. Davis, а през 1998 г. и е присъдена HepzibahMenuhinAwardforStringSoloistsderMusicalSocietyofVictoria. През 1990 г. Мелиса живее в Лондон и посещава частните майсторски класове на Миша Майски, Марк Добрински и Уилям Плит.
От 1992 Мелиса Колеман живее във Виена и има участия и турнета като солистка в различни камерни формации и ансамбли в именити фестивали за класическа, авангардна, джаз музика в целия свят.
Работи върху музикални концепции като композиторка и аранжорка и се занимава с експериментални импровизации с различни музиканти, модерен танц, театрални продукции и различни мултимедийни проекти.

Маргарете Депе

Родена е в Траунщайн, Германия.
Учи чело в Залцбург и Виена. Работи и живее във Виена.
Член е на различни ансамбли, които работят в разнообразни насоки: „WienerAkademie“; „EnsemblePrisma“; за съвременна музика: „KlangforumWien“; ансамбъл за съвременна и импровизирана музика: „Capella con Durezza“
Работи върху звуковия дизайн за театралната трупа „portraittheater“.
Участва в съвместни проекти с поети и писатели (Линде Прелог; Елфриде Герстл; Хайнц Яниш; Бодо Хел; Герд Йонке)

Гудула Урбан

Родена е във Виена.
Учи чело във Виена, Залцбург и Балтимор (САЩ).
Член е на клавирното трио „TrioVivoWien“.
Свири в оркестрите и концертира с “ WienerVolksoper“; „CamerataSalzburg“; „WienerKammerorchester“; „WienerKammerphilharmonie“.
Развива активна концертна дейност и като певица и челистка в областта на популярната музика. (Участия с Инес Райгер, Каролине Кочан, Джони Маден&Анди Кътич).
В САЩ е член на Gospelgruppe „Seven“ (Участия в Балтимор, Ню Йорк и Канада)
През 2004 г издава дебютен албум „SmileOnMyFace“ като певица и композиторка.

Програмата им е фокусирана върху музиката на композитори, които са се осмелили да напишат нещо ново за своето време и са разчупили границите на традицията.Освен това насочваме вниманието си към една основна тема в експресионизма: „големите чувства“. „Малки интерлюдии“ – посветени на непосредствеността на изразяване – експериментират свободно с музикалния материал.

ЛЮБОВ

Хилдегард фон Бинген / аранж. Мелиса Колеман – AveGenerosa

интерлюдия I

Михаел Раданович – Любовни писма

интерлюдия II

Мелиса Колеман – AzulCeleste

интерлюдия III

Астор Пиацола/ аранж. Мелиса Колеман – LiberTango

ЗАГУБА

Карло Джезуалдо/ аранж. Мелиса Колеман – Ovosomnes

интерлюдияI

Бах / аранж. Маргарете Депе – Прелюдия към сюита № 2

интерлюдия II

Лори Андерсон / аранж. Мелиса Колеман – О супермен

интерлюдия III

Орнете Колеман / аранж. Мелиса Колеман – Самотна жена

ФУРОР

Маргарете Депе – Сънят на Арнолд

интерлюдия I

Ханс Чирич – Кажи 9

интерлюдия II

Мелиса Колеман – In the Belly

интерлюдия III

Джими Хендрикс / аранж. Мартин Птак – Хитри жени

РАДОСТ

Гудула Урбан – Да си поговорим

интерлюдия I

Джордж Гершуин / аранж. Маргарете Депе – Лятно време

интерлюдия II

Мелиса Колеман – Крокодили

интерлюдия III

Боби Хеб / аранж. Гудула Урбан – Слънчево

gallery_40061

Квартет „Екстрачело“

На 13 май – 16:00 – „Образованието в Австрия“ – лекция и среща със студенти и ученици на проф. Михаел Мецник

На 13 май – 18:00 – Среща с бизнеса – „Грац – Европейска столица на културата и след това – възможности за бизнес“, представяне кандидатурата на Велико Търново – среща на бизнеса с д-р Михаел Ангерер, търговско аташе на Австрия.

