Арабската пролет се превърна в горещо лято за Анкара

| от | |

Аху Йозюрт, Хюриет

Събитията можеха да бъдат избегнати. Държавническото мислене, както казваме ние, можеше да работи по-добре. Още през май имаше доклади на разузнаването за възможни бунтове, но Анкара реши да не ги приема сериозно. Мирните преговори с кюрдите бяха непокътнати.

Икономиката беше в добро състояние. И кой въобще можеше дори да мечтае да предизвика шампиона по победи във всички избори? Тогава дойде най-близкият от всички съюзници.

Присъствието на Ислямската държава в Ирак и Леванта /ИДИЛ/ в южните райони на Турция не е нищо ново. Но когато насилието се увеличи, невинните кюрди и йезиди бяха принудени да емигрират и се стигна до драматична промяна в начина, по който на Запад приемаха Турция. Независимо как Турция би искала да гледат на нея, се стигна до много повече от пропаганда в медиите. Младежите от Партията на справедливостта и развитието /ПСР/ развиха у себе си тайно възхищение и възторг към водените от черно знаме хора, които режат глави. Според западни източници ИДИЛ иска да бъде известна като Армията на Саладин, защитника на светите земи, включително Йерусалим. Според други ИДИЛ им напомня за облечените в черно рицари от Малтийския орден, които ограбват Близкия изток по времето на кръстоносните походи.

Когато кюрдите се хванаха за оръжието и решиха да се сражават срещу ИДИЛ беше сигурно, че ще се лее кръв. За наблюдателите и бивши войници, които са се били срещу ПКК, последните бунтове, в които вече беше отнет живота на 20 души, белязаха краят на мирния процес. Бившият депутат от Диарбекир и един от основателите на ПСР Денгир Мир Мехмет Фират каза в интервю за в. „Юрт“: „Дори кюрдите, които подкрепяха ПСР, сега са на улицата. За първи път кюрдите от Иран, Ирак, Сирия и Турция действат заедно. Турция трябва да види това и да промени политиката си. В противен случай това ще е началото на много дълга разрушителна война в целия Близък изток.“

Когато започна Арабската пролет, добрите сценарии бяха концентрирани върху възможността демокрацията да разцъфти в Близкия изток. Гражданското общество, правата на жените и свободата на словото бяха сърцевината на движението. Днес, обаче, пролетта се обърна в дълго, горещо лято на турската граница.

Много хора с консервативни или националистически виждания се страхуват, че насилието много лесно може да обхване покрайнините на Истанбул или места като Есенюрт и Султангази, където кюрди и консерватори живеят едни до други. В Багчилар само една улица „разграничава“ кюрдския квартал от ислямистите. Кюрдите в Истанбул въобще не са приковани само в най-бедните предградия. Ресторанти на бул. „Истиклял“ или малки пивници в района Кадъкьой са собственост на предприемачи от кюрдски произход. И за минути разпространението на слухове може да прерастне в сблъсъци и безредици.

Но отново въпросът е защо сега. И защо в Турция? Според политическите кръгове в Анкара те са дали достатъчно по време на мирните преговори. Хората, живеещи в западна Турция, са с чувството, че са пожертвали достатъчно. Ислямистите са на мнение, че кюрдите имат твърде граждански начин на живот и че ПКК е атеистка партия. А кюрдите усещат, че никога няма да дойде по-добро време да упражнят натиск в посока на обединената кюрдска кауза.

Единственият път за измъкване от това горчиво тресавище е да бъде приет фактът, че ислямизирането на образованието, начина на живот, културата и още много други неща ще струва прекалено много на Турция. Борсите може и да не реагират на закона, който разреши на момичетата от гимназиите да носят забрадки на училище. Но хората реагираха. Крачка по крачка, сантиметър по сантиметър ако бъдеш притискан да се движиш към по-религиозна държава ти трябва да се подготвиш за среща с реакцията.

В Гези в защита на своя начин на живот и ценности се надигнаха гражданите. За Кобане виждаме същото, но придружено с много повече насилие, въстание на кюрдите. Един от лидерите на Народно-демократичната партия /НДП/ Селахеттин Демирташ каза: „В момента, в който ИДИЛ продава нашите момичета на пазарите за роби в Мосул и убива нашите братя в Шенгал, кюрдите осъзнават, че ПСР няма да направи нищо. Медиите може и да не показват тези неща, но ние ги виждаме. И кюрдите са гневни.“

А доколко медиите разводняват посланията и създават по-голяма опасност е друга дълга история. /БГНЕС

 
 

София Вергара – съдена от ембрионите си

| от chronicle.bg |

Звездата от „Модерно семейство“ София Вергара е съдена от…два замразени ембриона, които е заплодила заедно с бившия си партньор. 

Зародишите, наречени Ема и Исабела, са вписани в документите по съдебното дело.

