70 години от свалянето на блокадата на Ленинград

| от |

Встреча бойцов двух фронтов

На 27 януари в Руската федерация се отбелязва Денят на свалянето на блокадата на Ленинград през Втората световна война. Преди 70 години съветските войски напълно освободиха града на Нева от фашистката обсада, продължила почти 900 дена. Днес (26 януари) в Санкт Петербург, тогава Ленинград, стартира маратонът „Пътят на Живота” и се проведе военноисторическа възстановка „В зоната на пробива”.

Обсадата на Ленинград от фашистките войски започва на 8 септември 1941 г. А пълното освобождаване става на 27 януари 1944-та. Героичната защита на Ленинград изиграва важна роля в ключовите битки през онези години, а също така е повлияла върху изхода на войната, казва историкът Юрий Рубцов:

– Не само фактът за пълното сваляне на блокадата през януари 1944 г., но и всички етапи на отбраната на града са променяли и стратегическите планове на воюващите страни. Сам по себе си фактът, че градът в продължение на почти 900 дена, намирайки се отначало под пълна, а после под частична блокада, е издържал, е оказвал деморализиращо действие на немските и финландските войници. Тръгвайки към Ленинград през септември 1941 г., те са били убедени, че ще завземат града за един-два месеца.

ВОВ 1941-1945

С всяка година свидетелите на онези дни стават все по-малко. Зинаида Шевкуненко е била на седем години, когато е започнала войната. В обсадения град тя е прекарала година и половина. Тогавашната ученичка в първи клас не е разбрала веднага целия ужас на ставащото. Било много страшно, глад и студ, споделя Зинаида Шевкуненко спомените си:

– Бомбардираха обикновено през нощта, но в блока ни имаше бомбоубежище. Ние отивахме там, седяхме и дори спяхме седнали. По-късно започнаха да обстрелват града. Отначало бяхме живи аз, сестра ми, брат ми и майка ни. Но постепенно брат ми и сестра ми умряха и дълго време ние с майка ми живеехме двете. А когато останах сама, ме изпратиха в детски дом и ме изведоха от града.

Ленинград 1942 года

А Лидия Хомич, също жителка на обсадения град, въпреки младата си възраст остава до края в обсадения Ленинград и както е могла, така е помагала на гражданите да преодолеят блокадата:

– Имахме специално създадени отряди, в които имаше цигулари, симфонисти виолончелисти, пианисти. Децата рецитираха стихове, вокалистите пееха. Развозваха ни в различни места – в заводите, в болниците. Много често изнасяхме концерти в болничните стаи, където имаше лежащи ранени.

Жители Ленинграда в дни блокады

Най-паметните за мен дни са пробивът и свалянето на блокадата. Тогава преподавателката на музикалния ни клас организира концерт, посветен на победата на Червената армия на Ленинградския франт. Концертът се проведе на 28 януари 1944 г. и, разбира се, и до сега го помнят всички, които са останали живи.

Блокадный Ленинград

В чест на 70-годишнината от свалянето на блокадата в Санкт Петербург се откриха изложби и експозиции, посветени на събитията от онези дни. Някои райони в града на Нева са превърнати в „Улица на живота”: на тях временно са разположени противотанкови ежи, за да напомнят на съвременниците как е изглеждал градът през 1941-1944 г.

Гласът на Русия. Фото: Риа Новости

 
 

Детският хор на БНР с концерт в Европарламента

| от chronicle.bg, по bnr.bg |

С концерта на Детския радиохор в Европейския парламент в Брюксел започна десетдневното коледно турне в Белгия. Събитието е силно начало на културния обмен преди българското председателство на Европейския съюз през 2018 година.

Секретарят на Федерацията на европейските хорове и член на Световния хоров съвет, Жан-Пиер ван Авермат, поздрави изпълнителите и гостите.

Световноизвестните певци от Детския радиохор на БНР откриха програмата си с Химна на обединена Европа – „Ода на радостта“ от Л. Бетовен. В концерта им прозвучаха църковнославянски песнопения, фолклорни и коледарски песни и емблематични произведения от българската хорова класика като „Хубава си, Татковино“ на Ем. Манолов, „Родино мила“ на Б. Тричков и чудесната обработка на Н. Кауфман на „Хубава си, моя горо“.

По време на турнето малките певци ще гастролират в 9 града, ще се срещнат с българската общност в Белгия и ще изнесат концерт заедно с децата от Българското училище в Брюксел.

 
 

Китай покорява света с блокбастър и Мат Деймън

| от chronicle.bg, по BBC |

Въпреки дългогодишната традиция на Китай в киното, към момента страната не е произвеждала истински голям блокбастър. Това обаче е напът да се промени. „Великата китайска стена” е един от най-скъпите филми, снимани някога в Китай.

Живата легенда на китайското кино Джан Имоу режисира пищната лента, в която участват филмови икони като…Мат Деймън. Американската звезда има водеща роля във филма.

Мат Деймън играе чуждестранен наемник, който идва в Китай, за да краде барут. С това, че и персонажът му е чужденец се избягва въпросът за „избелването” на филмите.

Бюджетът на филма е най-малко 100 милиона долара – колаборация между САЩ и Китай. Сред приоритетите на китайското правителство е да разпространи по света културата си. Ако успее да развие филмовата си индустрия, страната ще развие и своята „мека сила”и да популяризира културата си така, както американските филми успяха да пренесат духа на Америка по света. Мат Деймън посочва, че нито за момент не е приемал филма като пропаганден инструмент.

„”Мисля, че светът ни е много по-добро място, когато говорим един с друг и работим заедно, и правим изкуство заедно”, казва той.

Джан Имоу, който е запознат много добре с политическите ограничения пред изкуството в САЩ, казва, че Холивуд също има своите рестрикции.

„Това е система, основата върху продуценти и компании. Доколкото става дума за креативност, не мисля, че има 100% свобода за който и да е режисьор по света. Работата на режисьора е да даде най-доброто от себе си в ситуация на ограничения”, казва той.

мат деймън великата китайска стена

 

 

 
 

Най-надценените актьори на 2016 г.

| от chronicle.bg |

2016 година беше година, пълна с филми, продължения, римейк версии. Как се отрази обаче тя на актьорите? Истината е, че мнозина от тях получават повече, отколкото са си изработили. Е, това със сигурност се дължи на дългогодишния им труд в предходните десетилетия.

Все пак Forbes събира на едно място звездите, които са получили през последната година колосални суми, за участието си в незначителни роли или в слаби филми, в които се появяват в по-малко от 2000 кадъра. А

ко се съотнесе това към боксофис успеха на филма, може да се сметне колко са получили тези звезди спрямо финансовите приходи на продукцията. Сметките включват последните три роли на актьорите от до средата на тази година.

Ето и тези, които са „най-надценени“ по отношение на заплащане.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.