14 май – 18:00 „Катедрали на културата“ – прожекция на филма на Вим Вендерс, Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ (вход свободен)

Cathedrals of Culture – Германия-Дания-Австрия-Норвегия, 2013, 156 мин, документален

Режисьори: Вим Вендерс, Михаел Главогер, Микел Медсен, Робърт Редфорд, Маргарет Олин, Карим Айноуз

„Ако сградите можеха да говорят, какво биха казали за нас?” Този 3D проект, посветен на „душата” на сградите, позволява на шест иконични и много различни постройки да говорят сами за себе си, изследвайки човешкия живот от немигащата перспектива на създадените от хората структури. Катедралите на културата изследва начина, по който всяка от тези забележителности отразява културата ни и пази колективната ни памет.

14 май – 19:00 – Австрийски музикални седмици – Концерт на класическа формация „Алма“, МДТ „Константин Кисимов“ (вход с покани)

АЛМА са:
Юлия Лахерсторфер – цигулка , пеене, композитор
Евелин Майр – цигулка, пеене
Матео Хайцман – цигулка, пеене
Мари – Терез Щиклер – акордеон, пеене
Марлене Лахерсторфер – контрабас , пеене

Петима млади музиканти, чийто живот открай време е немислим без народната музика. Израснали в музициращи семейства, за всички тях, още от детска възраст, заниманието с традиционна музика играе също толкова голяма роля колкото и ходенето на училище или карането на колело.

Както тази страст се разбира от само себе си, така естествен е и пътят към академичната институция, за да се изучи определен инструмент или създаването на множество ансамбли с различни музикални стилове – включително и успешното прекъсване или приключване на тези инициативи.
С корени в народната музика, изучили различни инструменти, опит в много музикални направления и дълбоко възхищение към културите и обичаите членовете на АЛМА правят музика заедно от 2011 г.
Тоновете, звуците и ритмите, които те извличат, извират направо от душата и искат да достигнат до хората там, където се крият техните корени. Музика, която не е необходимо да минава през разума, а влиза направо в сърцето и краката. Освен това за тях традицията е също толкова важна, колкото и нейната съвременна интерпретация и колективна импровизация, защото народната музика винаги се приспособява към времето и хората, които живеят в него.
Така се създава и широкоспектърния репертоар на групата, който се избира много грижливо и обхваща древни мелодии, йодлери и песни, собствени композиции, както и нови аранжименти на вече познати произведения.
Повече информация можете да намерите на http://www.austrianmusicweeks-bg.com/

 
 

Wizz air започва полети от Варна до Тел Авив

| от CHR Aero |

Нискотарифната авиокомпания Wizz air обяви нова линия между Варна и Тел Авив, Израел.

Полетите ще стартират на 21 юли и ще се изпълняват 3 пъти седмично.

Airbus A320 на компанията ще излита от Варна в 12:50 ч. и ще каца в Тел Авив в 15:10 ч. Обратният полет е в 16:00 ч и каца във Варна в 18:30 ч. Цените на билетите започват от 49,99 лв. в едната посока.

С този полет дестинациите на Wizz от Варна стават общо 8.

Преди месец компанията обяви 5 нови дестинации, до които ще започне да лети от 21 юли – Дортмунд, Мюнхен, Ларнака, Милано и Айднховен. Те допълват съществуващите полети от Варна до София и Лондон.

 
 

Фина механика

| от Бернд Войтал |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Някой друг вероятно е щял да се радва на този частично реставриран и в движение Corvette C1, но новият му собственик Алфред Зимет от Кусел не се примирява, докато не го довежда до съвършенство.

Понякога той отива в своята работилницата в 7 часа сутринта и остава там до 23:00. В момента Алфред Зимет е пенсионер – но когато любителят реставратор си постави определена цел, той я преследва с невероятна отдаденост. Професията му никога не е била свързана пряко с автомобилите, но те винаги са играли важна роля в живота му. „Бях на десет години, когато се сдобих с първата си „кола“, малък модел на Adler“, разказва той. „Батерията й не работеше и сигурно съм изминал 1000 километра на двора, бутайки я“, забавлява се със спомените си днес 70-годишният Алфред.