Вергара се раздели с Ник Лоб през 2014 година, след като той вече веднъж се опита безуспешно да я съди за попечителството над ембрионите. Според новото дело обаче самите ембриони са били лишени от наследството, което им се полага според тръста, основан на тяхно име, защото Вергара отказва да им позволи да се развият и да бъдат родени, както първоначално е предвидено. Тръстът е създаден за тях в Луизиана, въпреки че ембрионите се намират в Калифорния. Лузиана е „пролайф“ щат и според законите му оплодена яйцеклетка е виждана като „юридическо лице“. В документите по делото фигурират имената на оплодените яйцеклетки, но не и на самия Лоб. Делото иска попечителството на зародишите да бъде дадено на Ник Лоб, който да им осигури раждане и живот.

София Вергара и Лоб преминаха пред инвитро процедура през 2013 година. Договорът, подписан от двамата тогава, постановява, че никой от тях не може да прави каквото и да е с ембрионите без съгласието на другия.

Адвокатите на Вергара подчертават, че тук дори не става дума за ембриони, а за оплодени яйцеклетки и единствената причина да бъде заведено делото е, за да намери как Ник Лоб да свързва името си с това на Вергара.

 
 

Бохемска рапсодия

| от Мирослав Николов |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Апетитът идва с яденето – с успехите на всеки следващ свой модел Skoda набира самочувствие и демонстрира амбиции за завоюване на все по-предизвикателни пазарни територии. Първи впечатления от новия чешки SUV.

Всички знаеха, че появата на модел като Kodiaq e просто въпрос на време – в концерна Volkswagen със сигурност, а в средите на конкуренцията с опасението, че атаката на Skoda в SUV класа ще нанесе поредните трудно отстраними щети на пазарните си съперници. Затова в случая е неуместно да се говори за изненада като цяло, а новият чешки модел е на път да оправдае напълно както надеждите, така и опасенията.

Усещането зад волана на Kodiaq също не изненадва. Моделът напълно очаквано напомня поведението на своите братовчеди от VW и Seat, с които споделя технологичната платформа MQB, а в случая на Ateca дори и поточната линия. Приликите започват да избледняват още при първия поглед към внушителната физика на Kodiaq и свършват окончателно във вътрешното пространство, където моделът на Skoda превъзхожда значително Tiguan и Ateca и предлага усещане за простор, характерно за горния автомобилен клас. Но и това едва ли ще изненада тези, проследили през годините стратегията на модели като Octavia и Superb например.

Комфортна ходова част със система DCC

С дължината си от близо 4,7 метра Kodiaq излиза доста извън стандартните за компактния клас размери – Tiguan и Ateca са съответно 20 и 30 по-къси, а VW Touareg е само с 10 сантиметра по-дълъг от него. При тези дадености е напълно нормално да се очаква както гигантско багажно пространство (виж таблицата с техническите данни), така и наличие на седемместна версия на новия модел.
Внушителните размери определено се отразяват и на поведението на пътя на Kodiaq – при това в изцяло положителен смисъл по отношение на комфорта на возенето. Върховата бензинова версия със 180 к.с., DSG трансмисия и система за двойно предаване тежи около 1,7 тона и това личи в спокойния и невъзмутим маниер, с който Kodiaq се справя със завоите. В режимите Comfort и Normal на системата за контрол на окачването DCC все пак се усещат леки странични колебания на каросерията, които само засилват впечатлението за управление на голям, солиден автомобил у човека зад волана. При по-строга дисциплина върху работата на амортисьорите мекотата отстъпва, но за сметка на нея започват да се прокрадват леки сътресения при преминаване през груби неравности по платното. Кормилната уредба обаче върши работата си прецизно и невъзмутимо през цялото време. Системата за двойно предаване и серийно вградения при всички версии на модела XDS-диференциал разпределят въртящия момент по начин, който изключва негативно въздействие на силовия тракт върху управлението и едновременно с това гарантира много добро сцепление – както на път с нестабилна настилка, така и при по-динамичен стил на шофиране.

В интерес на истината, бензиновият турбоагрегат със 180 к.с. осигурява всички необходими за това предпоставки въпреки впечатляващите резмери и тегло на новия чешки модел. Голямата Skoda се ускорява без усилие до 100 км/ч в рамките на 8 секунди, реагира с желание на газта и не дразни с излишен шум и нервни изблици. И нищо чудно, защото двулитровата машина е сред най-доброто, което концернът Volkswagen може да предложи в момента. Подобно на почти идентичния като конструкция 2.0 TFSI на Audi, двигателят използва цикъла на Милър, при който съкратената чрез по-ранно затваряне на всмукателните клапани степен сгъстяване повишава ефективността на машината в режими на ниско и частично натоварване. Това на свой ред се отразява положително върху разхода на гориво – практически е напълно възможно да се движите прилично динамично с Kodiaq и да запазете средната консумация около осем литра. Принос в постигането на максимално хармонична и ефективна работа на силовия тракт определено има и седемстепенната трансмисия DSG, отличаваща се с бързи, но не и припрени действия. Синхронът между двигателя и предавателната кутия е на много високо ниво и личната намеса на водача в смяната на предавките е по-скоро въпрос на предпочитание, отколкото на необходимост.

