Алтернативният туризъм у нас с ръст от 5%, от сектора оптимисти

| от |
България продължава да е невидима за света туристическа дестинация, това обаче може да се промени, ако страната ни заложи на развитието на екологичния, алтернативния и приключенския туризъм. Това коментира за БТА председателят на УС на Българската асоциация за алтернативен туризъм Любомир Попйорданов.
За да не остане това като добро пожелание, специалистът смята, че в бъдещата стратегия за развитие на туризма тези сегменти трябва да бъдат приоритизирани, така както правят например конкурентните ни дестинации – Гърция, Румъния и Сърбия.
Проектът „Дестинация Рила“, който правителството на Пламен Орешарски обмисля, не работи в полза на развитието на екотуризма и от гледна точка на Конституцията и закони такъв проект не трябва да се анонсира, защото е недопустим, категоричен е Попйорданов.
По данни на асоциацията от за тази година алтернативният туризъм очаква да отчете ръст от 5-6% спрямо предходната година, а географията му се разширява.
Този ръст се формира основно от чужденци, но се запазва и тенденцията на ръст на интереса и от български туристи.
zelenakushta
От 2009 г. асоциацията издава сертификат „Зелена къща“ за места за настаняване, щадящи природата, и до момента такъв документ притежават 30 къщи за гости, от общо около 1 200. По новия Закон за туризма в тези къщи може да се сервира домашно приготвена храна. Досега няма фалирали зелени къщи, а само промяна в собствеността, каза Попйорданов.
Сертификатът се актуализира на всеки три години. Сертификацията днес струва около 300 лева на обект – къща за гости, семеeн хотел или къмпинг, като зависи от броя на леглата, а годишно се плаща такса от 100 лева. Досега с отнет документ са били 6 къщи. Развитието на този вид екотуризъм пряко дава поминък на около 300 души, но има потенциал броят на сертифицираните къщи да се удвои, смята Попйорданов.
zelenikushti
Стимулирането на този туристически сегмент обаче се нуждае от редица нормативни промени, които да улеснят бизнеса и да го доближат до европейските норми на работа. Сред тях са промени в ресорни наредби към законите за храните и здравето, които да облекчат производителите на домашни храни и
занаятчиите. Идеята е да им се позволи в къщите за гости да предлагат бабините лютеници, сладка, туршии, мезета, занаятчийски изделия или това да бъде възможно и за собствениците на такива къщи да предлагат своя продукция на гостите си.
По този начин в населените места, където се развива екологичният туризъм, ще се осигури поминък и на хората, заети със земеделие, а туристите ще отнесат със себе си „зелени“ и „вкусни“ спомени.
Друг проблем е свързан с подготовката на планински водачи, което е на път да се разреши с наредба към Закона за туризъм, която се очаква да е готова в края на годината. В нея от асоциацията настояват да се въведат ясни критерии свързани с учебния процес и държавния изпит, както и
тежестта на материите, които се изучават, като се предвиди задълбочаване на познанията в посока геология, биоразнообразие, жива природа – информация, която се очаква от туристите.
Глътка въздух за заетите в бизнеса ще бъде и предложението да отпадне изискването, пенсионери, които стопанисват къщи за гости, да се третират от НАП като самоосигуряващи се лица, каза Попйорданов. Изискването е въведено от предишния финансов министър, което е довело до
изчезването на много къщи за гости в Странджа, Родопите.
Zelena_kushta
От асоциацията се надяват вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева да вземе предвид тяхното предложение. Това ще върне в бизнеса много къщи и ще изсветли
други, които продължават да посрещат, но са се дерегистрирали.
Стимул за „зеленото“ предприемачество в туризма ще е развитието на биоземеделието, което чрез клъстерен принцип да бъде интегрирано в продукта „зелена“ къща.
По данни на асоциацията в сектора биоземеделие всяка година се отчита ръст от 10-15 на сто, но 90
на сто от тази продукция е предназначена за чужбина.
Предлаганият подход за обвързването на този вид земеделие с екологичния туризъм ще позволи на производителите да преоткрият и българския пазар, смята Попйорданов. Подобна интеграция би
могла да се приложи и по отношение на производителите на колела, като този сегмент също бележи постоянен ръст на производството в България, както и малките бутикови изби.
Родопите са безспорен лидер в дестинациите за алтернативен туризъм както за българските, така
и за чуждестранните гости, където е и най-голямата мрежа от къщи за гости, отбеляза експертът. Най-интригуващата нова дестинация е „Източните Родопи“, напомни Попйорданов.
С голям потенциал е западна Стара планина, която към момента е популярна само с Белоградчик.
Странджа е с голям потенциал, но в момента развитието на този вид туризъм там е в застой, каза Попйорданов. Има много, включително международни проекти, предполагащи повече внимание
към вътрешната ни „Дестинация Дунав“, както и териториите на България покрай т. нар. Желязна завеса.
Почивката в къщи за гости се предпочита предимно от семейства със среден и над средния семеен бюджет като алтернативна почивка за дълги уикенди, събота-неделя или за лятна ваканция. Това са предимно млади хора (често с деца), които за запалени почитатели на велопоходите, обиколките с коне, спускането по бързите реки, вкусната домашна храна, зеленчуците и плодовете с вкус и съзвучието на мислите с природата, хора – с опит на пътешественици.
До къщите не се стига с масовия транспорт, което има и своето очарование, заради възможността да
 попаднеш „извън времето“. Такава почивка не е от евтините, например за предстоящите празници по Коледа и Нова година най-ниската оферта за три нощувки с празнична вечеря е около 250
 лева на човек.
Добрите зелени къщи отдавна са резервирани, отбеляза Попйорданов. Освен чрез Интернет,
почитателите на този вид туризъм може да намерят своето приключение и от  пътеводител, издаден от асоциацията, с данни за зелените къщи и маршрути към тях. Той се разпространява
безплатно чрез мрежата от къщите и чрез някои информационни туристически центрове.
 