Дворът определено бил голям, ако съдим от факта, че принадлежал на дядо му, който пък бил собственик на автобусна компания. Във фирмата му работели механици, тапицери и бояджии, за да обслужват и ремонтират автобусите. Зимет проявявал изключителен интерес към боядисването и притежавал невероятен талант към фини операции, като лепене на стикери и очертаване на линии с тънка четка.
Той използвал този си талант, за да печели пари, и още като студент вече успял да се сдобие с едно Porsche. Винаги изпитвал страст към специалните автомобили – нещо, за което немалка „вина“ имал неговият чичо. Базираният в Саарланд предприемач всъщност станал първият собственик на Facel Vega в Германия, един HK 500, последван по-късно от Facel II. Зимет и до днес си припомня със страхопочитание фамозния звук на този автомобил.

В наши дни той е добре известен сред любителите на Facel Vega, защото от 1994 г. купува различни модели на фирмата. От началото на тази година обаче Зимет решава да затвори главата с Facel и да се насочи към други марки. Като например Corvette и модела C1, защото много харесва версиите на това поколение. Особено привлекателни му се струват екземплярите от 1962 година, в която Corvette за първи път се оборудва с 5,4-литровия V8 мотор. Въпреки опитите да намери такъв в Щатите, в края на краищата щастието му се усмихва в родната Германия и той открива С1 в Хамбург. Предложеният за продаване екземпляр в червен цвят Roman Red е внесен през 1994 г. и е частично реставриран. Има множество дребни дефекти, но не липсват части и автомобилът е в движение. Зимет го купува и си поставя ясна цел: „Не исках автомобил за Concorso, а да бъде като цяло добър и в перфектно техническо състояние.“ Веднага се захваща за работа. Отначало сваля по-лесните за демонтиране части и вътрешното обзавеждане, после целият автомобил е обработен с ледоструйна машина, а от пластмасовата „кожа“ на Corvette е отделен термопластичният лак.

Рамата била в добро състояние

Зимет не демонтира двигателя, а само радиатора, карбуратора и някои периферни агрегати. Каросерията не е отделяна от рамата. Внимателната проверка на стабилната й конструкция, която винаги му прилича на парче от моста Голдън гейт, констатира само лека повърхностна ръжда. След премахването й последва обработка със защитен грунд и боя, а след това и грижлива консервация на кухините.
Пукнатините по каросерията бояджията репарира с карбонова паста, която би трябвало поне да затрудни образуването на нови пукнатини. След това пластмасовият корпус е боядисан по съвременна технология с близък до оригиналния цвят. Естествено, вратите, капаците за мотора и багажника, както и вратичката за резервоара, са отделно боядисани.

За разлика от каросерийната, необходимата монтьорска работа се оказва в доста по-ограничен обем. Любителят реставратор сменя всички износващи се елементи на ходовата част и понеже иска винаги да пътува сигурно с този Corvette, решава да замени и серийната еднокръгова спирачна система с барабанни спирачки с комплект за преоборудване с двукръгова спирачна уредба и предни дискови спирачки от американската фирма Ecler. Всичко монтира сам, като в рамките на обновлението сменя до един спирачните тръбопроводи и маркучи.
Двигателят вече е преминал през основен ремонт и е в добро здраве, както показва проверката. Зимет го разкрасява и решава да монтира карбуратор Rochester Quadrajet, произхождащ от същата епоха. Докато всичко започне да работи добре, му се налага да го разглоби и сглоби няколко пъти, а накрая вече „може да направи това и насън.“

Малки технически проблеми

За по-сигурно Алфред Зимет ремонтира основно цялата охладителна система и допълнително монтира на скрито място един дигитален термометър за охладителната течност, за да е информиран надеждно и навреме за евентуално прегряване на двигателя. След голямата сервизна сесия машината изглежда отново готова за работа, но малко след това стопанинът регистрира постоянно омасляваща се свещ на единия от цилиндрите. Причината става ясна едва по-късно – изпаднало или разхлабено уплътнение на стеблото на единия клапан. Открива го едва когато сваля капака на клапаните.

