7 % ръст на туристите в Пловдив през миналата година

| от |

По данни на Националния статистически институт през 2013 г. 14 261 туристи в повече са пренощували в град Пловдив, което е ръст от 7% в сравнение с предходната година.

Реализираните нощувки са се увеличили с 1%  и са общо 359 964 през 2013 г. Един аналитичен прочит на данните показва  по-ниска продължителност на престоя през 2013 г./1.7 дни/ в сравнение с 2012 г. /1.8 дни/, но задържане на процента заетост на легловата база от 24 % при увеличаване на броя на леглата през 2013г.

Rimski_stadion-400x252

Експертите от община Пловдив отчитат и покачване броя на индивидуалните посещения в града, което е видно и от ръста на посещенията в туристическите информационни центрове със 7% , и от увеличението на посещенията в музеите с 5%.

Дейности

2012 г.

2013 г.

Ръст/спад %

Пренощували лица

200 419

214 680

+7 %

Реализирани нощувки

357 463

           359 964

+1 %

Средна продължителност на престоя

1,8 %

1,7 %

-0,2 %

Заетост на легловата база

4 000 легла 2012

4 100 легла 2013

 24 %

24 %

%

Посещение на ТИЦ

18 586

20 032

+7 %

Посещение на музеите

192 179

202 057

+5 %

По данни на отдел „Категоризации“ към ОП „Туризъм“ през януари и февруари на 2014 г. общината бележи ръст в събираемостта на туристически данък и такси категоризации в размер на 25%.

За да се използват пълноценно наличните културно-исторически и природни ресурси на дестинация Пловдив и да се превърнат в активи за туризъм, през 2013 г. беше изработена 7-годишната стратегия за развитие на туризма в Пловдив 2014 -2020 г. Тя стъпва на обстойни маркетингови изследвания, фиксира целевите пазари и конкурентните дестинации, формулира ясни приоритети и реалистични цели. Стратегията планира конкретни мероприятия, насочени към формиране, промотиране и реализация на туристически пакети, включващи културни, бизнес, вино и гурме, събитийни, спортни и уикендови продукти. ОП „Туризъм“ вече разработи два такива пакета, които са предложени на туроператори и скоро ще бъдат на пазара.

Един добър пример за директен маркетинг на дестинацията, упражняван от общинско предприятие „Туризъм“ – Община Пловдив е Международната годишна среща на туроператорите, чието четвърто издание се подготвя за месец май 2014 г. До момента в нея вземат участие повече от 75 български и чуждестранни туристически компании. Международната среща е модел за устойчиво затвърждаване на мобилна и стегната форма на контакт между заинтересовани участници в туристическия бранш, с минимални капиталовложения за участниците и организаторите.

През  2013 година община Пловдив получи две престижни награди по време на специализираните изложения за туризъм – за най-атрактивно представяне и аранжиране на щанд на изложението за културен туризъм във Велико Търново и за най-успешна целогодишна туристическа дестинация за 2013 г. на регионалната борса в Пампорово. Туристическата 2014 г. стартира за община Пловдив с приза за Арт дестинация и принос в популяризирането на българската култура, получена на Международното туристическо изложение „Ваканция и Спа Експо“ в София.

Само преди 2 седмици Община Пловдив участва в 36-ото международно туристическо изложение IFT (International Fair of Tourism) в Белград от 27 февруари до 2 март 2014 г. Изложението е класирано като най-голямото туристическо събитие в Република Сърбия и Югоизточна Европа. Представянето на Пловдив бе организирано от Общинско предприятие „Туризъм“. Съседи на нашата община бяха представителите на Министерство на икономиката и енергетиката и на още десет общини и туристически фирми.

belgrad_borsa-291x300

Към щанда на Пловдив, който предлагаше рекламни материали за богатото културно-историческо наследство на града, бе проявен голям интерес от много чуждестранни туроператори и туристически агенти, организации и общини, туристически центрове, хотелиери. Чрез специално подготвена за форума анкета се установи, че Пловдив е познат на много от участниците и най-вече на посетителите в изложението.

Използвана бе възможността да се отправи покана към туроператори от Сърбия, Гърция, Турция, Черна гора, Унгария и Словакия за участие в Четвъртата международна среща на туроператорите, която ще се проведе в Пловдив от 14 до 18 май 2014 г.

