13 юни 2005 – срамният ден за западната журналистика

| от | | |

Mitko Dimitroff

Връщаме се 9 години назад във времето, когато дванадесет съдебни заседатели единодушно оправдаха Майкъл Джаксън по 14-те обвинения, включително за блудство с дете и предлагане на алкохол на непълнолетен. Би било интересно да се помисли как историята ще оцени и запомни този скалъпен съдебен фарс. Възможно е като пример за западняшката обсебеност от поп знаменитостите. Може би като линч през 21 век. Но реалистичният прочит на събитието се доближава най-вече до един от най-срамните епизоди в историята на журналистиката. Ако се върнем в периода на процеса и прегледаме вестникарските архиви и изгледаме часовете телевизионни репортажи, ще разберем истинската величина на медийното падение и това се отнася за цялата индустрия. Трудно е да се резюмират осем часа показания в две изречения и да бъде спазена точността, предвид това, че медиите бяха обсебени от манията за рейтинг.

Trial-Photos-June-2005-June-1-2005-michael-jackson-11318649-657-819

Във времето на непрекъснато течащи новини и блогове, как се устоява на изкушението да напуснеш съдебната зала при първа възможност, за да повториш последните неприлични твърдения, дори ако това означава да пропуснеш част от показанията? Това бяха медии, изгубили всякакъв самоконтрол. Количеството на чистата пропаганда, едностранчивост, изкривяване и дезинформация е огромно. Ако бъдат прочетени съдебните стенограми и сравнени с вестникарските статии, се оказва, че нищо от процеса не е такова, каквото е представяно и по нищо не прилича на това, което действително се е случило в съдебната зала. Прочитът на стенограмите излюстрира безкраен парад от слаби свидетели на обвинението, непрекъснато противоречащи си и сриващи се при кръстосан разпит, а вестниците и телевизиите ден след ден повтарят отвратителни обвинения и зловещи инсинуации.

