АФП: Българският бизнес успява в специфични ниши

| от |

Икономическите перспективи пред България може да не са оптимистични, но не и за хора като производителя на велосипедите „Драг“ Драгомир Кузов.

1

Той е нов тип предприемач в най-бедната страна-членка на Европейския съюз, правещ бизнес в специфична ниша, пише Франс прес, цитирани от БГНЕС.

„Моят девиз е: „Аз вярвам“, споделя усмихнат 52-годишният енергичен бивш състезател по колоездене. „Ние, българите имаме голям шанс да успеем в нишовите сегменти. Там има евтин ръчен труд, творчество, иновации и възможност за проектиране на оригинални продукти“, добавя той.

Времената за България са тежки и в икономическо, и в политическо отношение. Преди малко повече от година правителството на Бойко Борисов и ГЕРБ подаде оставката си на фона на масови протести. Около милион българи, включително много от най-добре квалифицираните, са напуснали своята страна през последните 25 години след като падна комунизма, припомня Франс прес.

На 1 януари българите получиха пълна свобода на движение в рамките на целия Европейски съюз, след като осем страни-членки, сред които Германия , Великобритания и Франция вдигнаха всички останали ограничения.

Преките чуждестранни инвестиции в България, която има население от 7,4 милиона души, са спаднали от 6,6 милиарда евро през 2008 до едва 1,4 милиарда през 2012.

Това превръща износа в изключително важен за икономическото развитие на страната. Две трети от него се пада на Евросъюза.

По времето на комунизма /1944-1989/ България изнасяше компютри, консервирани храни и оръжия, включително автомати Калашников за целия Съветски блок, но днес тези временна отдавна са отминали.

Страната ни основно разчита на износа на петролни продукти от рафинерията „Нефтохим“, собственост на руския петролен гигант „Лукойл“, и на медодобивния комбинат в Пирдоп, собственост на германския концерн „Арубис“. Но като цяло тя остава основно износител на земеделски продукти, отбелязва Франс прес.

Според данните на Българската стопанска камера България е най-големият износител в света на зърно, използвано за производството на зърнени закуски като мюсли. Тя е и номер две в света по износ на семена от кориандър, слънчогледови семена, патешко месо и консервирани череши.

В страната се произвеждат и части за автомобили – основен доставчик на сензори за въздушни възглавници, а също така се правят ски и сноубордове.

Но като цяло това производство невинаги е много изгодно за самата България, защото тези стоки се произвеждат за чуждестранни компании, които ги продават в чужбина с много по-добра печалба за себе си.

Ние трябва да се придвижим нагоре по веригата и от производител на отделни части и компоненти да се превърнем в производител на крайни продукти, коментира пред Франс прес Веселин Илиев от БСК. Това вече се случва и заедно с предприемчивите български бизнесмени търсим възможности за превръщане на страната в лидер в износа на нишови продукти, добавя Илиев.

Наред с производителя на колела от фирмата „Драг“, в България е разположено производството на Walltopia, HRT and Composite-X, най-големият производител в света на стени за катерене.

„Ние сме много енергични и умни. Иновациите са всичко“, заяви 43-годишният Ивайло Пенчев, собственикът на фирмата за стени за катерене. Ако в някакъв момент почувстваме, че това, което правим няма да ни отведе напред, изпадаме в паника и веднага измисляме нещо ново, добави той.

И Пенчев, и Кузов посочват като голям проблем лошия имидж на българските продукти в чужбина, както и изтичането на мозъци, което прави много трудно намирането на квалифицирани млади хора – това е жизненоважно за иновациите.

„Беше трудно да се убедят швейцарци, американци, французи и германци, че нещо „Произведено в България“ би могло да бъде по-добро, отколкото техните местни марки“, каза Пенчев. Кузов добавя: „Всички наши колела носят надпис: горди сме, че е произведено в България – желаем да подобрим българския образ. Жалкото е, че администрацията невинаги ни помага“. 

 
 

Една ябълка на ден…

| от |

Едно време на софийските психоаналитични семинари идваха големи имена от лаканианската школа във Франция. Неистово умни хора изнасяха лекции от трибуната, докато една шепа жадни за знания студенти и формиращи се аналитици стояха и ги слушаха. На всеки семинар обаче неизбежно се случваше нещо интересно. Горе-долу по средата пристигаше една жена с раница и по пет торби във всяка ръка, сядаше най-отзад и започваше да шушка с пликовете, вадейки от тях пластмасови бутилки с жълта течност, различни по големина чаши и кило ябълки, които започваше да реже с джобно ножче и да похапва с шумно дъвчене.

Оттогава ябълките винаги са ми били червена лампичка за опасност, а откакто журналистката Илиана Беновска превърна ябълката в символ на българската журналистика, положението не се подобри.

По време на последната пресконференция на Росен Плевнелиев като президент на България, тя опита да приложи любимия си журналистически прийом – да замери политика с ябълка. Вместо всичко да мине с ахване и шеги, както при изпращането на френския посланик Ксавие дьо Кабан или при победната пресконференция на Румен Радев, този път НСО се намеси веднага. Беновска бе изведена от залата за пресконференции под съпровода на развеселените погледи на другите журналисти и мрачната физиономия на президента Плевнелиев.

Не е фатално, че си имаме персонаж, който смесва цирк и журналистика, вдигайки посещенията в родните онлайн медии и рейтинга на телевизионни емисии. Всеки има изконното право да се направи за посмешище. Но никой няма право да сгромолясва и без това не особено високото ниво на българската журналистика, превръщайки сериозни събития в нелепа смесица между лош театър и епизод на „Съдби на кръстопът“.

