Абсурдна война, без победители

| от |

Всяко примирие е по-добро от войната, защото не умират хора. Но дали всяко примирие действително води до мир? И има ли победители в необявената война в Украйна? Руски експерти отговарят на тези въпроси, пише Дойче веле.

На срещата върха на НАТО в Нюпорт украинският президент Петро Порошенко изрази готовност да подпише споразумение за примирие. Според Москва, в основата на документа стои т. нар. „мирен план“, предложен в навечерието на срещата от руския президент Владимир Путин. Киев, на свой ред, смята, че става дума за мирния план на украинския президент Петро Порошенко.

Победа за Путин ли е това, че Порошенко се съгласи на примирие? На въпросите на Дойче веле отговарят главният редактор на списание „Русия в глобалната политика“ и председател на неправителствената организация „Съвет по външната и отбранителна политика“ Фьодор Лукянов и политологът Александър Голц.

Според Голц, съгласието на Порошенко да подпише примирие е победа за Путин: „Смятам за капитална грешка самото решение на украинските власти да водят „антитерористична операция“ в Източна Украйна. Тук нямам предвидв политическите съображения, а това, че от военна гледна точка е невъзможно да се извоюва победа в такава война. Примирие? Слава Богу, че няма да загиват повече хора“, казва Александър Голц.

Фьодор Лукянов е на мнение, че думата „победа“ в случая изобщо не бива да се използва, защото е прекалено високопарна. Не се знае освен това колко трайно ще е примирието. „Очевидно е обаче, че Владимир Путин върна инициативата в свои ръце: той е този, който определя динамиката на ставащото, докато украинската страна е принудена да реагира на действията му. За Путин това е много важно“, изтъква Лукянов.

Отложен конфликт, който ще струва скъпо и на двете страни

Всъщност всяко примирие означава замразяване на конфликта, единодушни са двамата експерти. „Това е единият вариант, и то много вероятен. В случай на спиране на огъня, не виждам, честно казано, как Киев би могъл да възстанови юрисдикцията си над тези територии без военна сила. Та той дори и с военна сила не би могъл да го постигне! Ето защо подобен преходен статут на Донбас е напълно възможен“, посочва Фьодор Лукянов.

Според Александър Голц, целият мирен план е доста безсмислен, защото е приет под натиска на НАТО. „Това означава, че обширните територии на Донецк и Луганск ще се окажат под контрола на сепаратистите. И ще възникне тенденция към превръщането на тези територии в самопровъзгласили се самостоятелни републики, по подобие на Приднестровието, Южна Осетия и Абхазия“, прогнозира експертът.

Подобно развитие е нежелателно, изтъква Фьодор Лукянов. „Ситуация като тази в Приднестровието има редица недостатъци за Москва: тя е свързана с финансови отговорности, а същевременно е и източник на „постоянно напрежение“ в рамките на международните отношения. Поради неуредения статут не е възможно също така да се влагат капитали и да се привличат нови инвестиции. Ето защо, според мен, Москва иска Донбас да си остане част от украинската държава, но на основата на широка автономия“, изтъква експертът.

Ще се задоволи ли Москва само с Донецк и Луганск?

До последния момент преди подписването на примирието в района на Мариупол се водеха ожесточени боеве. Украйна уверява, че там действат редовни части на руската армия. Нима Русия наистина е осъзнала това, че без прокарването на сухопътен коридор, анексирането на Крим ще се превърне в непосилно бреме за бюджета на страната? Може ли да се очаква, че примирието ще бъде нарушено, преди да е започнало?

По-нататъшни действия, в други украински области би означавало задълбочаване на конфликта между Русия и западните държави, смята Александър Голц. Според него, НАТО вече не е готов да се самозалъгва и да се поддава на празните обещания на Москва, чиито думи и дела вече многократно се разминават. Участниците в Срещата на върха в Нюпорт неслучайно се отнесоха твърде резервирано към примирието, предложено от Путин, изтъква експертът. Лидерите на страните от НАТО настояват Русия да изтегли частите си от територията на Украйна и да преустанови подръжката на сепаратистите с оръжие и бойци.

Война, в която има само губещи

Трудно е да се каже дали самият Кремъл се смята за губеща страна, сочи Александър Голц. „Възниква един вид „босненски вариант“, когато оспорваните територии фактически се поделят между участниците в конфликта. Всичко зависи от поставената цел. Ако Русия поеме курс на абсолютна изолация от Запада, Кремъл едва ли ще гледа на създалата се ситуация като на поражение“, обобщава експертът.

Фьодор Лукянов е убеден, че войната е резултат от стратегически грешки, направени от всички участници в конфликта в дълъг период от време. „Натрупаните грешки доведоха, за съжаление, до взрив“, казва той. Според него, в тази необявена война има само губещи: „Войната отне много човешки живот, нанесе големи разрушения и не доведе до нищо“, заключава експертът.

 
 

Нов робот се намесва в борбата със сърдечната недостатъчност

| от chronicle.bg |

Учени от Харвардския университет и Детската болница на Бостън са разработили нов тип робот, който помага на сърцето да тупти.

Роботът е направен от специална мека тъкан и се увива около сърцето, без да използва механични компоненти (какъвто е случаят със сегашните помпи за сърце).

Уникалността на робота идва от липсата на нужда от вмешателство в сърцето или кръвта. Тоест, пациентите не бива да се притесняват от запушване на помпата и да пият лекарства за разреждане на кръвта, които изискват редовно лабораторно контролиране и съответно създават дискомфорт.

Роботът до голяма степен пресъздава самото сърце.

Той е направен от тънък силиконов ръкав, в който са сложени малки пневматични моторчета. Те се захранват от въздушна помпа. Част от моторчетата разширяват и свиват ръкава, а друга част леко го завъртат. Така движението на сърцето по време на тупнете се симулира максимално точно.

При клинични тестове със сърца на прасета, които са имали капацитет 45% от нормалния, роботът е успял да ги възстанови до 97% от капацитета им.

Учените вече са изчислили, че роботът им може да помогне на 140 000 души със сърдечни проблеми. Устройството може да се използва и за поддържане на минимални жизнени показатели на сърцето докато пациентът чака донор.

Учените казаха, че роботът все още не е тестван с човешко сърце и предстои още работа преди да е готов за това. Те смятат, че са доказали концепцията и че технологията ще може да се използва и за други органи, които се нуждаят от асистенция, за да функционират.

Източник: Engadget

 
 

Няма да повярвате колко много това момиче прилича на Ариана Гранде

| от |

Тийн идолката Ариана Гранде си има двойничка. Едно към едно!

Името й е Джаки Васкес и 20-годишната американка наистина е абсолютно копие на поп звездата.

Заради приликата си с Гранде, Джаки вече има малка армия от над 200 000 последователи в Instagram, а дори певицата е коментирала част от снимките й, невярвайки на колко много всъщност двете си приличат.

„Ариана коментира една от снимките ми, след като един от братовчедите й й казал, че ме е помислил за нея и не можех да повярвам”, споделя Джаки.

Васкес работи като сервитьорка във Вирджиния и посетители в ресторанта постоянно искат снимки с нея.

„Хората започнаха да ми казват, че изглеждам като Ариана през 2010-а. Оттогава още не мога да осъзная колко много си приличаме”, казва още Джаки.

В галерията може да видите още за Джаки Васкес. Опитайте се да я различите от Ариана Гранде.

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.