 

Къде отиват мазнините, когато сваляме килограми

| от chronicle.bg, по iflscience.com |

Диетите и хранителните режими често са в устите на хората. Оказва се обаче, че има много митове за свалянето на килограми. Някои хора смятат, че мазнините се превръщат в енергия или топлина. Други пък твърдят, че се секретират или направо, че се превръщат в мускули.

Всъщност това съвсем не е така. Андрю Браун от Университетът на Ню Саут Уейлс и австралийският физик и тв водещ Рубен Мийрман откриват, че когато губим мазнини, всъщност ги издишваме.

„Царува стряскащо незнание около метаболичните процеси при отслабване“, казва Браун. Мийрман добавя: „Правилният отговор е, че по-голямата част от подкожната мазнина се издишва под формата на въглероден диоксид. Отива във въздуха.“

Те са изчислили, че за да загубим 10 килограма мазнини, ще ни трябват 29 килограма кислород, а ще произведем 28 килограма въглероден диоксид и 11 килограма вода.

Това, разбира се, не означава, че ако дишаме повече, ще отслабнем по-бързо. Означава само, че ще ни стане лошо и можем да загубим съзнание.

 

 
 

Първи поглед към Game of Thrones 7

| от chronicle.bg |

Зимата дойде, но Game of Thrones 7 – не. Новият сезон на култовото шоу ще се появи на малкия екран отново едва през лятото на 2017 г,. Ако дотогава има половин година, то това не значи, че по сериала не се работи. Вече може да видите и първи кадри от онова, което ни очаква.

Те се появяват в кратко видео на HBO за онова, което да очакваме от канала през 2017 година. Въпреки че виждаме само няколко кадъра от сериала по книгите на Джордж Р.Р. Мартин, те ни дават яснота за едно – зимата идва и тя е сезонът на Старките.

Вижте видеото за сериалите, които ще гледаме през 2017 година, в галерията – кадри от GoT7. Кога последно сте виждали Аря на кон?

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.