На 18 ноември 2003 г., 17 шерифи нахлуват в имението на Краля на попа Невърленд. Щом се разчува новината за обиска, новинарските канали зарязват програмата си и превключват на 24 часово отразяване. Когато става ясно, че Джаксън е обвинен в гавра с малкия оцелял след раково заболяване Гавин Арвизо, който държеше ръката му във филма на Мартин Башир, медиите обезумяват. Дотолкова са обсебени от скандала, че една терористична атака в Туриця остава неотразена, като само CNN си прави труда да предаде общата пресконференция на Джордж Буш и Тони Блеър по повод трагедията. Трите основни телевизионни мрежи незабавно започват да излъчват едночасови специални репортажи по случая Джаксън, очевидно без да ги спира фактът, че все още нищо не се знае за обвиненията, а прокурорите не отговарят на въпроси. CBS посвещава цял епизод от „48 Hours Investigates” на ареста, докато “Dateline” на NBC и „20/20” на ABC също набързо скалъпва специални епизоди за Майкъл. Два дни след обиска в Невърленд и дори преди самият обвиняем да бъде арестуван, VH1 обявява половинчасов документален филм наречен „Секс скандала с Майкъл Джаксън”. Daily Variety описва историята с Джаксън като „изпратена от бога за медийните издания, особено за кабелните новинарски канали и местните станции, които се борят да повишат рейтингите си преди последната седмица на най-важната ноемврийска надпревара.” В сравнение с предходните седмици Accsess Holliwood повишава рейтинга си с 10%, Entertainment tonight и Extra достигат най-високата си гледаемост за сезона, Celebrity Justice са зарадвани с 8% повишен рейтинг. Вестниците реагират също толкова истерично, колкото и ТV станциите. „Извратен!” пише New York Daily News, „Джако, как ще се измъкнеш този път?” предизвиква го New York Post. Най-големия британски вестник The Sun публикува статия озаглавена „He’s Bad, He’s Dangerous, He’s History”. Творението нарича Джаксън „бившия черен и бивша суперзвезда”, „ненормален” и „извратен индивид” и призовава да му отнемат децата. „Ако не беше поп идол с купища пари, зад които да се скрие, щяха да го хванат още преди години” се казва в статията. Окуражени от голямата аудиенция, която им осигурява скандалът, медийните издания продължават да се възползват от случая по всички възможни начини. Том Синклер от Entertainment Weekly пише „От най-просташкия таблоиден репортер, до най-чистичкия новинар се бореха да запълнят колонките и телевизионното си време със сензации и коментари за Майкъл Джаксън”. „Натискът върху новинарите е огромен” заявява пред Синклер адвокат Харланд Браун. „Адвокати, за които никога не сме чували се появяват по телевизията и говорят за случаи, с които нямат нищо общо.”. Синклер добавя „И не само адвокати. Всички, от лекари, писатели, психиатри до служители в заведения за бързо хранене, които някога са сервирали на Краля, се тълпят по телевизии и вестници.” Докато медиите са заети да настояват пред лекари-шарлатани и далечни познати на Джаксън за мнението им, прокурорският екип започва да демонстрира крайно съмнително поведение, но на медиите не им пука. По време на обиска в Невърленд областния прокурор Том Снедън и неговите служители нарушават условията на заповедите за обиск, като влизат в кабинета на Майкъл Джаксън и прибрат множество несвързани със случая бизнес документи. Незаконно е обискиран и офисът на частен детектив работещ за защитата на Краля на попа и конфискуват (открадват) документи на защитата от дома на личния секретар на легендарната звезда. Освен това Снедън променя основни елементи в своето обвинение щом се появяват доказателства, опровергаващи твърденията на сем. Арвизо. Когато разбира за два видеозаписа с интервюта на цялото семейство, в които Арвизо хвалят Майкъл и отричат всякакво насилие от негова страна, той представя обвинение в заговор, претендирайки, че семейството е било принуждавано да лъже против волята си. През януари 2004 адвокат Марк Джерагос обявява по NBC, че певецът има „желязно алиби” за датите посочени от обвинението. Когато през април е повдигнато ново обвинение в заговор, датите на посегателствата биват променени с две седмици. По-късно Снедън е хванат при опит да подправи доказателство с пръстови отпечатъци, като позволява на ищеца Гавин Арвизо да държи в ръцете си няколко порно списания по време на предварителното изслушване, след което ги изпраща за анализ на отпечатъците. Повечето медии не само пропускат тези съмнителни, а понякога и направо незаконни действия на прокуратурата, напротив – сякаш са доволни да повтарят тяхната изобличителна пропаганда, въпреки пълната липса на подкрепящи доказателства. Дни след ареста на Джаксън, Даян Даймънд се появява в предаването на Лари Кинг, където говори за „куп любовни писма”, които уж Джаксън е писал на Гавин Арвизо. „Някой знае ли за съществуването на тези писма?” пита Кинг. „Абсолютно,” отговаря Даймънд. „Аз знам. Абсолютно съм сигурна, че те съществуват.” „Даян, вие чели ли сте ги?” „Не, не съм ги чела.” Даймънд признава, че дори не ги е виждала, нито ги е чела, но знае за тях от „високопоставени полицейски източници”. Но подобни писма така и не се появяват. Когато Даймънд казава, че знае със сигурност за съществуването им, тя основава коментарите си единствено върху думите на полицейските източници. В най-добрият случай те папагалски повтарят обвиненията на Арвизо на доверие. В най-лошият историята е фабрикувна, за да омърси името на Майкъл Джаксън. Но и в двата случая, историята обикаля света, без капчица доказателство, което да я подкрепя.

Повече от година изминава между ареста на Краля и началото на процеса и медиите са принудени да запълват промеждутъка както могат. Те знаят, че има съдебна заповед, която забранява на Джаксън да говори по случая, следователно той е безсилен да ги опровергае. От симпатизанти на обвинението изтичат различни документи, включително показанията дадени пред полицията от Джорди Чандлър. Гладните за скандали и сензации медии веднага им връхлитат. Същевременно телевизиите непрекъснато повтарят твърдения, продадени им от бивши служители на Джаксън, уволнени през 90-те години и ги представят за новини. Периодично изтичат и подробности от обвиненията на семейство Арвизо. Повечето издания отразяват тези истории като твърдения, а не като факти, но самото им количество и честото свързване на името на Майкъл с грозни сексуални посегателства, ведно с неговата невъзможност да ги опровергае, оказва опустошителен ефект върху публичния му имидж. Процесът започва в началото на 2005 година с избора на съдебни заседатели. Когато от NBC питат Даян Даймънд за различната тактика на обвинението и защитата при този избор тя казва, че обвинението ще търси съдебни заседатели, които правят разлика между „добро и зло” и „правилно и грешно”. Веднага след като съдебните заседатели са избрани, „Нюзуик” се заема да подронва авторитета им с твърдения, че заседатели от средната класа няма да съдят честно семейство от нисшата класа. В статия със заглавие „Да изиграем класовата карта” списанието заявява „Процесът Джексън може би зависи от нещо различно от расата. Нямаме предвид доказателствата”. Когато процесът набра скорост става ясно, че случаят е напълно пробит. Единственото „доказателство” на обвинението е купчина хетеросексуални порно списания и няколко книги за изкуство. Томас Месеро пише в едно съдебно искане „Опитът да бъде съден мистър Джаксън, защото притежава една от най-богатите частни библиотеки в света е обезпокоителен. От мрачните времена на миналия век, никой не беше виждал прокуратурата да твърди, че притежанието на книги на световно известни хора на изкуството е доказателство за извършено престъпление.”