Междувременно в целия двигател се е напластила маслена каша, която Зимет отстранява с цялостна промивка. За да не демонтира цилиндровата глава заради новото уплътнение, той използва един трик. С едно специално устройство сгъва пружината на клапана и така успява да махне тарелката на пружината и половинките на конуса на клапана. А за да не падне клапанът в цилиндъра, вкарва в него въздух под налягане от осем бара. Това става възможно, като приспособява една стара свещ, чиято вътрешност премахва и заварява съединение за маркуча със сгъстен въздух.

Трън в окото на стремящия се към съвършенство Зимет е лошо напаснатата конзола с инструментите на арматурното табло. Той се заема да ремонтира цялата електрическа уредба, проверява всички детайли и ги напасва точно. А някои от покритите с лъскава черна боя пластмасови повърхности, които се оказват твърде чувствителни към механични повреди, облицова с черна кожа.
Кожа използва и за седалките, защото поръчаните от САЩ тапицерии се оказват не по мярка. Освен това серийните пружини в седалките направо го дразнят, поради което поръчва изработването на съвременна конструкция. Частите са направени от порест материал и покрити с кожа с оригинален дизайн. Всичко се получава едва от третия опит, защото по-рано двама кожари отказват да поемат поръчката поради здравословни причини.

Това е един от малкото кахъри по време на тази реставрация. Сега работилницата на Зимет е празна – той вече е хвърлил око на нов обект.

Реставрация
Chevrolet Corvette C1 от 1962 година

Място/година на покупка: Хамбург, 2015 г.

Състояние при покупката: Автомобилът втора ръка е изцяло комплектован и частично реставриран, по каросерията има пукнатини, интериорът е в посредствено състояние, свалящите се части показват следи от износване.

Предистория: Автомобилът е регистриран през 1962 година в Монтерей, Калифорния, и през 1994 г. е продаден в Германия, след това е преоборудван по европейски стандарти и по-късно е частично реставриран. После става предмет на размяна и бива обявен за продажба от един колекционер.

Обхват на реставрацията: Демонтаж на всички свалящи се елементи, като врати, капаци и части в салона; автомобилът е обработен с ледоструйка, термопластичният лак е свален, леките ръжди по рамата са почистени, каросерията е боядисано отново, рамата е обработена срещу корозия, износващите се елементи по ходовата част са сменени, вградена е двукръгова спирачна система с предни дискови спирачки, всички спирачни тръбопроводи и маркучи са сменени, моторът е оптично разкрасен, едно уплътнение на клапаните е сменено, охладителната система е проверена и ремонтирана, монтиран е нов карбуратор, проверени и ремонтирани са електрическата уредба и инструментите, монтирана е нова носеща конструкция на седалките и те са тапицирани с нова кожа, интериорът, стъклата и различни детайли са подновени, монтирани са джанти от C2.

Период на реставрация: от 2015 до 2016 година

Експертна подкрепа: www.corvetteamerica.com; www.ecklerscorvette.com; www.weindel.net; www.diemer-dalheimer.de; www.autosattler-altenglan.de

Разходи: прибл. 20 000 евро без цената на автомобила и собствения труд.

Технически данни

Мотор: Осемцилиндров V-образен (90 градуса), разположен надлъжно отпред, диаметър на цилиндър х ход на буталото 101,6 x 82,6 мм, работен обем 5354 см3, мощност 300 к.с. по SAE при 5000 об./мин, макс. въртящ момент 474 Нм при 2800 об./мин, два клапана на цилиндър, задвижвани от централен разпределителен вал с ангренажна верига, хидравлични повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, колянов вал с пет основни лагера, четирикамерен карбуратор Carter.

Силово предаване: Двустепенен автоматик, задно предаване.

