5 партии влизат в парламента, ако изборите са днес

| от |

Ако парламентарните избори са днес ГЕРБ получава 43.2%, а БСП 31.4%. Това сочат данните от социологическото проучване на Сова Харис по поръчка на БГНЕС.

ДПС получава 11.1%, България без цензура 7.3% и Реформаторският блок 7.1%. Според данните, получени от изследването, заявяващите, че със сигурност ще гласуват и вече са решили за кого, са малко над 50% от избирателите. Тези, които на открит въпрос отговарят, че ще гласуват и посочват конкретен избор, са 58%. Това ниво на активност е реалистично с оглед на установеното ниво на избирателна активност в страната. В абсолютни числа това представлява между 3 300 000 и 3 400 000 гласа. Трябва да поясним, че тази хипотеза издигаме на базата на наша експертна оценка, според която гласоподавателите в страната са около 5 800 000 души, се казва в анализа на Васил Тончев от Сова Харис.

Допълнителен стимул за повишаване на избирателната активност вероятно ще се окаже и възможността за използването на преференции. Близо 30% от гласоподавателите твърдят, че ще се възползват от това право. Много е вероятно вътрешните битки в партиите, на които станахме свидетели при подреждането на листите, да се окажат напразни, смята Тончев.

Получените резултати показват, че към настоящия момент 5 партии могат да разчитат, че ще влязат в следващия парламент. Това са: ГЕРБ, Коалицията около БСП, ДПС, Коалицията около ББЦ и Реформаторският блок. При така заявената активност за преодоляване на 4-процентната бариера ще са необходими между 130 000 и 140 000 гласа. Засега на Патриотичния фронт и на АБВ не им достигат по около 20 000 – 30 000 гласа, за да може някой от тях да стане 6-ти член на 43-тото Народно събрание. Останалите участници в изборната надпревара са далече от необходимия минимум, подчертава още той.

Подкрепата за партиите, които бяха в опозиция през последната година – ГЕРБ и традиционната десница – е укрепнала. Предварително може да се твърди, че ГЕРБ се очертава като следващия мандатоносител, тъй като ще получи най-много гласове. Излъчването на сила от позицията на бъдещ управляващ носи дивиденти на партията на Бойко Борисов. Същевременно обаче римейкът на незавършения минал мандат, който би се осъществил и под ръководството на същите лица, консолидира опонентите на ГЕРБ. Идеята за осъществяване на нов мандат на ГЕРБ изглежда непривлекателна и за широки среди на гражданското общество, смята Васил Тончев.

Традиционната десница в лицето на Реформаторския блок този път ще получи парламентарно присъствие. Отстояването на собствена политическа линия и заявените принципи от ръководството на Блока усилват синхрона с неговите симпатизанти. Може би най-после лидерите на РБ прозряха, че в политиката поддържането на стратегическа линия за сметка на краткосрочни компромиси е верният път към успеха.

Нивото на подкрепа, което регистрираме в изследването, показва, че има реален шанс БСП да се отърси от неблагоприятния ефект от опита чрез коалиция с ДПС да проведе очакваната от левия електорат социална политика. Дори с начина си на избор на нов председател и с реденето на листите БСП доказа, че е демократична структура. Това означава, че в случая са важни не толкова личностите, а политиките. Обръщането към автентичните леви ценности може да осигури добра платформа на социалистите не само в перспектива, но дори и на предстоящите избори, смятат от Сова Харис.

От ДПС можем да очакваме добра вътрешна консолидация, която да гарантира на Движението мястото на балансьор на политическата сцена. Партията на Лютви Местан обаче има проблем в отношенията си с гражданското общество и другите основни политически субекти. С основание можем да твърдим, че ако ДПС не преразгледа позициите си сега, ще се изправи пред сериозни проблеми в бъдеще.

Новият момент в настоящата ситуация е присъствието на партията, водена от Николай Бареков. ББЦ е на път да заеме място в центъра на политическото пространство, което да й отреди съществена роля при формирането на следващите парламентарни конфигурации. Изглежда, че новият член на коалицията – ЛИДЕР – се вписва добре в характеристиките на поддръжниците на проекта. Сега структурата изглежда по-хомогенна и шансовете й за значително присъствие в следващия парламент се стабилизират и нарастват. Тепърва ще се регистрира електоралният ефект от присъединяването на новия член, смята Тончев.

АТАКА засега не показва признаци за реанимация. Нишата на националистите по-скоро може да бъде заета от новото обединение между НФСБ и ВМРО-БНД. С предлагания от тази конфигурация много по-овладян модел на национализъм, шансовете й са за доста по-дълъг живот от един парламентарен мандат.

Според Тончев на предстоящите избори АБВ ще получи втори шанс да се опита да спечели значимо присъствие в политическия живот на страната. Като че ли обаче за левите избиратели става все по-трудно да различат политическата линия на партията на Георги Първанов от тази на утвърдената левица. Това неминуемо се отразява на електоралния резултат на формацията на бившия президент.

Структурата на политическите предпочитания в голяма степен възпроизвежда тази от предишната година. Ако на предстоящите избори тези резултати се потвърдят в значителна степен, можем с основание да предположим, че ще бъде много трудно да се състави устойчива конфигурация за следващо мнозинство. Най-вероятно дори два политически субекта няма да са достатъчни, за да се гарантира подкрепа за следващо управление. Може би е дошло времето, когато под въздействието на граждански натиск политиците у нас ще бъдат принудени да сключват споразумения за управление открито пред лицето на обществеността и по този начин да се изграждат коалиции – върху изпълнението на определени ангажименти и политики, а не на базата на задкулисни договорки. Най-вероятно в близко бъдеще ще се наложи често да гласуваме, за да можем да изчистим политическата си система, смята още той.