По време на кръстосания разпит адвокат Томас Месеро показва на Арвизо един брой на Barley Legal и няколко пъти го пита дали точно това е изданието, което Майкъл Джаксън е показвал пред него и брат му. Момчето настоява, че е това. Месеро посочва, че списанието е публикувано през август 2003 или пет месеца след като сем. Арвизо напускат Невърленд. Обаче тази информация остава почти напълно неотразена. Медиите се фокусират върху твърденията на момчето, а не върху кръстосания разпит който ги опровергава. Обвиненията покачват рейтингите, а сложните кръстосани разпити – не.

Отново при кръстосания разпит момчето сериозно подкопава обвинението в заговор като твърди, че никога не се е чувствал уплашен в Невърленд и не е искал да си тръгва. Неговият разказ за предполагаемите посегателства се различава от този на брат му. За зла участ на Джаксън кръстосания разпит на Гавин Арвизо е изцяло игнориран, тъй като вестникарите се кискат и клюкарстват за станалия известен като „ден на пижамата”. През първия ден от показанията на момчето Джаксън се подхлъзва в банята и е откаран по спешност в болница. Съдия Родни Мелвил издава заповед Джаксън да бъде арестуван, ако не се яви в съда до един час, затова той идва в съдебната палата по долнище от пижама, както е бил откаран в болницата. Снимките на Джаксън и пижамата му обикалят света, често без да се споменава нараняването му, нито да се обяснява защо е облечен така. Много от журналистите обвиняват Джаксън, че е симулирал, за да си спечели симпатии, въпреки че симпатия е последната дума, с която може да се опише реакцията на медиите. Инцидентът не им пречи да продължават да повтарят пред целия свят зловещите обвинения на Гавин Арвизо още на следващия ден. Някои издания дори представят показанията на момчето като факти, а не като твърдения. „Мирър” пише „Той каза, че ако момчетата не го правят, ще станат изнасилвачи – болното от рак момче Гавин Арвизо разказва за секса с Джако.” Но кръстосаният разпит на момчето е съвсем друга история, която преминава напълно неотразена. Вместо да разказват за лъжите на Гавин Арвизо и противоречията в показанията на двамата братя, страниците на вестниците са изпълвани с коментари за пижамата на Майкъл, въпреки че са изминали дни от „деня на пижамата”. Хиляди думи са посветени на важния въпрос дали Джаксън е с перука или не, а „Сън” дори пуска статия, която го напада за бижутата, с които украсява жилетката си. Изглежда сякаш пресата е готова да напише каквото и да е, стига да избегне разговора за кръстосания разпит на момчето, който сериозно дискредитира обвинението. Този навик да се отразяват отвратителни обвинения, но да се игнорира кръстосания разпит се превръща в тенденция през целия процес.

През април 2005 в интервю с Matt Drudge, Роджър Фридмън обяснява: „Това, което се премълчава е, че кръстосания разпит на тези свидетели обикновено е фатален за тях.” Добавя, че щом някой каже нещо неприлично или драматично за Майкъл Джаксън, журналистите се втурват да предадат новината и пропускат кръстосания разпит. Drudge е съгласен с него и добавя: „Не чуваме как един след друг свидетелите се разпадат на свидетелското място. Няма дори и един от тях, който да не си е признал че си противоречи с предишни показания, които е дал по този случай или по някой друг.”

На 13 юни 2005 година, съдебните заседатели намират Майкъл Джаксън за невинен по всички 14 обвинения, които са повдигнати срещу него.. А скалъпеният процес ще остане като урок за това как не трябва да се прави журналистика.

 
 

WIZZ GO – нова ценова категория от Wizz air

| от CHR Aero |

Wizz Air, най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа, пусна нов продукт. “WIZZ Go” е допълнителна опция към съществуващата “WIZZ Plus” (преди:”Plus Fare“) пакетна оферта, предлагаща по-голяма гъвкавост за пътниците.

Двете “WIZZ Go” и “WIZZ Plus” предлагат на клиентите намалена пакетна цена над базовата “Basic Fare” (за билет и малък салонен багаж), сумата от допълнителни услуги, ако се купят отделно и по-бърз процес на резервация.

