Армения капитулира пред Москва

| от |

Политическата и икономическата принуда на Кремъл дават резултат: Армения се готви да се присъедини към руския проект за Евразийски митнически съюз. Ползите за Ереван от това обаче са по-скоро съмнителни, пише Дойче веле.

putin-sarkisian

Той се извисява високо над арменската столица Ереван – монументът „Майка Армения“, която с огромния си меч сякаш бди над града. До 1962 г. на това място се е издигала каменната фигура на Сталин. Макар времената на арменската Съветска република да са отминали безвъзвратно, днес южнокавказката страна отново се движи в орбитите на Москва: миналия септември президентът Серж Саркисян изненадващо обяви на среща с Владимир Путин, че Армения иска да се присъедини към Евразийския митнически съюз.

Митническият съюз между Русия, Беларус и Казахстан съществува от 2010 г. Догодина той трябва да се превърне в икономическа общност, а по-късно ще бъде засилена и политическата интеграция на участващите в нея бивши съветски републики. Във всеки един от тези етапи Москва е гравитационният център, около който се върти всичко – което буди загриженост в Минск и Астана.

Предимства и недостатъци на присъединяването

Съвсем не от любов към Русия обаче Ереван иска да влезе в Митническия съюз. С присъединяването си към него за Армения ще отпаднат търговските мита с Русия, Беларус и Казахстан. От друга страна обаче, тя ще трябва да повиши митата с трети страни, за да се изравнят те с тези на Съюза. Средното митническо търговско мито в страната се движи около 3 процента, докато в Митническия съюз вносните стоки от други страни се облагат средно с 9 %. Оттук за Армения могат да произтекат проблеми със Световната търговска организация. Или с други думи – по-тясното обвързване с Русия би означавало за Армения дистанциране от останалия свят.

Само че Москва има с какво да убеди Ереван да се включи в престижния ѝ проект: Армения е зависима от руския газ. В началото на юли 2013 г. руският експортен монополист „Газпром“ повиши цените на газовите доставки от 180 на 270 долара за 1000 кубически метра. През септември президентът на Армения Саркисян обяви, че страната му се оттегля от плановете за дълго подготвяното и навлязло вече в „гореща фаза“ асоциииране с Европейския съюз. През декември „Газпром“ намали за срок от пет години цените на газовите доставки за Армения на 189 долара. Т.е. Кремъл отново използва газа като политическо оръжие.

Не по-малко подла е и играта на Русия по отношение на политиката за сигурност. Москва се представя за защитник на Армения и има военни бази на нейна територия. Това обаче не пречи на Кремъл да заплашва Армения с руски оръжейни доставки за Азербайджан. Зад решението за присъединяване към Митническия съюз стоят по-скоро политически, отколкото икономически съображения, обобщава Армен Григорян, директор на независимия Център за икономическо развитие и изследвания (EDRC) в Ереван.

Ако се включат и отстъпките в газовите цени, които Армения получава не по силата на членството си в Митническия съюз, а за да бъде привлечена в него, се очертава сравнително оптимистична картина: от намалените цени страната би спестявала по около 140 милиона долара годишно, т.е. повече от 1 % от БВП на страната. Освен това арменските продукти са добре познати в страните от Митническия съюз, а с отпадането на търговските мита те допълнително ще поевтинеят на тези пазари, за разлика от страните в ЕС, където арменските продукти нито са толкова познати, нито толкова конкурентоспособни.

Под руска зависимост

В дългосрочна перспектива обаче е твърде съмнително, че лесният път към Митническия съюз ще стимулира провеждането на структурните реформи, от които арменската икономика се нуждае, за да повиши конкурентоспособността си на международния пазар. Страната може да разчита на допълнителни инвестиции от Русия, но те и сега са налице: през януари Армения продаде на „Газпром“ за 157 милиона долара и последните 20 % от собствеността на националната си газова компания, които руският монополист не притежаваше. В руски ръце са също и електроснабдителната компания на Армения, както и железниците.
С подобни карти в ръце, какво влияние може да има Армения? „В партньорството си с Русия страната досега не се е чувствала подценена, следователно и занапред ще е така“, смята директорът на държавната Агенция за развитие на Армения Роберт Харутунян. По-критично е мнението на експерта Армен Григорян. Според него политическите тенденции не са нито благоприятни, нито приемливи за Армения, която трябва да прояви колкото се може по-голяма гъвкавост и сила в преговорите, убеден е той.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Досиетата CHR: Да спечелиш от тотото и да загубиш всичко

| от chronicle.bg |

Мнозина си мечтаят да спечелят от лотарията, но всеки трябва да има едно наум: всяка печалба идва със загуба. Печеленето на огромна сума пари наведнъж означава, че човек трябва да е готов за резки промени в живота си и нови възможности.