Отношението към най-изявените политически дейци регистрираме чрез два индикатора. Виждаме, че в обществените нагласи има съществена разлика между доверието към даден политик и оценката за него като водеща политическа фигура в страна

 
 

Photoshop битката за Тейлър Суифт

| от chronicle.bg |

Певицата Тейлър Суифт стана повод за ожесточено състезание на фотошоп майстори от целия свят.

Тя беше заснета наведена, с разперени ръце. Това беше достатъчно, за да започне поредицата от фотошоп изпълнения, които я пренасят на различни места в различен контекст – яхнала ракета със знамето на САЩ в ръце например.

Затова обичаме интернет!

Вижте в галерията най-добрите попадения.

 
 

„Западен свят“ задмина Game of Thrones

| от chronicle.bg |

Последният епизод от първи сезон на сериала „Западен свят“ привлече 2.2 милиона зрители. Спрямо първия епизод, излъчен през октомври, зрителите на шоуто са се увеличили повече от два пъти.

Със средно по 12 милиона зрители на всички платформи, „Западен свят“ се превръща в най-гледания първи сезон на сериал по HBO.

Шоуто е определяно като търговски успех, като освен това се радва и на доброто отнишение на критиката. То се приема за първия наистина голям хит на HBO от януари 2014 година насам, когато започна „Истински детектив“.

Какво не знаете за актьорите от „Западен свят“.

 
 

Звезделина от Mint Stories: Истории за мода с ментов привкус

| от Зорница Аспарухова |

Запознайте се със Звезделина – професионален “инфлуенсър”. Преди две години и половина, тя и нейният приятел Калоян решават, че животът е прекалено кратък, за да го прекарат в офис и в правене на безинтересни неща и така създават личното си интернет пространство Mint Stories. Сега казват, че се случва да не спят от вълнение заради някоя история, която им предстои да разкажат или да заснемат.

Много от постовете в Mint Stories са свързани с модни течения, комбинации и онези неща, които Звезделина вярва, че читателите й ще харесат. А те са близо 9 000 във Facebook и Instagram.

звезделина цолова

За какво пишат? За всичко, което се радва на лайкове – освен модата, това са пътешествията, храната. Започват без дългосрочен план: „Наистина нямах никаква представа, че ще пиша точно за това или че ще правя нещо подобно вече толкова време. Блогът стана от само себе си това, което е. Харесва ми безкрайната свобода, която ми дава.”

Mint Stories е най-дълготрайното “работно място” на Звезделина.

В тази фотосесия Звезделина е с бижута и аксесоари Folli Follie, чиято глобална стратегия е да работят с модни инфлуенсъри от цял свят. Марката я избра, за да покани своите последователи в магазина на Follie Follie в Paradise Center в четвъртък, 8 декември.

звезделина цолова

Всички фенове на марката или нейни последователи, които посетят магазина на Folli Follie в Paradise Center утре от 17 до 20 часа, ще ползват отстъпка за пазаруване в размер на 30%, както и идеи за комбиниране на красивите аксесоари от Звезделина.

звезделина цолова

Задачата на Звезделина е да покаже своя стил в огромната колекция от пръстени, гривни, чанти и колиета. „Категорично Lady Bubble ми е сред любимата серия този сезон, но не мога да пропусна и среброто – Fashionably Silver, което ми е слабост. Харесват ми по-изчистените и нежни модели и тези две колекции съчетават именно това.“ Звезделина се спира на два масивни пръстена, гривна и колие. Не комбинира всичко едновременно, а ги съчетава с различни визии в червено, черно и актуалното за сезона – златисто.

звезделина цолова

В тоалета й присъства и часовник – едно от нещата, които отдавна не са просто практична вещ, а по-скоро задължителен аксесоар. И разбира се, какво е една жена без чанта. Звезделина избира кожена чанта за едно рамо в златисто.

звезделина цолова

„Модата е нещо абстрактно. Винаги има нужда от това, да й се внесе малко живот и душа, било то чрез собствена интерпретация или нов прочит, например“, казва Звезделина.

„По-студеното време позволява много повече заигравка с топлите аксесоари. Разбира се, не забравям и любимите ми часовници, без които не излизам, дългите колиета и по-големите чанти, които отново превзеха гардероба ми”. Но все пак най-добрата „модна униформа“ според блогърката, са доброто настроение и усмивката.

звезделина цолова

Звезделина има няколко основни принципа, когато става дума за празници: „винаги да избира нещо ново и да избягва да се облича в черно или други тъмни нюанси.”

За подарък най-често избираните от нея неща са аксесоарите.

звезделина цолова

“Не знам защо, но моето семейство упорито ги пренебрегва или просто свикнаха да разчитат на мен за тези детайли. Миналата година подарих на баща ми стилен черен часовник, който му гравирах с послание – сега всеки ден е на ръката му. С майка ми сме на мнение, че още една чанта никога не е излишна. Обичам да подарявам неща, от които даденият човек има нужда.“

Място: NEA flower shop

Фотограф: Калоян Христов

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?