Новата “WIZZ Go” е създадена за практични клиенти, които търсят ниски цени, отлични и стойностни оферти, и ползват най-популярните продукти и услуги на WIZZ. “WIZZ Go“ включва голям салонен багаж, 23 кг чекиран багаж и избор на място (с изключение на първия ред и местата с повече пространство за краката).

Wizz Air “WIZZ Plus” предлага дори повече допълнителни услуги и клиентите могат да се възползват от по-голяма гъвкавост и максимален комфорт по време на цялото пътуване: от момента на резервация на билета онлайн, до пристигането до избраната дестинация. „WIZZ Plus“ включва 32 килограма чекиран багаж, голям ръчен багаж, регистрация на летището, WIZZ Flex опция за промяна на датата на пътуване, избор на място (включително на първия ред и с допълнително пространство за краката), качване с предимство (също позволява вземане на допълнителна малка лична вещ на борда).

Kлиентите на WIZZ могат да запазват места за всички над 450 линии, на wizzair.com избирайки “WIZZ Go” и “WIZZ Plus”.

Джордж Михалополус, търговски директор на Wizz Air, каза: “Създадохме WIZZ Go за нашите практични клиенти, които не искат да се тревожат за избора на място и багаж. Това е междинно предложение, което ще се хареса на пътниците ни, които искат повече от базова тарифа, но не и целия продукт, включен в WIZZ Plus. Тъй като нашите клиенти имат различни желания, ние правим всичко възможто, за да излезем с продукт, които им отговаря най-добре.”

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

Опитайте вкусове от четирите краища на света

| от chronicle.bg |

Празниците и добрата храна събират хора около масата. Именно затова в навечерието на коледните празници, ИКЕА предлага на посетителите си да опитат традиционни храни от Ирак, Непал, Сърбия и Ливан. На 10 декември Мулти Култи колектив гостува в магазина със специално кулинарно шоу.

Участници в събитието са четирима готвачи – емблематични представители на софийската гастрономична сцена, които ще представят кулинарното богатство на родните си страни.

Кулинарни умения ще демонстрира Фреди Бениамин от знаменития ресторант Ашурбанипал, който ще покаже магията на традиционната иракска кухня с топлото предястие самбусак – малки банички с вегетариански пълнеж, поднесени с ароматен черен чай.

Носителят на медал от прочутия конкурс „Скариада” в Лесковац – Майстор Даци от ресторант „Котилото“, ще демонстрира умения в приготвяне на традиционната сръбска скара, която ще допълни с любимата си разрядка урбанес.

Ливанецът с френско сладкарско образование Хани Таук от сладкарница Карамел.бг, ще демонстрира как се правят най-добрите в България хрупкави френски кроасани.

Главният шеф-готвач на ресторант Гуркха Гунджа Б. Чокхал ще ни пренесе в Непал с вкусна зеленчуковата хангама – парченца от ситно нарязани и запържени в дълбок тиган зеленчуци, овкусени с ароматни индийски подправки.

 
 

Air France и KLM въвеждат нова тарифна схема за полетите си в Европа

| от CHR Aero |

Air France и KLM въвеждат разнообразие от оферти за икономичната класа за всички свои международни полети в рамките на Европа, Северна Африка и Израел. Клиентите ще могат да избират от три оферти, всяка от които предлага специфични услуги и условия. Те ще са на разположение онлайн за KLM в края на януари 2017.

– Оферта „Лека“ е за пътници, които търсят най-ниската възможна тарифа и пътуват без да регистрират багаж.

– Оферта „Стандарт“ е с допълнителна такса от  40-50 евро и предлага на клиентите допълнителни предимства, като например възможността да регистрират един багаж безплатно и да променят своя билет без такса.

– Оферта „Флекси“ е с допълнителна такса от 70-150 евро и предлага на клиентите максимална гъвкавост (без такси за промяна и връщане, без допълнително заплащане) и възможността да се възползват от услугата SkyPriority, за приоритетен достъп на летището, храна по време на полет. Офертата на Air France и KLM „Флекси“ е в отговор на търсенето на бизнес пътниците,  които могат да се възползват от всички продукти и услуги на двете авиокомпании в мрежата на средни разстояния.

„Прозрачност и разнообразие от възможности за нашите клиенти, са в основата за създаването на тези нови тарифи на Air France и KLM за мрежата на средни разстояния. С въвеждането им клиентите сами избират  услугите, от които се нуждаят. “ – заяви Питър Ботсма, изпълнителен вицепрезидент „Търговска стратегия“ на Air France-KLM.