На феноменален успех се радваха художествено изработените мартеници на пловдивската майсторка на народните занаяти Елена Драмова, с които на 1 март представителите на ОП „Туризъм“ закичиха участници и посетители на изложението.

Представянето на Пловдив като привлекателна туристическа дестинация, която предлага на всеки да се докосне до културно-историческите паметници и да отнесе със себе си частица от това наследство, бе оценено високо както от професионалистите в туристическия бранш, така и от посетителите на изложението в Белград.

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Първи поглед към Марго Роби като Тоня Хардинг

| от chronicle.bg |

През март миналата година стана ясно, че Марго Роби ще влезе в ролята на лошото момиче на фигурното пързаляне Тоня Хардинг. Роби ще бъде в главната роля в биографичния филм „Аз, Тоня”.

След месеци на спекулации Марго Роби беше уловена в ролята си за предстоящия филм.

*EXCLUSIVE* Margot Robbie tranforms into Tonya Harding for "I, Tonya" **WEB MUST CALL FOR PRICING**

Големият скандал в кариерата на Хардинг е свързана с наемането на човек, който да рани в крака конкурентката й Нанси Кериган, за не може да се състезава на Зимната олимпиада през 1994 година. Лесно се доказва, че нападателят, намушкал Кериган по време на тренировка, е нает от бодигарда на Хардинг.

Филмът, посветен на фигуристката, ще излезе през 2018 година.

За ролята си Марго Роби носи деветдесетарски дънки, протези на лицето и костюм, с който тялото й да изглежда по-едро.

 
 

Омара Портуондо празнува 70 години на сцената в София

| от chronicle.bg |

Омара Портуондо Buena Vista Social Club, която прослави кубинската култура по целия свят, ще отпразнува живота и музиката по най-подходящия възможен начин – със специално турне.

Кубинката ще отбележи своя 85-и рожден ден и 70 динамични години на сцената заедно с изключителни гост-звезди и ще ни припомни, че изкуството няма възраст, а само качество. По изрично желание на легендарната певица, София е една от спирките в тази фиеста, която ще отрази различни аспекти на дългата ѝ кариера, минавайки през най-обичаните класики, любовта ѝ към елегантното кабаре, паметните години с Buena Vista Social Club и настоящите ѝ творчески търсения.

На 28-и април, в зала 1 на НДК, Омара Портуондо ще ни отведе на едно задушевно прощално пътешествие с кубинската музика.

Omara_Portuondo_Sofia

Омара израства в Хавана. На 15 години започва да работи като танцьорка в бляскавия клуб Тропикана, където сестра ѝ е певица. Силата ѝ обаче също се оказва пеенето – от работата ѝ с пианиста Франко Емилио се ражда нов стил  –  “fillin” (feeling), а Омара се превръща в Кралицата на филинга – тази симбиоза между джаз и бразилска боса нова.

Кариерата ѝ се развива в женската формация Cuarteto D’Aida. По това време квартетът подгрява едни от най-големите звезди като Бени Море, Едит Пиаф, Бола де Ниеве и Нат Кинг Кол, а клуб Тропикана е в своя пик на популярност и успех.

В кризисната точка от американско-кубинските отношения сестра ѝ и много други музиканти остават в Маями. Омара решава да се върне в Куба, а там се е отворила празнина, благодарение на която  кариерата ѝ процъфтява – първо с реформирания Cuarteto D’Aida, а след 1967 г. и като солов артист.

През 1997 г., когато се очаква да намали темпото, проектът Buena Vista Social Club се отразява на творческия ѝ живот и известност по целия свят. Едноименният филм на Вим Вендерс предизвиква фурор, а Салман Рушди нарича годината „лятото на Buena Vista”.

Соловият албум на Омара от 2000 г. взима Грами, следват редица записи и турнета, както и звездни колаборации, като тази с кубинския джаз пианист Чучо Валдес. Тя е първата жена на поста Международен посланик на Червения кръст. В последните години има концерти по целия свят, от Royal Opera House в Лондон до Latin Passion festival в Хонконг.

На 28-и април в зала 1 на НДК ще имаме възможността да се докоснем до една ера, чийто завеси бавно и елегантно се спускат, оставяйки публиката винаги да иска още.

Билетите за концерта на Омара Портуондо са на цени от 50 до 110 лв. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg.