Антисемитизмът в Украйна: измислици и реалност

| от |

Никита Жолквер, Дойче веле

Йосиф Зиселс и Али Хамзин представляват двете малцинства, чиято съдба – наред с положението на етническите руснаци – тревожи Кремъл толкова много, че за да гарантира сигурността им, Русия анексира Крим и струпа войски до границата с Украйна. Първият е председател на Асоциацията на еврейските организации и общности в Украйна, вторият – член на президиума на Меджлиса на кримско-татарския народ, оглавява и управлението по външни връзки на Меджлиса.

Двамата пристигнаха в Берлин, за да разкажат как гледат на днешната ситуация. В сряда – 9 април, Йосиф Зиселс и Али Хамзин разговаряха над три часа с германски журналисти.

crimean_tatars_ukrianeАнтисемитизмът в Украйна е мит

Йосиф Зиселс започна разговора с думите, че „темата за антисемитизма днес не е много актуална за Украйна“. Как така – запита германски колега, – ами подпалената синагога в Киев?

Първо, отвърна с хумор гостът, това не се случи в Киев, второ, не беше синагога, и трето, никой не я е подпалвал. Според бившия дисидент Зиселс, лежал шест години в съветски затвор с присъда за политическа дейност, „дори по съветско не сме се сблъсквали с тъй дивашка пропаганда, с такова равнище на провокации, както сега“.

Оценката му гласи, че днес Украйна не е застрашена от антисемитизъм. Зиселс проучва темата отдавна и внимателно. Знае, че в Германия например, където трудно бихме заподозрели толерантност към това явление, през 2013 г. са регистрирани 1300 антисемитски инцидента, а в Украйна, по думите му – само 13.

„Единствена заплаха днес е агресията на Русия – констатира той. – И щом Путин обяснява в своя реч агресията на Русия срещу Украйна не само с накърнени права на рускоезичните, но и с растящ антисемитизъм – а знам със сигурност, че това не е вярно – значи Русия вероятно готви провокации.“

Евреите в Крим

Именно провокации нарича Йосиф Зиселс двата антисемитски инцидента, регистрирани в Крим вече след анексията на полуострова.

Той разказа, че „един от тримата кримски равини, напуснали Крим след навлизането на руски войски, след връщането си в Севастопол тутакси зърнал антисемитски позив“. А първият случай бил в деня, когато влезли руските сили – „стените на синагогата в Симферопол бяха издраскани с пречупени кръстове и заплахи“.

В Крим живеят близо десет хиляди евреи; по думите на Зиселс никой и нищо не ги заплашва. Освен може би казаците, но всъщност само на теория, добави той – защото „не са истински казаци като преди сто години, а постмодернистки“.

След има-няма пет години обаче евреите в Крим ще са твърде малко, предсказва Зиселс. „Вижте колко евреи са останали в Абхазия, в Южна Осетия, в Приднестровието“, отбеляза многозначително той. Впрочем, добави Зиселс, евреите могат да заминат за Израел например, а пък кримските татари, най-застрашени според него, няма къде да ходят.

Какво тревожи кримските татари?

Най-вече реалната перспектива да останат без подслон. Започнали да се връщат в историческата си родина след депортацията (през 1944 г., б. пр.), мнозина кримски татари самоволно си построяват къщи на пустеещи терени – на ничия земя.

Али Хамзин нарича действията им „самовръщане“. Като причина сочи факта, че не само „кримските татари, но и всички останали жители на Крим, действали по този начин, не са могли да получат парцели за строеж, макар да са имали конституционното право“.

А украинските власти – оплака се той, – „след 1991 г. не свариха да приключат регулацията на строителни парцели за кримските татари“, тъй че 80 на сто от парцелите не са били легализирани и вписани в кадастровите книги. На което местните власти гледали през пръсти.

„Руските власти виждат нещата съвсем различно – казва Али Хамзин. – Може просто да вземат решение, че парцелът се конфискува. И да предпишат на стопанина, живял в къщата си от 10-15 години, да я разглоби и да я извози там, където му посочат.“

По думите на Хамзин само около Симферопол има към 300 селца на кримски татари, изникнали на „ничия“ земя. „Това са десетки хиляди семейства, на които може утре да бъде иззета земята, значи да останат без покрив над главата – обясни той. – И всичко ще е законно.“

Според Али Хамзин неразбирането на реалното положение в Крим може да предизвика твърде остър конфликт. Възможният опит да се отнемат парцелите на кримските татари, смята той, „ще отключи нова фаза от противопоставянето в непредсказуема и най-радикална форма, защото човек ще брани собствения си дом“.

Заплаха за целия свят

И Али Хамзин, и Йосиф Зиселс обаче призоваха германските журналисти да обърнат внимание не толкова проблемите на кримските татари или на евреите в Крим и в Украйна, а на първо място на една друга заплаха.

„Свидетели сме на опит да бъде променен световният ред – каза Зиселс. – Виждаме не само сблъсък между евразийската и европейската цивилизация, а сблъсък на първата половина от 20-и с първата половина на 21-и век, на миролюбива Европа, склонна към компромиси и споразумения, с грубата политика на силата, водена от Русия.“

Ако Европа заедно със САЩ не намерят сили да спрат Москва, тази безнаказаност според него ще вдъхнови Кремъл за нови агресивни действия. „Колко ли трябва още да заграби Русия – пита Зиселс, – за да схване Европа, че не става дума за Украйна, а за опазване на европейската цивилизация?“

Днешният световен ред е застрашен и според Али Хамзин. В тази връзка той остро осъди подписалите Будапещенския меморандум от 1994 г., нарече (първия украински президент Леонид) Кравчук „изменник на нацията“ и престъпник. Според Хамзин, „ако ядрените заряди още си бяха в украинските силози, то Русия не би посмяла да окупира Крим“.

 
 
Коментарите са изключени за Антисемитизмът в Украйна: измислици и реалност