Атина ще става град за пример

| от |

Без зеленина, лятната жега в Атина гори минувачите, обвива ги в прах и бензинови пари, а шумният трафик често е блокиран от всевъзможни протести. Центърът на гръцката столица обаче предстои да получи нов облик, пише Дойче веле.

Downtown-Athens-Project

Една от централните улици на Атина – „Panepistimiou“ – по която в момента човек може да се придвижи по-бързо пеша, отколкото с кола заради огромните задръствания, предстои да се превърне в зелен оазис: без коли, с много дървета, широки тротоари за пешеходците и велосипедни алеи. Предвидено е да бъдат засадени 800 дървета, които да правят сянка, така че средната лятна температура в центъра да спадне от 34 на 31 градуса. Стойността на проекта е 80 милиона евро. Строителството трябва да започне още през тази година, а до края на 2016 всичко трябва да е готово.

Холандски архитект е победителят в конкурса за новия облик на Атина. ЕС отпуска голямата част от парите, а гърците по изключение одобряват този „европейски план“. Идеята за подобряване на централната част на града всъщност е поне на 30 години. Сега тя се възражда тъкмо в периода на дълговата криза, нанесъл сериозни опустошения на централната част на Атина.

Кризата съсипа Атина

Щетите от нея са лесно забележими: 30 процента от сградите стоят празни, заради високите наеми, принудили мнозина да се изнесат към периферията на града. Упадъкът в подножието на Акропола всъщност беше започнал още преди държавните дългове да достигнат астрономически висоти. Онези, които разполагаха с повече пари, се изнасяха в новопостроени жилища и къщи към периферията на града. Самите гърци наричат тези времена „годините на Porsche Cayenne“ – това бяха времена, в които всичко изглеждаше възможно и почти никой не обръщаше внимание на белезите за предстояща буря.

Сега обаче всичко може да се промени – гръцката столица трябва да се превърне в метрополия за пример, или поне това предвиждат плановете на холандския архитект Мартин Кнуйт. Заедно с екипа си, той спечели архитектурния конкурс на фондация „Онасис“ за модернизиране на облика на Атина – мащабно начинание, сравнимо само с преустройствата, извършени преди десет години за провеждането на тогавашната лятна Олимпиада.

Оттогава е 65 километровата автомагистрала „Attiki Odos“, свързваща международното летище на Атина с крайбрежието край Елефсина. Този аутобан създаде голямо облекчение за автомобилистите. Сегашните проекти за модернизация на Атина обаче ще им създадат неудобства. Приемането на подобен проект в традиционно загрижената за правата на автомобилистите Гърция граничи с чудо.

По-възрастните атиняни одбряват плановете, спомняйки си за „блясъка на старата Атина“, както разказва архитектът Фанис Кафантарис, един от съавторите на проекта. Младите също са „за“, защото познават и други европейски градове – където човек необезпокоявано може да кара колело. А тези, които са настроени критично, се интересуват най-вече къде ще се намери място за автомобилите. За тях обаче също има решение. Магистралата „Panepistimiou“ има още две успоредни оси, към които могат да се насочат шофьорите.

Ходете пеша!

Атиняните одобряват предвиденото засаждане на много дървета и облекченията за пешеходците. Архитектите имат и друга тайна мисъл – очевидно те искат да подтикнат повече столичани да се пренасочат към велосипедите, които в последните 2-3 години се превърнаха в истински хит. Колоезденето е станало култ, но и същевременно и необходимост. Покрай кризата много от младите хора са без работа, затова и не могат да си позволят кола или мотоциклет.

Премираният проект за градското преустройство на Атина определено залага предимно на обществения транспорт, отколкото на личния автомобил. Подреждането на зелените площи и превръщането на определени улици в пешеходни зони със сигурност ще накара мнозина жители на града да се замислят, преди да тръгнат към центъра с кола.

panepistimiou

Холандският архитект има и опит в съживяването на запуснати градски квартали. Той е модернизирал части на Ротердам, Базел и Лондон. Все пак престройството на централната градска част на Атина няма да е лесно. В случая не става дума просто за засаждането на дървета и тревни площи. Защото кой ли би пожелал да се разхожда по булевард, който прилича на мъртвило? Затова сега се търсят и спонсори за „съживяването“ на опразнените сгради в района, в които се предвижда да се настанят културни институции, заведения и офиси.

 
 

Най-интересното от хип-хоп сцената на едно място

| от chronicle.bg |

Тази година започва много силно за хип-хоп сцената в България. След няколко ударни партита от началото на януари в края му идва моментът за кулминацията – Back To The Unity. Това е платформа, която събира в себе си есенцията на българската хип-хоп сцена.

За пореден път на една сцена ще се качат както утвърдени имена в жанра, така и обещаващи млади таланти. Това са Нокаут, X-Team, F.O., Stick Insect, Atila, 5 o’clock, Keranov & Jay, Feel, Secta, Splitkid, Homelesz, DIS, Logo5, So Called Crew, Sistah/187, DJ Akasha, Ума и Дума, F-act & vWhy, DJ Unkle Billy, МС Нема & Chibook, Mish Mash.

Това ще бъде осмото издание на Back To The Unity, като всяко следващо набира все повече скорост. Неслучайно си печели славата на едно от най-големите меропроприятия за хип-хоп в България. Традиционно това се превръща в мястото, където артистите се обединяват за качествена и неопетнена българска музика.

Back To The Unity ще се състои на 27 януари в Mixtape 5, а вратите отварят точно в 21.00 ч. Билети – на касите на Ticketlogic.

 
 

Кой е човекът, задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.

 
 

Тези хора на 70+ години ще разбият стереотипите ви за възраст

| от chronicle.bg |

По линията на стереотипите, обхващащи възрастните хора, всички сме виновни.

Повечето от нас са убедени, че веднъж щом човек навърши 70 години, хубавата част от живота му е приключила и това, което предстои, включва единствено болести, декубитални дюшеци и наливане на минерална вода в Княжево.

Разбира се, това далеч не се отнася до всички пенсионери. Фотографът Владимир Яковлев е посветил доста време на проекта си „Age of Happiness“, където снима хора между 70 и 100 години, които все още следват мечтите си, откриват нови неща и живеят на пълни обороти.

Вижте в галерията част от снимките, които е направил той и веднага счупете предразсъдъците.

 
 

Най-неприятните жени в Холивуд

| от chronicle.bg |

Да бъдеш актриса в Холивуд не е лесно. Трябва да си секси, красива, талантлива и да даваш всичко от себе си, за да израснеш в една силно конкурентна среда.

Ако успееш в същото време да запазиш някаква човечност и да не изглеждаш супер надута, тогава ставаш истинска звезда. Ако не успееш, израстваш в кариерата си, но разочароваш онези, които имат късмета или нещастието да те познават.

В галерията долу сме събрали онези знаменитости, които по мнение на хората, които имат досег до тях, са изключително капризни, арогантни и се държат като принцеси. Иначе казано – кифли.

Вижте 10 известни, брилянтни в професията си жени, които са се провалили в отношението си към фенове и колеги.