Изобилие от електроника за подпомагане на водача

Необходимо е да се вгледате много внимателно в детайлите на интериора, за да се уверите, че тук все пак не става въпрос за представител на висшия клас – независимо от това какво ви внушават размерите на купето. Качеството на изпълнението е солидно, а използваните материали обещават да запазят добрия си вид дълго време. Ергономичната концепция на арматурното табло е близка до тази на другите актуални предложения на концерна Volkswagen. Централната роля е поверена на големия сензорен дисплей в центъра, от който могат да се управляват по-голямата част от функциите – с изключение на тези, съсредоточени върху волана и приборите в непосредственото зрително поле на водача. След първоначалния период на привикване със структурата и отделните менюта, на преден план излиза ясна логика, позволяваща на водача и неговия спътник да се справят без излишно мислене и взиране. Kodiaq предлага и друг вид облекчение в тази насока – човекът зад волана може да разчита на съдействието от страна на пълен арсенал от електронни системи от активното поддържане на лентата за движение до улесняването на маневрите с прикачен товар, а бордовата електроника включва серийно Apple Carplay, Android Auto и Mirrorlink.

В актуалния декемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

Audi A5 Coupe, BMW 420i Coupe, Mercedes C- Coupe – Новото поколение на А5 в първо съревнование с основните си опоненти.

Skoda Kodiaq – Апетитът идва с яденето – с успехите на всеки следващ свой модел Skoda набира самочувствие и демонстрира амбиции за завоюване на все по-предизвикателни пазарни територии. Първи впечатления от новия чешки SUV.

Бъдещето на BMW – Представяме ви повече подробности около плановете, които марката от Мюнхен крои за бъдещето.

Jaguar XK8 и Mercedes CL 500 – В представения през 1999 г. CL – купе версия на S-класата, Mercedes беше вложил повече високи технологии и електроника от когато и да било преди. Може ли много по-скромният на вид Jaguar XK8 да съперничи с него?

Audi Q5 – Първи километри зад волана на произвеждания в Мексико модел.

Porsche Panamera – Подлагаме новото издание на спортно-елегантната лимузина на първи подробен тест.

Fiat Tipo срещу Ford Focus, Kia Cee`d, Skoda Rapid Spaceback – В този тест Tipo участва с бензинов турбомотор и върхово оборудване, но е много по-евтин от познатите със своята достъпност съперници Ford Focus, Kia Cee’d und Skoda Rapid Spaceback. Предстои ни да изясним дали това ще го направи победител.

Opel Mokka X – Тест на основно обновения компактен кросоувър от Рюселсхайм.

Ssangyong Tivoli XLV – Първи километри с удължената версия на Ssangyong Tivoli.

Suzuki SX4 S-Cross – Първи впечатления от обновения Suzuki SX-4 S-Cross.

Peugeot 3008 – Новото поколение на Peugeot 3008 окончателно се самоопределя като SUV и се стреми към позиции в по-висок сегмент.

Технологии от Mercedes – На своя „Ден на технологиите“ Mercedes представи изцяло новата си гама от четири-, шест- и осемцилиндрови дизелови и бензинови агрегати, която е плод на три милиарда евро инвестиции само за развойна дейност.

Opel Insignia – Дали новият модел наистина е по-добър във всичко от своя предшественик?

 
 

Първи кадър на Том Холанд като Спайдърмен

| от chronicle.bg |

Колкото и филми да сме гледали за Спайдърмен досега, напът сме да видим първия за Питър Паркър. В новия филм за супергероя с Том Холанд в главната роля ще проследим историята на Питър – момчето, което се превръща в Спайдърмен, докато живее обичайния си тийн живот.

За Холанд това не е екшън филм, а по-скоро история за момче, което се бори за това, да успее да заговори момиче, докато се опитва междувременно и да спаси града.

„Спайдърмен: Завръщане у дома“ ще се появи на екран през лятото на 2017-а.

 
 

Spotify отказа да купи SoundCloud за 535 млн. паунда

| от chronicle.bg, по nme.com |

Spotify излезе от преговори да придобие сайта за аудио записи SoundCloud.

Преговорите започнаха по-рано през годината, но след като SoundCloud обяви 70 милиона долара загуби за последните 2 години и двама от директорите на компанията отбелязаха, че „има материални несигурности около бизнеса“, Spotify реши да се откаже.

Друга причина, поради която компанията се е отказала от покупката, е че тя може да повлияе зле на предстоящото й появяване на стоковия пазар. Това се очаква да стане някъде през 2017 година.

SoundCloud е пуснат през 2007 година и от тогава е успял да привлече 175 милиона потребители месечно. Всяка минута на сайта се качват средно по 12 часа музика. Най-големият инвеститор в сайта е социалната мрежа Twitter.