Каросерия и ходова част: Каросерия от усилени с фибростъкло полимери върху стоманена рама с кръстосани усилващи елементи, отпред независимо окачване с трапецовидни напречни носачи, винтови пружини, стабилизатор, отзад твърд мост, полуелиптични листови ресори, стабилизатор, хидравлични телескопични амортисьори, кормилно управление със сачмено-винтов механизъм, барабанни спирачки, колела 5.50 x 15, гуми 6.70-15.

Размери и тегло: Междуосие 2590 мм, дължина х широчина х височина 4490 x 1790 x 1320 мм, собствено тегло 1330 кг.

Динамични характеристики и разход:
Макс. скорост ок. 200 км/ч, 0–100 км/ч за 7,5 сек, разход на гориво ок. 16 л/100 км.

Актуалният януарски брой на списание auto motor und sport е посветен основно на автомобилната класика. В него ще откриете:

Съвременност:
BMW Серия 5 – Първи километри с новото издание на емблематичния за баварците модел.
BMW 7 срещу Porsche Panamera – Среща на Panamera 4S Diesel с четирилитров V8 битурбомотор и 750d xDrive, задвижван от трилитров редови „шестак“ с четири турбокомпресора.
Lexus LC – Lexus коронова своята моделна гама с купето LC – автомобил с екстравагантна външност и изненадващо класически характер.
Mazda 3 – След дискретно обновяване компактният модел на Mazda получи редица полезни подобрения.
Bentley Mulsanne Speed – Вълнуващ излет с едно произведение на автомобилното изкуство в една от неговите най-висши форми.

Класика:
BMW Group Classic и BMW 2002 tii – Нека се потопим в очарованието на историята на марката от Мюнхен.
Музеят на Mazda в Аугсбург – Семейство Фрай продава автомобили Mazda и ентусиазирано колекционира класически модели на марката.
Bentley 8 Litre – Представяме ви един от най-забележителните автомобили, до които сме се докосвали.
Audi A8, BMW 740i, Mercedes S 500 – Животът е твърде кратък, за да се возите на скучни автомобили. Затова побързайте и се почувствайте като в първа класа.
Datsun 280ZX, Ford Capri 2.8i, Porsche 924 – Porsche 924 има един проблем – не, два. Защото Datsun 280ZX и Ford Capri предлагат повече: повече цилиндри, повече работен обем, повече оборудване и повече изключителност.
VW 1302 LS Cabriolet – Ние от auto motor und sport правим тестове от 70 години. През това време не е имало друг автомобил, който да е оставил толкова ярко присъствие в редакцията ни като „костенурката“. Но идват времена, когато можем да измерим всичко отново. VW 1302 пак поема на тест.
Citroen 11CV, Peugeot 203, Simca Aronde – Те са на възраст между 57 и 62 години и въпреки това преодоляват с овации изпитанията на всекидневието.
Saab 96 V4 и Volvo PV 544 – Освен оригиналните форми на каросерията общо за тях е още едно качество – репутацията на надеждни и здрави машини.
Chevrolet Corvette C3, Iso Lele, Maserati Ghibli – Представяме ви три забележителни V8 купета.
Среща на три германски купета – Audi 100 Coupе S, Mercedes-Benz 250 CE, Opel Commodore 2500 S Coupе са три престижни модела от 70-те.
Chevrolet Corvette C1 – Разказ за това как един влюбен в автомобилната класика германец реставрира култов американски модел.
Суперавтомобилите на 70-те – Среща на Aston Martin Vantage, Ferrari 512 BBi и 911 Turbo 3.3.

 
 

Полетите на Ryanair на Терминал 2 от утре

| от CHR Aero |

От понеделник, 16 януари, всички полети на Ryanair ще се изпълняват от Терминал 2 на летище София, съобщиха от пресцентъра на летището.

Досега Ryanair, както и всички останали нискотарифни авиокомпании, използваше стария и по-малък Терминал 1. Това доведе до затруднение при обслужването на пътниците при наличие на повече полети по едно и също време.

Не се предвиждат промени в полетното разписание.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.