Атаките в Париж: Нов вид тероризъм?

| от chronicle.bg по bbc.com |

Почти 130 убити и над 350 ранени след осем отделни самоубийствени взрива и престрелки. Атентатите хвърлиха Париж, Франция, Европа, а и целия свят в шок.

Това е най-смъртоносният атентат в Европа от атентатите в мадридското метро през 2004 година.

Събитията породиха съмнения за нивото на сигурност в западните страни и дали ще можем да се справим с подобни масови едновременни терористични атаки.

Френският президент Франсоа Оланд каза, че това е „акт на война” от страна на Ислямска държава (ИД).

Защо се случи в Париж?

Париж е в полезрението на терористите още от януари, когато бяха нападнати френското сатирично списание „Шарли Ебдо”, супермаркет и полицейски патрул. При атаките бяха убити общо 17 души.

Амеди Кулибали, който уби четирима заложници в супермаркета преди да бъде застрелян от полицията, твърдеше, че действа в името на ИД.

От няколко години насам, някои квартали на Париж се ползват като място, където ИД търси последователи. Джихадът е изкушил над 500 френски мюсюлмани да се включат на страната на Сирия и Ирак – най-голямата бройка от всички Западни страни, според специалисти.

Френски самолети на няколко пъти бомбардираха бази на ИД в Сирия и Ирак като част от атаката срещу групата, водена от САЩ.

Какво означава изборът на целите?

Целта бе да бъдат убити колкото се може повече души. „Стад дьо Франс”, където се играеше двубоят Франция-Германия, наблюдаван от почти 80 000 души, включително и от президента Оланд, бе очевидна цел. Необичайното бяха трите отделни едновременни бомбени атаки около стадиона, отнели живота на трима души.

париж, карта, тероризъм, атентат

Атаката в концертната зала „Батаклан” бе планувана по същия начин. Целта бяха млади френски граждани, излезли да се забавляват в петък вечер. По време на концерта бяха убити 89 души.

Някои френски коментатори сравниха действията в концертната зала със заложническата криза в московския театър от 2002-ра, когато бяха убити 130 заложници и 40 атентатори.

Френският журналист Анес Порие сподели пред Би Би Си, че атаките от 13 ноември са целели „модерните, работнически квартали, а не туристическите забележителности” в Париж.

ИД, която пое отговорност за нападенията, каза в изявлението си, че Париж е „столица на разврата и перверзията”, наричайки музикалните фенове, отишли на концерта, „неверници”.

„Това бе очевиден нарочен избор на местата, където хората разпускат”, каза Шашанк Джоши, експерт по сигурността към London’s Royal United Services Institute.

Прилича ли тази атака на други?

Според Джоши, най-близката по прилика подобна атака е в Мумбай от 2008 година, организирана от ислямисти от Пакистан, когато също имаше няколко едновременни престрелки и взрива.

В Европа, атаките в Париж приличат на терористичните актове в Мадрид (2004 г.) и Лондон (2005 г.).

Атаките от януари тази година в Париж, Брюксел през 2014-а и стрелбата в Тулуза от 2012-а имаха конкретни цели. Сега терористите не са имали една зададена цел, „сигнализирайки, че могат да ударят навсякъде и по всяко време, което не може да предотвратим”, както казва Питър ван Остайен – белгийски експерт по ислямистките групировки.

Това бе много добре организирана и координирана атака, която най-вероятно е подготвяна с месеци, каза още Остайен пред Би Би Си.

Подобни самоубийствени атентати, при които нападателите изстрелват всичките си куршуми, след което се самовзривяват, са познати в Сирия и Ирак, но никога във Франция.

Според Джоши, атентаторите не са някакви специалисти. „Да, те са имали някаква подготовка, но в никакъв случай не са някакви специалисти в стрелбата с оръжие. Минали са някакво обучение, но то е било основно”.

Беше ли това провал на специалните служби във Франция?

Нито Джоши, нито Ван Остайен смятат така.

„Все още е много рано да кажем дали е имало възможност да бъде избегнато това. Франция е направила, каквото е могла”, споделя Ван Остайен.

„Не можеш да опазиш всички цели. Ключовото след това е комуникацията между държавните институции, силен лидер и контролът над информацията, за да ограничиш възможно най-много паниката”, добавя Джоши.

Основният въпрос вече е дали ИД са организирали атаката си отвън, или вече имат свои организации от ислямисти във Франция.

 
 

Google работи по групово фото приложение

| от chronicle.bg |

Google обяви, че работи по ново приложение за групово редактиране и споделяне на снимки.

То ще наподобява Moments на Facebook, а говорителите на компанията са казали, че това е просто един експеримент и не се знае кога и дали това ново приложение ще стане достъпно за всички.

Тъй като все повече потребители използват приложенията на Facebook, Twitter и Snapchat, вместо да търсят в интернет, т.е. чрез търсачката на  Google, е нормално да имаме такава реакция от Google.

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони, объркали сте адреса. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.

 
 

Документален филм разкрива тайни за живота на Хийт Леджър

| от chronicle.bg |

Документален филм за Хийт Леджър ще разкрие неизвестни факти за личния му живот.

Актьорът почина през 2008 година на 28 години.

„I Am: Heath Ledger“ ще разказва за живота на звездата, като ще включва и интервюта на важни за него хора. Ще има нови детайли около кариерата на актьора и личния му живот. Все още не е обявено кои са ключовите лица, интервюирани във филма.

Хийт Леджър спечели сърцата на зрителите с „10 неща, които мразя в теб“, „Планината Броубек“, „Като рицарите“ и други. Превърна се в легенда с ролята си на Жокера в „Черният рицар“, което посмъртно му спечели награда на Академията.

хийт леджър

Филмът ще съдържа информация и за още един въпрос – причината за смъртта му. Официално става дума за инцидентна свръхдоза. Според някои обаче Хийт Леджър е станал жертва на мрачния си персонаж в „Черният рицар“.

Актьорът има дъщеря от актрисата Мишел Уилямс – Матилда. Момичето днес е на 11, но Уилямс много добре пази личния й живот.
„I Am: Heath Ledger“ ще се появи на екран по телевизионната мрежа Spike през май.

 
 

Ох, стари сме… защото те правят 10!

| от |

Едно десетилетие измина като мигване с единия клепач и ние си мислим, че сме си същите, ама не сме… Защото сме с 10 години по-големи. И уж поумнели. Минаването на безгрижните лета се отразява, както на човешкото тяло и съзнание, така и на любимите guilty pleasure удоволствия, каквито са сериалите.

Вярвате или не, но много от любимите ви шоута направиха 10 години от старта си и дори след толкова време, за част от тях си спомняме с умиление. И с леко насълзяване на очите.

Ние сме избрали пет добри, вкусни, провокативни и да, КУЛТОВИ, сериала, които правят 10 тази година. А ние сме стари, но все така ги харесваме. Цък, в галерията горе са.