Довечера малцина ще са разбрали какво е казал Плевнелиев по време не прощалната си реч, но всички ще са разбрали, че Беновска отново е вилняла и много хора ще кажат, че това е „истинската“ журналистика – да задаваш „неудобни“ въпроси, да наричаш нещата „с истинските им имена“ и да караш политиците „да се чувстват неудобно“.

В социалните мрежи вече се заговори за цензура, а някои дори поставиха въпрос дали е трябвало от НСО да извеждат Беновска.

Да, естествено, че е трябвало. И именно това щеше да се случи във всяка държава, която наричате нормална.

В задаването на смислени, неудобни въпроси има достойнство и смисъл. Но в опитите за унижаване на президентската институция и клоунизирането на едно събитие от сериозно политическо естество няма нищо достойно.

Беновска се държеше като Мел Гибсън в „Смело сърце“, когато героят му крещи „СВОБОДА“, докато го бесят, и така угаждаше на нарцистичната си потребност да вижда в себе си лицето на българската журналистика. Лошото е, че има опасност някой погрешка да привиди в нея „истински журналист“, „отдаден професионалист“ или „смел човек“.

Секс закачките, които си разменяше Беновска с ген. Радев и Слави Трифонов през ноември, бяха смешни. Помните – отново ябълки, полюции, кой е мъж и кой не е.  Само че една шега, повторена повече от веднъж, спира да бъде смешна и става в най-добрия случай досадна.

Една от мерите за успешна кариера е да знаеш кога да се оттеглиш. Беновска, време е. Политическата сцена и без това си има достатъчно клоунади.

 
 

12 роли на Джим Кери, които трябва да сте гледали

| от chronicle.bg |

Има филми и актьори, които трябва да присъстват в мозъчната ви видеотека. Да, да, „трябва“ звучи императивно, но наистина…как може да знаете какво е любов, ако не сте гледали Мерил Стрийп и Робърт Редфорд в „Извън Африка“ и какво може да знаете за актьорската игра, ако не сте гледали Де Ниро в „Шофьор на такси“?

Джим Кери е от онези актьори, които не се отличават с някаква бясна хубост, но имат по-важното: талант и специфични лица. Той е комик от доста ранна възраст, а кариерата му тръгва, когато напуска гимназия и започва да работи в комедийни клубове, за да подкрепи финансово семейството си.

Кери работи от време на време в телевизията и получава малки филмови роли, които в крайна сметка водят до сприятеляването му с Деймиън Уейънс. Оказва се, че братът на Уейънс – Кийнън Айвъри Уейънс – подготвял комедийно шоу за Fox. Шоуто се наричало In Living Color, а Кери получава работа в него. Единственият бял в шоуто, необичайният характер на Кери привлича вниманието на американците. В пресата е наричан „бялото момче от In Living Color“.

Успехът на Кери в In Living Color му спечелва главната роля в комедията „Ейс Вентура: зоодетектив“  (1994), чиято премиера е едва няколко месеца преди края на шоуто In Living Color. Филмът не се приема добре от критиците, но изненадващо става хит. През следващата година Кери играе в  „Маската“  и „От глупав по-глупав“ , като от втория филм печели $7 милиона.

След тези два филма вече е ясно: Кери е филмова звезда. През следващата година играе ролята на Гатанката в  „Батман завинаги“ , а после отново е в ролята на Ейс Вентура в „Ейс Вентура: Повикът на дивото“ .

Тези два филма му носят още два чека за няколко милиона долара. Предизвиква фурор когато се разкрива, че за следващия си филм („Кабелджията“) е получил $20 млн — рекордна сума за комедиен актьор. Вниманието, което се обръща на заплатата му, както и отрицателните отзиви и мрачния характер на героя в сравнение с предишните изпълнения на Кери, водят до провала на филма.

Въпреки постоянните успехи в комедията, Джим Кери поема предизвикателството и участва в „Шоуто на Труман“ (1998). Ролята му в този филм му донася Златен глобус за най-добра мъжка роля в драматичен филм.

Тъй като днес Кери празнува своя 55-ти рожден ден (абсурдно, но факт), ви предлагаме да разгледате галерията с 12-те ни любими негови роли.

 
 

Най-интересното от хип-хоп сцената на едно място

| от chronicle.bg |

Тази година започва много силно за хип-хоп сцената в България. След няколко ударни партита от началото на януари в края му идва моментът за кулминацията – Back To The Unity. Това е платформа, която събира в себе си есенцията на българската хип-хоп сцена.

За пореден път на една сцена ще се качат както утвърдени имена в жанра, така и обещаващи млади таланти. Това са Нокаут, X-Team, F.O., Stick Insect, Atila, 5 o’clock, Keranov & Jay, Feel, Secta, Splitkid, Homelesz, DIS, Logo5, So Called Crew, Sistah/187, DJ Akasha, Ума и Дума, F-act & vWhy, DJ Unkle Billy, МС Нема & Chibook, Mish Mash.

Това ще бъде осмото издание на Back To The Unity, като всяко следващо набира все повече скорост. Неслучайно си печели славата на едно от най-големите меропроприятия за хип-хоп в България. Традиционно това се превръща в мястото, където артистите се обединяват за качествена и неопетнена българска музика.

Back To The Unity ще се състои на 27 януари в Mixtape 5, а вратите отварят точно в 21.00 ч. Билети – на касите на Ticketlogic.