Затова и за мнозина печалбата значи и проклятие. Списъкът на хората, които са пропилели парите, оставайки потънали в главоболия, е дълъг. Някои от тях дори съжаляват, че са печелили.

Нека ви разкажем няколко истории, които доказват, че да спечелиш много пари, често означава и да загубиш много ценни неща в живота си.

Историята на истинските „Селяндури от Бевърли Хилс“

Уилям Поуст е на 8 години, когато майка му умира. Когато пораства, работи основно по карнавални събития, прекарва известно време в затвора и изглежда напълно безцелен и неспособен да изкарва пари, за да се грижи за себе си.

Изведнъж през 1988 година, когато е на 40 и няколко и разполага само с няколко долара в джоба, печели повече от 16 милиона долара от лотарията в Пенсилвания. По данни на Washington Post, само три месеца по-късно, вече е задлъжнял с 500 000 долара. Една от причините е фактът, че си купува частен самолет, въпреки че дори няма право да пилотира. Това обаче не е всичко. Брат му бива осъден за това, че планира убийството му. В средата на 90-те години вече е обявил банкрут. Умира през 2006 година на 66-годишна възраст.

Да спечелиш два пъти

Евелин Мари Адамс печели от лотарията седемцифрена сума не веднъж, а цели два пъти. Първо печели 3.9 милиона долара през октомври 1985 година, а след това – 1,4 милиона. Част от роднините й започват да хранят омраза към нея, защото е богата. Мнозина се обръщат към нея с молба за финансова помощ. Казва, че й е било трудно да отиде където и да е, без да я разпознаят. Това обаче е добрата част. Тя успява да загуби голяма част от богатството си в казината на Атлантик Сити. През 2012 година вече работи на две места, за да се издържа и съветва всички, които спечелят от лотарията, да отидат първо при адвоката и счетоводителя си.

Джакпот за милионера

За мнозина е трудно да повярват, че е възможно мъж, който вече е милионер, да спечели джакпота от лотарията (в размер на 315 милиона долара) и да го пропилее. Точно това обаче се случва с Андрю Уитакър.

Мъжът печели сумата на Коледа през 2002 година и избира да му бъдат изплатени 170.5 милиона долара наведнъж. Намерението му е да похарчи част от тях за дарение. Нещата обаче не се случват точно така. Уитакър се развежда със съпругата си. После внучката му умира при мистериозни обстоятелства. Уитакър започва да пие много. Често става жертва на обири, в един момент срещу него се водят 400 дела.
„Предпочитам да бях скъсал билета“, казва той пред ABC.

Печалбата след данъци – затвор

Алекс и Рода Тот остават с 24 долара в джоба, когато през 1990 година си купуват лотариен билет. Не очакват, че той ще им донесе 13 милиона долара. Избират печалбата да им бъде изплащана в суми от по 666 666 долара в продължение на 20 години.

Само за няколко години заради богатството си губят приятели и близки. През 2006 година получават обвинение за данъчна измама, защото не са знаели какви са изискванията на закона при подобни печалби.

Алекс умира преди делото, докато вдовицата му лежи две години в затвора.

Милионер с дългове

Сюзан Мулинс печели 4.2 милиона долара от лотарията през 1993 година. След като си поделя печалбата със семейството си, а част от парите отиват за данъци, може да се радва на плащания по по-малко от 50 000 долара годишно, които определено не са достатъчни, за да води богаташки начин на живот.

Само пет години по-късно взима заем от близо 200 000 долара от фондацията към националната лотария, ползвайки печалбата си като гаранция. През 2004 година бива осъдена, тъй като дължи на фондацията повече от 150 000 долара от заетите пари.

 
 

НТС ще помага на планетата с виртуална реалност

| от chronicle.bg |

НТС основа фонд за виртуална реалност, чиято работа ще е създаването на съдържание и технологии.

Бюджетът е 10 милиона долара, които ще служат за стимулиране на устойчивото развитие по цял свят, предава Venture Beat.

Новият проект на компанията се казва VR for Impact и беше обявен на Световния икономически форум в Давос, Швейцария. Според HTC, VR бизнесът предстои да стане индустрия за 25 милиарда долара към 2021 г. и може да се използва за осигуряване на растеж и стабилност в сфери, които силно се нуждаят от това.

Фондът ще работи в партньорство с инициативата “Цели за устойчиво развитие” на ООН за разработването на идеи, които могат да доведат до промяна и трансформации в области, където такива са жизнено необходими.

Програмата на ООН работи за справяне с крайната бедност, опазване екологичното равновесие на планетата и осигуряване на мир и просперитет. НТС вече стартира кампания за най-добрите идеи за това, как виртуалната реалност може да се използва за постигане на тези цели и първият награден проект ще бъде съобщен в Деня на Земята (22 април).

Източник: Venture Beat

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.